Sv: Tömkörningsgjord+tömmar
Jag röstar på speciallbeställda tömmar i läder. Våra gick på under 1500 är är helt underbara

Då kan du få dem både tunna och smala men en helt outstanding känsla! Lagom tunga och väldigt bra grepp. Det är skillnad på tömläder och tygelläder. De finns säkert i olika färger om man vill ha men våra är ofärgade, blir mycket mörka av smörjning. Tärnsjös är dyrare än hos den sadelmakaren vi beställde hos men jag är tveksam till om det kan bli så mycket bättre.
Gjord röstar jag på en med stående ringar. Vi har den i läder från Hööks, typ samma modell som Globus och Chetak men med den stora skillnaden att det är bred gjord under magen (med 2 stroppar). Något som kändes självklart för mig.
Järnet är det väl inget större fel på, däremot stoppningen, eller möjligtvis en kombination av dessa. Tycker inte den följer ryggen så bra. Min häst är för smal över revbenen för att fylla ut gjorden mer än typ 1-2 dm på var sida vilket ger ett stort tryck precis vid sidan av ryggraden. Jag lägger en skumgummipadd och ett tjockt schabrak under så klarar han sig bra även under våra 2 h varndringar. Det är ju bara tyngden av gjorden som trycker sas, inget i gjorden "klämmer åt". Men tyngden och järnet gör oxå att man kan spänna gjorden löst, den ligger still ändå. Så det går lite på ett ut.
Även med stånde ringar och en perfekt lädertöm tycker jag det är skitsvårt att få en bra kontakt med hästens munn så jag hade absolut inte velat ha något sämre. Iofs är min häst ung, väldigt känslig i munnen och fruktansvärt intolerat mot allt som blir fel med munn/bett/hand. En mer utbildad häst förstår nog lättare. Men därför så ängar jag mig tillvidare till tömköning rakt fram i skogen bettlöst. Jag drömmer om när tiden räcker till för tömkörningsträningar för både mig och hästen
Btw, måtten på våra tömmar var typ 14 mm breda och 2 eller 3 mm tjocka (lite tjockare där de löper genom ringarna)