Bukefalos 28 år!

Tobakförbud

Den trevliga knorren på tillvaron hittar man någon annanstans, gissar jag. Vad för knorr det nu är att röka. Många dricker energidrycker, finns nästan fler människor med en sådan burk i näven än en cigarett i dag så man har kanske bytt redan. Något man började med när jag redan var vuxen så jag har inte fallit för den trenden heller, det luktar bara typ parfym så det lockar inte. Men jag vet att mina tonåringar är extremt förtjusta i det, skulle klassa det som beroende det med nästan, för en del personer.
Knorren är att det är gött. Jag feströker ibland för att det är gott liksom 🤷‍♀️ Passar perfekt med en drink eller som paus i dansandet.
Men så älskar jag ju alla former av koffein med.

Är det okej att dricka kaffe, eller är det med något som du har åsikter om? Kanske bäst om man inte har något nice i livet alls om det finns minsta risk för beroende.
 
Du missförstod mitt inlägg. Målet med förbudet är att det ska bli så pass vanligt att ingen använder tobak, därmed fastnar ingen i grupptrycket och börjar med det heller så ingen VILL heller använda tobak, det hör liksom inte till. Det tror jag är målet. Som det är i dag är det svårt, ungdomar börjar oftast pga grupptryck och så sitter man liksom där. Men om allt färre personer brukar finns det heller inget grupptryck om att bruka, och ingen vilja att göra det heller.

Den trevliga knorren på tillvaron hittar man någon annanstans, gissar jag. Vad för knorr det nu är att röka. Många dricker energidrycker, finns nästan fler människor med en sådan burk i näven än en cigarett i dag så man har kanske bytt redan. Något man började med när jag redan var vuxen så jag har inte fallit för den trenden heller, det luktar bara typ parfym så det lockar inte. Men jag vet att mina tonåringar är extremt förtjusta i det, skulle klassa det som beroende det med nästan, för en del personer.

Intressant att du nämner energidryck. Det kan ju också vara hälsovådligt och kryper ner i åldrarna trots åldersgränser. Där kan vi också prata om grupptryck bland de yngre. Ska vi förbjuda det också?
 
Knorren är att det är gött. Jag feströker ibland för att det är gott liksom 🤷‍♀️ Passar perfekt med en drink eller som paus i dansandet.
Men så älskar jag ju alla former av koffein med.

Är det okej att dricka kaffe, eller är det med något som du har åsikter om? Kanske bäst om man inte har något nice i livet alls om det finns minsta risk för beroende.
Menar du att jag inte får ha åsikter? I en tråd om tobaksförbud? Jag dricker inte kaffe, men då blir det mer till dig gissar jag så drick på, jag har ingen åsikt oom ditt kaffedrickande, förstår inte varför jag skulle ha det ens. Men om tobaksbruk i en tråd om tobaksföbud tänkte jag att det kunde vara tillåtet att diskutera sina åsikter om tobaksförbud, oavsett vilken åsikt man har i frågan....
 
Menar du att jag inte får ha åsikter? I en tråd om tobaksförbud? Jag dricker inte kaffe, men då blir det mer till dig gissar jag så drick på, jag har ingen åsikt oom ditt kaffedrickande, förstår inte varför jag skulle ha det ens. Men om tobaksbruk i en tråd om tobaksföbud tänkte jag att det kunde vara tillåtet att diskutera sina åsikter om tobaksförbud, oavsett vilken åsikt man har i frågan....
Åsikter får man såklart ha, men du känns otroligt dömande mot folk som gillar att ha lite guldkant på livet i form av tobak/alkohol eller andra "substanser".
 
Du missförstod mitt inlägg. Målet med förbudet är att det ska bli så pass vanligt att ingen använder tobak, därmed fastnar ingen i grupptrycket och börjar med det heller så ingen VILL heller använda tobak, det hör liksom inte till. Det tror jag är målet. Som det är i dag är det svårt, ungdomar börjar oftast pga grupptryck och så sitter man liksom där. Men om allt färre personer brukar finns det heller inget grupptryck om att bruka, och ingen vilja att göra det heller.

Den trevliga knorren på tillvaron hittar man någon annanstans, gissar jag. Vad för knorr det nu är att röka. Många dricker energidrycker, finns nästan fler människor med en sådan burk i näven än en cigarett i dag så man har kanske bytt redan. Något man började med när jag redan var vuxen så jag har inte fallit för den trenden heller, det luktar bara typ parfym så det lockar inte. Men jag vet att mina tonåringar är extremt förtjusta i det, skulle klassa det som beroende det med nästan, för en del personer.
Men jag tror du tänker lite annorlunda än jag där.

Cigaretter är ju inte tillåtet att köpa för de som är under 18 nu. Det var inte tillåtet före 16 i alla fall när jag var liten (osäker på ålder).

Mina klasskamrater som rökte började röka när de var 12 och rökte varje rast när de var 14.

Så det faktum att de inte fick köpa cigaretter påverkade ju varken grupptryck eller förmåga att köpa dem. Inte då före 16, inte nu för de som inte fyllt 18.

Varför skulle då en lag om att de som fyller 16 i år, aldrig ska få köpa cigaretter fungera bättre? De är fortfarande 16 nu och de får fortfarande inte köpa cigaretter nu. Medan folk som fyllt 18 får det både före och efter lagen.

Jag är ju osäker på hur det ser ut med rökandet hos ungdomar idag, men jag tror att det minskat sedan 90-talet?
(Så jag kikade på det helt enkelt. Google ftw)

Av befolkningen 16–84 år var det enligt 2021 års undersökning 6 procent som uppgav daglig tobaksrökning.
Vi har en stadig nedgång (ännu större sedan 80-talet då runt 25% rökte)
Under 2006–2021 sågs en nedgång i andelen personer som uppgav daglig tobaksrökning både bland kvinnor och män (figur 1). När hänsyn togs till ålder, utbildningsnivå, födelseland och län var nedgången statistiskt säkerställd, med 9 procentenheter för kvinnor och 7 procentenheter för män.
Ju yngre de är desto mindre röker de
Andelen som 2021 uppgav daglig rökning var bland personer 16–29 år 3,0 procent, bland personer 30–44 år 5,2 procent, bland personer 45–64 år 7,8 procent och bland personer 65–84 år 7,0 procent (figur 2)
Födda i Sverige röker mindre
16–84 år som 2021 uppgav att de röker tobak dagligen var 11 procent bland personer födda i övriga Norden, 10 procent bland personer födda i övriga Europa, 7,1 procent bland personer födda utanför Europa och 5,3 procent bland personer födda i Sverige (figur 4).

Det känns som att alla trender pekar åt helt rätt håll på alla sätt och vis. Sverige röker mindre än Danmark och mycket mindre än resten av Europa. Ska man verkligen peta i något där allting uppenbarligen är helt rätt? Är det inte bättre att sitta still i båten och vänta tills rökandet drar sin sista suck av sig självt? Och bara agera vid en eventuell framtida uppåtgående trend och då agera mycket kraftfullt?

(Bara som exempel, vi hade en av de bästa skolutbildningarna i Europa, vi petade, nu är den usel. Bara peta inte i det som är bra. Trenderna kanske vänder helt åt andra hållet.)
 
Många dricker energidrycker, finns nästan fler människor med en sådan burk i näven än en cigarett i dag så man har kanske bytt redan. Något man började med när jag redan var vuxen så jag har inte fallit för den trenden heller, det luktar bara typ parfym så det lockar inte. Men jag vet att mina tonåringar är extremt förtjusta i det, skulle klassa det som beroende det med nästan, för en del personer.

Energidrycker är inte speciellt hälsosamma, så varför får dina barn vara (iaf på god väg att bli) beroende av sånt?
 
Vi snusare/rökare diskuterade det här ofta när jag var gravid och sen hade en ammade bebis. Att fan vad gott det ska bli när man får snusa igen. Rökning ville vi inte börja med igen pga passiv rökning och barn är en dålig kombination men när jag närmar mig regnbågsbron ska jag ta lite bloss igen. Kan riktigt se fram emot hur jag som tant sitter i solen, röker, dricker vin och gnäller på dagens ungdom. Apropå guldkant på livet osv.
 
Intressant att du nämner energidryck. Det kan ju också vara hälsovådligt och kryper ner i åldrarna trots åldersgränser. Där kan vi också prata om grupptryck bland de yngre. Ska vi förbjuda det också?
Jag nämnde det för att jag tror att energidrycker till viss del har ersatt rökning hos yngre, ungdomar. Man har bytt ett beroende mot ett annat nästan. Och ja, för vissa är energidrycker komplext, faktiskt ett problem. Så när man tänker "BRA färre ungdomar röker!!" så kanske man ska fundera på "vad gör de då?" också.

Jag vet tycker inte det ska förbjudas, det vore bra med åldersgräns tänker jag, men det är inte skadligt som varken alkohol elelr tobak så ett förbud ligger inte nära tillhands.
 
Jag vet tycker inte det ska förbjudas, det vore bra med åldersgräns tänker jag, men det är inte skadligt som varken alkohol elelr tobak så ett förbud ligger inte nära tillhands.

Det som bestämmer hur skadligt energidryck är, är ju brukandet av det. Det är även beroendeframkallande. Precis som alkohol eller tobak.

En människa som dricker 3 energidrycker per dag är ju inte hälsosammare än någon som drar ett par cigg i månaden.
 
Jag har nog ingen direkt fast ståndpukt eller åsikt i frågan egentligen (för att jag helt enkelt inte direkt har haft någon anledning att reflektera över den) men är ändå enig med andra i tråden om att ett totalförbud är ett både långt och väldigt kraftfullt steg att gå mot den individuella bestämmanderätten. Samtidigt som jag är helt för att samhället för ut information om substansers (skadliga) inverkan (och sett till rökning t.ex. så har det väl redan minskat i yngre åldersgrupper?) och också tycker att det är bra att det finns zoner där rökning inte tillåts, helt enkelt för att det påverkar även omgivningen.

Kan väl dock tillägga att sett till min närmaste omgivnings frid hade ett (snus)förbud kunnat drabba rätt hårt. :angel: Men så är jag å andra sidan inte född före 2010, tack och lov.
 
Energidrycker är inte speciellt hälsosamma, så varför får dina barn vara (iaf på god väg att bli) beroende av sånt?
Mina barn "får" inte förstås. Mina barn är 15, 18 och 20 och köper vad de själv vill, de vet bättre men köper ändå. Däremot inte i samma mängd som sina vänner, detta eftersom jag är tjatig och jobbig. Mina barn är inte på god väg att bli beroende.
 
Du missförstod mitt inlägg. Målet med förbudet är att det ska bli så pass vanligt att ingen använder tobak, därmed fastnar ingen i grupptrycket och börjar med det heller så ingen VILL heller använda tobak, det hör liksom inte till. Det tror jag är målet. Som det är i dag är det svårt, ungdomar börjar oftast pga grupptryck och så sitter man liksom där. Men om allt färre personer brukar finns det heller inget grupptryck om att bruka, och ingen vilja att göra det heller.

Den trevliga knorren på tillvaron hittar man någon annanstans, gissar jag. Vad för knorr det nu är att röka. Många dricker energidrycker, finns nästan fler människor med en sådan burk i näven än en cigarett i dag så man har kanske bytt redan. Något man började med när jag redan var vuxen så jag har inte fallit för den trenden heller, det luktar bara typ parfym så det lockar inte. Men jag vet att mina tonåringar är extremt förtjusta i det, skulle klassa det som beroende det med nästan, för en del personer.

Jag förstår precis vad målet är, och jag tycker ändå att det är helt orimligt. Trist att du går på linjen att jag inte fattar vad det handlar om bara för att jag är helt emot förslaget.

Som sagt, jag varken röker eller dricker så jag förstår inte grejen, men jag förstår att andra tycker att det är gött. Och det är faktiskt okej. Jag är trött på att det alltid, alltid ska pressas på om hur ohälsosamma en del saker är, som att folk inte vet det och tycker att nöjet med dem väger upp.

Att ungdomen hinkar energidryck tror jag, igen, är ett symptom på något större. T ex att de har jävligt mycket stress pga skola, sociala medier och annat som tar stor plats i deras liv. De är sjukt trötta men måste klara en massa krav, så de pytsar i sig för att orka med och vips så blir de beroende av koffein och diverse annat. Klart att grupptryck spelar in också, men jag tror att man gör det väldigt enkelt för sig om man tänker att det är den enda orsaken.

Så visst, vi kan cirkla tillbaka till samma sak som jag sagt femtioelva gånger redan - att förbjuda allt som kan vara skadligt är inte vägen framåt.

Nog från mig i den här tråden, jag inser att jag till stor del talar för döva öron.
 
Mina barn "får" inte förstås. Mina barn är 15, 18 och 20 och köper vad de själv vill, de vet bättre men köper ändå. Däremot inte i samma mängd som sina vänner, detta eftersom jag är tjatig och jobbig. Mina barn är inte på god väg att bli beroende.

Tänker du att de enda burkar de drar i sig är de burkar som du själv ser?
 
Åsikter får man såklart ha, men du känns otroligt dömande mot folk som gillar att ha lite guldkant på livet i form av tobak/alkohol eller andra "substanser".
Jag har aldrig hört någon som kallat rökning för guldkant på livet. Det är nämnt som gott till kaffet, men vid närmare samtal så hade man hellre varit utan behovet av att röka än med det. Så för mig har jag aldrig tolkat det som någon guldkant, bara ett beroende man har.

Tråden handlar inte om alkohol, utan om tobaksförbud, jag är inte dömande för att jag är för det.
 
Tänker du att de enda burkar de drar i sig är de burkar som du själv ser?
Jag vet att du tror jag är korkad, men det är jag inte. Jag ser ytterst sällan mina barn aktivt dricka energidryck, det är dock ingen hemlighet att de gör det och att de köper det.
 
Jag vet att du tror jag är korkad, men det är jag inte. Jag ser ytterst sällan mina barn aktivt dricka energidryck, det är dock ingen hemlighet att de gör det och att de köper det.

Hur vet du då att de inte är på god väg att bli beroende?
 
Okej. Men i och med att flera nu påpekat att det visst kan anses vara en guldkant på tillvaron så kanske det är läge att acceptera att den åsikten också finns.
Fast vad spelar det för roll? Den åsikten finns hos en del personer, en del har inte den. Man får gärna tycka att det är livsglädje, guldkant, vad som helst, om man så vill.
Oavsett vilket förändrar inte det min åsikt om tobaksförbud i Danmark. Jag förstår tanken från personerna som la fram förslaget, tror inte det alls är genomförbart i Sverige dock.
 
Fast vad spelar det för roll? Den åsikten finns hos en del personer, en del har inte den. Man får gärna tycka att det är livsglädje, guldkant, vad som helst, om man så vill.

"Men jag tycker inte det och därför ska det förbjudas", är lite känslan jag får. Givetvis spelar det roll? Vems guldkant är viktigare än någon annans? Vems kropp är det mer okej att bestämma över och vem är det mer okej att begränsa?
 
Hur vet du då att de inte är på god väg att bli beroende?
För att det kan gå lång tid mellan de dricker energidryck alls. Det är inte så att de rusar till affären för att köpa utan de har inga problem med att stanna hemma en hel helg osv och spela datorspel istället för att göra något annat. För mig är beroende något annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp