Tobakförbud

Hur vore det med:
"Byt ut ciggen mot annat nikotin."
Snus är billigare och skadar inte vare sig lungor eller omgivning.
Det är rökningen som är ett problem, inte nikotinet.

Det är dock två väldigt olika sätt att få i sig nikotin på, både vad gäller känsla och smak.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag misstänker att man med stor plånbok också har möjlighet att behandlas för sitt missbruk med en helt annan diskretion än om man får nöja sig med den behandling som står till buds. Patientsekretess gäller förstås oavsett, men det är rätt stor skillnad på att kunna åka iväg till ett "hälsohem" mot att få kämpa på med beroendecentrum och stödgrupper(även om hjälpen där säkert kan vara utmärkt).

Jag tänker nog tvärtom. Med stor plånbok eller kändisstatus är man ett snabbt offer för skvallerpressen.
 
Hur vore det med:
"Byt ut ciggen mot annat nikotin."
Snus är billigare och skadar inte vare sig lungor eller omgivning.
Det är rökningen som är ett problem, inte nikotinet.
Fast det är ju Tobaksförbud som diskuteras, inte bara rökningsförbud? Snusning är dessutom allt annat än snällt mot munnen, fy hur det kan se ut!
 
Jag misstänker att man med stor plånbok också har möjlighet att behandlas för sitt missbruk med en helt annan diskretion än om man får nöja sig med den behandling som står till buds. Patientsekretess gäller förstås oavsett, men det är rätt stor skillnad på att kunna åka iväg till ett "hälsohem" mot att få kämpa på med beroendecentrum och stödgrupper(även om hjälpen där säkert kan vara utmärkt).
Jajjamen. Kan man pröjsa så kan man få en egen coach som till och med följer med på affärsresor och dylikt.
 
Fast det är ju Tobaksförbud som diskuteras, inte bara rökningsförbud? Snusning är dessutom allt annat än snällt mot munnen, fy hur det kan se ut!
Men det är snällt mot omgivningen.
Och lungorna ser ju inte så fina ut på rökare men det kanske inte räknas då det är inuti och inte syns för andra?

Jag har inget behov av något tobaksförbud.
Men jag undrar vad som skulle hända i världen om man slutade odla tobak?
Mer mat och mindre svält kanske?
 
Men det är snällt mot omgivningen.
Och lungorna ser ju inte så fina ut på rökare men det kanske inte räknas då det är inuti och inte syns för andra?

Tänder, tandkött, tandben och insidan av överläppen ser inte så fina ut på en snusare heller fyi.
 
Tänder, tandkött, tandben och insidan av överläppen ser inte så fina ut på en snusare heller fyi.
Det var en respons på att snusares mun inte ser så fin ut, men fortfarande är huvudskillnaden att snus inte är i närheten så skadligt för omgivningen som rökning är, oavsett hur skadligt det må vara för brukaren.
 
Tänder, tandkött, tandben och insidan av överläppen ser inte så fina ut på en snusare heller fyi.
Men det är ju faktiskt bara snusarens problem.
Det blir inte likadant på människor i snusarens omgivning.
Rökare häller ner rök även i omgivningens lungor vilket ger omgivningen problem.
Min mun påverkas ju inte det minsta av att min sambo snusar.
F.ö. så syns det inget alls i hans mun av det heller.
 
Men det är snällt mot omgivningen.
Och lungorna ser ju inte så fina ut på rökare men det kanske inte räknas då det är inuti och inte syns för andra?

Jag har inget behov av något tobaksförbud.
Men jag undrar vad som skulle hända i världen om man slutade odla tobak?
Mer mat och mindre svält kanske?
Är ingen större skillnad på en storrökares lungor och lungorna på en som bor i en lite större stad.
 
Kan du inte backa upp det påståendet med en trovärdig källa?
Huruvida lungorna ser ut som hos en lungsjuk rökare vet jag inte, men luftföroreningar är hälsovådligt så det stänker om det..

Screenshot_20220402-171721_Chrome.jpg


Bombar vidare med fler dumpar nedan.
 
Kan du inte backa upp det påståendet med en trovärdig källa?
Visst är det skillnad men har du bott i en storstad en längre period så ÄR lungorna svarta och ser allt annat än hälsosamma ut. Har själv sett det när jag pluggade anatomi och det finns massor med studier som till och med visar på ökad dödlighet i tex hjärtinfarkt de dagar då det varit extra mycket luftföroreningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp