Tolka sömn med klocka

Köpte en klocka för att i första hand kolla mitt sovande då jag är lika trött då jag vaknar som när jag sover.

Är en honor-6 ”pulsklocka” om det har betydelse.

Vet att de inte alls är en kvalificerad metod att mäta sömn men tycker att den kanske ändå ger en vink

Visa bifogad fil 79266

Så här har varje natt sett ut. Tycker jag har väldigt många ”cykler”. Längsta djupsömn är 34 min. Annars 3-6. Lättsömn är i snitt 10-20 min. Vet inte om den mäter rem sömn. Vakna stolparna är 4-6 min vilket stämmer hyfsat, även tidsmässigt

Stämmer min tolkning att jag sover väldigt ”ryckigt” och pendlar väldigt mellan olika nivåer
https://poddtoppen.se/podcast/11592...omnappar-som-ger-manniskor-angest-over-somnen
https://traningssnack.libsyn.com/avsnitt-101-christian-benedict

Som jag uppfattat det efter att ha hört ett par poddar så får du längre djupsömnsperioder om du sovit kort tid och har sömnskuld, men kortare djupsömnsperioder om du sover 7-8 timmar oftast.

Men att träningsappar och telefoner dock inte normalt är bra på att faktiskt mäta hur man sover egentligen utan mest är bra på att gissa hur länge, dvs när man går och lägger sig och när man går upp, och kanske när man somnar.

(Jag använder ju telefonen och det är ju en dålig mätare såklart. Men i den mån man kan lita på den får jag längre djupsömn om jag tex sover 4 timmar efter att ha sovit kort tid många nätter i rad (och att det är mindre taggigt då är ju också pga att det är färre timmar att fördela taggarna på). Medan om jag sover 7-8 timmar många nätter i rad blir det mer taggigt.)
 
Jag ändrade nyss mitt inlägg. Men jag tänker alltså att det är konstigt med en puls på över 70 under djupsömn. Det låter liksom inte bra alls.

Det kanske är konstigt, jag har mest tänkt att det verkar rimligt utifrån att vilopulsen hamnat lite mittemellan frekvensen under natten och vaket tillstånd. Får nog ta upp det på min hälsokoll i slutet av veckan…
 
Är ju just det. Jag upplever att jag inte sover alls på natten. Därför köpte jag en klocka för att kunna se om det stämmer. Vet att den inte är exakt utan har den mer som en fingervisning

Visa bifogad fil 79285

Pulsen för samma natt. Ligger på ca 70 slag i minuten hela natten förutom en 30 min runt 5 på morgonen när den dippar till 55 (vilket skall indikera sömn som jag fattar det)
Har själv en aktivitetsklocka (fitbit) men skulle aldrig lita på den så mycket som du tycks göra.

Min klocka visar gansks ofta att jag sover när jag ligger och tittar på någon serie eller film.
 
https://poddtoppen.se/podcast/11592...omnappar-som-ger-manniskor-angest-over-somnen
https://traningssnack.libsyn.com/avsnitt-101-christian-benedict

Som jag uppfattat det efter att ha hört ett par poddar så får du längre djupsömnsperioder om du sovit kort tid och har sömnskuld, men kortare djupsömnsperioder om du sover 7-8 timmar oftast.

Men att träningsappar och telefoner dock inte normalt är bra på att faktiskt mäta hur man sover egentligen utan mest är bra på att gissa hur länge, dvs när man går och lägger sig och när man går upp, och kanske när man somnar.

(Jag använder ju telefonen och det är ju en dålig mätare såklart. Men i den mån man kan lita på den får jag längre djupsömn om jag tex sover 4 timmar efter att ha sovit kort tid många nätter i rad (och att det är mindre taggigt då är ju också pga att det är färre timmar att fördela taggarna på). Medan om jag sover 7-8 timmar många nätter i rad blir det mer taggigt.)
Jag har ju sovit dåligt i många år och blir bara värre. Försöker hitta ett sätt att visa vården hur mitt sovande är
 
Har själv en aktivitetsklocka (fitbit) men skulle aldrig lita på den så mycket som du tycks göra.

Min klocka visar gansks ofta att jag sover när jag ligger och tittar på någon serie eller film.

Söker en metod för att kunna visa läkarna hur dåligt jag faktiskt sover. Vården är medveten om mina sömnproblem men tycker lösningen är ”sömnhygien” vilket inte hjälper (har t.o.m. slutat titta på tv helt och hållet efter kl 20 och ingen skärm alls efter 21)

Hittills har tiden stämt rätt bra, även när jag vaknat stämmer så rätt så nära visar det i alla fall.
 
Lyssna på poddarna träningslära har om sömn Christian Benedict är expert på tror det var Karolinska på sömn.

Går det inte att få testa sömnen i sömnlabb? det har släkting gjort.

Småbarnsföräldrar sover dåligt är svaret jag får 🤷‍♀️ Synd att problemen fanns innan småbarn
 
Om du upplever stora problem tycker jag du bör söka vård också/istället och få en sömnutredning och sedan eventuellt tillgänglig behandling. Det räddade mitt liv. Sömn är otäckt på det viset att kroppen vänjer sig vad den får, så till slut, trots att man har livsfarligt dålig sömn, så känner man sig bara ”lite för trött och sliten”.
Försöker få hjälp av vården men tror inte de riktigt fattar hur illa det är. Just för att jag bara känner mig lite ”trött och sliten”
 
Du har rätt hög puls? Jag som har hög vilopuls (80-90) kan enligt klockan gå ner på 40 under natten. Aldrig över 90.

Jag mäter med samsung watch 2 och har gjort i ett par år och den stämmer hyfsat (alltså den verkliga tiden vet jag inget om men jag ser ju skillnad mellan nätter då jag sover bättre och sämre.

Här är en ganska typisk natt
Visa bifogad fil 79288
Inte ovanligt att jag har eb puls på 90-105 av att sitta framför datorn på jobbet
 
Jag reagerar på att flera i tråden verkar ha hög vilopuls? Jag ligger på 50-65 i vilopuls, samma när jag sitter vid datorn. Sovande så ligger jag på mellan 40-80. Gång 85-113 och träning mellan 68-198. (enl min applewatch)
Jag har alltid haft låg vilopuls även under perioder med riktigt usel sömn (härliga småbarn..)
Funderar som @em-pirre om ni som har hög puls tränar eller inte? Jag själv upplever sömnen mkt bättre och djupare när jag tränar regelbundet.
 
Jag reagerar på att flera i tråden verkar ha hög vilopuls? Jag ligger på 50-65 i vilopuls, samma när jag sitter vid datorn. Sovande så ligger jag på mellan 40-80. Gång 85-113 och träning mellan 68-198. (enl min applewatch)
Jag har alltid haft låg vilopuls även under perioder med riktigt usel sömn (härliga småbarn..)
Funderar som @em-pirre om ni som har hög puls tränar eller inte? Jag själv upplever sömnen mkt bättre och djupare när jag tränar regelbundet.
Jag tränar crossfit 2 (ibland 3) dagar i veckan och rider 3 dagar (varierat arbete). Löptränade försiktigt tidigare också men pga skadeproblem har det inte blivit på länge.
 
Lite OT kanske men min vilopuls varierar rejält över menscykeln, med ett supertydligt mönster. Någon annan som noterat liknande?

Ca 5-7 dagar innan mens peakar den och ligger oftast på 77. Denna dag är min PMS som allra värst med både ångest och litegrann av en fysisk sjukdomskänsla. Orkar ingenting och får mjölksyra av att rida en kvart typ.
Första mensdagen är vilopulsen som lägst (~68 som oftast) och jag känner mig otroligt avslappnad och sover som allra bäst.

I bilden ser man tydligt mönstret med en peak respektive en dipp varje cykel. Min puls sänktes under sommarmånaderna (troligen pga att jag ägnade mig åt lite mer pulshöjande aktiviteter utöver ridningen jämfört med resterande året), men mönstret är detsamma.

1636457625903.png
 
Senast ändrad:
Har själv en aktivitetsklocka (fitbit) men skulle aldrig lita på den så mycket som du tycks göra.

Min klocka visar gansks ofta att jag sover när jag ligger och tittar på någon serie eller film.

Tycker du verkligen att hon litar på den så väldigt mycket när hon skriver att hon har den som en fingervisning?
 
Lite OT kanske men min vilopuls varierar rejält över menscykeln, med ett supertydligt mönster. Någon annan som noterat liknande?

5 dagar innan mens peakar den och ligger oftast på 77. Denna dag är min PMS som allra värst med både ångest och litegrann av en fysisk sjukdomskänsla. Orkar ingenting och får mjölksyra av att rida en kvart typ.
Första mensdagen är vilopulsen som lägst (~68 som oftast) och jag känner mig otroligt avslappnad och sover som allra bäst.

I bilden ser man tydligt mönstret med en peak respektive en dipp varje cykel. Min puls sänktes under sommarmånaderna (troligen pga att jag ägnade mig åt lite mer pulshöjande aktiviteter utöver ridningen jämfört med resterande året), men mönstret är detsamma.

Visa bifogad fil 79306

Låter ju rätt normalt, både smärta och ångest är pulshöjande, så om du mår dåligt under din PMS så är det logiskt att det visar på pulsen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Japp, nu är jag här igen. Sonen (14 mån snart) sover kanske aningens bättre, men jag har börjat ge upp hoppet om att få sova hela nätter...
2
Svar
23
· Visningar
3 848
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp