tog dig på orden. DEBATT!

Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Ja, men inte till den mån att jag ska behöva sälja bil eller bostad. 20 000 är för mig jäkligt mycket pengar och jag anser det inte värt att skuldsätta mig så pass för att rädda livet på ett djur med starkt begränsad livslängd. Det är inte människor vi talar om. Hade jag gott om cash och 20 000 var en piss i havet, så visst, men i dagsläget.

Att dessutom värdera djuren olika beroende på nyttan är inget konstigt. Du har säkert gjort samma sak någon gång, men utan att tänka på det. Vissa djur fäster man sig mer för och kan tänka sig att anstränga sig extra för att rädda. Andra har man inte alls samma starka kopplingar till. Jag har mer känslomässigt och praktiskt utbyte av min hund än av katten. Därför är det heller inte så konstigt att jag är mer benägen att rädda den. Familjens förra katt hade jag mycket starka band till och värderade antagligen högre än hunden vi hade då.

Så visst är de familjemedlemmar, men inte till samma grad som min mamma, bror eller barn (om jag nu haft några).
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Jadzia skrev:
Ja, men inte till den mån att jag ska behöva sälja bil eller bostad. 20 000 är för mig jäkligt mycket pengar och jag anser det inte värt att skuldsätta mig så pass för att rädda livet på ett djur med starkt begränsad livslängd. Det är inte människor vi talar om. Hade jag gott om cash och 20 000 var en piss i havet, så visst, men i dagsläget.

Att dessutom värdera djuren olika beroende på nyttan är inget konstigt. Du har säkert gjort samma sak någon gång, men utan att tänka på det. Vissa djur fäster man sig mer för och kan tänka sig att anstränga sig extra för att rädda. Andra har man inte alls samma starka kopplingar till. Jag har mer känslomässigt och praktiskt utbyte av min hund än av katten. Därför är det heller inte så konstigt att jag är mer benägen att rädda den. Familjens förra katt hade jag mycket starka band till och värderade antagligen högre än hunden vi hade då.

Så visst är de familjemedlemmar, men inte till samma grad som min mamma, bror eller barn (om jag nu haft några).

men med försäkring blir det ju ändå inte så stora summor ändå. o sen behöver ju inte en dyr behandling vara likvärt med att djuret har en kort livslängd. kan ju tex vara komplicerade benbrott som måste fixas. men är katten 2 år kan den ju leva tills den är runt 20.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Men är det inte bättre att försäkra då? Det kostar ju bara en mindre summa varje månad och då slipper man ens fundera på saken om en omfattande operation blir nödvändig.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Jovisst är det i alla lägen bättre att försäkra. Det gäller alla djur. Det jag inte skulle göra är att ge ut större summor ut egen ficka för att rädda katten.

Dock är inte min katt försäkrad längre. Med tanke på hennes ålder så är de behandlingar jag skulle kunna tänka mig att utsätta henne för begränsade och inte speciellt dyra.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
Innekatt i tätort och om den kan störa grannar. Själv vill jag också ha innekatt om jag bor nära väg eller annat farligt som ger stor risk för katten att råka ut för olyckor.
- raskatt, hus/bondkatt?
Personligen väljer jag nog i första hand raskatt, mest för att jag då "vet vad jag får" (och framförallt om jag ska ha en innekatt) och gärna vill ha vissa raser som jag föredrar utseendemässigt. Man jag har också haft bondkatt och gillar dem lika mycket! Så, det är inget ställningstagande emot bond/huskatter totalt sett. Skulle jag välja mellan perser och bondkatt så blir det bondkatt. Men mellan siames och bondkatt så blir det nog siames.
- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
Ska göras förstås!
- kastering?
Tycker jag absolut ska göras av alla djur som man inte avser avla på!
- mat?
Bra mat är viktigt för mig. Jag tycker inte katter ska leva på dålig mat, eftersom risken för tex urinsten är långt större.
- pris inköp?
Hm, ja, bondkatter borde kosta mer tycker jag. Av skälet att kattens status höjs. Det ska inte vara något man bara bestämmer sig för hur lätt som helst och ett högre pris gör att fler tänker igenom sitt beslut noggrannare. En raskatt skulle jag vara villig att betala marknadspriset för, men om den inte kan ställas ut av någon anledning så tycker jag (och så brukar det vara) att priset ska reduceras.
- status?
Kattens status alltså?
Den borde höjas!
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

-innekatt, inne/utekatt, utekatt?

Jag har bara innekatter, och säljer generellt inte som utekatt. Bor man nära grannar eller trafik är utevistelse i rastgård eller koppel det enda jag kan tänka mig. Dock är jag inte generellt negativ till utekatter om man vill ha det och bor så det funkar.

- raskatt, hus/bondkatt?

Jag har bara raskatter. Är avels- och utställningsintresserad, och har dessutom önskemål om kattens temperament och hårfällning.

- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
Avmaskar endast vid maskangrepp, dvs aldrig. Vaccinerar och ID-märker, givetvis.

- kastering?
En av de abslout viktigaste frågorna i katthållning. Jag håller mina katter fertila tills de är färdiga i avel, sedan kastreras de direkt. Jag har förståelse för mycket i katthållning, men inte för folk med okastrerade utekatter.

- mat?
Mina får rå föda enligt BARF-principer. Det är vad jag föredrar generellt, sedan kommer (i ordning) burkmat, torrfoder, matrester. De två sistnämna är alltså inget jag rekommenderar...

- pris inköp?
Mina katter var inte billiga... Hankatten tog jag över som en omplacering, betalade bara 1000:-, han var livförsäkrad för 25.000:- (USA-import). Avelshonan kostade 8000:-, och är hitflugen från Bergen. En katt bör alltid säljas välhanterad, vaccinerad och id-märkt, och då kosta minst 1000:-. Detta är än sålänge en utopi...


- status?
Skrämmande låg. Majoriteten av alla människor jag känner anser att katter ska vara gratis och själva jaga sin mat för att ha existensberättigande. Många tvekar inte att själva slå ihjäl katter som är "störande".

-försäkring?
Mina är fullt försäkrade, men jag har förståelse för att man hellre tar risken och betalar när något händer än att betala höga försäkringspremier i "onödan". Det hade jag gjort om jag hade haft bättre ekonomi och ingen uppfödning (risken för akut kejsarsnitt tex :crazy: ) Jag överväger att skippa försäkringen på min gamling (som har skyhöga premier och inte går att byta bolag på för att han är för gammal). Han har aldrig varit sjuk, och händer något kan jag skrapa ihop kanske 20.000:- för behandling. Stora ingrepp med jobbig rehab tycker jag man kan bespara ett äldre djur.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Artbitch skrev:
här kan vi lista o motivera.

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
Både och
- raskatt, hus/bondkatt?
perser/skogskatt
- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
Ja, ja, ja
- kastering?
ja båda
- mat?
Den fångar själv och mat av mig
- pris inköp?
inflyttningspresent
- status?
mina barn

berätta hur NI har det eller vill ha det. vad ni tycker är acceptabelt o oacceptabelt.

1234567890
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt? Innekatt med möjlighet till utomhusvistelse i koppel och/eller rastgård. Det optimala anser jag såvida man inte har en arbetande katt som måste vara lös för att kunna sköta sitt jobb.
- raskatt, hus/bondkatt?Jag har två raskatter, men har jaft två huskatter.
- avmaskning, vaccinationer, id-märkning? Allting, givetvis.
- kastering? Absolut om man inte skall avla på katten. Jag har en kastrat och en fertil hona.
- mat? Mina katter BARFas.
- pris inköp? Första huskatten fick jag gratis, den äldsta raskatten kostade 2500 kr (hon var "gammal", 5 månader), den andra huskatten kostade 100 kr och yngsta raskatten kostade 4500 kr. Tycker rent generellt att huskatter borde vara dyrare i inköp.
- status? Ja, jag har aldrig, värdemässigt, gjort någon skillnad på mina djur. Hundar, katter, fiskar och fåglar har alla varit mig lika kära.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
Ute dagtid, inne nattetid. Skulle inte skaffa katt om jag inte bodde så de kan vara ute men tänker inte moralisera över de som har innekatt.

- raskatt, hus/bondkatt?
Bonnisar.

- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
Jopp, och försäkrade också.

- kastering?
Jopp.

- mat?
Bilanx, Royal Canin, Nutro Chioce + tonfisk.

- pris inköp?
25:-/st.

- status?
Lika viktiga för mig som mina hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
Mitt i stan = innekatt. På landet ser jag ingen anledning att hålla dem inne. Om man kan ha de ute ska man ha det. Min katt är innekatt. Man får se till att göra en dräglig miljö för dem där de stimuleras på andra bra sätt. Men bäst är förståss ute, även om jag inte tror att de lider.

- raskatt, hus/bondkatt?
Spelar mig mindre roll. Jag drömde om en cornish rex när den här dammtussen jag har i knäet dök upp! :D Och hon är nog till hälften lodjur, som det ser ut! :angel:

- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
Självklara saker. Jag vill ha en frisk katt - alltså avmaskar jag och vaccinerar. Id-märkning är också självklart ...

- kastering?
.... det gör jag i samband med kastreringen/steriliseringen som är självklar. INte bara för reproduceringen ska stoppas utan också för att katterna mår bättre av det, särskilt honkatter ska slippa äta p-piller hela livet.

- mat?
Mat? Klart katten ska ha mat! :D Jag kör på det jag tror på = svensktillverkad Mjau mat på burk, så länge katten "verkar" må bra så kör jag på det.

- pris inköp?
1 kr/tass o en för svansen fick jag betala den här gången ... jag har ingen åsikt om det.

- status?
Status? Vad menar du? :) Jag älskar min katt. Hon ser efter mig och jag ser efter henne. Utifrån bästa förmåga försöker jag ge henne ett så dugligt kattliv jag bara kan.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Artbitch skrev:
här kan vi lista o motivera.

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
Utekatt om det går, innekatt om man måste. Sen beror det mycket på vad katten man har vill, bodde jag på landet och ville ha en katt som enbart vill vara inne så går ju det, däremot skulle jag inte stänga in en katt som helt klart vill vara ute, då är det flytt för min del (har gjort) eller omplacering.

- raskatt, hus/bondkatt?

Dont mind, jag kan ju säja som så att jag inte tycker att man ska "föda upp" huskatt, för det finns så många som ingen vill ha, men jag bryr mej inte på "det" viset eftersom jag sitter här med tre huskatter själv :D Givetvis världens bästa katter :love:

- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?

Ja, Ja, Ja, avmaskning är dock med en liten förbehållning, jag har fått veta att man icke ska göra det för ofta och gör det bara om katten visar tecken på mask

- kastering?

Självklart, även om jag har utställningsdrömmar för lilla Flisan :love: så är det huskatter jag har och mina två hanar är kastrerade och min lilla tjej ska kastreras så fort hon är mogen
- mat?

Mjau torrfoder, Icas blötmat, Bilanx och hemlagat ibland.

- pris inköp?

Alla mina katter har kostat gratis i inköp , det var inte därför jag skaffade dem, jag kan spara ihop ett par tusen och köpa en raskatt, det är en engångskostnad, försäkring, mat och utrustning kostar desamma oavsett katt

- status?

Bebissubstitut ;) :D


.

Tio små tecken skulle gå en gång...
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Innekatt eller utekatt :Jag har tre utekatter.

Ras eller Huskatt: Huskatter alla tre

Avmaskas vaccinerats å Id märkt


kastrering, naturligtvis


Mat:Burkamat å torrfoder

Pris: 50- 100 kronor


Status: Dom är mitt allt, en del av familjen..
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
*innekatt, ute i sele (samt innätad balkong) varför? vill inte få dom överkörda eller misshandlade av andra människor

- raskatt, hus/bondkatt?
*har både ock, varför? gillar variation. Har haft många olika raser.

- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
*avmaskning vid behov, vacc när de var små och ställdes ut men inte på äldre dar, id-märkning - nej, dom är innekatter.

- kastering?
*Självklart! Även på honor. Varför? Jag sysslar inte med avel.

- mat?
*Kokt torsk på morgonen, burkmat på em och torrfoder (Hills, Iams och Science Diet) samt vatten alltid framme. Som godis kyckling ibland och så brukar dom vilja dela glassen med mig. Varför? Dom gillar det!

- pris inköp?
*Europen 3000 kr (1990)
*Norska Skogkatterna 1500, 750, 750 kr (1990+1992 var min moster som födde upp dom därav rabatten.)
*Huskatterna 500 kr och 1 kr (1989+1990)
Fast nu finns bara en skogis och en huskatt i livet.

- status?
*Mina älsklingar och sambos! Fast dom tror nog jag är inneboende hos dom och inte tvärtom!

- försäkring?
* Självklart!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

innekatt, inne/utekatt, utekatt?

Innekatt eller utekatt i koppel eller löplina som kollas till ofta.

raskatt, hus/bondkatt?

Spelar ingen roll. Men är svag för skogisar och skulle vilja ha en blåögd och maskad katt.

avmaskning, vaccinationer, id-märkning?

Avmaskning görs när man misstänker mask. Vaccinerar vart annat år och ID-märker katten när den kastreras.

kastering?

Bör ske runt 6 månader om katten inte ska avlas seriöst (dvs raskatt, Sverige behöver inte mer huskatter för tillfället, besök gärna ett katthem).

mat?

Köper mat hos djuraffären oftast RC, ger ICA's påsmat (blötfoder) ibland.

pris inköp?

Helst 1000kr för huskatt, då ska helst avmaskning och grundvaccination skett och katten ska vara 12 v. eller mer.

status?

Bör höjas. Alla utekatter ska vara kastrerade och ID-märkta, katter ska kosta pengar.

försäkring?

Är självklart.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
gärna inne/utekatt, just nu utekatt med kontrollerad innegång
- raskatt, hus/bondkatt?
gärna raskatt, just nu bondkatt
- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
avmaskning- ja, vaccinering- ja, idmärkning- nej
- kastering?
ja, vill man ha en ny så finns det så många att tillgå
- mat?
lågpris kombinerat med hemmamat
- pris inköp?
nej, båda f.d. stallkatter, i hemskt skick
- status?
jo, tack bra
-försäkring?
nej
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
Det beror väl på hur man bor. Har man en tomt som är tillräckligt stor för ett kattrevir, så att katten i princip håller sig på tomten, så bör den få gå ut, tycker jag.

- raskatt, hus/bondkatt?
Ja, det beror väl på vad man vill ha. Vill man bara ha en trevlig katt så tycker jag bondkatten är ett bra val, vill man att den ska se ut på ngt särskilt sätt så är kanske en raskatt bättre. Sen beror det ju på om man tycker avel o utställningar är kul, då är väl raskatt att rekommendera också.

- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
Japp! I alla fall om det är tänkt att katten ska gå ut nån gång.

- kastering?
Ja, om den får gå ut. Hankatter bör väl i allmänhet kastreras, förutom en och annan som används i aveln. Som med hästar ungefär. En honkatt som inte ska få ungar kan man ju också kastrera. Att låta honan själv välja hane genom att släppa ut den när den löper tycker jag däremot är en dålig idé. Ska man ändå ha besväret att föda upp ungarna så skulle jag vilja kontrollera lite vad det blir, roligare då också ju! En skygg bondkatt är svår att hitta ett bra hem till, så jag anser att man bara bör avla på väldigt sociala djur.

- mat?
Torrfoder + köttrester när man lagar mat. Och så en och annan mus förståss. :D

- pris inköp?
Det beror ju på vad man köper för katt. Jag tycker det är rimligt att man betalar vad det kostat att föda upp katten, dvs dom extrakostnader uppfödaren haft som inte skulle funnits om det inte blivit några ungar. Vår egen kostade 200 kr, men priset spelade ingen större roll. Jag hade gärna betalt mer om hon varit vaccinerad och ID-märkt.

- status?
Det är väl med katter som med alla andra djur - har man väl skaffat dem så får man väl se till att de lever ett så gott liv som möjligt, och ta ansvar för dem.

Försäkring?
Självklart! Om man inte har så fet plånbok att man kan slanta upp veterinärkostnaderna direkt när det händer ngt.
 
Senast ändrad:
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

I bostadsområden är utegående katter ofta ett irritationsmoment, och även om det inte direkt är farligt för katten är det mycket illa för kattens status i stort om folk ser dem som besvärande "skadedjur", vilket många gör.
Har man bara ett fåtal grannar som alla tycker det är ok så är det ju ingen fara, det jag är emot är att folk minsann ska låta sin katt gräva upp grannens tulpaner bara för att grannen inte har laglig rätt att göra någor åt det.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Mabuse skrev:
- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
Det beror väl på hur man bor. Har man en tomt som är tillräckligt stor för ett kattrevir, så att katten i princip håller sig på tomten, så bör den få gå ut, tycker jag.

- raskatt, hus/bondkatt?
Ja, det beror väl på vad man vill ha. Vill man bara ha en trevlig katt så tycker jag bondkatten är ett bra val, vill man att den ska se ut på ngt särskilt sätt så är kanske en raskatt bättre. Sen beror det ju på om man tycker avel o utställningar är kul, då är väl raskatt att rekommendera också.

- avmaskning, vaccinationer, id-märkning?
Japp! I alla fall om det är tänkt att katten ska gå ut nån gång.

- kastering?
Ja, om den får gå ut. Hankatter bör väl i allmänhet kastreras, förutom en och annan som används i aveln. Som med hästar ungefär. En honkatt som inte ska få ungar kan man ju också kastrera. Att låta honan själv välja hane genom att släppa ut den när den löper tycker jag däremot är en dålig idé. Ska man ändå ha besväret att föda upp ungarna så skulle jag vilja kontrollera lite vad det blir, roligare då också ju! En skygg bondkatt är svår att hitta ett bra hem till, så jag anser att man bara bör avla på väldigt sociala djur.

- mat?
Torrfoder + köttrester när man lagar mat. Och så en och annan mus förståss. :D

- pris inköp?
Det beror ju på vad man köper för katt. Jag tycker det är rimligt att man betalar vad det kostat att föda upp katten, dvs dom extrakostnader uppfödaren haft som inte skulle funnits om det inte blivit några ungar. Vår egen kostade 200 kr, men priset spelade ingen större roll. Jag hade gärna betalt mer om hon varit vaccinerad och ID-märkt.

- status?
Det är väl med katter som med alla andra djur - har man väl skaffat dem så får man väl se till att de lever ett så gott liv som möjligt, och ta ansvar för dem.

Försäkring?
Självklart! Om man inte har så fet plånbok att man kan slanta upp veterinärkostnaderna direkt när det händer ngt.


Jag instämmer i allt utom att vi inte har försäkrat katten. Vår katt fick gå ute enbart med lina när vi bodde inom ett tättbebyggt område. Nu är han gammal och stel så nu har det räckt att det finns ett Gunnebostängsel så håller han sig på tomten.
 
Sv: tog dig på orden. DEBATT!

Artbitch skrev:
här kan vi lista o motivera.

- innekatt, inne/utekatt, utekatt?
Beror på katten och boendesituationen. Mitt i stan - innekatt. Lugnt villaområde eller landet - naturligtvis får katten gå ut om den vill. Stallkatt - bruksdjur som bor i stallet MEN ska naturligtvis få mat, veterinärvård, tillsyn och kastreras.
- raskatt, hus/bondkatt?
Raskatt om man vill avla eller ha en katt med särskilda egenskaper. Annars blandraskatt.
- avmaskning,
En ren innekatt som inte påvisar några symptom avmaskar jag inte. Katter som går ut avmaskas.
vaccinationer,
Ja
id-märkning?
Ja
Försäkring
Ja
- kastering?
Ja, utom för avelsdjur.
- mat?
Det som katten mår bra av och håller sig frisk på.
- pris inköp?
Ca 300 kr, dvs ersättning för första veterinärbesöket och vaccination.
- status?
Familjemedlem för mig. Tyvärr har katten låg status som husdjur eftersom vissa låter sina katter föröka sig fritt och säljer ungarna billigt.
berätta hur NI har det eller vill ha det. vad ni tycker är acceptabelt o oacceptabelt.

(tio tecken)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej på er bukefolk! Jag och sambon har precis köpt hus på landet och vi börjar flytta imorgon :). Vi har bestämt oss för att skaffa...
Svar
4
· Visningar
1 376
Senast: Ruben
·
Övr. Katt Vart har alla bondkatter tagit vägen? Skulle vilja ha en helt vanlig bondkatt men hittar knappt några på nätet. Det enda som finns är...
2
Svar
30
· Visningar
8 467
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 894
Senast: WBanna
·
E
Övr. Katt Hej! Jag kommer eventuellt att flytta från ett relativt stort hus till en lägenhet inom kort. Det som oroar mig är hur min katt...
Svar
6
· Visningar
1 280
Senast: Eeiram
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Varför så många hundar på rymmen?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp