Tomkörning, hur gör man? :p

Hollister

Trådstartare
Visste inte var tråden skulle ligga, men moderator är välkommen att flytta den :)

Jag har länge velat prova på att tömköra!, men jag har ingen aning om hur man gör! Varken hur man spänner fast utrustningen eller själva körandet :p Jag ska ta en lektion i det om någon vecka, men vill gäran vara lite förberred ;) Så; ge mig massor av tips på hur man gör, övningar och utrustnings info och allt annat :D
 
Sv: Tomkörning, hur gör man? :p

De kommer säkert ta upp allt sånt på lektionen. Ha ingen brådska, du kommer lära dig
 
Sv: Tomkörning, hur gör man? :p

Här är min senaste tömkörningsträning med min unghäst. Han är 4 år. http://www.youtube.com/watch?v=Wj4vL3eadC4

Det är inte helt lätt i början att hålla reda på all utrustning! Är det svårt med pisk och allt så be någon annan sköta pisken. I början var det lättast med delade tömmar, nu kan jag ha vilket som. När du tömkör behöver du träns, jord med många ringar, tömmar och pisk. Hur du sätter tömmen beror på hur grön din häst är. Jag kör med enkel fattning på yttertömmen (bettring, jordring, hand) och på innertömmen har jag ledande fattning (jordring på sidan, genom bettet till handen). När du har en mer rutinerad häst kan du fästa med "hävstång" (jordring på sidan, genom bett till ring upp på jorden till handen).

Vad bra att du ska ha tränare med dig, det underlättar mkt!
 
Sv: Tomkörning, hur gör man? :p

Åh det är så kul att tömköra!! Du har fått en bra beskrivning ovan men sen borde du även få gå igenom med din tränare hur du bör tömköra just din häst. Tömkörning är verkligen en aha-upplevelse tycker jag - hur otroligt fina hästarna kan bli och så ser man också hur mkt man som ryttare faktiskt "stör". En vettig gjord är värd att satsa på om du i framtiden tänker tömköra mkt. När jag gått kurser i det har tränaren haft med sig bra gjordar - i läder med många ringar.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Jag behöver lite tips på hur jag ska få min västgötaspetsvalp (12 veckor) att sluta bita i händerna, eller åtminstone inte...
2
Svar
21
· Visningar
2 146
Senast: Sel
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 160
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 606
Senast: tott
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp