Bukefalos 28 år!

Tömkörningstråd!

Jag har faktiskt precis bytt från lädertöm till syntet. Tyckte det blev stor skillnad till det bättre! Lädertömmarna blev för tunga, dels för mina händer men också för kontakten. Tyckte att hästen lockades till en för tung kontakt + att tyngden gav mer fördröjning i hjälpgivningen.
Kan det vara så att du också går på synen? Alltså att du tycker tömmen är sträckt när den sträckt för ögat och därför har för sträckt töm för läder.
Jag tror lädertömmar ska vara slaka så vikten är kontakten. Men då blir det för gungigt för mig... Jag har liksom inte känslan.
 
Kan det vara så att du också går på synen? Alltså att du tycker tömmen är sträckt när den sträckt för ögat och därför har för sträckt töm för läder.
Jag tror lädertömmar ska vara slaka så vikten är kontakten. Men då blir det för gungigt för mig... Jag har liksom inte känslan.
Vet inte, men tror det mer är att min häst gärna lägger sig i handen. Tex när jag länger formen på slutet så gör tömmens tyngd att hon liksom behöver lägga liiiite tyngd i bettet för att få mer töm och länga formen. Och det gör hon gärna. Det blir liksom mer att hästen ”tar tygel” än att den länger sig för att den ges tygel. Så blir det inte med textiltömmarna, när jag ger mer töm med dem så ger det direkt henne en längre ”ram”.
(Väldigt små detaljer men jag känner skillnad dagen efter när jag rider)

Plus då att jag typ får kramp i händerna av tyngden och då blir ju kontakten påverkad.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Hur får ni syntettömmarna att bli lika mjuka och följsamma som lädertömmar?
Jag hoppas att det ska bli bättre med tid och användning. Samtidigt så stör det inte så mkt, utöver att det är svårt att samla ihop dem lika fint som med lädertömmar🤪
 
Så vad du säger är 'gör man inte som jag gör så är det inte tömkörning'? Snacka om gatekeeping.

Jag vet att du har väldigt starka åsikter om att ditt sätt är det enda riktiga sättet, och det är anledningen till att jag inte skrivit något tidigare utan suttit på fingrarna.

Men nej. Ditt sätt är inte det enda. Och inte säkert heller det bästa. Det finns inte en chans i helvetet att jag när fram så att min hand är parallell med hästens mun om jag har kroppen bakom gjorden. Så långa armar har jag inte.

Jag vill nyansera bilden och visa arr precis som det finns många olika sätt och skolor att rida på, så finns det olika sätt och skolor att tömköra på. Är några mindre bra? Ja. Som @MiniLi har råkat ut för, tex. Folk som går på och drar ihop hästen. Finns det ett 'ultimat' sätt som är överlägset alla andra? Nej.
Bara för att man använder två tömmar behöver det inte betyda att det är tömkörning. De gånger jag har sett tömkörning som beskrivs på det sättet du beskriver det så har jag klassat det som longering med två tömmar. Du har din åsikt och jag har min.

Du kan göra mer med dina händer än att hålla ihop dem när du tömkör. Också ett mycket vanligt fel man ser.
 
Jag har biothane, ger liknande känsla men betydligt lättare, men samtidigt inte sladdriga.
Det är ju ett alternativ!
Jag hoppas att det ska bli bättre med tid och användning. Samtidigt så stör det inte så mkt, utöver att det är svårt att samla ihop dem lika fint som med lädertömmar🤪
Jag har karpaltunnelsyndrom på båda händerna och svårt att greppa så syntettömmarna bara glider för mig när de är stela.

Optimala timmar borde vara som min graman (som jag bara använder till long reining), rep närmast hästen, smidigt läder i handen.
 
Bara för att man använder två tömmar behöver det inte betyda att det är tömkörning. De gånger jag har sett tömkörning som beskrivs på det sättet du beskriver det så har jag klassat det som longering med två tömmar. Du har din åsikt och jag har min.

Du kan göra mer med dina händer än att hålla ihop dem när du tömkör. Också ett mycket vanligt fel man ser.
Jag fattade inte riktigt vilken del det var som gjorde att du såg det som longering och inte tömkörning?
 
Hur får ni syntettömmarna att bli lika mjuka och följsamma som lädertömmar?
Alltså...Jag använder två longerlinor 🙈
Det är säkert därför det blir kass om jag spänner in på ytter också för de glider ju sämre än läder...

Vill inte marknadsföra det men jag har väl vant mig och allt annat känns konstigt...
 
Vet inte, men tror det mer är att min häst gärna lägger sig i handen. Tex när jag länger formen på slutet så gör tömmens tyngd att hon liksom behöver lägga liiiite tyngd i bettet för att få mer töm och länga formen. Och det gör hon gärna. Det blir liksom mer att hästen ”tar tygel” än att den länger sig för att den ges tygel. Så blir det inte med textiltömmarna, när jag ger mer töm med dem så ger det direkt henne en längre ”ram”.
(Väldigt små detaljer men jag känner skillnad dagen efter när jag rider)

Plus då att jag typ får kramp i händerna av tyngden och då blir ju kontakten påverkad.
Jag förstår precis hur du menar.
Fast jag kan känna det även utan lädertömmar och för mig är det inspänningen som gör den där känslan att hästen måste dra sig till en eftergift.
 
Bara för att man använder två tömmar behöver det inte betyda att det är tömkörning. De gånger jag har sett tömkörning som beskrivs på det sättet du beskriver det så har jag klassat det som longering med två tömmar. Du har din åsikt och jag har min.

Du kan göra mer med dina händer än att hålla ihop dem när du tömkör. Också ett mycket vanligt fel man ser.

Självklart gör jag andra saker än att hålla ihop händerna!

Men det betyder inte att jag håller dem rakt ut heller. Min arm är (från kropp till mitt av knuten hand i position så jag kan hålla en töm) ca 53 cm. Det innebär att jag på de flesta hästar (som inte jobbar i extremkort form) hamnar framför bogen, med min kropp, hur jag än sträcker på mig. Då stannar hästarna för jag är i vägen.

Min standardposition blir ngt högre och mkt vidare än vid ridning. Men tex extremhöjning av (nya) inner för galoppombyte, efter träning för körtränare som lärde in galoppfattningar framför vagn på det sätter. Eller en mjuk höjning/sträckning ut åt sidan med inner (mot den position du förespråkar) för att bjuda in inner bog och be hästen bli rakare.

Kan det vara så att du också går på synen? Alltså att du tycker tömmen är sträckt när den sträckt för ögat och därför har för sträckt töm för läder.
Jag tror lädertömmar ska vara slaka så vikten är kontakten. Men då blir det för gungigt för mig... Jag har liksom inte känslan.

Precis det här upplever jag också. Med lädertöm så är tömmen tillräckligt "tung" för att bara dens egen vikt blir en lagom kontakt för de flesta hästar. Många jag ser tömköra drar ihop hästen och förstår inte hur mycket starkare de blir i handen när de spjärnar mot marken jmf med när de sitter på.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Självklart gör jag andra saker än att hålla ihop händerna!

Men det betyder inte att jag håller dem rakt ut heller. Min arm är (från kropp till mitt av knuten hand i position så jag kan hålla en töm) ca 53 cm. Det innebär att jag på de flesta hästar (som inte jobbar i extremkort form) hamnar framför bogen, med min kropp, hur jag än sträcker på mig. Då stannar hästarna för jag är i vägen.

Min standardposition blir ngt högre och mkt vidare än vid ridning. Men tex extremhöjning av (nya) inner för galoppombyte, efter träning för körtränare som lärde in galoppfattningar framför vagn på det sätter. Eller en mjuk höjning/sträckning ut åt sidan med inner (mot den position du förespråkar) för att bjuda in inner bog och be hästen bli rakare.



Precis det här upplever jag också. Med lädertöm så är tömmen tillräckligt "tung" för att bara dens egen vikt blir en lagom kontakt för de flesta hästar. Många jag ser tömköra drar ihop hästen och förstår inte hur mycket starkare de blir i handen när de spjärnar mot marken jmf med när de sitter på.
Skillnaden är om man har eller om man tar som jag brukar säga till mitt barn🤣
Men det är ju därför vissa tömkör bra- alltså att hästen blir bättre att rida. Och andra tömkör bara ok...
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Självklart gör jag andra saker än att hålla ihop händerna!

Men det betyder inte att jag håller dem rakt ut heller. Min arm är (från kropp till mitt av knuten hand i position så jag kan hålla en töm) ca 53 cm. Det innebär att jag på de flesta hästar (som inte jobbar i extremkort form) hamnar framför bogen, med min kropp, hur jag än sträcker på mig. Då stannar hästarna för jag är i vägen.

Min standardposition blir ngt högre och mkt vidare än vid ridning. Men tex extremhöjning av (nya) inner för galoppombyte, efter träning för körtränare som lärde in galoppfattningar framför vagn på det sätter. Eller en mjuk höjning/sträckning ut åt sidan med inner (mot den position du förespråkar) för att bjuda in inner bog och be hästen bli rakare.



Precis det här upplever jag också. Med lädertöm så är tömmen tillräckligt "tung" för att bara dens egen vikt blir en lagom kontakt för de flesta hästar. Många jag ser tömköra drar ihop hästen och förstår inte hur mycket starkare de blir i handen när de spjärnar mot marken jmf med när de sitter på.
Det beror ju hur du är vänd mot hästen också. Här var det från början fråga om arbete på volt och en specifik tömsättning.

Du gör dessutom på annat sätt i grunden. Det är det här jag menar med att man har olika måttstockar. Det går inte att översätta på detta sätt. Det blir bara fel.
 
Nu när vi ändå tar upp "alternativa alternativ" (;)) så kör jag mest long reining på mina egna (och tömkör vår storhäst).
Gillar att man får närmre kontakt (rent fysiskt), att tygeltagen inte blir lika fördröjda som när man tömkör pga annat avstånd. Det blir lättare med detaljpet (och lite roligare).
Om det nu är någon som har funderat på det men inte riktigt tagit sig i kragen och testat än, men man får ju testa ett par gånger för att hitta sin position och hur tyglarna ska gå innan det blir bekvämt.

Det är vad jag tänkt fokusera på för egen del med min häst, gillar rent allmänt olika varianter av arbete från marken lite närmre!

Jag har faktiskt precis bytt från lädertöm till syntet. Tyckte det blev stor skillnad till det bättre! Lädertömmarna blev för tunga, dels för mina händer men också för kontakten. Tyckte att hästen lockades till en för tung kontakt + att tyngden gav mer fördröjning i hjälpgivningen.

Jag har också gått ifrån läder men av motsatt orsak, tyngden räckte typ för att min häst skulle bli besvärad. Kanske det funkat bättre nu när han inte har bett i munnen längre men eftersom nuvarande tränare inte ser några problem med longerlinorna till honom så får han fortsätta ha det. Mer utbildad och bättre kontakt så kanske det funkat med läder men man ska väl ändå ha trevligt på vägen och ens komma däråt också som numera sjukpensionerat hobbyekipage 😅
 
Ja men vems tömkörning såg jag inte som tömkörning? Menade du det @Elo beskrev (eller var det någon annan)?
Ja det var detta som @Elo skrev:
Jag ville kommentera bara den här biten så förlåt för lite fulklipp.

Men hur långa armar måste man inte ha för att lyckas med detta? Min position (på volten) är ju någonstans mellan gjorden och ca 3m bakom hästen beroende på hur mycket jag behöver driva och om jag behöver 'trycka' utåt (för att tex hjälpa till vid sådana problem som @MiniLi har. Om jag skulle följa detta råd hade jag behövt armar som var typ 1-5m långa och det har jag inte :rofl:

Hamnar man längre fram upplever jag att man får för mycket broms eller tryck utåt. Och har man en känslig dramaqueen till häst (tittar på dig, Gardinen) så får man istället tvärstopp och kast.

Å andra sidan; när hästen jobbar på korrekt i det tempo jag vill så hänger tömmen slak (inte på backen!). Den skall jobba på där, utan input från mig, och utan för mycket 'stöd' eller 'sug'. Sträckta töm har jag endast i aktivt tömtag eller med en häst där vi tränar 'nya' saker och den behöver lite extra stöd eller hjälp för att förstå vad jag menar.
Där du svarade:
[…]

Det du gör klassar jag som longering med två tömmar och inte tömkörning.
 

Liknande trådar

Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp