Tonåring i stallet

Sv: Tonåring i stallet

Håller med Hast-hund och lilstars senaste!
Håll inte på och bli arg på henne, hjälper nog föga.

Tänk på att hon också precis gått igenom sina föräldrars separation, det tar fruktansvärt mycket energi för ett barn, svårt att skingra tankarna och tänka logiskt (hur mycket logiskt nu en 13åring kan tänka) och vara ansvarig.
Hjälp henne istället med en struktur i stallet!
 
Sv: Tonåring i stallet

kan du inte sätta dig ner med henne och komma överens om
ett "stall-schema" tillsammans?

Om hon själv har varit med och bestämt så kanske det blir
svårare att smita undan.

Skriv upp vad som ska göras och när det ska göras.
Skriv ut och plasta in reglerna/schemat och sätt upp i stallet.
 
Sv: Tonåring i stallet

Förmodligen så skulle hon må bra av att få tydliga regler. Jag tycker som en del andra här att ni skall göra ett schema, helst ett som rullar på för längre tid. Samt bestäma att om den ena inte kan sin dag så skall denna vid byte istället ta ett fredagskällspass för den andra(att ni i övrigt tar varannan fredagkväll?).
Men tveka inte att beröm henne för vad hon gör bra, i bästa fall är hon av sorten som går igång på¨beröm för ofta upplever tonåringar att de lever i en hemskt gnällig tillvaro samtidigt som de får en underlig tendens att missa se väsentligheter(så som att mjölken blir gammal om man inte ställer in den i kylskåpet...).
Du skrev att du inte står på god fot med hennes pappa och det är synd för annars hade ni tillsammans kunnat bestäma ett lämpligt "straff" de gånger hon t.ex inte hållit vad hon lovat t.ex tre gåner- indragen veckopeng eller ridlektion eller lördagsgodis eller vad tusan "lagom kännbart".
Men prova vara rent löjligt rättfram i vad du vill, övertydlig kommunikation kring vad du vill skall fungera och gör ett schema. Glöm inte berömmet med vad hon gör bra. Men våga även bli arg när det brister. Försök helst att bibehålla ditt lugn och träna i förväg på vad du skall säga när du blir arg så att du håller dig till sak och inte ger dig på sånt som inte hör till saken men som ju gärna "pluppar ur " en när man är arg.
I "värsta fall" kanske du får byta stall?
 
Sv: Tonåring i stallet

Fy farao vilken bortskämd unge! Fräck tycks hon även vara.

Ska hon ha häst så skall hon ta ansvar för dem, har ni regler så skall de följas, svårare än så är det inte. Hur man ska ställa dessa krav när hennes föräldrar inte "bryr" sig
kommer jag inte fram till någon lösning. Ett schema möjligen? eller struntar hon i sådant med?

Hon är verkligen inte så ung att hon kan smita ifrån ansvar med argumentet; "Ja men hon är ju bara 13 år"

I "mitt" stall så har vi en flicka på 13 år som har tre egna hästar som hon rider VARJE dag, eller ja, vissa dagar sitter jag och rider någon av hästarna så att hon hinner göra läxor, men
då gör hennes föräldrar iordning hästen åt mig :p och Visserligen hjälper hennes föräldrar till på vardagar, annars skulle hon inte komma hem innan 22.00 på kvällarna, men hon knotar på
och behöver hon göra något så gör hon det, hon skulle säkerligen stanna i stallet hela natten om det så behövdes för att hennes hästarskulle ha det bra. Helgerna har hon oftast eget
ansvar för allt, mockning, mat, motion, hagar osv osv. Hon smiter aldrig undan, klagar inte eller skiter i det hon ska göra.

Ska man ha häst så ska man ta hand om den, tar hon inte hand om hästen - ingen häst.

Jag hade nog gjort som du gjorde nu skickat ett sms som berättat att om hon inte sköter sig så får hon ingen hjälp. Eller ja, jag hade nog ringt eller gått och pratat med henne, dock i
lugn ton, och inte skällande, utan bara konstaterat att jag var mycket besviken och inte bara vill ge och ge och ge, utan att få något tillbaka.
 
Sv: Tonåring i stallet

ja.. vad gör man liksom?
Eller när hon bara går iväg? :mad:

När syrran går sin väg eller vänder ryggen till, drar jag ett par djupa andetag och väntar en liten stund. Sedan går jag tillbaka och försöke resonera igen, när jag är lugn och säker på att jag har humöret under kontroll.
 
Sv: Tonåring i stallet

Fy farao vilken bortskämd unge! Fräck tycks hon även vara.


I "mitt" stall så har vi en flicka på 13 år som har tre egna hästar som hon rider VARJE dag, eller ja, vissa dagar sitter jag och rider någon av hästarna så att hon hinner göra läxor, men
då gör hennes föräldrar iordning hästen åt mig :p och Visserligen hjälper hennes föräldrar till på vardagar, annars skulle hon inte komma hem innan 22.00 på kvällarna, men hon knotar på
och behöver hon göra något så gör hon det, hon skulle säkerligen stanna i stallet hela natten om det så behövdes för att hennes hästarskulle ha det bra. Helgerna har hon oftast eget
ansvar för allt, mockning, mat, motion, hagar osv osv. Hon smiter aldrig undan, klagar inte eller skiter i det hon ska göra.

Men hur mycket skulle flickan i "ditt" stall orka utan hjälp från vuxna, om hennes föräldrar dessutom separerar och ingen hjälper henne?
Flickan i ditt stall har ju världens hjälp, likaså mina vänners barn som är 12 och tränar två egna hästar, men de barnen har ju ett team runt sig.
 
Sv: Tonåring i stallet

Helgdagar gör hon ofta allt jobb själv utan hjälp. Skulle de separera antar jag att de skulle sälja hästarna för det är inte hållbart i längden,
möjligen behålla en eller två för det hinner hon själv med. Mocka åt två-tre hästar och rida en häst själv är ju ingenting för en 13 åring.
Jag cyklade själv till stallet i 40 minuter, och tog hand om 1-3 hästar när jag var 12-13, cyklade hem i 40 minuter, varje dag, utan att smita
undan och gick ut grundskolan med mycket bra betyg.
 
Senast ändrad:
Sv: Tonåring i stallet

Hmm, kanske lite omoget ja, ungefär på samma nivå som en fjortis.

Hur länge har nu hästarna gått utan vatten, efter träning dessutom, du har ju egentligen "vetat" hela tiden att hon knappast skulle gått ut och vattnat dem.
Så på din bekostnad har de vart utan vatten??

Självklart gav jag hästarna vatten igår kväll när jag fodrade.

KL

Har tyvärr ingen lösning på ditt problem. Har inte heller någon erfarenhet av trotsiga ungdomar.

Däremot tycker jag absolut att man kan ta ansvar när man är 13 år! Herregud, jag fick en hel del ansvar på ridskolan och i privatstallet när jag var i 13-14-årsåldern. Det gick alldeles utmärkt!
Skillnaden kan ju ligga i att jag inte tog något för givet iofs. Man var glad över att få hjälpa till, mocka, rida, pyssla. Fick ju aldrig någon egen häst, men tog gott o väl hand om andras, inte en enda gång "struntade" jag i eller glömde bort något jag lovat att göra.

Det var en underbar tid... :love:

Jag tog även jag mycket ansvar när jag var i hennes ålder. Stallet varje dag och skötte alla mina sysslor själv.
Fick min första ponny något senare men jag var väldigt involverad i ridskolehästarna och i flertalet privathästar.

Kan ju hända att ts vattnade sina fålar innan hon släppte ut dem? Kan inte läsa motsatsen någonstans iaf...

På tal om sms:et så visst, helt moget är det väl inte, men personligen tror jag det kan vara vad som behövs. Kanske kan tjejen känna ett litet styng av dåligt samvete i alla fall?

Jag kände också att det förhoppningsvis skulle ge henne något att tänka på.. Så jag struntar faktiskt i om det var lite omoget. ;)
 
Sv: Tonåring i stallet

Okej då får du försöka förklara för henne på ett annat sätt som hon tar till sig, vad är hennes ömma tå? Försök att göra det så att hon VILL sammarbeta, testa följande:

"Anna, jag tycker att du är jätte duktig som klarar av att sköta hästarna så pass bra som du gör, det är inte många i din ålder som klarar ett så stort ansvar, du har blivit som en syster för mig, så jag ber om ursäkt om du uppfattar mig som krävande, men jag har själv mycket med skolan, och jag vill att vi ska hjälpas åt" (OSV), gör som man gör med hästar, belöna vid rätt och ignorera felen.

Tack, det var bra förslag.

Jag var förresten helt vansinnig igårkväll på min sambo som tyckte att jag var löjlig när jag surade över att jag fick ge vatten själv. Men till slut gick han med på att prata med henne..


Gör så att det blir enklast för henne att göra rätt. Strukturera upp lite mer genom att bestämma vem som tar vilka fodringer osv. En trettonåring kan vara hur mogen som helst men fortfarande inte vara kapabel att fatta sånt som att man måste ta sitt ansvar trots att det är enklare att lämpa över det på dig. Om ni t ex gör ett schema varje vecka för vem som gör vad (och ser till att dela lika så ingen kan smita undan) så blir det enklare för er båda och det är en bra början. När hon inte sköter sig gäller det först att inte bli arg för det gör antagligen bara det hela värre, bättre då att bli besviken och förklara vad det får för konsekvenser om hon struntar i ...

Ett schema känns väldigt bra. Jag ska nog leta fram en "familjekalender" där vi kan dela upp alla fodringar (utsläpp och insläpp sköter jag och pappan så länge vi inte är bortresta, det är helt okej för min del) och även fylla i vem som ska mocka.
Jättebra ide!
 
Sv: Tonåring i stallet

kan du inte sätta dig ner med henne och komma överens om
ett "stall-schema" tillsammans?

Om hon själv har varit med och bestämt så kanske det blir
svårare att smita undan.

Skriv upp vad som ska göras och när det ska göras.
Skriv ut och plasta in reglerna/schemat och sätt upp i stallet.

Förmodligen så skulle hon må bra av att få tydliga regler. Jag tycker som en del andra här att ni skall göra ett schema, helst ett som rullar på för längre tid. Samt bestäma att om den ena inte kan sin dag så skall denna vid byte istället ta ett fredagskällspass för den andra(att ni i övrigt tar varannan fredagkväll?).
Men tveka inte att beröm henne för vad hon gör bra, i bästa fall är hon av sorten som går igång på¨beröm för ofta upplever tonåringar att de lever i en hemskt gnällig tillvaro samtidigt som de får en underlig tendens att missa se väsentligheter(så som att mjölken blir gammal om man inte ställer in den i kylskåpet...).
Du skrev att du inte står på god fot med hennes pappa och det är synd för annars hade ni tillsammans kunnat bestäma ett lämpligt "straff" de gånger hon t.ex inte hållit vad hon lovat t.ex tre gåner- indragen veckopeng eller ridlektion eller lördagsgodis eller vad tusan "lagom kännbart".
Men prova vara rent löjligt rättfram i vad du vill, övertydlig kommunikation kring vad du vill skall fungera och gör ett schema. Glöm inte berömmet med vad hon gör bra. Men våga även bli arg när det brister. Försök helst att bibehålla ditt lugn och träna i förväg på vad du skall säga när du blir arg så att du håller dig till sak och inte ger dig på sånt som inte hör till saken men som ju gärna "pluppar ur " en när man är arg.
I "värsta fall" kanske du får byta stall?

Ja schemat var en bra ide. Det ska jag ordna genast!

Alltså det är inte direkt så att jag är osams med hennes pappa men jag tycker inte att han är den roligast att ha att göra med.
Han tycker dessutom att jag "fjollar" med hästarna.. Täcke på vintern, ordentligt med hö och dessutom hela tre fodringar per dag är tydligen löjligt. :cool:
(bonne som tror han vet något bara för att han hade travhästar för en jäkla massa år sedan)

Sen ogillar jag sättet han behandlar min sambo på. Och det är nog därför jag har svårt att tro att han skulle vara en tillgång i den här frågan. Han är långt ifrån pedagogisk..

Jag tänker absolut inte byta stall. Att jag har hästen så nära hemma gör att jag har tid att ha kvar honom nu när jag läser på universitetet..

Däremot om detta absolut inte går att lösa så tänker jag först säga att jag sköter min, så sköter hon sina. Strular pappan ang gratis stallplats osv så får jag helt enkelt börja betala. Jag har erbjudit mig förut att betala för platsen och höet men det har då inte varit nödvändigt..
Men jag hoppas verkligen att det inte ska behöva gå så långt.
 
Sv: Tonåring i stallet

Jag håller med om att schemaidén var bra :)


Du behöver inte dra upp det dåliga, som sagt. Det blir ofta motsatt effekt och eftersom det är "inom familjen" så att säga så är det ibland lugnast för alla att vända andra kinden till. Det är ju inte rakt genom dåligt.

Sätt er ner och så säger du åt henne att du förstår om hon har det jobbigt (är inte alltid lätt att vara tonåring och en separation gör inte känslorna lättare). Säg att du tycker ni kommer bra överens och att du tycker att det är roligt att dela stall och hjälpa henne med ungponnyn och coacha på tävlingar. MEN att även du har en krävande vardag med skola och plugg och för att du ska orka med din egen häst och hennes ponny så måste ni hjälpas åt bägge två. Gör sedan upp ett schema för hur stallet ska skötas vecka för vecka. När schemat är klart kan du nämna det för hennes pappa, så att han vet om det. Endel tonåringar sköter sig bättre om de vet att nån vet vad de har att göra.

Låt sedan det gå lite tid och se hur det funkar. Funkar det så är det inte mer med det, men funkar det inte får du tala med henne igen. Säg då att du tyvärr inte kan hjälpa henne med ponnyn längre eftersom ert samarbete inte funkar från hennes sida. Det måste få konsekvenser. Det är knappast hennes förtjänst att du har så förmånlig stallplats, så jag tror inte det ska ingå i någon sorts skyldighet mot hennes familj. Och är det så, kanske du isf måste byta stall för att det ska funka. Eller som du skrev, börja betala så har du inga skyldigheter kvar. Det är inte alltid enkelt eller bra att vara för nära sina nära, så att säga.
 
Sv: Tonåring i stallet

Fy farao vilken bortskämd unge! Fräck tycks hon även vara.

Ska hon ha häst så skall hon ta ansvar för dem, har ni regler så skall de följas, svårare än så är det inte. Hur man ska ställa dessa krav när hennes föräldrar inte "bryr" sig
kommer jag inte fram till någon lösning. Ett schema möjligen? eller struntar hon i sådant med?

Hon är verkligen inte så ung att hon kan smita ifrån ansvar med argumentet; "Ja men hon är ju bara 13 år"

I "mitt" stall så har vi en flicka på 13 år som har tre egna hästar som hon rider VARJE dag, eller ja, vissa dagar sitter jag och rider någon av hästarna så att hon hinner göra läxor, men
då gör hennes föräldrar iordning hästen åt mig :p och Visserligen hjälper hennes föräldrar till på vardagar, annars skulle hon inte komma hem innan 22.00 på kvällarna, men hon knotar på
och behöver hon göra något så gör hon det, hon skulle säkerligen stanna i stallet hela natten om det så behövdes för att hennes hästarskulle ha det bra. Helgerna har hon oftast eget
ansvar för allt, mockning, mat, motion, hagar osv osv. Hon smiter aldrig undan, klagar inte eller skiter i det hon ska göra.

Ska man ha häst så ska man ta hand om den, tar hon inte hand om hästen - ingen häst.

Jag hade nog gjort som du gjorde nu skickat ett sms som berättat att om hon inte sköter sig så får hon ingen hjälp. Eller ja, jag hade nog ringt eller gått och pratat med henne, dock i
lugn ton, och inte skällande, utan bara konstaterat att jag var mycket besviken och inte bara vill ge och ge och ge, utan att få något tillbaka.

Jag tycker också att detta beteende är helt konstigt. Men det är väl helt enkelt så hon är (illa) uppfostrad.
Jag tänker absolut föreslå att ungponnyn säljs i höst. Finns ingen som helst anledning för henne att ha två hästar. Hon kommer aldrig hinna och jag vill inte bli den som får mocka extra bara för att..

När syrran går sin väg eller vänder ryggen till, drar jag ett par djupa andetag och väntar en liten stund. Sedan går jag tillbaka och försöke resonera igen, när jag är lugn och säker på att jag har humöret under kontroll.

Ja det är väl så man får göra.. Jobbigt bara :cool:

Men hur mycket skulle flickan i "ditt" stall orka utan hjälp från vuxna, om hennes föräldrar dessutom separerar och ingen hjälper henne?
Flickan i ditt stall har ju världens hjälp, likaså mina vänners barn som är 12 och tränar två egna hästar, men de barnen har ju ett team runt sig.

Jag svarar trots att det inte var riktat till mig.
Har man inte vilja eller möjlighet att backa upp sitt barn så får man se till att arbetet inte är mer än vad barnet klarar ut.
Det är förälderns ansvar att se till att barnet klarar av att ta sitt ansvar.
Inte att lämpa över ansvaret på mig, som har fullt upp med mitt eget.
 
Sv: Tonåring i stallet

Ok... jag konstaterar att det är urjobbigt att vara 13-14 år... riktigt pestigt och jobbigt. Som den vuxne häpnar man över hur "ungen" tänker?! Kan man vara så ego?! Ja jösses... men det går över... när de blir större och mindre ego.

Om jag var du så skulle jag prata med henne när du inte är arg:devil:. Ett stallmöte? Förklara hur dina arbetstider ser ut etc. Prata med henne som en vuxen, skippa kritiken! Prata ihop er om hur ni kan hjälpas åt?
Hon kommer garanterat att fortsätta slarva... men kanske kan det bli bättre för en tid? Fråga henne VAD hon kan tänka sig att ansvara för? När hon sedan "ballar ur" igen är det dags för ett nytt stallmöte!

Hon kommer att uppskatta att du pratar med henne, hon vill vara vuxen (även om hon alls inte är det)!

Tonåringar är väldigt upp och ned och det är mycket tvära kast, ena dagen är livet TOOOOPPEEEEN och nästa är det AVGRUNDENS KANT som gäller?! Inte lätt att som vuxen "förhålla" sig.... Jag tror inte att de förstår att vi vuxna blir ledsna och trötta vi med.:cry:.. de tror att vi är EVIGHETSMASKINER som klarar precis ALLT?!

Det är mkt som påverkar... kompisarna, killar, skola, tankar mm mm.

Kämpa på och försök att inte bli GALEN? Lättare sagt än gjort....

Lycka till;)
 
Sv: Tonåring i stallet

Tack det var goda råd. :)
Håller med equinique. För vissa tonåringar är det urjobbigt, medan andra tonåringar bara glider igenom tonåren utan problem. Jag kan tänka mig att ni som klarade av allt vad skötsel innebar i tonåren antingen var den senare kategorin eller så fokuserade ni er på hästarna för att kunna släppa andra problem i vardagen. Inget av dessa är fel, det är inte det jag menar.

Jag tror också att ett fast schema är på sin plats. Sätt er ner och kolla av med skolschema och annat och bestäm vissa dagar som hon tar hand om stallet.

Du som vuxen får nog räkna med att ta lite extra men så länge hon får speciella dagar (och vad hon ska göra dessa dagar) så kan hon inte komma med några undanflykter om hon missar något av sina göromål. Var noga med att ni kommer överens om vad som ingår i varje uppgift. T ex. I morgonfodring och utsläpp ingår : Visitering, täcke på, utsläpp, hö i hagen, kolla vatten och fyll på om det är under halvfullt, sätt på elen.

Hoppas att det löser sig :)
 
Sv: Tonåring i stallet

Bortskämd tjej...

Tråkigt att det blir så, de ska inte behöva vara så.
Om inte hon klara det själv får la hennes pappa hjälpa till de kan ju inte förvänta sig att du ska göra de :confused:
Prata med dom och säg att ni får ha ett schema eller något.

Förstår inte hur man kan vara ägare till två hästar och inte fatta att de behöver vatten? Tycker inte man är så liten när man är 13 man går ju ändå i 7an då.
 
Sv: Tonåring i stallet

Nej...tösen är inte så liten... men heller inte stor... Jag slår vad om att hon var kalasbra på alla sätt när hon var 11år? Det är struligt med tonåringar... speciellt tjejer i 14 års åldern! Jag menar inte att man ska "mesa" men heller inte "stånga sig blodig". Hon är som hon är och det kommer hon att vara ett par år till.

Något jag däremot tycker är "SKIT" :eek: är att de andra vuxna...pappan och sambon inte går in här och tar sitt ansvar? Att de lämpar över problematiken på dig?! Som faktiskt "bara" är 22 år och varken har tid eller lust att hålla efter denna lilla tös (tyrann) i stallet?! HALLÅ!!! pappan/ mamman/ sambon?! URDÅLIGT av pappan att plötsligt sluta vara i stallet och hjälpa till med med dotterns göromål.... att lämpa över på dig, både stall och unge?! Helt GALET!!! Synd att ni inte är riktigt kompatibla... det hade ju underlättat...:cool:

Dessutom handlar det ju om djur så man kan ju inte bara strunta i hennes hästar som man t ex skulle kunna göra med ett ostädat rum eller andra döda ting. Ja milda makaroner... inte lätt.....

Till syven och sist... Du?.... tösabiten ÄR inte ditt ansvar.... men kanske är DU den som bäst kan nå henne? Kanske kan du lösa det här om du är slug som en räv och håller ilskan i chack!
Åter igen lycka till;)
 
Sv: Tonåring i stallet

Hallojj.. Nu har jag inte läst alla inläggen så jag börjar med att be om ursäkt ifall jag upprepar nått som någon redan skrivit...:o

Jag lever med 4 tonåringar i huset och 1 som är på väg in i den och jag VET att det inte alltid är så lätt att hantera... Vi har många, långa energikrävande debatter om hur saker och ting ska/inte ska göras.... MEN.. i djurhantering gäller vissa normer och etikregler som INTE är förhandlingsbara... det måste även tonåringar lära sig...

mitt råd till dig är..... Bjud ut henne på en lunch eller fika..sätt er neutralt och småprata tjejjer till tjejjer... då får du en större chans att lägga fram dina tankar om allt på ett mjukt och avslappnande vis...

försök förhindra att hon "tappar" ansiktet och led samtalet med viss ödmjukhet..låt henne förtydliga sina upplevelser och känslor och försök förhandla fram någon form av sammarbetsdeal....:laugh: försök erbjuda någon form av morot för väl utfört sammarbete och försök knyta an till henne på ett rent kompisvis... han kan behöva en god vän att ty sig till om hennes privatliv är lite upp och ner... glöm dock inte att du i egenskap av "vän" även måste sätta ramar som hon förstå... :laugh:

Lycka till...
 
Sv: Tonåring i stallet

Sluta ta för givet att hon ska fatta saker själv. Hur ska hon kunna göra det när andra har ordnat åt henne innan?
Visst förstår hon att hästarna behöver vatten i nya hagen men hon inser inte vad som kan hända om hon struntar i det för hon räknar med att du eller någon annan gör det, det är vad som kallas att vara van att ha ett skyddsnät.
Precis som många vuxna som hamnar i en massa helt vansinniga situationer så har hon inte lärt sig att hon måste ta ansvaret själv.
Det beror inte på att hon är bortskämd utan på att hon inte har haft någon andledning till att fundera på om hennes skyddsnät kommer svika henne lite då och då genom livet.
Hon är helt enkelt inte van att ta hela ansvaret själv och hon tror att du som är vuxen tar det ansvaret vuxna omkring henne tar.

Mitt förslag är att du börjar behandla henne som en vuxen, sluta med "den som kommer först gör det och detta" i vilka icke känslomässiga relationer fungerar sådant?
Sådant fungerar om den ena parten gör det av rädsla eller för att den känner ansvar...hon vet inte vad ansvar är för det har ingen lärt henne.

Du kan inte ändra på henne men på dej själv, behandla henne som du vill att andra ska behandla dej, med respekt.

Du förklarar för henne att du tar hand om din häst och hon om sina, vill hon ha hjälp med något ska det behovet berättas om i tid, förslagsvis veckan innan.

Vem som tar ut och in och fodrar beror ju på rent praktiska saker, men att allt är klart på kvällen innan är en självklarhet som du måste lära henne.
Att det är mockat, ev. kraftfoder klart att hälla i krubban, hö´t är uppvägt, rent vatten i boxen osv.

Stallet ska vara en tjatfrizon, jag har delat stall med min dotter genom hennes tonår (nåja, den är inte slut än, hon är 17 år) men jag har varit så noga med att lämna över lite ansvar då och då och tittat över axeln så att hon har gjort vad hon ska tills det har blivit en självklarhet för henne, länge var jag "arbetsledare" som sa till henne vad hon skulle göra tills hon kunde ta ansvaret för det själv.
Jag hade faktiskt aldrig utsatt min dotter för bördan att ta hela ansvaret själv när hon var 13 år, jag tycker att det är ett för stort ansvar att ha hela ansvaret för hela stallet.
Det hade varit skillnad om hon var inhyrd någonstans där det alltid fanns folk som kunde rycka in om något gick fel eller om hon hade glömt något.

Gör upp vilka regler du vill ha runt dej själv och invig henne sedan i dem.
 
Sv: Tonåring i stallet

Hon ska inte ha några problem att ta hand om 2hästar. när jag var 11 fick jag min första häst och jag tog hand om den 6dagar i veckan och mamma 1. nu är jag 15 men har ansvaret för 5 hästar varav en av dom håller jag på att utbilda och den andra rida in.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 501
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Funderarn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
914
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp