Tolka sömn med klocka

vinkelina

Trådstartare
Köpte en klocka för att i första hand kolla mitt sovande då jag är lika trött då jag vaknar som när jag sover.

Är en honor-6 ”pulsklocka” om det har betydelse.

Vet att de inte alls är en kvalificerad metod att mäta sömn men tycker att den kanske ändå ger en vink

FC39BA1F-1B43-4D5A-A511-C4457F2AE828.png


Så här har varje natt sett ut. Tycker jag har väldigt många ”cykler”. Längsta djupsömn är 34 min. Annars 3-6. Lättsömn är i snitt 10-20 min. Vet inte om den mäter rem sömn. Vakna stolparna är 4-6 min vilket stämmer hyfsat, även tidsmässigt

Stämmer min tolkning att jag sover väldigt ”ryckigt” och pendlar väldigt mellan olika nivåer
 
Jag har inte koll egentligen på hur sömn funkar men jag är sällan i samma läge mer än 30 min enligt min klocka. Såhär ser min senaste natt ut:
 

Bifogade filer

  • 31312078-7D70-4542-980C-1E339851164F.png
    31312078-7D70-4542-980C-1E339851164F.png
    112,7 KB · Visningar: 48
Kände du dig utvilad när du vaknade? Det är förmodligen lättare att leta mönster när du har fler registrerade nätter. I början kan det vara bra att göra en enkel sömndagbok eller om appen tillåter anteckning, att bara skriva ner hur du upplevt natten. Då kan en gå tillbaka och jämföra lättare.

Nu har inte jag använt min klocka på länge men så här kan en bra natt se ut för mig. Dvs när jag känner mig ordentligt utvilad vid uppvaknande.
Screenshot_20211108-212626.jpg
 
Kände du dig utvilad när du vaknade? Det är förmodligen lättare att leta mönster när du har fler registrerade nätter. I början kan det vara bra att göra en enkel sömndagbok eller om appen tillåter anteckning, att bara skriva ner hur du upplevt natten. Då kan en gå tillbaka och jämföra lättare.

Nu har inte jag använt min klocka på länge men så här kan en bra natt se ut för mig. Dvs när jag känner mig ordentligt utvilad vid uppvaknande.
Visa bifogad fil 79273
Känner mig konstant trött och som att jag aldrig sovit, pågått flera år. Därför köpte jag klockan för att se om verkligen stämde överens med det jag upplever
 
Efter jag skaffade min klocka har jag lite panik över hur lite jag sover egentligen. Det är sällan jag kommer upp i någon kvalitativ sömn och jag är tydligen vaken väldigt mycket under nätterna.
 
En natt för mig på klockan garmin vivoactive 3 ser ut som till höger, sen brukar jag köra sleep cycle och gjorde långt innan jag skaffade klockan.

Har märkt att det inte alltid är klockan stämmer och den kan ändra sig när den läst in datan från appen sleep cycle.

Tycker ändå det ger en bra fingervisning.
Det här var natten mellan söndag till måndag. Då sov jag relativt bra för atr va borta. Vaknade å va vaken när det närmade sig gå upp dax.

5B8AC789-BAB5-4EE2-92DE-A2C7404CA259.jpeg
 
Sömnen idag ser ut så här innan klockan samlat information från appen.
Jag vet med mig att jag haft REM sömn då jag kommer ihåg delar av drömmarna.
Enligt klockan har jag inte haft någon.

Denna natt har jag sovit som en stock från att jag somnade tills klockan ringde. Hade gärna legat kvar.
Sov nu hemma, men tittar man på apparna så hade jag bättre sömn igår, men för mig känns det bättre idag. Får se hur det blir ikväll, då ska jag sova borta igen. 🙈😅

E67EE16E-E418-4303-B55F-3617721A86F2.jpeg
 
Jag trodde inte alls sådant där fungerade? Jag skulle mer gå utefter den egna upplevelsen om hur natten varit än lita på klockan. Är det inte bättre att mäta typ pulsen under natten för att se om man sover eller inte om man nu vill ha ett verktyg?
 
Jag trodde inte alls sådant där fungerade? Jag skulle mer gå utefter den egna upplevelsen om hur natten varit än lita på klockan. Är det inte bättre att mäta typ pulsen under natten för att se om man sover eller inte om man nu vill ha ett verktyg?
Är ju just det. Jag upplever att jag inte sover alls på natten. Därför köpte jag en klocka för att kunna se om det stämmer. Vet att den inte är exakt utan har den mer som en fingervisning

3BAFAFA6-D236-47AA-BFFB-14090DD0A0D9.png


Pulsen för samma natt. Ligger på ca 70 slag i minuten hela natten förutom en 30 min runt 5 på morgonen när den dippar till 55 (vilket skall indikera sömn som jag fattar det)
 
Är ju just det. Jag upplever att jag inte sover alls på natten. Därför köpte jag en klocka för att kunna se om det stämmer. Vet att den inte är exakt utan har den mer som en fingervisning

Visa bifogad fil 79285

Pulsen för samma natt. Ligger på ca 70 slag i minuten hela natten förutom en 30 min runt 5 på morgonen när den dippar till 55 (vilket skall indikera sömn som jag fattar det)

Om du upplever stora problem tycker jag du bör söka vård också/istället och få en sömnutredning och sedan eventuellt tillgänglig behandling. Det räddade mitt liv. Sömn är otäckt på det viset att kroppen vänjer sig vad den får, så till slut, trots att man har livsfarligt dålig sömn, så känner man sig bara ”lite för trött och sliten”.
 
Är ju just det. Jag upplever att jag inte sover alls på natten. Därför köpte jag en klocka för att kunna se om det stämmer. Vet att den inte är exakt utan har den mer som en fingervisning

Visa bifogad fil 79285

Pulsen för samma natt. Ligger på ca 70 slag i minuten hela natten förutom en 30 min runt 5 på morgonen när den dippar till 55 (vilket skall indikera sömn som jag fattar det)
Du har rätt hög puls? Jag som har hög vilopuls (80-90) kan enligt klockan gå ner på 40 under natten. Aldrig över 90.

Jag mäter med samsung watch 2 och har gjort i ett par år och den stämmer hyfsat (alltså den verkliga tiden vet jag inget om men jag ser ju skillnad mellan nätter då jag sover bättre och sämre.

Här är en ganska typisk natt
Screenshot_20211109-083115_Samsung Health.jpg
 
Jag tror att det är rätt normalt atthoppa mellan sömnstadier. Här är hur jag sov i natt. Jag vet att jag vaknade ca kl.1. Och även runt kl. 4. Jag brukar alltid har majoriteten av min djupsömn innan midnatt.
20211109_075141.jpg
 
Du har rätt hög puls? Jag som har hög vilopuls (80-90) kan enligt klockan gå ner på 40 under natten. Aldrig över 90.

Jag mäter med samsung watch 2 och har gjort i ett par år och den stämmer hyfsat (alltså den verkliga tiden vet jag inget om men jag ser ju skillnad mellan nätter då jag sover bättre och sämre.

Här är en ganska typisk natt
Visa bifogad fil 79288
Som tidigare nämnt är jag ingen expert, men det låter jättekonstigt att du skulle ha vilopuls på 80-90 men vara nere på 40 när du sover, eftersom pulsen under sömn är en del av vilopulsen?

Jag har vilopuls på 88 och är sällan under 70 när jag sover.
 
Jag litar inte på klockan helt. Varit cortisonspeedad och ändå haft en utmärkt natts sömn. Visst sovit bättre än annars med cortison i kroppen.8C210259-6FC5-4F93-86EC-EF54FBC7C843.png
 
Som tidigare nämnt är jag ingen expert, men det låter jättekonstigt att du skulle ha vilopuls på 80-90 men vara nere på 40 när du sover, eftersom pulsen under sömn är en del av vilopulsen?

Jag har vilopuls på 88 och är sällan under 70 när jag sover.
Näe det vet jag inte. Det är ju en stor skillnad mellan att sova djupsömn och att sitta stilla vaken.
Screenshot_20211109-100023_Samsung Health.jpg
 
Näe det vet jag inte. Det är ju en stor skillnad mellan att sova djupsömn och att sitta stilla vaken. Visa bifogad fil 79299
Jo, så är det ju men nu när jag sitter vid skrivbordet och jobbar så ligger min puls runt 95, runt 70 när jag sover, vilopuls på 88. Låter väl inte orimligt?

Edit: såhär såg det ut igår för mig
 

Bifogade filer

  • CB8C809C-B828-4D84-B4B2-A2221E36A981.png
    CB8C809C-B828-4D84-B4B2-A2221E36A981.png
    20,8 KB · Visningar: 9
Jo, så är det ju men nu när jag sitter vid skrivbordet och jobbar så ligger min puls runt 95, runt 70 när jag sover, vilopuls på 88. Låter väl inte orimligt?
Jag vet inte, jag är heller ingen expert. Men min puls har alltid varit hög, så jag har varit överraskad över de låga värdena under djupsömn. Jag ligger på 40-50 varje natt under djupsömn.

Vad mäter du med?

Ärligt talat låter din puls väldigt hög om den är mätt under djupsömn. Vilopuls och puls under djupsömn är helt olika saker.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Japp, nu är jag här igen. Sonen (14 mån snart) sover kanske aningens bättre, men jag har börjat ge upp hoppet om att få sova hela nätter...
2
Svar
23
· Visningar
3 848
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp