Bukefalos 28 år!

TjuvParning.. HJÄLP!!

J

Japanesen

Det är så att jag har en dobermann/collie kille på 11 månader som tjuvparade en alaskan husky blandning tik för ca 3 veckor sedan..

Ska berätta historian hur det gick till så ni förstår..

Jag och min sambo var ute med våran hund och vi brukar gå till en tennisplan och kasta pinnar och bara leka, när vi närmade oss planen så såg vi en man med två tikar där så vi tänkte att vi tar en lång promenad istället men ägaren till tikarna frågade ifall dom får leka tillsammans...

Jag: Våran kille är könsmogen så att du vet.. Löper någon av dina tikar?

Han: Nej det gör dom inte, tror jag..

Jag och sambon: Okej med då kan dom få leka lite..

Så vi släpper ihop dom och allt går bra tills, våran hane sitter fast i henne.. Och när allt släppt så säger han att hoppas det blir valpar och ni hjälper väl till?! Mitt ansiksuttryck :eek:

Aja sa vi bara och tänkte att det är inte vårat fel utan HANS då han inte hade koll på när hans tikar löper och att vi förvarnade honom att våran är könsmogen..

Nu idag så träffade jag på honom och då säger han att han ringde vet och sa att ett UL kostar ca 2-3000 kr och att vi måste betala iallafall hälften då den parat sig med våran hund..

Usch jag känner mig bara förvirrad, VARFÖR måste vi betala och den kombinationen på valparna är ju helt åt skogen dobermann/collie/alaskan husky/malmut (eller vad den heter)..

Vad ska göra?? :crazy:

Inga påhopp tack... Vill bara ha hjälp..
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Det är så att jag har en dobermann/collie kille på 11 månader som tjuvparade en alaskan husky blandning tik för ca 3 veckor sedan..

Ska berätta historian hur det gick till så ni förstår..

Jag och min sambo var ute med våran hund och vi brukar gå till en tennisplan och kasta pinnar och bara leka, när vi närmade oss planen så såg vi en man med två tikar där så vi tänkte att vi tar en lång promenad istället men ägaren till tikarna frågade ifall dom får leka tillsammans...

Jag: Våran kille är könsmogen så att du vet.. Löper någon av dina tikar?

Han: Nej det gör dom inte, tror jag..

Jag och sambon: Okej med då kan dom få leka lite..

Så vi släpper ihop dom och allt går bra tills, våran hane sitter fast i henne.. Och när allt släppt så säger han att hoppas det blir valpar och ni hjälper väl till?! Mitt ansiksuttryck :eek:

Aja sa vi bara och tänkte att det är inte vårat fel utan HANS då han inte hade koll på när hans tikar löper och att vi förvarnade honom att våran är könsmogen..

Nu idag så träffade jag på honom och då säger han att han ringde vet och sa att ett UL kostar ca 2-3000 kr och att vi måste betala iallafall hälften då den parat sig med våran hund..

Usch jag känner mig bara förvirrad, VARFÖR måste vi betala och den kombinationen på valparna är ju helt åt skogen dobermann/collie/alaskan husky/malmut (eller vad den heter)..

Vad ska göra?? :crazy:

Inga påhopp tack... Vill bara ha hjälp..


Här gäller väl som övrigt- strikt ägar ansvar..
Båda ska alltså ha koll på sina djur. Helt ärligt vet ja inte rakt upp o ned va han kan "tvinga" dig till men mest rimligt låter ju i så fall en abortspruta mest troligt.

Ja kan ju inte tänka mig att du ska få betala det andra- han gör ju "vinsten" när valparna ska säljas:smirk:
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

ojj vilken historia!:crazy:
De låter inte rimligt att ni ska behöva betala, de är ju han som sa att de fick leka. Men jag har ingen koll på hur de ligger till med sånt. Hundägaren har ju sitt ansvar i de hela,men om man blir lurad?:crazy:
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

UL är inte så dyrt. Det går även att ta kontakt med vet och höra efter om möjligheten att göra abort på tiken.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

ojj vilken historia!:crazy:
De låter inte rimligt att ni ska behöva betala, de är ju han som sa att de fick leka. Men jag har ingen koll på hur de ligger till med sånt. Hundägaren har ju sitt ansvar i de hela,men om man blir lurad?:crazy:

"lurad" tror jag inte man kan använda om det skulle bli en anmälan-då strikt ägar ansvar gäller även om jag förstår ts panik.
Då skulle det nog bara bli "ord mot ord"
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Jo jag vet att vi borde haft bättre koll på våran hund och han på hans, men han stod och pratade och pratade så vi koncentrerade på honom..
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

vilken skit! inte kul att kasta ut pengar så där.. det ni kunnde ha gjort var ju att sagt till ägaren från början att ni inte ville ha något med valparna att göra, alltså sagt till honom att ansvaret skulle ligge på honom.. men det är ju litte sent nu..

men det finns väll inget som säger att ni måste betala, lr? det var ju han som ville ha valparna?
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Problemet är att han vill att tiken ska ha valparna även fast jag själv tycker att det är förtidigt för henne.. Tiken är ca 1,3 år..
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Jo jag vet att vi borde haft bättre koll på våran hund och han på hans, men han stod och pratade och pratade så vi koncentrerade på honom..

Ja menade inte att hoppa på dig eller så, jag menar bara att det är "strikt ägaransvar" oavsett. Det har ju även han!
En olycka kan dock hända lätt.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

men ska du inte fråga om han inte kan tänka sig att ta bort valparna på tiken? det är väll inte försent? tiken har väll varit dräcktig i tre veckor?
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Nej då du hoppade inte på mig :)

Blir bara så orolig för vad vi kommer ha för ansvar för dessa valpar, problemet är ju att vi bor ca 20 meter ifrån varann så vi träffar ju på varandra rätt ofta..
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Jo jag har sagt till honom att det finns något som heter abortspruta.. Kan säga också att han är helt ny när det gäller hundar verkar det som, han hade ingen aning om att dom kan fastna när dom paras, hur länge dom är dräktiga, ifall tiken behöver mer mat när den är dräktig osv.. Sånt har jag fått förklara och berätta för honom..
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

vad tråkigt att han inte förstår...
(ge honom adrassen till blocket och låt honom söka på *blandras hund söker nytt hem!* kanske han fattar varför det inte är så en briljant ide...:()
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

det enda han rimligtvis hade kunnat kräva er på är halva kostnaden av en abortspruta. börjar han krångla så säg att du vill ha betalt för språnget och 10 % av det valparna säljs för. då borde det bli tyst på honom :devil:
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Ja tyvärr så är det alltid hanhundens ägare som ansvaret faller på.

Men tikägaren verkar inte direkt kunnig, så det enklaste vore väll att helt enkelt erbjuda att ni står för halva abortsprutan. Iochmed att tikägaren inte kan någonting alls om dräktighet, valpar m.m. Krävs en del att föda upp valpar mer än att ha dom hemma...
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Kan bara hålla med, går han absolut inte med på abort så ska du kräva några tusen för språnget och % på varje valp! :bow:
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Nu idag så träffade jag på honom och då säger han att han ringde vet och sa att ett UL kostar ca 2-3000 kr och att vi måste betala iallafall hälften då den parat sig med våran hund..

:rofl: HAHA! Där försöker han allt dra en vals! Ett UL kostar snarare 500 kr än 2-3000. Men visst... för honom är det naturligtvis bra med 700-1000 kr extra...

Såvitt jag fattar vill han behålla valparna. I det läget finns det ingen som helst anledning för er att betala ett UL ens för "normalt" pris. Tror han att hanhundsägaren brukar vara med och betala UL ens när tikägaren har betalat språngavgift? Nej den kostnaden får vackert uppfödaren stå för!

Skulle han dock - vilket är att rekommendera - göra UL för att avgöra om tiken är dräktig för att sedan kunna göra abort är läget ett annat. Där kan man tänka sig att parterna delar på kostnaden för såväl UL som abortspruta.

Ring själv till olika veterinärer för att kolla vad UL och abortsprutor kostar så att han inte blåser er.

Det är som sagt absolut det mest rimliga att göra abort om tiken är dräktig, men tyvärr kan ni inte tvinga tikägaren. Dock ska ni inte behöva sponsra hans buskavel genom att betala för undersökningar och annat som har med valparna att göra.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Ett ultraljud kostar från 400:-..
Ni bör erbjuda er att betala halva kostnaden för ul och halva kostnaden för aborsprutan. Om han nekar och behåller valparna, så är det hans ansvar och inte erat.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Tyckte också det lät mycket...

Ska ta och ringa närmaste djurklinik och fråga dom hur mycket det kostar och ska sen när jag träffar på honom be honom bestämma sig om han ska ha valparna eller ej och ifall han ska ha dom så säger jag att då är valparna hans ansvar men ifall han ångrar sig ang valparna så erbjuder jag mig betala hälften av kostnaderna..

Uscha vad det kan gå när man bara vill låta hunden leka med andra hundar :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 300
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 637
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 879
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp