Bukefalos 28 år!

Tömma gödsel i hagarna?

bapro

Trådstartare
På en gård vi kollat på (för eventuellt köp) har dom de senaste två åren tömt gödslet och spridit ut det i vinterhagarna, som ett sätt att håll hagarna torrare under vår och höst. (och samtidigt bli av med gödslet på ett smidigt sätt säkert)
Det syns knappt när man kollar i hagarna (förutom det nyaste gödslet) resten har redan blandat med marken och blivit jord.

Nu till min fråga! Vad händer med marken??? Kan man förvänta sig att hästarna lättare får mask eller kan det bli farliga bakterier i hagmarken??? Kan man lägga sand eller nåt ovanpå eller måste man gräva ut allt ifall det inte skulle vara hälsosamt för mina hästar?

Observera att detta är små vinterhagar på skogsmark (utan grästillväxt) på sommaren kommer hästarna gå och beta i sommarhagar där det inte är tömt gödsel...

Tacksam för svar...

=)
 
Sv: Tömma gödsel i hagarna?

Om det inte växer något där så lär det inte vara godkänt att sprida ut gödseln där. Så kolla med Länsstyrelsen om den biten. Men det är ju klart att utan något som växer där så blir marken full av skit rent ut sagt. Så risken för både parasiter och infektioner ökar. Blir som att låta hästarna gå omkring på gödselhögen. Hade vuxit gräs i hagarna hade det tagit till sig gödningen på helt annat sätt än när man bara lägger ut den. Vilket man inte heller får göra p g a kväveläckage från gödseln. Den ska ut på växande gröda alternativt myllas ner.
De här hagarna är om det skriver stämmer att man gjort under ett par år fulla av t ex stelkrampsbakterier och annat elände.
 
Sv: Tömma gödsel i hagarna?

Det samma gjordes i ett stall där jag var och tittade för några år sen. Det kändes absolut inte fräscht och hälsosamt. Jag kan tänka mig att det inte är nyttigt vare sig för marken eller hästarna.
 
Sv: Tömma gödsel i hagarna?

Det låter helt vansinningt i mina öron, man mockar ju hagarna, inte sprider skiten där:confused:

För jag antar att det inte plöjs ner och harvas efteråt?
 
Sv: Tömma gödsel i hagarna?

För det första får man bara sprida dynga på åker, och då sprider man inte någon dynga under den tid som det är tjäle eller det ligger snö.

Sen är det ju fruktansvärt korkat att sprida i vinterhagarna, dyngan multnar och blir till kompostjord... så slutresultatet blir i längden sämre bärighet på marken.

Att försöka åtgärda problem med gyttja i hagen genom att tillföra organiskt material är lite grann som att pissa i byxorna när det är kallt - det blir varmt och skönt först men är väldigt obehagligt i längden ;)

Är det tjockt lager så är det bästa att du schaktar bort tills du kommer ner till "riktig jord".

Vill du sen slippa gyttja så tillför man icke organiskt material (läs sten = grus eller sand), men du ska akta dig för att lägga grus direkt på gammla dyngan för risken är att den har för dålig bärighet - då antingen sjunker gruset och försvinner eller om man har duk emellan så blir det gropar och duken riskerar att komma fram.

Ps. det finns även dom som "sandar" med dynga på vintern när det är isigt... även det är tokfel - framförallt för att det inte är särskilt trevligt på våren när det tinar fram och för att man tillför kompostjord till vägen :crazy:.
 
Sv: Tömma gödsel i hagarna?

Ja jag skulle iaf inte tycka att det är så bra. Förutom att mocka ur vinterhagen byter vi sommarhage med jämna mellanrum och plöjer upp den gamla. Och jag har inga problem med inälvsparasiter. Nu sägs ju inte alla sorter finnas här uppe i norr. Men utbredningen är ju inte alltid känd..
 
Sv: Tömma gödsel i hagarna?

vilka otroligt dumma folk det finns. :crazy:

du måste nog gräva bort åtskilliga centimeter och sen fylla på med grus för att hagarna ska bli vettiga.
 
Sv: Tömma gödsel i hagarna?

tack för alla svar
som det ser ut nu så köper vi stället OM vi får köpa en bit mark på andra sidan uppfarten till gården, men där måste röjas lite sly/småskog så gör jag nya vinterhagar istället. Eventuelt sparar jag den som är närmast stallet också.

Kan jag kräva att de skottar bort det översta lagret med jord (förmultnad skit) i den hagen jag "sparar" eftersom de egentligen gjort något man ej får göra??? Vilka argument är bäst att använda för det tycker ni??

:bump:

tacksam för alla tips jag kan få, även om hur jag på bästa sätt fyller ut /dränerar den nya hagmarken så att det ite blir så lerigt där...!
 
Sv: Tömma gödsel i hagarna?

du kan inte kräva något som helst, men det kan ju vara ett skäl att pruta.
 
Sv: Tömma gödsel i hagarna?

Om det blir köp så röj så gått det går och så in marken med något t ex gräs. Gröndan kommer så att tillvara överskottet från all gödsel. Plus att om du väljer gräs, så får i allafall i början fint bete till hästarna.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
3 864
Hästvård Har en bekant vars häst jag rider ibland. Hon står uppstallad hos en ridinstrukör som hur ut stallplatser. Brukar själv ta in hästen...
2
Svar
36
· Visningar
5 089
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Kommer ev flytta till ett nytt stall där dom har haft stora blodmasken i en vinterhage. Dom fick reda på det i våras. Hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 687
Senast: Madick
·
Hästvård Hej!! I stallet där jag står nu har ägarna spritt ut gödsel i sommarhagen, stacken är från förra våren till nu i augusti, han har spritt...
Svar
7
· Visningar
1 801
Senast: Liiindah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp