fettso
Trådstartare
Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.

Köpte mitt första sto femgångare med tölten som bästa gångart, vilken jag lyckades sabba red runt i grisepass mest hela tiden.
Traven fick jag bara om jag red utan ngn som helst kontakt med munnen i fältsits.
Nu är hon såld pga två barn som kom ganska tätt.
Köpte ny Islänning i våras Kaela, hon hade tre klockrena mkt bra gångarter och mkt vilja.
Frågade hon so sålde om hon var töltad ngt, hon svarade inte mkt bara att hon var töltsatt några ggr.
Hon var riden endast ngn månad när jag köpte henne och snart är det ett år.
Jag har mest tränat dressyr med henne för dressyr tränare och då går hon hur bra som helst.
Red några ggr för en Islandshäst tränare och i början var hon så positiv.
Hon sa att det var en väldigt vacker häst, och med så bra grundgångarter ska hon nog få en bra tölt.
Vi töltade om än väldigt långsamt men det gick bara om vi var på henne med spö+ att hon "hotade" henne bakifrån.
Men det gick iaf framåt vi kunde tölta iaf en halv långsida på ovalen.
Sedan kom sommaren och Kaela fick en låång vila på två månader, då hon också betäcktes.(dräktig,nu i 6:e månaden)
Efter sommaren i Augusti sattes hon igång igen, först en månad bara arbete från marken.
I September började jag rida igen, vi red mest i skogen och busade varvat med löshoppning och longering.
I Oktober åkte vi till min tränare igen(Islands)då hade jag endast töltat henne några steg hit och dit i skogen.
Mestadels hade jag ju tränat henne i dressyr och även tävlat lite.
Kaela kör upp huvudet jättehögt när hon tror att vi ska tölta,rakt upp med mulen och blir okontaktbar+att hon är spörädd.
Min tränare slog bakut och sa att hon inte kan hjälpa oss mer att det bästa jag kan göra är att fortsätta träna dressyr för min dressyrtränare och när jag ska träna tölten, tvinga ned hennes huvud med en halsförlängare.
För det är inte lönt att tölta med hennes huvud så högt upp.
Här var jag påväg att ge upp, men jag hade ju ändå fölet i magen på henne att hoppas på+att jag älskar henne.
Nu sedan dess har jag bara tränat dressyr och det mkt.
Givetvis rider vi mkt i skog och mark också.
Tölten har jag mer eller mindre lagt på hyllan
Ska förklara hur hon är, se om ni har några tips.
Kaela 7 snart 8 år, riden ett år snart.(Importerades Januari 2007 Island)
När man övht ska samla henne slå slår hon upp huvudet och blir stjärnkikare.
I dom övriga tre gångarterna går hon i form.
Hon töltar aldrig naturligt vare sig i hagen eller när man longerar osv.
Hon har en jättefin skritt trav och galopp,helt rena gångarter.
Hon förstår inte vad tölt är, detta är svårt att förklara men alltså jag får ingen tölt alls.
Bara några steg hit och dit som nästan går långsammare en skritt och med inget lyft alls.
Hon krånglar på alla det sätt som finns när man ska tölta, som sagt huvud upp i himlen, slår mot spöet eller försöker springa bort.
Hade jag kännt ngn med islandshäst så hade det ju varit lättare, ngn som kunnat testa rida henne, hennes föredetta ägare svarar inte i telefon eller på mail.
Hon var ju billig men hoppas ändå på att kunna tölta henne i framtiden.
Ska jag lämna henne till ngn duktig som kan lära henne tölta?
För jag kan ju inte det, och jag kan heller inte känna ren takt osv.
Vad skulle det kosta?Nu går det ju inte för nu är hon ju i 6:e månaden.
Köpte mitt första sto femgångare med tölten som bästa gångart, vilken jag lyckades sabba red runt i grisepass mest hela tiden.
Traven fick jag bara om jag red utan ngn som helst kontakt med munnen i fältsits.
Nu är hon såld pga två barn som kom ganska tätt.
Köpte ny Islänning i våras Kaela, hon hade tre klockrena mkt bra gångarter och mkt vilja.
Frågade hon so sålde om hon var töltad ngt, hon svarade inte mkt bara att hon var töltsatt några ggr.
Hon var riden endast ngn månad när jag köpte henne och snart är det ett år.
Jag har mest tränat dressyr med henne för dressyr tränare och då går hon hur bra som helst.
Red några ggr för en Islandshäst tränare och i början var hon så positiv.
Hon sa att det var en väldigt vacker häst, och med så bra grundgångarter ska hon nog få en bra tölt.
Vi töltade om än väldigt långsamt men det gick bara om vi var på henne med spö+ att hon "hotade" henne bakifrån.
Men det gick iaf framåt vi kunde tölta iaf en halv långsida på ovalen.
Sedan kom sommaren och Kaela fick en låång vila på två månader, då hon också betäcktes.(dräktig,nu i 6:e månaden)
Efter sommaren i Augusti sattes hon igång igen, först en månad bara arbete från marken.
I September började jag rida igen, vi red mest i skogen och busade varvat med löshoppning och longering.
I Oktober åkte vi till min tränare igen(Islands)då hade jag endast töltat henne några steg hit och dit i skogen.
Mestadels hade jag ju tränat henne i dressyr och även tävlat lite.
Kaela kör upp huvudet jättehögt när hon tror att vi ska tölta,rakt upp med mulen och blir okontaktbar+att hon är spörädd.
Min tränare slog bakut och sa att hon inte kan hjälpa oss mer att det bästa jag kan göra är att fortsätta träna dressyr för min dressyrtränare och när jag ska träna tölten, tvinga ned hennes huvud med en halsförlängare.
För det är inte lönt att tölta med hennes huvud så högt upp.
Här var jag påväg att ge upp, men jag hade ju ändå fölet i magen på henne att hoppas på+att jag älskar henne.
Nu sedan dess har jag bara tränat dressyr och det mkt.
Givetvis rider vi mkt i skog och mark också.
Tölten har jag mer eller mindre lagt på hyllan
Ska förklara hur hon är, se om ni har några tips.
Kaela 7 snart 8 år, riden ett år snart.(Importerades Januari 2007 Island)
När man övht ska samla henne slå slår hon upp huvudet och blir stjärnkikare.
I dom övriga tre gångarterna går hon i form.
Hon töltar aldrig naturligt vare sig i hagen eller när man longerar osv.
Hon har en jättefin skritt trav och galopp,helt rena gångarter.
Hon förstår inte vad tölt är, detta är svårt att förklara men alltså jag får ingen tölt alls.
Bara några steg hit och dit som nästan går långsammare en skritt och med inget lyft alls.
Hon krånglar på alla det sätt som finns när man ska tölta, som sagt huvud upp i himlen, slår mot spöet eller försöker springa bort.
Hade jag kännt ngn med islandshäst så hade det ju varit lättare, ngn som kunnat testa rida henne, hennes föredetta ägare svarar inte i telefon eller på mail.
Hon var ju billig men hoppas ändå på att kunna tölta henne i framtiden.
Ska jag lämna henne till ngn duktig som kan lära henne tölta?
För jag kan ju inte det, och jag kan heller inte känna ren takt osv.
Vad skulle det kosta?Nu går det ju inte för nu är hon ju i 6:e månaden.