tömkörning?

Sv: tömkörning?

Ja, har funderat på att lära mig det. Tror det hade varit bra för min nya ponny, då kan hon inte "hålla balansen" i bettet på samma sätt. Ska läsa på lite och prova om vi hittar något som funkar :d
 
Sv: tömkörning?

Omeh! :eek::D
Du får köra m långa tyglar då.. eller vad det nu heter.. :angel:

Det där är nånting som jag vill lära mig och nu har jag hittat en tränare som är duktig men som dock inte bor så nära. Får se när det kan bli tillfälle. :)

Annars tömkör jag min foderhäst ca 1 gång varannan vecka i nuläget. Han var aldrig tömkörd när jag fick hem honom men det var bara att slänga på grejerna och köra. Väääääldigt cool när det gäller att ha tömmar hängandes lite kors och tvärs och start, stopp, svänga bara funkade utan några krusiduller. Däremot har vi haft svårare för sidvärtsrörelser så där fick jag ta tränaren till hjälp för att få lite matnyttiga tips. Det är fortfarande roligare att rida dock nu när jag har en frisk häst att tillgå. :D
 
Sv: tömkörning?

*knapplån*

Tack för nytt liv i tråden! :banana:

Jag har tränat för Anders Eriksson en gång nu under hösten och har nästa tillfälle inbokat 7/11, så jag jobbar med att hålla igång, men utan egen ridbana eller vettigt promenadavstånd till en, är det lite svårt - men vi kämpar på! :D
Hoppas på att kunna boka in oss i december också. Vill verkligen hålla igång nu.

Här kommer en bild på Lotta, iförd en enkel gjord och grimma. Ibland behöver man bara hålla det enkelt. :D
dsc_01201.jpg
 
Sv: tömkörning?

OJ! Vilken skillnad sedan senaste bilden! Verkligen JÄTTE skillnad!! :bow: Hon börjar se vuxen ut! :)

speedway: kul att höra från dig också och kul att det gick så bra att "köra in" foderhästen! Så var det ung med Wills också. Vi fick leda ett par varv och sedan var det bara tuta och köra :)


Var lite sugen på att åka till ridhuset imorgonkväll och väcka får gamla tradition om tömkörning på fredagskvällar till liv.. dock snöade det här precis :eek: och vi har inte vinterdäck på varken bil eller transport.. skulle vara om det mot förmodan blir plusgrader imorgon, annars får det nog vänta till söndag, då ska däcken vara fixade :) Om jag kommer iväg ska jag se om jag kan lura dit sambon att ta lite kort eller om jag kan fulfilma själv när jag kör.
 
Sv: tömkörning?

Grattis till graviditeten! :bump:

Här händer knappt något alls, jag rider ju en annan häst nu än fullblodet jag red när tråden senast var aktiv ;) Fullblodet flyttade från stallet och jag trivdes inte med ägarens sätt att ha häst, men jag blev tillfrågad av en annan i stallet om jag skulle kunna tänka mig att rida hennes häst istället. Så nu är det en liten travare som gäller, jag som tänkte leta efter en lite mer utbildad dressyrhäst... :angel: Men det är en häst med hjärta av guld som utvecklas mycket, så det är riktigt kul!

559167_10151917291005061_1309867108_n.jpg


Jag har provat tömköra honom ett par gånger, men vi har lite problem med kommunikationen genom tömmarna.. Han segar ihop fullständigt, och blir knappt styrbar :crazy: Jag vet inte riktigt hur jag ska få fram honom från marken helt ärligt, så just nu är det roligare att rida...
 
Sv: tömkörning?

KL

Kul att se era hästar nu! Travare är ofta väldigt ambitiösa och lättlärda så det blir nog bra. Lite konstigt att den blir så seg, är den inkörd? Den kanske inte riktigt fattar vart den ska när skaklarna fattas?

Jag har idag tömkört alla tre ponnyerna, shettisarna i ridhuset och ponnystoet ute i skogen. Stoet var väldigt mycket bättre på att vänta och lyssna på tömtagen idag än tidigare så våra två pass på ridbanan innan sanden vi lagt ut också frös åt :devil: gjorde nog en hel del. Hon fick ha sin 2½-månaders son med sig och han hade rally där ute på ängarna och sparkade henne i underkäken. Han vill gärna smita under tömmarna och byta sida men är egentligen ganska mån om att vara till lags så jag insåg att det kan vara läge att lära in "höger" och "vänster" så han vet vart vi ska... proo kan han redan. Det är inte helt lätt att förutom tömmarna dessutom snubbla över ett föl :D.

Shettisarna har stått länge nu så de fick varsitt grundpass i ridhuset. Båda går emot och vill tränga med baken åt ena hållet men det är ju bara fråga om att komma igång ordentligt så ger sig det ju. Tog en i taget med den andre lös i ridhuset och båda uppskattade att kunna röra sig fritt på bra underlag, annars är det eländigt nu, speciellt efter jobbet när man inte kan gå ut i skogen pga mörkret.
 
Sv: tömkörning?

Grattis vad roligt!

Det är näst intill omöjligt på rak tömsättning det du efterfrågar.... den raka tömsättningen i och med att den går via ringarna blir ju väldigt statisk och "låst" det blir liksom cykelstyre av det hela. Visst går det om han är jättelydig och tar din position som drivande hjälp undan dig från backen, men då ska han ju vara jäkligt lydig s.a.s och eftersom du fortfarande inte kan ställa igenom på inner blir det svårt.
 
Sv: tömkörning?

Haha ja det där lilla överhullet från sommaren jobbar vi fortfarande på här också;)

Idag blev det tömkörning för oss. Hade ett helt gäng upphöjda bommar så han fick anstränga sig extra, och det är nyttigt vill jag lova. Han såg ganska mör ut efteråt:D
 
Sv: tömkörning?

Jag provade lite long reining med ena ponnyn idag. Hon fattade ingenting :p Hon är van vid longering, så hon var minst sagt förvirrad när jag hade två linor. Men det gick bra! Fick väldigt fin form och riktigt lugnt och fint tempo. Det var superskoj!
Men jag tror jag ska försöka skrapa ihop en slant till en ny tömkörningsgjord. Eller om jag ska börja med att köpa en ny däckel till selen och använda den till tömkörning. Hmm hmm.
 
Sv: tömkörning?

KL

Precis vad jag letade efter, en tömkörningstråd!!

Jag håller på att bygga upp min fjant efter en lång tid av div. bekymmer och skador. Därför bokade jag in oss på en kurs för en väldigt trevlig tjej. Vi började om från början eftersom inte tömkörning funkat för oss, och Gud vad enkelt det blev!

Nu har vi kört basic några veckor, har nytt kurstillfälle nästa vecka, men jag tar gärna emot tips på nästa steg eller något jag kan testa. Vi kör med låga tömmar eftersom min häst har lite svårt för lägre form. Nu har vi jobbat på position, att hon ska spåra och gå med bra aktion. Vi har även testat att gå upp i trav i några steg och sedan sakta av med bibehållen form. Dvs väldigt basic. Någon som har bra tips på nån liten övning vi kan testa innan kursen?
 
Sv: tömkörning?

*kl*

Hur kan jag missat denna ^^ Tömkörning är ju det jag gör mest.

Har just nu ett 3-årigt russ som jag håller på att köra in.

535984_3811475401456_1973836975_n.jpg
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
4
· Visningar
330
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
265
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Har din häst haft problem med ryggen? Är den lite sänkt i ryggen eller vill du bara bygga en starkare core hos din häst? Då kan...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
887
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp