tömkörning?

Sv: tömkörning?

Vilka bra övningar.

Jag brukar göra en massa 10-15 metersvolter längst långsidan för att lära mig styra och hålla koll på att han lyssnar. Sedan är att byta om volt väldigt nyttigt för att hålla koll på att man kan styra.

Nu blev jag sugen på att tömköra, jag har ju redan ridit idag men eftersom det bara var i skritt så kan jag ju åka ut till stallet ikväll och tömköra lite om jag hinner :)
 
Sv: tömkörning?

Tack!
Det var ju inte riktigt det jag ville höra ;) du skulle ju lösa alla världens problem ;)

Delvis kl

Tömkörde en piggelin häst idag! Körde med rätt korta tömmar för att jag såg att det blev lite fladdrigt i tömmarna och att han blev störd i munnen. Det fungerade rätt bra ju mindre han blev störd och när jag tydligt petade in bogen med pisken så blev han jämnare. Annars var han super lätt och lyhörd idag, förutom när han exploderade lite här och var och blev störd av en förrymd liten minishettis ^^


Måste fö säga att det är kul att se lite nya ansikten här inne nu när tråden kommit igång igen! Ska se om jag är ridsugen på onsdag eller om jag jag väljer att tömköra på träningen istället.. Borde kanske passa på att rida men jag har varit galet osugen och det var så kul att köra idag :)
 
Senast ändrad:
Sv: tömkörning?

*kl*

Blir ingen träning imorn. Har kört ihop sig med det mesta. Men har bokat ny tid i december. Hoppas han fortsätter komma även under våren. :)

På hemmaplan funkar träningen bra. Lottapotta har tagit flera steg framåt och jag känner att jag har mycket bättre kontakt och är mycket tydligare - underbart! :banana:
 
Sv: tömkörning?

Tråkjgt att det körde ihop sig men Kul att det går så mycket framåt! Imorgon blir det nog sista dressyrträningen sen blir det tömkörning. Ser verkligen fram mot det :)
 
Sv: tömkörning?

Idag testade vi lite olika vägar och skrittade även över bommar, gick riktigt bra!

Hur tänker ni ang framåtbjudningen? Idag var min häst lite seg, min tränare har sagt att jag ska låta henne tugga på så kommer bjudningen och inte hålla på och smacka eller liknande. Men nu känner jag att hon inte bara kan gå där och såsa:p men jag vill ju inte heller hålla på och mana på henne. Hon är i vanliga fall ganska pigg och framåt, men i just tömkörningen är hon segare.
 
Sv: tömkörning?

Rent spontant så ser jag inte varför du skulle låta hästen gå där och sega? Varför tycker din tränare att du ska göra det?
Gå och smacka hela tiden hade jag inte gjort, jag hade använt pisken ist att ta igenom frammåtdrivningen, precis som i Ridningen.
 
Sv: tömkörning?

Jag håller med dig här! Jag hade inte låtit hästen gå och såsa och precis som Apollo 13 säger så hade jag gått på med pisken istället för att tjata med smackningar, det blir ingen lycklig av.

Är hästen lite tömkörd så kan det bero på det att den blir osäker hur den ska bete sig och det är ännu en anledning till att stötta upp och puscha den framåt.
 
Sv: tömkörning?

Och oxo

Jag tror att tränaren menade att jag inte skulle fokusera så mycket på att hon går sakta eftersom hon spände sig väldigt mycket och var ganska osäker när vi var där. Men nu går hon riktigt trevligt och det är inga problem för henne att förstå mig. Jag tar med mig pisken ut nästa gång!
 
Sv: tömkörning?

*kl* Hoppar in här i tömkörningstråden då jag måste få pepp att komma igång med min. Hon är egentligen ganska fin på töm men jag blir lite osäker och hon kan vara lite het och "på". Har all utrustning och hästen behövde verkligen det främst för att hon haft lite knäledsproblem och behöver arbetas med att stärka sig ytterligare och gärna över bommar. Sen behöver ju matte motionera och gå ner i vikt så jag har egentligen inga ursäkter:crazy:.. Fick lite hjälp av en kille i slutet september men sen blev det liksom inte av att jag fortsatte..
Vill ju öva på att hon blir lösgjord och lite mer lyssnande och väntande men ändå med bjudning.
Hur får man till exempel hästen att inte vara för pigg och på för då händer det att vi hamnar i dragkamp:cool:..


http://www.youtube.com/watch?v=rW5OFppOl04&feature=share&list=UUg1pY-AJhsH2r3eeGyj8IYA

http://www.youtube.com/watch?v=nc_xmjSUTHY&feature=share&list=ULnc_xmjSUTHY
 
Sv: tömkörning?

kl


Tömkörde i onsdags på träningen. Oj, det var verkligen ett helt nytt sätt att tömköra och det var verkligen jätte nyttigt för mig.
Min tränare är väldigt, väldigt mjuk i ridning och helt klart i tömkörningen också. På töm blev det dessutom väldigt mycket tydligare hur SJUKT mjukt hon vill ha det eftersom hon kunde visa och jag kunde lättare se alla extremt små detaljer som hon lägger märke till. Knappt att jag såg det ens när hon förklarade :p
Vi tömkörslongerade mest, tränaren skyllde på att det var för att det skulle bli lättare för mig (med magen) men jag tror hon tyckte det var mest behagligt själv :D Men det var jätte nyttigt och vi tömkörde med tömmarna hängandes och korrigerade genom att "dallra" på tömmarna. Jätte roligt att se hur lösgjord och fin han blev! Ska bli väldigt intressant att se hur vi tar det vidare sen bort från volten :)
 
Sv: tömkörning?

Jag har eg inga jätte bra råd.. har du testat med den klassiska, övergångar och mycket halter och vara jätte tydlig med eftergiften och att du själv verkligen ger efter.
 
Sv: tömkörning?

Idag tömkörde jag igen, hon gick så himla bra i vänster varv, tillochmed galopperade:D Sen bytte jag varv och såg genast att hon nickade, väldigt lite, men ändå... Så det var bara att sluta och i morgon är det jag som jagar ET. Så nu blir det ingen tömkörningskurs:(
 
Sv: tömkörning?

KL

Åh vad kul med en tråd om tömkörning!!! Igår fick jag min gjord och fick lov att prova, det gick jättebra - tror jag - har ju aldrig tömkört förut. Men vi gick runt fyrkantsspåret och vände snett igenom och det gick bra ;). På lördag ska vi gå en kurs på ridskolan. Har en liten quarterpojke som är 3.5 år, ridningen fungerar jättebra ute i skogen, han kliver på och lyssnar fint. På banan blir seg och tappar framåtbjudningen emellanåt, så jag fick iden att släppa träningen där och tömköra istället för att han skall bygga upp sig utan mig på ryggen...dessutom verkar det ju så himla roligt det här med tömkörningen. :)
 
Sv: tömkörning?

*kl*

Jag tömkör min ganska mycket, några dagar i veckan! Vi älskar det båda två och hon blir så himla himla fin i töm! :love:
(Under ryttare också, men i töm är något alldeles extra! :bow:)


Jag spänner om efter hur hon är men oftast har jag vanlig tömsättning i ringarna längst upp, tycker att det är det bästa när man ska göra skänkelvikningar och byta varv ofta!

Har dock bara en vanlig platt gjord än så länge, den har fungerat så himla bra så jag har inte tänkt på att byta, men nu när hon börjar bli så himla stark i kroppen så blir ju rörelserna därefter :d och nu har gjorden börjat glida framåt, jätteirriterande! :mad:

Håller på att spara till ett Tärnsjöset! :love:(har ett par kopior av Globus som töm nu) DET blir grejer det! ;)
 
Sv: tömkörning?

*kl*
Åh, den här tråden har jag missat!
Jag älskar tömkörning och gör det mycket med mina hästar och har hållit på med det i många år, även om jag under senaste året fått lite ny inspiration via lektioner från Anders Eriksson. Oerhört utvecklande!

Har framförallt två och snart tre hästar jag jobbar i töm.
Med Eros är fokuset att få kroppskontroll, samla och stärka. Än jobbar vi på ganska basic nivå. Han vill gärna smita ut med bakdelen och att gå rakriktad är en utmaning.

Senhar jag en spänt och väldigt känsligt sto, Fluga, som bara behöver lära sig att slappna av i töm, vänja sig vid att ha mig bakom sig och gå att röra utan att bli spänd. Hon är väldigt tacksam att tömköra då hon är oerhört uppmärksam. Än jobbar vi enbart i skritt och vi har kommit så långt att jag har börjat leka med att varva samling med avslappning. Så fort man ställer minsta krav så blir hon genast spänd, jag vill att vi hittar avslappningen snabbare och snabbare efter varje uppgift. Det går åt rätt håll.

Två bilder på mig och Eros på en lektion för Anders i våras.
tomk4-600x450.jpg


tomk3-600x450.jpg
 
Sv: tömkörning?

Åh vad tråkigt. Kom det bara så där eller har hon någon historik?

Hon har massor av historik, men väldigt lite som sitter på insidan. Dock har hon problem med sina bogar, framförallt bogsenorna. Nu tror jag dessutom att det är en gammal spänning över korset som spökar lite. Så förhoppningsvis blir det ET på måndag.
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
4
· Visningar
330
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
265
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Har din häst haft problem med ryggen? Är den lite sänkt i ryggen eller vill du bara bygga en starkare core hos din häst? Då kan...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
887
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp