Bukefalos 28 år!

tömkörning?

Sv: tömkörning?

Jag har lyxat till det med ny stallplats där det finns två stora ridhus inom 10 min skrittväg + ridbana på ca 20x40 precis vid stallet....eh, och så finns det upplyst elljusspår där man får rida också mot en symbolisk summa. :banana:
Det här blir bra!
 
Sv: tömkörning?

men satt.. eeh.. jag är inte avundsjuk!!!....... :cool:

nu är det iof sagt att granngården ska bygga ridhus och att om dom inte gör det, så ska vi göra det.. men det är ju inte imorgon lixom :cry:
 
Sv: tömkörning?

Ja, nu drar vi igång den här tråden igen! :banana:

Lotta jobbar en hel del i lokselen nu, som förberedelse inför kommande timmerjobb. Både hon och jag trivs super med det. Hon blir så himla glad när jag kör bland träd och stenar, så både hon och jag skiner av glädje! :love:
Eftersom vi saknar ridbana och grannen med ridbanan haft sjuka hästar och eftersom det har varit så sjukt mjukt i hagarna, så har det inte blivit så mkt voltarbete den här hösten, men jag hoppas på att det ska bli ändring på det snart.

Tills dess ser vi dock ut så här när vi är ute på skogsvägarna och tömkör:
dsc01070-000.jpg
 
Sv: tömkörning?

Vi skulle ha "fått" en ridbana i höstas, men "han med grävmaskinen har inte hört av sig", så nu står vi här och stampar. ALLA i stallet, speciellt stallägarens dotter, hade haft STOR nytta av ridbanan denna höst, men så här blir det när man tror att andra ska ta tag i ens egna problem. :mad:
 
Sv: tömkörning?

åååh guuuud jag tål inte sånt där!
jag har själv problem med en £$€{[{£54/%¤¤%/&)hantverkare. en röris som var och kollade på att sätta in diskmaskin och diverse andra grejer för ett BRA tag sedan. Vet inte hur många gånger vi ringt och tjatat på honom.
Ringde honom i måndags och frågade vilken dag denna veckan han skulle komma... han svarar då glatt "onsdag eller torsdag" och sedan (eftersom han lovat att komma typ 100 gånger redan utan att ha gjort det) så frågade jag honom om han kunde garantera det.. då hånskrattar han åt mig... :grin:
jag förklarade då att det bara var att se till att lösa problemet, annars var han välkommen hem till oss på julafton och själv diska efter alla 17 pers som kommer till oss.. tillslut sa han att han kunde garantera det.. men det tror jag (tyvärr) så mycket jag vill på.... :mad:
 
Sv: tömkörning?

Låter som min hyresvärd. Tog 1½ månad att fixa ett element som inte funkade. Det är så lagom kul att komma hem och kika på termometern och konstatera att temperaturen ligger på 14,8 grader. :devil:
 
Sv: tömkörning?

Ja, men alltså, hantverkare och liknande folk är ju såna; man måste boka datum och tid och sätta ut kostnad i förväg och vara supernogatydlig och bete sig väldigt bestämt för att få saker och ting gjorde i tid, som man vill och utan krångel. Vår ridbana skulle tydligen bli till av sig själv av en kille som aldrig satt sin fot på gården. *suck*
(Då anser jag att det inte är "fel" av mig att jobba mina hästar i nån av de hagar som vilar. Tyvärr blev det alldeles för mjukt att göra det när novemberregnet kom och ridmässigt skulle jag vilja ha 4 fasta "väggar" eftersom hästen är grön i ridningen, så "allt" har stått stilla ett tag nu. Frustrationen över avsaknaden av ridbana har varit stor...)
 
Sv: tömkörning?

hihi, vet ni vad jag hade när jag kom hem igår?!!??
en inkopplad diskmaskin!!! :banana:
iof sa han att han skulle komma onsdag eller torsdag.. och så blev det tisdag... men nu är det klart!! så skönt!

förstår verkligen att du vill ha ordentligt inhängnat och väggar.. det hjälper MYCKET på koncentrationen hos hästarna och det är en av anledningarna till att jag gråter blod över att inte ha en...
 
Sv: tömkörning?

Grattis till diskmaskin!

Hugger sista

Har efter en lååång period av lathet återupptagit tömkörningen och varit ut med dotterns ponny nu några gånger. Hon är ganska pigg med en del aktion och blir gärna hög i halsen och sänkt i ryggen och älgar iväg och det är svårt att inte bli hängande i bettet eftersom hon själv gärna tar tag i det och inte släpper. Så får man inte igenom halvhalterna och så är man där och drar, gäller att vara uppmärksam på sig själv. Hon går bäst efter vägen så det blir uteritt fast med mig bakom och just nu har vi fokus på rakriktning och balans i trav omväxlat med skrittpartier när flåset inte hinner med (mitt alltså). Det är så kul när hon släpper och jobbar genom ryggen men riktigt stabil är hon inte ännu. Nästa steg är att jobba in liiite sidvärts och få in innerbak lite mer men hon är så enormt snabb med att byta från koncentration till steppande häst så det är lite trickigt. Underlaget är helt OK nu iallafall, plogad snö.

Halvblodsunghästen törs jag inte riktigt ge mig från banan ännu med, är rädd han lägger iväg så jag inte hinner med och sedan har vi risken att han blir skrämd av skoter eller ren (gäller iofs alla hästarna men han är ju så mycket större). Vad har ni för "minimikrav" för att ger er iväg utanför inhängnat område?
 
Sv: tömkörning?

Jag har gett mig ut i skog och längs trafikerade vägar med min travare som är hetare än helvetet med en vagn bak i rumpan, när man tömkör är han dock hur lugn och fin som helst. Som alltid var jag än tömkör ser jag till att han är lugn och avslappnad, lyssnar och är lyhörd. Första gångerna har jag haft tömmarna så jag har lite mer kontroll på honom om han skulle få för sig något, men nu har jag ändrat tömsättningen och vi tömkör mestadels i skritt men har börjat lägga in kortare travsträckor han blir lätt chookad om han travar mkt och jag föredrar att ha honom på volt då.
 
Sv: tömkörning?

Fortsätter tråden

Har tömkört 4-åringen på volt några gånger men tycker han går bättre om jag springer bakom vilket jag inte orkar i snöföret, trots att banan är bara 30 m lång... Försöker trösta mig med att han ändå bygger styrka pga alla tempoväxlingarna så jag kan lägga krutet på de travsträckor jag orkar men det är ändå deprimerande att känna att man själv är begränsningen, speciellt med tanke på hur häftig han känns i traven när man får alla bitar på plats och han bara sänker sig och suger i. Jag kutar med för allt i världen och har tur att han gör halt på röstkommando, däremot har han inte tålamod att stå still medan jag försöker riva av mig alla vinterkläder för att få i mig luft efteråt :o.
 
Sv: tömkörning?

Känns som att vi har kommit igång lite mer ordentligt nu. Det går bättre att tömköra på volt och vi håller just nu på med en övning med travbommar i mitten på långsidorna där jag lägger in volter hörnen/kortsidorna så att jag får växlingen mellan böj och volt. Nästa steg är att få in galopp också på ett kontrollerat sätt - han har gått från handbroms i till fullt ös medvetslös, förmodligen delvis för att vi börjat åka till ridhus där jag faktiskt for av sist vilket gjorde honom osäker så han är just nu mentalt spänd. Det känns ändå som ett stadium vi måste igenom och eftersom han ändå gillar att jobba har jag gott hopp om att det ska lösa sig men efter de bockserier han presterade igår på töm kan jag ju erkänna att min första impuls inte direkt är att sätta mig på och rida i friskt tempo framåt :grin:
 
Sv: tömkörning?

Härligt att någon är aktiv och håller igång tråden. :)

Själv har jag knappt tömkört nåt överhuvudtaget i vinter för det är ju så kul att ha en häst som är ridbar så jag gör hellre det. :D
 
Sv: tömkörning?

Här är en till som har varit dålig på att tömköra dom senaste veckorna. Men nu ska det bli ändring på det! Om hästen vill bli frisk vill säga.

Vi har haft lite otur med tappade skor och nu i fredags blev han vaccinerad och fick en reaktion på vaccinet med svullen ond hals och förhöjd temp. Igår var han dock bättre så jag skrittade ut en liten bit men jag tar det lite lugnt i några dagar iaf :)
 
Sv: tömkörning?

kl

Dags att skaka liv i en av bukes bästa trådar!

Hur går det för er med tömkörningen? Här har det gått apdåligt, jag kommer aldrig iväg till ridhuset för att tömköra, men nu har det slängts ut lite paddex på stallplan så nu har jag tömkört ett par gånger där.
Det blir inga jätte pass eftersom det blir på en volt hela tiden och jag vill inte slita ut Wills ben, men vilken otrolig skillnad det är på honom!
Vi har gått framåt jätte mycket i ridningen och det visar sig jätte mycket på töm! Visserligen ser det inte exelent ut, men helt klart godkänt eftersom vi mer eller mindre inte kört på ett år.

Nu är jag gravid och även om jag håller mig kry i kroppen än så länge så räknar jag med att dressyrträningarna kommer övergå till tömträningar, men det gör mig inte så mycket, det blir bara roligt! :)
 
Sv: tömkörning?

Åh men bra initiativ :D

Jag tömkörde faktiskt idag och han gick riktigt fint. Han fick skutta över några stockar också och det var ju riktigt latjo. ;)

Grattis till graviditeten!
 
Sv: tömkörning?

Alltså, nu måste jag bara skratta. Jag satt och letade upp denna tråd igårkväll då jag satt igång och tömköra ponnystoet efter fölningen. Dock är hon stark och vill bara springa och förhållningarna går inte igenom så just nu går det inte helt lysande. Så när jag inte hade något kul att skriva raderade jag mitt inlägg och tänkte inte så mycket mer på det. Och så kommer jag in nu och tråden ligger på första sidan ändå, vilket sammanträffande!

Grattis till graviditeten, Apollo!
 
Sv: tömkörning?

Åh vad roligt med så snabb respons! Jag trodde det skulle ta ett tag och hade tom förberett mig på att få skicka ut PM till folk för att få dem att komma tillbaka :angel:

Kul att få skutta över några stockar! Wills tycker det är jätte kul att gå på töm och känner sig nog lite fri. Han har ALDRIG bockat eller studsat med mig på ryggen, men på töm eller lina, då kommer det minst en gång per pass ett "stopip" och han drar iväg. :D Så jag vette tusan vad som skulle hända om jag la in lite små hinder.. kanske skulle prova, det lär bli spännande! :angel:

Asa_S: Haha, verkligen, vilket sammanträffande! Jag försökte söka efter tråden men hittade den inte. Trodde rent av att den blivit borttagen först. Men sen gick jag in på alla trådar jag prenemurerar på, då hittade jag den! :idea:
Det är klart du ska berätta även när det går knas, då blir det ju extra roligt sen, när du får berätta att det gått bra, då vet man ju att du fått kämpa lite och blir lite extra impad :D


Tack till er båda förresten ang gratulationerna om graviditeten! :)

kl

Skulle behöa lite råd.. Kände igår att jag fick lite samma problem på töm i vänster varvet, som jag får i ridningen. Han svänger inte riktigt på innertömmen och finns inte riktigt på yttertömmen alls. Jag vet inte riktigt hur jag ska komma ur detta? Jag vet ju våran urfina tömsättning vi pratade om förut (den ledande), men helt vill jag lösa problemet på rak tömsättning. Har nu några tips?
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
841
Senast: EZMK
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
299
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
7
· Visningar
372
Senast: Sol
·
  • Artikel
Hästnyheter Har din häst haft problem med ryggen? Är den lite sänkt i ryggen eller vill du bara bygga en starkare core hos din häst? Då kan...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp