Tobakförbud

Det är ju inte som att folk är omedvetna om att biltrafik är skadligt för hälsan, och att det man försöker göra något åt det. Men eftersom hela samhället har drabbats av ett kraftigt bilberoende, gör det svårt att fixa det hela. Särskilt att man gick över till diesel, som är bättre ur klimatperspektiv, men betydligt sämre ur ett hälsoperspektiv.
Om vi kan börja få folk att sluta tro att de måste ha en bil för att överleva i städerna, så kanske det kan bli något bättre miljö för de som bor i städerna. Men bara för att bilkörning är hälsoskadligt, måste vi inte låta andra skadliga saker finnas kvar orörda.
 
Visst är det skillnad men har du bott i en storstad en längre period så ÄR lungorna svarta och ser allt annat än hälsosamma ut. Har själv sett det när jag pluggade anatomi och det finns massor med studier som till och med visar på ökad dödlighet i tex hjärtinfarkt de dagar då det varit extra mycket luftföroreningar.
Fast jag upplever att det är skillnad på
”Det är inte farligare att röka än att bo i en storstad”
vs
”Det är lika farligt att bo i en storstad som att röka”
 
Är ingen större skillnad på en storrökares lungor och lungorna på en som bor i en lite större stad.
Jo.
Men har du funderat på att det kan bero på pasiv rökning?

Nya partikelfilter på dieselfordon, katalysatorer, gasdrivna och eldrivna fordon gör att luften i stora Svenska städer är tämligen bra faktiskt.
 
Det är ju inte som att folk är omedvetna om att biltrafik är skadligt för hälsan, och att det man försöker göra något åt det. Men eftersom hela samhället har drabbats av ett kraftigt bilberoende, gör det svårt att fixa det hela. Särskilt att man gick över till diesel, som är bättre ur klimatperspektiv, men betydligt sämre ur ett hälsoperspektiv.
Om vi kan börja få folk att sluta tro att de måste ha en bil för att överleva i städerna, så kanske det kan bli något bättre miljö för de som bor i städerna. Men bara för att bilkörning är hälsoskadligt, måste vi inte låta andra skadliga saker finnas kvar orörda.
Köra på el eller gas löser det där.
 
Visst är det skillnad men har du bott i en storstad en längre period så ÄR lungorna svarta och ser allt annat än hälsosamma ut. Har själv sett det när jag pluggade anatomi och det finns massor med studier som till och med visar på ökad dödlighet i tex hjärtinfarkt de dagar då det varit extra mycket luftföroreningar.
Det är ju något som man verkligen försöker att göra något åt.
Precis som med rökning.
Att en sak är farligt/dåligt betyder ju inte att man skall låta andra farliga/dåliga saker få fortgå.
 
Hjälper delvis, skulle inte säga att det löser problemet. Många partiklar är gummi och asfalt.
Många vägar bär till Rom sägs det. Bara för att något hjälper ett problem delvis betyder inte det att vi ska skita i att försöka göra något åt det. Vi ska givetvis avhjälpa det vi kan och under tiden komma på ett sätt att lösa resten på.
 
Aktuell luftkvalitet:

1648930406348.png


Göteborg, Östersund samt övriga städer i Norden som har status Poor(röd) eller Very Poor(mörkröd) har alla detta pga höga partikelhalter.
 
Det finns svenska städer där luften är riktigt dålig. På Rådhusgatan i Östersund är det knappast passiv rökning som orsakar de svåra luftföroreningarna.
Det är ju oerhört tråkigt.
Men som astmatiker kan jag tack och lov välja att inte åka dit.
Rökare kommer jag liksom inte undan någon stans.

Jag hoppas verkligen att det görs något åt situationen i Östersund och andra problemställen.
 
Det är ju oerhört tråkigt.
Men som astmatiker kan jag tack och lov välja att inte åka dit.
Rökare kommer jag liksom inte undan någon stans.

Jag hoppas verkligen att det görs något åt situationen i Östersund och andra problemställen.

De som är bosatta eller arbetar där, inklusive de med astma, kan kanske inte undvika luftföroreningarna lika lätt. Du har ju själv skrivit att du inte har rökare i närheten av där du bor.

En astmatiker som är så känslig för passiv rökning kan i värsta fall gå över gatan om hen ser en rökare. Det fungerar inte för alla som måste befinna sig utomhus på de flertal ställen i Sverige där luftkvaliteten legat mellan poor och extremely poor från 20% till drygt 50% av tiden de senaste 365 dagarna. Dessa nivåer innebär hälsorisker inte bara för personer med känsliga luftvägar. Dessutom är de gränsvärden som används högre än vad WHO satt som riktlinjer för luft som beräknas vara skadlig att inandas.

Luftföroreningar, främst i partikelform, beräknas orsaka att ca 5000-8000 svenskar dör i förtid varje år, enligt studier från 2018-2021. Det handlar om föroreningar orsakade av trafik, industri, jordbruk, uppvärmning och liknande och dessa föroreningar håller sig inte inom nationsgränserna.

De senaste uppgifterna om antalet dödsfall orsakade av rökning kommer från 2010-2012 och beräknades då till 6600-12 000/år. För passiv rökning var siffrorna 200-500 och en kraftig nedgång sågs redan några år efter att rökförbud införts på krogar. Med tanke på att rökningen redan minskat märkbart i Sverige känns det enligt mig mycket rimligare att rikta in sig på luftföroreningar, som har visat sig vara både vanligare och orsaka värre skador än vad man tidigare förstått.
 
De som är bosatta eller arbetar där, inklusive de med astma, kan kanske inte undvika luftföroreningarna lika lätt. Du har ju själv skrivit att du inte har rökare i närheten av där du bor.

En astmatiker som är så känslig för passiv rökning kan i värsta fall gå över gatan om hen ser en rökare. Det fungerar inte för alla som måste befinna sig utomhus på de flertal ställen i Sverige där luftkvaliteten legat mellan poor och extremely poor från 20% till drygt 50% av tiden de senaste 365 dagarna. Dessa nivåer innebär hälsorisker inte bara för personer med känsliga luftvägar. Dessutom är de gränsvärden som används högre än vad WHO satt som riktlinjer för luft som beräknas vara skadlig att inandas.

Luftföroreningar, främst i partikelform, beräknas orsaka att ca 5000-8000 svenskar dör i förtid varje år, enligt studier från 2018-2021. Det handlar om föroreningar orsakade av trafik, industri, jordbruk, uppvärmning och liknande och dessa föroreningar håller sig inte inom nationsgränserna.

De senaste uppgifterna om antalet dödsfall orsakade av rökning kommer från 2010-2012 och beräknades då till 6600-12 000/år. För passiv rökning var siffrorna 200-500 och en kraftig nedgång sågs redan några år efter att rökförbud införts på krogar. Med tanke på att rökningen redan minskat märkbart i Sverige känns det enligt mig mycket rimligare att rikta in sig på luftföroreningar, som har visat sig vara både vanligare och orsaka värre skador än vad man tidigare förstått.
Det är ju olika "konton".
Det fungerar ju inte så att man måste välja det ena eller det andra. Dessutom så blir luftföroreningar mycket farligare om man samtidigt röker vilket gör att det då blir ännu viktigare att motarbeta rökning.

Och nej, det går verkligen inte att bara gå undan från röken. Ofta så måste jag fram just där den är så att jag inte kan gå runt den, typ vid någon ingång dit jag skall.
 
Jo.
Men har du funderat på att det kan bero på pasiv rökning?

Nya partikelfilter på dieselfordon, katalysatorer, gasdrivna och eldrivna fordon gör att luften i stora Svenska städer är tämligen bra faktiskt.
Nä inte pga rökning utan på grund av luftföroreningar.


"Bland de städer som uppmäter högst värden finns Norrköping, Göteborg, Stockholm, Linköping och Visby. Även mindre städer som Södertälje och Sundsvall uppmäter fortsatt för höga halter tillsammans med ytterligare ett tjugotal orter runt om i Sverige."

Klipp här ifrån https://se.ramboll.com/luft/happycommuter/luftkvalitetsrapport-2020

Tycker det är mycket lättare att undvika rökare, är för mig bara att inte följa med rökande kollegor ut till rökrutan.
 
Tycker det är mycket lättare att undvika rökare, är för mig bara att inte följa med rökande kollegor ut till rökrutan.
Om det ändå vore så enkelt.
Formaldehyden, som jag är allergisk mot, följer med rökaren in. Dessutom så påverkar rökning luften på ett ganska så stort avstånd från rökaren och bidrar till luftföroreningar i städer.

https://tobaksfakta.se/rokning-ger-smutsigare-stadsluft/

För mig personligen är inte de vanliga luftföroreningarna mer problem än för andra, då de inte innehåller formaldehyd. Formaldehyd/formalin användes tidigare till att konservera kläder, det är numera förbjudet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp