Tjuren ferdinan

Spirran

Trådstartare
Kan man få en häst som är som tjuren Ferdinand till att bli pigg eller piggare?

Vi har en superlugn och trygg ponny. En sån där som man kan ta med överallt utan problem. Galoppera över stubben utan att ponnyn drar iväg. Så snäll och gullig men så inte vad vi ville ha.
Vi köpte henne för att tävla i hoppning och hon har 0 eget driv där, inget sug på hinder. När vi provred henne kändes hon pigg och hoppade fint, dock väldigt outbildad (5åring). Men nu två år senare är hon värsta ridskoleponnyn. Hon galopperar runt på tävlingsbanorna i maklig takt, slutar man driva då stannar hon.
Så vad gör vi? Har kollat henne med veterinären, men kan konstatera att hon är nog bara en lugnare individ.
 
Kan man få en häst som är som tjuren Ferdinand till att bli pigg eller piggare?

Vi har en superlugn och trygg ponny. En sån där som man kan ta med överallt utan problem. Galoppera över stubben utan att ponnyn drar iväg. Så snäll och gullig men så inte vad vi ville ha.
Vi köpte henne för att tävla i hoppning och hon har 0 eget driv där, inget sug på hinder. När vi provred henne kändes hon pigg och hoppade fint, dock väldigt outbildad (5åring). Men nu två år senare är hon värsta ridskoleponnyn. Hon galopperar runt på tävlingsbanorna i maklig takt, slutar man driva då stannar hon.
Så vad gör vi? Har kollat henne med veterinären, men kan konstatera att hon är nog bara en lugnare individ.

Det låter ju som om det skulle kunna vara en drömponny för någon med andra drömmar än ni. Sälj till någon som vill ha en cool kompis och köp en ponny som gillar hoppning lika mycket som ni, tycker jag.
 
Instämmer med @svea , du och ponnyn tycks inte ha kompatibla intressen här i livet, det lär bli svårt att överbrygga. Vill du tävla så köp en ponny med samma intressen i livet, i viss mån kanske det går att få upp energin en del men knappast till att bli en energisk ponny som älskar att tävla.
 
Jag håller med föregående, det låter som att ni helt enkelt inte passar varandra. Sälj till någon som vill ha en lugn och trevlig vän att t ex skogsmulla med, och köp en hoppglad och alert häst till tävlingsämne istället.
 
Vilken drömponny 😍
Får några år sen hade jag en sån ponny som ni söker, men jag drömde om en sån som ni har. Jag la ut en bytes-annons. En dom fantastisk familj hörde av sig som hade exakt vad jag sökte och dom klickade bra med min ponny. Tyvärr skadade sig min i hagen bara några dagar innan flytt så det blev avblåst :meh:
Jag är säker på att det finns någon som skulle älska att ha eran ponny, och en bättre ponny för er. Det kostar och tar massor med tid att ha häst och då ska det kännas rätt och kul.
 
Kan man få en häst som är som tjuren Ferdinand till att bli pigg eller piggare?

Vi har en superlugn och trygg ponny. En sån där som man kan ta med överallt utan problem. Galoppera över stubben utan att ponnyn drar iväg. Så snäll och gullig men så inte vad vi ville ha.
Vi köpte henne för att tävla i hoppning och hon har 0 eget driv där, inget sug på hinder. När vi provred henne kändes hon pigg och hoppade fint, dock väldigt outbildad (5åring). Men nu två år senare är hon värsta ridskoleponnyn. Hon galopperar runt på tävlingsbanorna i maklig takt, slutar man driva då stannar hon.
Så vad gör vi? Har kollat henne med veterinären, men kan konstatera att hon är nog bara en lugnare individ.
Ja det kan man. Genom att göra ridningen rolig och få hästen med på noterna och tycka att det är kul. Det låter ju inte som att din ponny tycker att det är så kul i nuläget så antingen får ni lägga om träningen och hitta gnistan eller leta nytt hem till den ni har och leta ny ponny som tycker att samma sak som du är roligt.
 
Går att få dom motiverade till en viss gräns med att göra ridningen mer omväxlande och roligare.
Min förra hade alltid handbromsen i pga av ridningen den fått utstå innan jag köpte honom. Han blev med tiden en fantastisk häst och kompis, men pigg blev han aldrig i den bemärkelsen.
Nu har jag en häst som är det motsatta och ibland saknar jag de lugna sköna galopperna.
 
Man kan självklart göra en häst eller ponny mer framåt men det låter som att ponnyn inte tycker det är så kul med just hoppning så jag håller nog med om att sälja denna drömponny till någon som söker en sådan och köpa en annan ponny.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp