Top-Reiter eller annen bomløs islandssal

S

sleepy

Jeg holder på å bli sprø av å lese om saler og bomvidder og vinkler og setestørrelser og ullstopping og syntetstopping og puter (bossor) og... :banana: plingeliplong :banana: snart blir jeg som denne bananen, eller kanskje som han her: :bump:

Jeg har nemlig, som så mange andre, en islandshest det er vanskelig å finne sal til... Han er bred (målte ryggvinkelen ved manken til 110 grader...) og overbygd. Jeg har trodd at han trenger en sal som ikke er helt rett (rak) under, fordi jeg ser at den han har nå ligger litt som en "bro" over ryggen hans. Men når jeg ser på ham, så er jo ikke ryggen hans svai, den ser rett ut! det er bare det at rumpa hans er litt høyere enn manken... Og det vil muligens si at problemet hadde vært løst med en sal i riktig bomvidde (den han har nå er litt for smal) fordi da ville jo salen ligget lengre ned over manken, og da hadde den kanskje fulgt ryggen hans istedet for å ligge som en bro over til rumpa ;) (salen er selvfølgelig ikke så lang at den når helt fram til rumpa, da, det var bare noe jeg sa for å illustrere poenget :rofl: )

Hvorfor alt dette babbelet, kommer hun ikke til saken snart, tenker dere sikkert nå... Joda; poenget er at jeg har IKKE råd til å kjøpe "den perfekte salen" før TIDLIGST om et halvt års tid, kanskje ikke før om et år heller... Salen jeg har nå er litt for smal i bommen, men jeg har valgt den i samarbeid med en salmaker/saltilpasser; det var den beste av salene jeg hadde råd til. Derfor skal jeg prøve å få hun til å rette på den litt, jeg tror nok det "verste" kan fikses med å ta ut litt/ putte inn litt stopp.

Men... Jeg har fått tilbud om å kjøpe en bomløs Top-Reiter til 3500,-NOK, dette KAN jeg klare å hoste opp... :eek: (når jeg om et halvt år ca får bedre råd, kan jeg jo selge både den bomløse og min nåværende sal for å få råd til "den perfekte")

Filosofien min er at det må jo være bedre å ha en sal å bytte litt med, enn å ri med èn hele tida, som ikke er 100%... Tenker bare på mine egne sko; går jeg i samme paret over lang tid blir jeg sliten i bena selv om de i utgangspunktet kjennes bra ut...

Hva tror dere om å ha en slik bomløs sal å ri 2-3 dager i uka med? (og å ri med den andre de gjenværende 2-3 dagene) Jeg er en lett rytter (51kg) med god balanse.

Jeg er jo også litt redd for hva som vil skje når vinterpelsen kommer for fullt, da må jo den andre salen bli enda trangere... :confused:

Dette ble et langt innlegg, håper dere hang med!

:bump:
 
Har du prövat att rida i den bomlösa? Själv tycker jag att man ungefär lika gärna kan rida barbacka som i bomlöst, men jag har sämre balans än jag skulle önska och behöver den stabilitet som en bomförsedd sadel ger. :smirk: Om du trivs med den bomlösa tror jag ditt resonemang är rätt, att det är bättre att variera mellan två halvbra men olika sadlar, och så se det som en tillfällig lösning.

Under tiden kan du ju hålla utkik efter begagnade sadlar. Dressyrsadlar går ofta att hitta begagnade till bra priser och många sådana passar bra på islandshästryggar. De har funnits med större variation i bomvidd och sitslängd under mycket längre tid än islandshästmodellerna som ju såg likadana ut allihop till för bara ett par år sedan. :(
 
Jeg tror jeg skal prøve den bomløse nå i helga, så da får vi se... Men det er, som du sier, verd å ta en titt på dressursaler også, jeg tror kanskje "Zaldi Classic" kunne vært noe... Den finnes hvertfall i vid nok! :) Skulle ønske jeg hadde penger NÅ :bump: å kjøpe brukt sal er litt vanskelig når det gjelder bytterett og sånn... Dessuten er utvalget i Sverige MYE større enn i Norge! Heldiggriser!!! ;)
 
Det finns andra bomlösa sadlar som ger mer stöd än Top-Reiter... Det finns de som har en liten mjuk PVC-bom som gör sadeln mer lik en vanlig bomsadel, men den följer ändå hästens rygg precis som en bomlös. Dessa sadlar är också mer stabila och kräver mindre av ryttarens balans..
Men tänk på en sak om du har dålig balans... Tror du inte hästen känner det där du sitter och svajar i din bomsadel? En bomsadel ger ryttaren stöd i sadeln, men hästen kommer likväl att känna av detta!

Mitt tips är att skaffa en bomlös sadel, så tränar du upp din balans, till nytta för både hästen och dig! :bump:

Och man kan faktiskt använda en bomlös sadel varje dag, likväl som man kan rida barbacka varje dag... Bara man ser till att ryggraden går fri!

På måndag får jag hem en spännande bomlös sadel att prova, PM:a gärna om du vill veta mer om hur den kändes!

/Barbackaryttaren
 
Hörru du - inte hålla spännande bomlösa sadlar för dig själv ;) det är nog fler än jag som är nyfikna kan jag tänka.

Emotser med intresse en liten rapport vad det är för bomlös sadel du skall prova och vad du tycker om den när du ridit i den lite.

Själv går jag fortfarande i funderingar att beställa den bomlösa Smarí från Laederverkstedet, tycker det är den av bomlösa sadlarna som påminner mest om en vanlig sadel i uppbyggnad för ryttaren. Hade hoppats få kika och nypa i den på VM, men den fanns inte där vad jag kunde se.

Till frågeställaren. Jag har en Griffin Cob (Haflinger) som faktiskt ligger riktigt bra på en häst m. 110° bomvidd och lite överbyggd. Bomvidden är egentligen 105° på sadeln men sviktar/töjer sig lite. Det enda jag gjort för att fylla ut svanken är att klippa till 2 bitar av ett liggunderlag ca 13x7 cm och petat in dem under sadelns bossor mitt i svanken. Blev väldigt bra och mjukt rundat.
Tyvärr hade "Cob dressyr" för mycket kilbossor för att det skulle passa hästen som är lite överbyggd. Vanliga Cob är allroundmodell.
 
Hmm.. jodå, Smari ser väl bra ut.. var väl ganska dyr? Mmm, det finns nog billigare av samma modell ska du se... Men jag ska ta och kolla in dem allihop :D så får vi se...
 
Moniq

Vilken bra länk! Där fanns ju mängder av intressanta sadlar som jag inte visste fanns! Saga, Smári, Ástund special..

Finns det svenska återförsäljare?
 
Allihop ?? Var då? Island eller...? Nu får du ta och stilla min nyfikenhet ;)
 
Hei hei, takk for svar!
Jeg red MASSE barbak før, og har fortsatt god balanse, så da trenger jeg kanskje ikke en bomløs sal med så mye støtte?

Og så sier du "pass på at ryggraden går fri", jeg har ikke sett noen bomløse sadler som har ordentlig "kanal" i midten; vet du om noen så vil jeg gjerne høre hvilken :idea:
 
Takk for tipset! Jeg har tenkt til å prøve å hoppe litt med Bjartur etterhvert, så en allroundsal er bare bra! Men puttet du liggeunderlagsbitene INN i salen, på oversiden av putene (bossorna ;) ), eller la du de under? Regner med du puttet de inn, og det gikk greit? :idea: God idè!
 
Re: Moniq

De säljer Ástund special där i alla fall. Jag vet inte men, tror att Ástundsadlarna överlag har extra fjädrande bom om det nu är detsamma som flexibel vet jag dock inte. :confused: Någon annan med bättre koll?
 
Re: Moniq

Bommen i Àstundsadlarna är fjädrande dvs den har en flexibel bom.
 
Re: Moniq

Jag trodde att flexibel bara betydde "lite rörligare än stenhård" men blev osäker när jag kikade på Moniq´s länk härovan.

Jag vill helst ha en sadel man kan böja hela sitsen på. :)

Smári& Saga sadlarna såg spännande ut. Sagasadeln är "hälften bom hälften bomlös", hur då? Bom i halva sadeln eller väldigt flexibel bom?

Är lite tveksam till platta sadlar som "Diddidynan" och "Mergur" sadeln. Jag har sett dem på hästar och de verkar inte ha någon vidare kanal för ryggen, stämmer det, och fungerar det verkligen bra om man vill rida länge i dem?
 
Allihop ja.. ;)
Fast de finns ju inte bara på island... och sadlarna får nog omaka sig med att komma till mig för att provas :D
 
Jag håller som sagt på att prova en hel massa, ska meddela vad mina undersökningar resulterar i!

Och nej, det finns just nu inga svenska återförsäljare, men det är en på g... ;)
 
....men om alla bomlösa sadlarna kommer till dig hade det väl varit smart om några fler kunde få kika på dem på samma gång... :angel:
Finns du i närheten månne :cool:
 
jag är intresserad av all info jag kan få om bomlösa sadlar eller med läderbom.
har inte lyckats hitta ngn sadel som ligger riktigt bra på hästen, och är skön att sitta i utan att den stör sitsen.
letar efter en kort sadel med bra tunnel under, och den ska inte vara baksutten så att man blir sittandes i belastnings sits hela tiden. dvs framvalvet sträcker sig långt bak och sitsen är långt bakom stigläderfästena :crazy:.
sen vill jag helst vara så nära hästen som möjligt inte en halvmeter över..
jag skullle helst vilja köpa en epona sadel, det är läderbom på den och sadeln tillåter en helt rak sits med benen nedanför sig. underbar att rida i :love: men tyvärr bra mkt dyrare än jag har råd med ( ca 20 000)

jag är väldigt intresserad av bomlöst, men det måste vara lite tunnel under, och sen vill jag inte ha en bakåtlutande motorbåtssadel... det är värre om man sitter långt bak och med bakåt vinklat bäcken i belastnings sits om det inte fins ngt skydd för hästen. :smirk:
nån som har info eller bilder, pm:a gärna mig om ni inte vill lägga ut det i tråden.
 
Neeej! Inte vara hemliga med sådan information! Jag vill också gärna veta var man kan hitta en sadel med "Alvargårdens" kriterier för ett överkomligare pris än 20.000..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
431
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan På gården jeg står betaler man 3900 for ponni med 8 kg høy og 4100 kr for hest med 12 kg høy. Jeg ønsket å gi ponnien min 9 kg høy, men...
Svar
18
· Visningar
1 559
Senast: WBanna
·
Hästvård Er det noen som vet hva dette er? Ponnien har hatt det siden jeg kjøpte henne, men nå har det spredd seg litt. Den ene veterinæren jeg...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
454
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp