Status
Stängd för vidare inlägg.
För några år sedan skrev jag ett blogginlägg på min andra blogg som handlade om atomer. Det mesta i dessa är ju faktiskt tomhet. Det i sin tur betyder att så gott som allt vi ser är tomhet. Nästan inget finns egentligen. Om man knölar ihop alla atomer på jorden, exklusive den tomhet som finns i dem, då har man en liten boll med en diameter som motsvarar vad en ny femkrona har. (Källa: @Tranan )

Om nu den materia vi har omkring oss egentligen inte är så verklig som den ser ut, så är väl våra tankar ännu mindre verkliga. De går ju inte att bevisa ens. Eller ja, man kan se var i hjärnan som det pågår aktivitet. Responser i kroppen går också att mäta med biofeedbackteknik. Men själva tanken går inte att bevisa.

Efter att jag började med medicin så har volymen på mina jobbiga tankar skruvats ner med ungefär 70%. Det har gett utrymme för andra tankar. (Tystnad i huvudet upplever jag nästan aldrig, inte ens när jag mediterar. Men korta stunder kan det bli tyst.) Men finns det någon poäng med tankarna? Inte mycket skulle jag tro. Det är behändigt att tänka när man vill få något gjort, t.ex. handla mat. Men det mesta är ju egentligen bara brus och de flesta tankarna har vi redan tänkt förut. Jag har en fäbless för att stup i kvarten fråga "varför" för att försöka förstå hur saker och ting fungerar. Jag är som en tjatig unge som undrar varför, varför, varför hela tiden. Det går igen i rätt mycket jag gör.

En fransk snubbe som hette René Descartes myntade uttrycket ”Jag tänker, alltså är jag”. Men om man slutar tänka (om än bara för en stund), slutar man att vara då? Givetvis inte. När tankarna tystnar får man en chans att iaktta. Vad är det som är? Det kan ge intressanta insikter.

Jag kan ibland klara av att se mer än ett perspektiv åt gången. Vid ett tillfälle, innan jag började med medicin, så var det som två versioner av mig där samtidigt, mitt vanliga jag och ett depressivt jag, varav det sistnämnda dominerade. Sådant kan man notera om tankarna stillnar och man är tillräckligt närvarande. Och själva kärnan av mig är ju densamma oavsett vilka känslor jag har.

Förutom att tankarna lugnat ner sig, dessa tankar vars existens inte går att bevisa, har jag fått lite mer energi. Just nu är jag förvisso väldigt trött men rent generellt finns en liten gnutta mer ork. Igår orkade jag faktiskt rida Senioren. Men någon inspiration att göra saker finns inte. Inspiration förresten, vad är det? Går det att ta på? Varifrån kommer det? Har det någon substans? Och på tal om substans, finns det någon substans i hjärtesorg? Det gör ju rent fysiskt ont i hela hjärttrakten, men ändå är det inget fysiskt fel som orsakar det.

Men rent generellt innehåller väl mitt liv ganska mycket tomhet just nu. Det är inte mycket som händer. Idag gick jag en promenad. Sen gick jag ut med komposten. En rad potatis har jag fått upp också. I övrigt inget. Min sjukskrivning räcker en dryg vecka till. Sen vet jag inte vad som händer. Det känns inte riktigt troligt att jag ska kunna gå upp i heltid om lite drygt en vecka. Möjligen halvtid. Jag tycker det är svårt att veta hur pass mycket jag orkar och hur pass pantad jag är (d.v.s. hur många fel jag riskerar att göra på jobbet). 25% har i alla fall fungerat. Men jag kan väl inte sitta här och rulla tummarna i evigheter heller. Så småningom behöver ju det här vacuumet jag lever i, fyllas med något.

Trots att hela verkligheten egentligen är ganska tunn om man börjar syna det i sömmarna, så ter sig verkligheten ändå som verklig. Det är de där bergen med papper som växer för att jag inte orkar rensa och kasta. Det är de där räkningarna som jag missat att betala för att jag är rörig. Och så är det det där faktumet att jag andas varje dag, har behov av att äta och så vidare. Sånt där som visar att livet pågår.

Och jösses amalia vad det här inlägget tog tid att skriva. Kanske är det inte ens begripligt.
 

Men det är ju inte samma sak som att själv ha erfarenhet av en ökad närvaro och medvetenhet. Sånt kan man inte läsa sig till.
Fast nu undrade du ju innan om jag också hade erfarenhet av "personlig utveckling", och jag svarade dig att jag hade lyckats bryta år av skadliga ätstörningsbeteenden och tankar. Tycker du verkligen inte att det räknas som "personlig utveckling" och erfarenhet? Gör studierna mig sämre, menar du :confused:?
 
Fast nu undrade du ju innan om jag också hade erfarenhet av "personlig utveckling", och jag svarade dig att jag hade lyckats bryta år av skadliga ätstörningsbeteenden och tankar. Tycker du verkligen inte att det räknas som "personlig utveckling" och erfarenhet? Gör studierna mig sämre, menar du :confused:?
Hur då sämre? Var har jag sagt det? Du pratar om att du jobbat med dina tankar men jag snackar om något som går utöver det.
 
Taget ur sitt sammanhang, absolut. Men kanske inte i den stunden när du undrade hur du kunde göra din matlagning enklare och effektivare?
Fast det var ju inte bara en gång. Och fastän flera skrev till dig att vi förstår att du menar väl men det du gör fungerar inte så fortsatte du? Och har fortsatt sedan dess, i nästan varenda tråd @Magiana startar.
 
Taget ur sitt sammanhang, absolut. Men kanske inte i den stunden när du undrade hur du kunde göra din matlagning enklare och effektivare?
Jag har aldrig bett om råd i frågan. Jag ber aldrig om råd ö.h.t. i mina dagbokstrådar. Ändå får jag en massa råd och det uttrycks att något av råden borde jag väl ta till mig. Någon gång ska väl någon komma med den heliga gralen eller nåt. :meh: Jag behöver inga missionärer i mitt liv som "vet bäst" och jag har inte bett om råd.

Och råd om medicin har jag hört till leda. Varför ska det tjatas om det? Är jag dum i huvudet på något sätt som inte begriper att det finns medicin? Jag tar inte medicin i onödan och jag tar fullt ansvar för alla mina beslut. Det lönar sig inte att tjata på mig.
 
Ett litet tillägg @bettysmatte

Identifierar du dig med tankarna? Är dina tankar samma som "du"?

Jag vet att jag inte är mina tankar och känslor. Jag har dem. Det är skillnad.
Har du lust att utveckla den tankegången lite? :)

Jag tänker att mina tankar och känslor visar vem jag är. Utifrån vem jag är kommer mina tankar och även mina känslor. Sen beror reaktionen på känslorna och tankarna hur man är.

Just därför tänker jag mig att det är så svårt (men inte omöjligt) att ändra på sitt tänkande, just för att tankar gör vem man är men också att tankarna blir som dom blir pga den man är.
 
Har du lust att utveckla den tankegången lite? :)

Jag tänker att mina tankar och känslor visar vem jag är. Utifrån vem jag är kommer mina tankar och även mina känslor. Sen beror reaktionen på känslorna och tankarna hur man är.

Just därför tänker jag mig att det är så svårt (men inte omöjligt) att ändra på sitt tänkande, just för att tankar gör vem man är men också att tankarna blir som dom blir pga den man är.
Inlägget igår tog flera timmar att skriva. Att ge ett svar på din fråga ser jag inte som möjligt. En anledning är att det går bortom intellektet så det är inte enkelt att förklara. Det finns lite olika övningar man kan göra för att öva på det som inte riktigt går att tänka sig till, men det är för mycket att ta här.
 
Inlägget igår tog flera timmar att skriva. Att ge ett svar på din fråga ser jag inte som möjligt. En anledning är att det går bortom intellektet så det är inte enkelt att förklara. Det finns lite olika övningar man kan göra för att öva på det som inte riktigt går att tänka sig till, men det är för mycket att ta här.
Oki. Tyckte du hade (har) en intressant infallsvinkel. En ny tanke :D
 
Oki. Tyckte du hade (har) en intressant infallsvinkel. En ny tanke :D
Och jag känner mig lite knäpp ibland som ser på saker som jag gör.

Men jag kan ju prova att ge ett exempel som visar att man inte är en tanke, utan man har den.

Hjärnan vet inte om en tanke är sann eller inte. Det är t.ex. skitlätt att tänka sig till en panikattack. Jag har gjort det åtskilliga gånger.

Anta att du går längs en mörk stig och någon går bakom dig. Du får tanken att du kommer att bli anfallen. Din stressrespons drar förmodligen på för fullt. Du har i ditt huvud skapat en situation som inte har hänt och ändå har du fullt påslag på stressen. Din tanke var inte sann. Den var inte en del av dig och den var inte befogad (för i exemplet ovan hände inget och du var rädd i onödan).

Ett lästips jag kan dela är boken The Sedona Method. Den handlar om känslohantering. Jag tycker inte det är så enkelt att praktisera övningarna på egen hand men den har gett en känsla för hur löst känslor egentligen sitter. Man har känslor. De sitter inte fast på en. Men det tror man oftast när man har dem.
 
Senast ändrad:
Och jag känner mig lite knäpp ibland som ser på saker som jag gör.

Men jag kan ju prova att ge ett exempel som visar att man inte är en tanke, utan man har den.

Hjärnan vet inte om en tanke är sann eller inte. Det är t.ex. skitlätt att tänka sig till en panikattack. Jag har gjort det åtskilliga gånger.

Anta att du går längs en mörk stig och någon går bakom dig. Du får tanken att du kommer att bli anfallen. Din stressrespons drar förmodligen på för fullt. Du har i ditt huvud skapat en situation som inte har hänt och ändå har du fullt påslag på stressen. Din tanke var inte sann. Den var inte en del av dig och den var inte befogad (för i exemplet ovan hände inget och du var rädd i onödan).
Ditt exempel illustrerar ju på ett utomordentligt sätt att vi faktiskt menar samma sak. Mitt exempel från min arbetsplats illustrerar precis samma situation. En stressad personalgrupp, som hade stressat upp sig pga saker som kunde hända, men som inte hade hänt. "Det är bara era tankar som stressar er", sa chefen. Och det var exakt det som hade hänt. Tankarna i personalgruppen var inte heller sanna, och inte heller befogade. Alla blev oroliga och stressade helt i onödan.
 
Ditt exempel illustrerar ju på ett utomordentligt sätt att vi faktiskt menar samma sak. Mitt exempel från min arbetsplats illustrerar precis samma situation. En stressad personalgrupp, som hade stressat upp sig pga saker som kunde hända, men som inte hade hänt. "Det är bara era tankar som stressar er", sa chefen. Och det var exakt det som hade hänt. Tankarna i personalgruppen var inte heller sanna, och inte heller befogade. Alla blev oroliga och stressade helt i onödan.
Jag känner att det blir lite blandat med äpplen och päron här. Dels snackar vi om begreppet "tankar". Sen är det "medvetenhet och närvaro". Sen har vi "jaget".

Jag har snackat om samtliga delar. Tankarna definierar inte "jaget". Inte heller definierar de personligheten. Och om tankarna tystnar så slutar man inte att vara.
 
Jag känner att det blir lite blandat med äpplen och päron här. Dels snackar vi om begreppet "tankar". Sen är det "medvetenhet och närvaro". Sen har vi "jaget".

Jag har snackat om samtliga delar. Tankarna definierar inte "jaget". Inte heller definierar de personligheten. Och om tankarna tystnar så slutar man inte att vara.
Men nu jämförde jag ditt exempel med mitt, rakt av. Det vill säga att tankar kan vara falska och obefogade, men ändå orsaka stress hos den som tänker dem. Så långt verkar vi vara överens, eller hur :) ?

Jag tror inte heller att tankarna definierar personligheten, däremot tror jag att personligheten påverkar de tankar som man producerar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 486
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Håller på att vänja in mig på ny medicin och mår sådär helt ärligt. Vet att det kan ta några veckor men det känns som jag har fått typ...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 253
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 996
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp