Tonåring i stallet

Sv: Tonåring i stallet

*kl*
När jag var 11 fick jag min första häst. Jag red in henne och fixade allt med henne förutom morgonfodringen. Jag cyklade i 30 minuter varje dag efter skolan för att ta hand om henne och 30 minuter hem. Varje dag. 7 dagar i veckan. 365 dagar om året. Ett halvår senare hade jag även en foderhäst. Då tog jag hand om foderhästen och min ett år äldre syrra tog hand om min egna häst. Vi var då 11½ och 12½ år. Vi fixade det lätt. Våra föräldrar är skilda, men man kan inte sluta ge hästarna mat och vatten och låta dom stå i skit för det?

När jag var 13 (min syrra då 14) flyttade vi till ett annat stall. Vi lämnade då tillbaka foderhästen som inte trvides på det nya stället och köpte en till häst. Vi hade nu vars en. Vi cyklade VARJE dag innan skolan (och på helgerna) i 20 minuter på en kolsvart landsväg för att fodra och ge vatten. Sedan efter skolan också. Aldrig några undantag. Och när stallägaren(som är våra släkting) inte kunna fodra sina tog vi även dom. Vissa morgnar med -10 grader och snö upp till knäna gick vi ut till stallet innan skolan och fodrade 4 hästar. När vi inte tyckte stallägarens dotter uppförde sig rätt, var de bara till att prata med båda så fort båda var ute i stallet. Säga vad man tycker rakt på sak, vad dom tycker och sedan komma på en lösning. Svårare än så är de inte. (trots att dessa var min släktingar och man inte gärna vill bli ovänner) Vi löste detta tillsammans trots jag var 13 år. Är man 13 år kan man ta ansvar.
Jag kan även lägga till att jag varje morgon sålde tidningar för att ha råd med hästarna.


Så 13 år är ingenting. Fixar hon inte hästarna, nej då ska hon inte ha några.

Jag tycker ni alla ska träffas (du, pappan och 13åringen) och disskutera. Du kan ju börja med att sporra henne genom att föreslå att man kan sälja unghästen om hon känner att hon inte har mer tid, eller kanhon bevisa att hon vill ha kvar den. Allt på ett vuxet sätt och lägg tillsammans upp ett schema som många andra sagt. I början kan hon få lite mindre arbete men som sedan jobbas upp med åldern.

Funkar inget tycker jag du rakt ut ska säga att du sköter dina hästar, hon sköter sina. Du kan betala om han tycker det, men då ska inte heller dottern få någon hjälp.


Lycka till ;)
 
Sv: Tonåring i stallet

Tycker att du ska prata med hennes pappa (eller om din sambo kan göra det). Är hon stor nog att ha två hästar så är hon också stor nog att ta det ansvar som följer. Verkar som hon är van att bli servad av pappan och att det för henne är självklart att du ska ta över pappans roll. Om hon har svårt att strukturera arbetet i stallet så gör tillsammans ett arbets-schema vem som gör vad och när så slipper det bli irritation. /arrak
 
Sv: Tonåring i stallet

Usch, jag känner verkligen igen mig i din situation, bara det att den jag känner är nästan 30 år, inte 13.... :grin: Det finns inget värre än när man ska ha hästar tillsammans med någon som bara förväntar sig att man ska vara någon slav och aldrig säger tack ens en gång. Eller när hästarna blir lidande för att x är så j*vla sur att h*n säger att "javisst lägger jag på täcket" eller "självklart lindar jag din hästs ben", sen kommer man dit och likförbannat står hästen där utan lindor.

Extra jobbigt måste det ju vara för dig, om det är din sambos lillasyster. Inte kul att ryka ihop och bli hemska ovänner då.

Men du kanske först och främst kan prata med din sambo om du inte vill prata med tjejen själv (förstår att du inte vill det, min syster är 12, en mycket känslig ålder och vi ryker ihop titt som tätt). Eller prata med föräldrarna. Hon är "bara" tretton år, har de nu skämt bort henne så fruktansvärt får de väl ta hand om problemet själva och inte lämpa över det på dig. Hon är i vilket fall inte ditt ansvar. Men givetvis är hon stor nog att ta ansvar för sina hästar själv, det ska varken du eller föräldrarna behöva göra egentligen!

Stå bara på dig, för hennes beteende är INTE okej!
 
Sv: Tonåring i stallet

KL

Jag var 12 år när jag fick min första ponny. Hade den hemma i vårt stall, och en av de andra som bodde på gården hade sitt hbl i stallet också.
Egentligen var ponnyn både min och min systers, men det var bara jag som ridit på ridskola innan och min syster följde med på våra träningar och red på en snäll gammal häst som min tränare ägde.

Min syster var nog egentligen inte så himla intresserad så här 12 år senare :P När hon skulle skryta för kompisarna, då var det "vår" häst, när det skulle mockas var det min häst. Ungefär...

Vi hade några kaniner också, och hon visste att om hon struntade i att byta vatten åt dem så gjorde jag det åt henne. Det var ju inte djurens fel... Samma sak med hästen, var det hennes dag och hon struntade i det så fick jag fixa det. Bråkade vi så hotade föräldrarna med att sälja honom. Dom var inte ett dugg intresserade själva och hade väl varit gladast utan, men det var mitt stora intresse och de hjälpte till med allt som krävdes med utsläpp, morgonfodringar etc, men jag skulle ta ansvaret själv.

Och jag måste ärligt säga att ingenting fungerade med henne. Hon var inte tillräckligt intresserad helt enkelt, det var för mkt ansvar för henne.

Min andra syster, i dagsläget 16 år, har haft två egna hästar av vilka jag övertog den första och sålde min unghäst jag hade då. Den första (tinkern jag har nu) skötte hon exemplariskt, tränade och skötte utan problem, dock med hjälp av mamma såklart. Men de hade roligt ihop helt enkelt. Halvblodet hon köpte sen för att hon vuxit ur min häst var inte alls samma sak. Han krävde mer träning, var inte lika lättriden och självgående, och intresset försvann mer och mer och nu är hästen såld igen. Nu rider hon hos en kompis mycket sporadiskt. Synd egentligen, för jag har sett få personer bli så duktig på så kort tid som hon blev, hon hade kunnat gå långt.

Din sambos syster är som sagt tonåring... dessutom i början på tonåren med en massa saker i huvudet, och dessutom en skilsmässa nära i tiden. Absolut inte en ursäkt, men kanske en förklaring.

Kanske behöver hon dig som kompis? En kvinnlig förebild hemma eftersom hon, vad jag förstått, bor med sin pappa? Någon som är snäll, hjälpsam men som sätter tydliga regler och ser henne som en jämlik (om du förstår hur jag menar) och inte som ett barn längre. Att sätta upp ett gemensamt schema är nog en jättebra början. Du kanske får "smöra" lite för henne, tala om hur mkt du uppskattar när hon gör saker och hjälper dig, och kanske kan hon något som han kan "lära" dig (även om du kan det sen innan).

Jag tror dessvärre inte att det hjälper att skälla på henne. Jag tycker hon låter som en vanlig tjej som fått för mkt ansvar för fort. Det är absolut inte omöjligt för en trettonåring att ha två hästar, om man har tillräckligt med intresse för det. För andra räcker det med att rida lektion en gång i veckan.

Jag vet själv att när jag hade två egna hästar under ett år innan jag sålde unghästen så blev det liksom inget alls istället för dubbelt. Det var inte lika kul att komma till stallet, för jag kände hur ansvaret tyngde, så jag matade och pysslade i stallet och gick hem igen. Red inte på flera månader, utbildade inte unghästen som jag borde ha gjort därför att jag blev alldeles matt redan innan jag kommit till stallet. Jag skulle visst klara av att ha två hästar. Men jag vill inte, för jag har andra intressen OCKSÅ. Hästar är mitt liv, men inte hela mitt liv. För allas bästa har jag alltså bara en häst, som jag älskar och som jag har kul med, istället för två som jag har dåligt samvete för.

Man får liksom anpassa sig efter personen. Det är tokigt att kräva att en 13-åring ska ta hand om två hästar när det uppenbarligen är för mkt för henne att klara av. Kan det inte vara så att hon har andra intressen, och två hästar tar för mkt tid, och då är det inte kul att vara där alls. Jag tror att du ska satsa på att umgås lite med henne, även om hon är bortskämd. Ge henne respekt och se till att du får tillbaks av henne...
 
Sv: Tonåring i stallet

delvis KL

Jag är jätteglad över att så många har svarat och jag tycker att ni alla kommer med bra och tänkvärda synpunkter. Tack! :laugh:

Jag har fixat fram en kalender som kommer fungera som schema. Där finns då: morgon, lunch, kväll, mockning.
Sedan tänker jag skriva ihop en lapp där det står vad som ska göras under respektive pass.

Jag funderar på att fråga henne om hon kan tänka sig att ansvara för morgonfodringen nu de veckor som är kvar innan vi stallar in. Tror ni det är lagom?
Efter installning kommer hennes pappa ha morgonen.

Kvällarna kommer jag ha. Jag ska försöka övertala hennes pappa att ta luncherna, annars får vi dela.

Och att schemalägga mockningen känner jag kommer att underlätta enormt för mig. Ger mycket bättre möjligheter till att planera sitt liv :)
Det känns mest rättvist att vi delar lika på antal dagar.
Och jag ska noga poängtera att hon måste byta dag med mig om hon får förhinder..

Men som sagt, tack för alla råd och jag hoppas att jag får läsa om ännu fler synpunkter!
 
Sv: Tonåring i stallet

Jag har fixat fram en kalender som kommer fungera som schema. Där finns då: morgon, lunch, kväll, mockning.
Sedan tänker jag skriva ihop en lapp där det står vad som ska göras under respektive pass.

Det tror jag är jättebra. Då kan man inte smita undan med "jag visste inte" eller dylikt. Dessutom en bra påminnelse för en själv också. Rutinlistor finns ju i så gott som alla stall med mer än några få hästar, så det borde hon ju ha lätt att ta till sig. Man får ju också en bra överblick på hur mkt det är som ska göras i stallet.

Sätt gärna upp en lista för varje veckodag också, för sådant som inte behöver göras varje dag, t ex rengöra krubbor, skura vattenkar etc. T ex den som har kvällsfodringen på måndagar skurar vattenkaret i hagen, den som har kvällen på tisdagar sopar fönster, eller vad det nu kan vara.

Och att schemalägga mockningen känner jag kommer att underlätta enormt för mig. Ger mycket bättre möjligheter till att planera sitt liv :)
Det känns mest rättvist att vi delar lika på antal dagar.
Och jag ska noga poängtera att hon måste byta dag med mig om hon får förhinder..

Det är nog jättebra. Då vet hon att hon är ledig från det några dagar i veckan också, det ökar säkert chansen för att hon ska sköta sitt sina dagar också. Att mocka två boxar eller tre är ju inte så stor skillnad...

Jag tror öht att schemalägga grejer noggrant är en bra idé, och se till att hennes pappa vet vilka dagar hon har sitt också, även om du inte verkar räkna så mkt med hans hjälp på den fronten... Tyckte även du skrev nånstans att du skulle övertala honom att sälja unghästen, vilket jag tror är en bra idé. Då kanske lusten kommer tillbaks om det inte är lika mkt ansvar...
 
Sv: Tonåring i stallet

jag fattar kanske lite hur hon (tjejen) tänker.. Jag är också tretton år och som sagt man är tonåring och ibland känns det som man äger världen :P men ibland vill man bara slänga sig i väggen. Dock när jag är på dåligt humör brukar jag också "irritera" andra mer eller mindre...

Dock brukar jag irritera mina jämnåriga mer än vuxna, antagligen är jag inte likadant uppfostrad som hon men iallafall.

Fast jag tycker ändå att hon borde ha lite mer respekt för dig och andra och lyssna på er. Men när man är på dålig humör så ere ju lite jobbigt ;) fast hon borde ju iallafall försöka uppföra sig, lära sig uppföra sig när det passar.
 
Sv: Tonåring i stallet

Fast tjejen är ju dock bara 13 år, rätt svårt att veta alla regler och tänka framåt t.ex med vattnet i hagen i den åldern.
Du skriver ju själv att du "bara" är 22 år, mmm, men då är denna tjejen 9 år yngre än du!

Ha veckoschema eller kanske daglig sms kontakt istället för att förvänta dig att en sån liten tjej ska fixa så stort ansvar!

Jag tycker inte att det spelar någon som helst roll om hon är 13 eller inte. Jag hade egen häst när jag var så gammal, och det var inga som helst problem!
Jag tycker du borde prata med hennes föräldrar om saken. Du har ju ändå försökt att prata med henne. Hon verkar inte alls mogen för att ha egen häst, och absolut inte två! Och unghäst till på köpet! Disktutionen om att sälja hästarna tycker jag vore ett bra alternativ! :angel:
 
Sv: Tonåring i stallet

Jag tycker inte att det spelar någon som helst roll om hon är 13 eller inte. Jag hade egen häst när jag var så gammal, och det var inga som helst problem!
Jag tycker du borde prata med hennes föräldrar om saken. Du har ju ändå försökt att prata med henne. Hon verkar inte alls mogen för att ha egen häst, och absolut inte två! Och unghäst till på köpet! Disktutionen om att sälja hästarna tycker jag vore ett bra alternativ! :angel:

Jag är övertygad om att om man frågade denna tös hur hon tycker att hon sköter sina hästar så skulle hon svara " Det är inga som helst problem" kanske skulle hon tycka att de vuxna runt henne var tjatiga men hon skulle tycka att hon var duktig som skötte "ett helt stall själv" och hade "två egna hästar".

Vad man själv tycker och tror om sig själv i 13års åldern stämmer ofta inte med hur de vuxna runtomkring 13 åringen ser på saken.... Kanske förstår man inte ens hur man egentligen var, ens när man blir stor?
Vi vuxna tenderar att "bita ihop" och "stå ut" och hjälpa och rodda och fixa och curla för att undvika bråk... och för att vi älskar våra ungar och för att vi vet hur det är att vara just 13-14 år, inte alls lätt!
 
Sv: Tonåring i stallet

Sluta ta för givet att hon ska fatta saker själv. Hur ska hon kunna göra det när andra har ordnat åt henne innan?
Visst förstår hon att hästarna behöver vatten i nya hagen men hon inser inte vad som kan hända om hon struntar i det för hon räknar med att du eller någon annan gör det, det är vad som kallas att vara van att ha ett skyddsnät.
Precis som många vuxna som hamnar i en massa helt vansinniga situationer så har hon inte lärt sig att hon måste ta ansvaret själv.
Det beror inte på att hon är bortskämd utan på att hon inte har haft någon andledning till att fundera på om hennes skyddsnät kommer svika henne lite då och då genom livet.
Hon är helt enkelt inte van att ta hela ansvaret själv och hon tror att du som är vuxen tar det ansvaret vuxna omkring henne tar.

Mitt förslag är att du börjar behandla henne som en vuxen, sluta med "den som kommer först gör det och detta" i vilka icke känslomässiga relationer fungerar sådant?
Sådant fungerar om den ena parten gör det av rädsla eller för att den känner ansvar...hon vet inte vad ansvar är för det har ingen lärt henne.

Du kan inte ändra på henne men på dej själv, behandla henne som du vill att andra ska behandla dej, med respekt.

Du förklarar för henne att du tar hand om din häst och hon om sina, vill hon ha hjälp med något ska det behovet berättas om i tid, förslagsvis veckan innan.

Vem som tar ut och in och fodrar beror ju på rent praktiska saker, men att allt är klart på kvällen innan är en självklarhet som du måste lära henne.
Att det är mockat, ev. kraftfoder klart att hälla i krubban, hö´t är uppvägt, rent vatten i boxen osv.

Stallet ska vara en tjatfrizon, jag har delat stall med min dotter genom hennes tonår (nåja, den är inte slut än, hon är 17 år) men jag har varit så noga med att lämna över lite ansvar då och då och tittat över axeln så att hon har gjort vad hon ska tills det har blivit en självklarhet för henne, länge var jag "arbetsledare" som sa till henne vad hon skulle göra tills hon kunde ta ansvaret för det själv.
Jag hade faktiskt aldrig utsatt min dotter för bördan att ta hela ansvaret själv när hon var 13 år, jag tycker att det är ett för stort ansvar att ha hela ansvaret för hela stallet.
Det hade varit skillnad om hon var inhyrd någonstans där det alltid fanns folk som kunde rycka in om något gick fel eller om hon hade glömt något.

Gör upp vilka regler du vill ha runt dej själv och invig henne sedan i dem.

Bra skrivet! :bow:


Bara för att vissa av er orkade vara 3-5 timmar/dag i stallet varje dag och samtidigt plugga några timmar när ni var 13, betyder inte att ALLA gör det.

Alla mår inte bra i tonåren, vissa orkar inte hålla igång hela dagarna på det sättet.
Man kan må både psykiskt och fysiskt dåligt i den åldern och om man har blivit lite curlad så lever man inte på samma sätt.
Tjejen är van att folk hjälper henne )på gott och ont), ni var tvugna att göra allt från början.

Dock kan jag ju tycka att om tjejen nu inte har så stort intresse eller ork, så är det bra dumt att hon har två egna hästar, och dessutom har fullt ansvar över båda.
Men där är det ju föräldrarna man måste prata med. Kanske man bör göra sig av med den ena?

Men ts, ni kan ju alltid testa med schema. Tror det blir enklare för både dig och tjejen.
Precis som TW skriver, så har hon alltid kommit undan, om ni sätter upp ett schema och då SKA hon göra det, då tror iaf jag att hon kommer vara noggrannare.
 
Sv: Tonåring i stallet

Hur länge har nu hästarna gått utan vatten, efter träning dessutom, du har ju egentligen "vetat" hela tiden att hon knappast skulle gått ut och vattnat dem.
Så på din bekostnad har de vart utan vatten??

Hästarna dör knappast utan vatten några timmar :cool:
 
Sv: Tonåring i stallet

kl

När jag var ung tonåring hade jag ett halvblod tillsammans med min mamma (vi har alltid delat hästintresset). När min mamma märkte att jag var mer intresserad av att hänga kvar i stan efter skolan och sova över hos kompisar frågade hon helt enkelt om jag ville ha kvar hästen. Självklart ville jag det eftersom jag älskade henne och inte kunde tänka mig att vara utan henne, men vi kom fram till att ibland måste man göra val i livet och prioritera, därför kunde vi inte ha kvar henne just då. Det var en stor sorg men samtidigt en lättnad.

Vad jag försöker säga är egentligen att man får akta sig för att skuldbelägga en sån ung människa, för när man är 13 år har man det ofta nog jobbigt med identitetskriser, att försöka hitta sig själv och andra i relation till det, hinna med skolan, man kanske kommer in i puberteten.. Däremot kan man kanske försöka prata med henne och fråga hur det verkligen känns med hästarna, om hon orkar med ett sånt ansvar nu eller om hon kanske skulle låna ut åtminstone en av dem alt. sälja, kanske skaffa medryttare - försök möt henne på vägen!

Jag är oerhört tacksam att min mamma aldrig har varit sur och arg på mig när jag var i den åldern, utan försökte förstå hur jag tänkte och bemötte mig på ett respektfullt sätt utan att för den sakens skull vara mesig. Hon förklarade bara att antingen så fick jag lägga ner att hänga runt på stan/fritidsgården några gånger i veckan eller så fick vi göra oss av med hästen därför att det inte går att göra båda i den utsträckningen jag ville.

Jag tycker det är befängt att förvänta sig att en sån ung människa ska vara mogen nog att ta fullständigt ansvar över två hästar. Sen finns det tusen olika historier med er som cyklade i djupsnö när ni var 12 år - all heder till er, men alla är inte som ni. Alla har inte samma förutsättningar, intresse, kapacitet, självdicsiplin, drivkraft ect. Det handlar inte om att vara bortskämd. Däremot borde du, TS, sätta ner foten gentemot hennes föräldrar eftersom att du blir lidande. Säg att du inte går med på det så får de lösa det genom att själv komma ut till stallet och fixa med sin dotters hästar eller what so ever. Det är deras ansvar.
 
Sv: Tonåring i stallet

Hästarna dör knappast utan vatten några timmar :cool:

Samma fråga har jag frågat mig när folk klagar på mig, jobbar man så jobbar man och hästarna får klara sig på sitt vatten som finns i hagen (2 90l "hinkar")mellan 6 på morgonen och 4 på eftermiddagen.

*kl*

Har inte läst alla senaste inläggen men jag hade sagt till tonåringen att vill du ha dina hästar får du ta hand om dem 100% (undantag för massiva läxor prov och sjukdom) annars skall man inte ha hästar. Detta o avsätt om det är sambons barn eller inte. O ansvaret hos ungdomar har jag läst om i många trådar och jag blir bar :crazy:ledsen:crazy: på föräldrarna som inget gör. Säg ifrån prata med henne först i lugn och ro fungerar inte det så är det bara att ta i med hårdhandskarna direkt.:mad:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Funderarn
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
914
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp