Bukefalos 28 år!

TjuvParning.. HJÄLP!!

Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Det kan ju hända att priset han uppger/har fått av veterinären är priset för UL + abortspruta? Hoppas allt löser sig för er, lycka till!
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Då får han stå sitt kast och betala dig för språnget och levande valpavgift. Dvs språngavgift+en summa/levande valp avgift går till hanhundsägaren. Du ska inte ha dåligt samvete för hans dåliga omdöme. Tala om för gubben att det är hans ansvar då tiken blivit dräktig och då är det även hans ansvar att göra alla undersökningar och stå för det.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Den där killen hade nog planerat att skaffa valpar på tiken.
För chansen att en tik ska ha hunnit in i höglöp utan att man märkt det måste vara liten ...
Har man en löptik håller man denna i koppel, jag hade skrattat karln rakt i örat.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Han sa att hans tikar inte löpte och du berättade att din hane är könsmogen, så ansvaret bör ligga helt på honom. Är det ngn som ska kräva ngn på pengar så är det ju ni, han har lurat till sig en parning. Men jag hade nog själv gjort som de andra och betalat halva sprutan eller begärt språngavgift.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Blåsning nr 1
Jag: Våran kille är könsmogen så att du vet.. Löper någon av dina tikar?

Han: Nej det gör dom inte, tror jag..

Jag och sambon: Okej med då kan dom få leka lite..

Så vi släpper ihop dom och allt går bra tills, våran hane sitter fast i henne.. Och när allt släppt så säger han att hoppas det blir valpar och ni hjälper väl till?! Mitt ansiksuttryck :eek:


Blåsning nr 2
Nu idag så träffade jag på honom och då säger han att han ringde vet och sa att ett UL kostar ca 2-3000 kr och att vi måste betala iallafall hälften då den parat sig med våran hund..

Den här killen är inte bara okunnig, han försöker lura dig rejält också. Jag hade inte betalt en krona. Det bästa för tiken är förstås en abortspruta, och för den sakens skull kan det ju vara vettigt att prata med killen.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Då får han stå sitt kast och betala dig för språnget och levande valpavgift. Dvs språngavgift+en summa/levande valp avgift går till hanhundsägaren. Du ska inte ha dåligt samvete för hans dåliga omdöme. Tala om för gubben att det är hans ansvar då tiken blivit dräktig och då är det även hans ansvar att göra alla undersökningar och stå för det.

Håller med!

Såvida han inte tänker behålla valparna helt själv resten av livet kommer han ju antagligen tjäna en hacka på dem. Jag skulle sagt att "om det nu blir valpar som kommer att gå till försäljning kommer jag vilja ha en viss summa per såld valp" och sen skulle jag gjort ett försök att luras tillbaka och säga att jag MINST skulle ha hälften/valp. :p

Jag har ingen aning om vad lagen säger, men då du hade sällskap har ju du om det blir en rättsak i alla fall ett vittne som kan intyga händelsen.

Jag håller med föregånde talare om att det nästan känns som att han redan hade bestämt sig för att ta valpar, då en vettig icke rutinerad hundägare (som hanverkar vara) annars antagligen skulle blivit jättenervös. En havande tik som dessutom sen ska valpa är inget för en amatör om man vil vara säker på hundens/hundarnas välmående.
Han bara måste ju ha vetat att de löpte!!?? Inte kan man väl undgå en sådan sak? Vad är det för mirakeltikar han annars har??
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Är det verkligen det? Har för mig att det är ägaren till löptiken som har det största ansvaret.

Vi hade ett fall där en granne till oss hade en löptik lös i sin inhängnade trädgård (liten hund, lågt staket). En hanhund i grannskapet kom lös och hoppade in trädgården över staketet med valpar som resultat. Då tiken var en högt belönad avelshund så ville tikägaren ha ekonomisk kompensation från hanägaren.

Det var mycket gnällande och diskuterande om detta fram och tillbaka. Men det hela slutade med att den som äger löptiken har det största ansvaret och skall ha sin tik under strikt uppsikt. Dvs det var inte tillräckligt med att ha den i en inhängnad trädgård och speciellt inte när staketet var så lågt.

Men detta var för över 10-15 år sedan så minnet sviker lite och jag var inte heller så insatt i detaljerna så det kan mycket väl vara så att jag har fel.

Mvh

Tora
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Strikt ansvar har man oavsett om man har en tik eller hane. Jag tycker den här mannen är laglös som ser till att det blir en tjuvparning och dessutom kräver hanhundsägaren på pengar.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Jag tycker det låter som att han ville ha sin tik parad..:S
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Svarar till alla:

Träffade på honom igår kväll när jag och sambon var ute med hunden igen..

Han började prata om att tiken har varit på UL och det kommer bli valpar och att han vill ha hälften av UL + extra maten han måste ge henne då han inte har så mycket pengar..

Min sambo säger att då vill vi ha pengar för språngavgift och 5 % av pengarna för valparna som överlever..

Han: Nej men så går det inte till, detta var ju en parning som inte var planerad..

Jag: Men vi vill ju inte ha något ansvar för dessa valpar utan vi kan då gå med på att ge pengar för abortspruta..

Han: Men då har jag lagt ut pengar på UL i onödan så det går jag inte med på.. Isådanfall så vill jag att eran hund parar min andra tik så blir vi kvitt..

Min och sambons min :eek: :mad:

Sen brister jag att du är ju inte helt klok och sen gick vi bara...

Hur i satan ska jag göra nu då? :confused:
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Om jag ska säga som jag tror (för de har hänt här) så behöver du inte betala ett jota! Vet en hund här som blev tjuvparad i SIN TRÄDGÅRD med HÖGT staket av en hanne som rymt, här betalades inte en krona til någon även om man här också visste vem han hunds ägeran var...

Så skit du i dem om han nu ska ha kvar dem och fortsätter han att tjata eller börja ringa så anmäl honom för hemfridsbrott eller vad det heter ;)
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Varför ska han ens ultraljuda?

I övrigt håller jag med vad som sagts. Erbjud dig att betala för abortspruta och går han inte med på det och han vill ha pengar, smäll på med en rejält saftig parningsavgift.

Ni är väl båda delaktiga i att det blivit som det blivit, men jag tycker det verkar som att han ljög er rakt i ansiktet. Han ville ha valpar på sin tik helt enkelt och ni hade en hane att bistå med så han såg till att få som han ville.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Jag tycker det är en rätt så rättvis fördelning att tikägaren betalar för UL, är tiken dräktig betalar hundägaren abortsprutan. Det handlar om liknande summor. Abortspruta ges väl i två omgångar och sedan ultraljudas tiken igen för att man ska se hur det gått. 2 UL på honom, 2 abortsprutor på er (eller så betalar ni ett UL var och en spruta var). Sedan är ni kvitt.

Blir det valpar är det klart ni ska ha språngavgift.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Men nu vill han att vi ska para hans andra tik en husky/golden för alla kostnader för hans andra tik så att det går jämt upp när han får kostnaderna för första valparna...

Fattar mig inte på honom.. Men det går lixom inte och undvika honom heller då vi bor typ grannar..

Känns som att man får flytta för att slippa honom och hans tjat om pengar och valpar..

Sen så kom det en äldre dam för typ en timme sen och knackade på och frågade ifall hon fick para sin dobermann tik med våran och då sa jag att Tack för att du är vill men vi vill inte då han är blandras och det finns tillräckligt med blandraser som hamnar i fel händer och frågade varför hon inte parar med en renrasig dobermann hane och hennes svar var; Ja men det kostar pengar och jag har hört från en bekant att ni parat eran med hans tik utan att begära språngavgift..

Gissar på att hennes bekant är just han med tikarna..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 391
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 858
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 922
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp