Tömkörningsgjord+tömmar

Sv: Tömkörningsgjord+tömmar

Bra grejor, bra form!

Centaur: Gå en tömkörningskurs, det är bra att veta vad man gör, så hästen arbetar korrekt. Jag har gått flera kurser för Göran L och Bo J på Flyinge samt haft Göran L som tömkört mitt sto i ett par år en g per vecka. Det är ganska viktigt att man gör rätt och har rätt saker, inte bara att färgen är rätt på grejorna:idea:
Tömkörning är fantastiskt bra när man börjar samla mer för piaff och passage.

jag tycker inte att globusgjorden var speciellt bra. jag köpte en sådan till min häst efter att ha tröttnat på hööks billiga variant i tyg.

Min häst är rak över ryggen och har normalstor manke, dock ganska omusklad just nu. Om jag la den i ett bra läge så lutade den bakåt för att man skulle kunna spänna fast den, annars låg den och tryckte på manken eftersom porten inte är speciellt hög. Jag spände inte hårdare än att den låg kvar på ryggen. Dessutom var min häst för smal över ryggen så att den ligger inte an på båda sidor ordentligt. Skulle vara toppen om man kunde valt bomvidd på den. Min häst har normal bom i sadeln men är på väg uppåt. En bred häst ligger den säkert bättre på.

Ang tömmar med runt rep i början som ex hööks säljer så är dom okej med repdelen men dom väger inget och det blir ingen tyngd i tömmen utan bara lätt och fladdrigt. Jag köpte globustömmarna, dom är perfekta i budgetklass!

Jag upplevde samma som du med att jorden liksom inte hade en bra passform över ryggen. Men tycker att anläggningsytan blir bra om man bara fyller ut som jag gjort med fårskinn och en tjock pad under (använder en equiline stallbandagepad).

Jag köpte en sån där neoprengjord- den gick inte runt på stoet:mad::rofl:
använder en gammal iom att jag måste ha låg inspänning på den.

c.
De där tömmarna är bra, men inte om man vil ha gramanverkan. då kan de haka upp sig vid övergången mellan rep o lina.
Jag använder vanligt rep, men allra helst 2 vanliga mjuka longerlinor.

Kanske nån har svarat detta innan men jag är toktrött och senil. Hippson har iaf smala bruna tömmar. :)

*knapplån*

Något man kan göra om man har liggande ringar så kan man ta ett buntband och dra åt det längst ner på ringen (den delen av ringen som är mot selen). Detta brukar resultera i att ringen blir stående. Är man sedan nöjd och känner att tömkörning är min grej så kan man ju investera i "riktig" utrustning efter det.

Mvh

Tora

Så har jag gjort med min mjuka h**ks gjord, funkar jätte bra. Tänkte skriva det men kom ju inte på vad de där små plastbanden hette... buntband! Tack!

*kl*

Finns det ngn töm med samma tyngd som Tärnsjö? Har haft tillgång till sådana förut men inte nu längre, tycker inte globustömmarna är tunga nog och de är för breda :(

Inte ens Tärnsjötömmarna är så där tunga och härliga när de är nya - det kommer med smörjning och användning.
Jag köpte tömmar av Tärnsjöläder av en Tärnsjölärling utan att bli "rånad" på något sätt, kan ju vara ett tips! :)

Globustömmarna är smorda och gnuggade till förbannelse men det blir ändå fel. Det är nog för att de är lite för breda för mina händer också, har små händer.

Måste nog motivera mig själv till att de ÄR värda 2000kr för det är de säkert. Finns ju inga begagnade heller :mad:

Själv använder jag textil gjord (köpt begagnad) med en padd under och textil tömmar. gick totalt på några hundralappar

Men kör inte på någon avancerad nivå heller, så det duger så länge, fast hoppas kunna köpa lite andra grejjor i framtiden. :)

Den varianten körde jag på min förra unghäst.

Men på ridskolan hade jag tillgång till Tärnsjögrejjer (försöker köpa loss) och efter det så tja... :crazy:

Globustömmarna är smorda och gnuggade till förbannelse men det blir ändå fel. Det är nog för att de är lite för breda för mina händer också, har små händer.

Måste nog motivera mig själv till att de ÄR värda 2000kr för det är de säkert. Finns ju inga begagnade heller :mad:

Globus är lite väl breda, det tycker jag också.

Vad jag ville säga var att även Tärnsjötömmar är rätt så lätta i början. De kräver användning innan den där "rätta" tyngden infinner sig tycker jag. Men kvalitén och känslan i dem är underbar!

Jag röstar på speciallbeställda tömmar i läder. Våra gick på under 1500 är är helt underbara :love: Då kan du få dem både tunna och smala men en helt outstanding känsla! Lagom tunga och väldigt bra grepp. Det är skillnad på tömläder och tygelläder. De finns säkert i olika färger om man vill ha men våra är ofärgade, blir mycket mörka av smörjning. Tärnsjös är dyrare än hos den sadelmakaren vi beställde hos men jag är tveksam till om det kan bli så mycket bättre.

Gjord röstar jag på en med stående ringar. Vi har den i läder från Hööks, typ samma modell som Globus och Chetak men med den stora skillnaden att det är bred gjord under magen (med 2 stroppar). Något som kändes självklart för mig.

Järnet är det väl inget större fel på, däremot stoppningen, eller möjligtvis en kombination av dessa. Tycker inte den följer ryggen så bra. Min häst är för smal över revbenen för att fylla ut gjorden mer än typ 1-2 dm på var sida vilket ger ett stort tryck precis vid sidan av ryggraden. Jag lägger en skumgummipadd och ett tjockt schabrak under så klarar han sig bra även under våra 2 h varndringar. Det är ju bara tyngden av gjorden som trycker sas, inget i gjorden "klämmer åt". Men tyngden och järnet gör oxå att man kan spänna gjorden löst, den ligger still ändå. Så det går lite på ett ut.

Även med stånde ringar och en perfekt lädertöm tycker jag det är skitsvårt att få en bra kontakt med hästens munn så jag hade absolut inte velat ha något sämre. Iofs är min häst ung, väldigt känslig i munnen och fruktansvärt intolerat mot allt som blir fel med munn/bett/hand. En mer utbildad häst förstår nog lättare. Men därför så ängar jag mig tillvidare till tömköning rakt fram i skogen bettlöst. Jag drömmer om när tiden räcker till för tömkörningsträningar för både mig och hästen :bump:

Btw, måtten på våra tömmar var typ 14 mm breda och 2 eller 3 mm tjocka (lite tjockare där de löper genom ringarna)

Senast ändrad:

*kl*

Finns det ngn töm med samma tyngd som Tärnsjö? Har haft tillgång till sådana förut men inte nu längre, tycker inte globustömmarna är tunga nog och de är för breda :(

Jag har ju inte kännt på någon från Tärnsjö men har du jämfört dem med någon annan handgjord i tömläder? Skillnad? Våra är iaf helt underbara :love:

Nej det har bara varit typ globus eller tärnsjö.

Har fortfarande inte fått svar från ridskolan *mutter*.

Det är okej att det krävs användning, vi började på ett embryo till tömkörning igår. Hade en elastisk täckgjord rund magen och sen på vägen hem knöt jag fast longerlinan i grimman och tränade på att matte gick bakom (vid sidan av) och stannade och startade. Innan vi har kommit till finlir så är nog tömmarna "invanda" :D

Hööks-gjorden, hur liten går den att göra? Den är ju typ likadan som Globus (som jag har nu men ska jag har Tärnsjötöm så måste jag ju ha en brun gjord :angel: )

Du tänker på mini du har hemma? Fungerar nog inte än... Fick göra nya hål till Tiger i början, man kan göra typ 3-4 st. Tyvärr kan jag inte mäta för jag sitter i Lund till nästa fredag. Men gjorden till är ju rätt lång (öh en väldigt dålig gissning är kanske 60 cm?) fast iofs finns väl knappt dressyrgjordar mycket mindre heller? Men som sagt, jag kan mäta om 1,5 vecka, fast du kanske får påminna :o

Liknande trådar

Utrustning Ska nog ta och köpa mig en egen tömkörningsgjord och egna tömmar nu tänkte jag. Har varit tömkörningsfrälst sen ett tag nämligen... Men... 2
Svar
25
· Visningar
7 573
Senast: Eme_liie
·
Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 365
Senast: Mezcal
·
Utrustning Planerar att köpa tömkörningsgjord, men har väldigt dålig koll på utbudet och vänder mig därför till er för hjälp :idea: Som jag har...
Svar
19
· Visningar
1 800
Senast: Salasolen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Födda-24