Toppning i arbetslivet

Men diskriminering är ju en väldigt annorlunda frågeställning än den som tråden handlade om från början. Nämligen att arbetsgivare väljer att anställa de mest produktiva och lönsamma personerna inom arbetskraften.

Diskriminering är när det saknas saklig grund. Funktionshindrade kan drabbas av diskriminering också, om de inte får jobb som de kan utföra precis lika bra.
Men funktionshinder kan också vara en legitim grund att inte anställa. Utseende kan aldrig vara det.

Det är jätteviktigt att skilja på om man pratar om de svårigheter på arbetsmarknaden som faktiskt beror på funktionsnedsättningen och är reella, eller den osakliga diskrimineringen.
Eftersom det är helt olika orsaker bakom och helt olika vad som är möjliga lösningar och lämpliga åtgärder för att hantera det.

Tack, men jag är helt med på vad diskriminering är. :up: Jag läste inlägget som ett sidospår helt enkelt, när det kommer till diskriminering i stort. Det är ofta så det ser ut i trådarna, alla inlägg har inte precis med ursprungsinlägget att göra.

Precis.

Resonemanget bygger på att ett icke-svenskt utseende skulle vara oönskat.
Jag ryser.

Jag med. Jag tycker det är förfärligt att ens uttrycka sig på det sättet som TS går.

Jag kan stolt säga att majoriteten av mina anställda är utlandsfödda. Deras näsor har jag aldrig reflekterat över men jag vet vilka länder dom är födda i och hur länge dom varit i Sverige.

Vet även hur dom arbetar, familj mm mm

Ursäkta men....

Från diskriminering på arbetsmarknaden - till "lite för bred och trubbig näsa får snällt gå till doktorn och operera " är det en himmelsvitt lång sträcka.
Och förfärlig.

Det är inte klumpigt, det är rasistiskt. Det kan inte ursäktas med svårigheter att uttrycka sig.

Sorry om jag är hård men det är en viktig fråga.
Men hon använder det som ett exempel på rasism/toppning. Inte att hon tycker att någon ska behöva göra det. Ni läser väldigt konstigt. Undrar vem som har problem med att läsa och uttrycka sig?

Jag med. Jag tycker det är förfärligt att ens uttrycka sig på det sättet som TS går.

Jag kan stolt säga att majoriteten av mina anställda är utlandsfödda. Deras näsor har jag aldrig reflekterat över men jag vet vilka länder dom är födda i och hur länge dom varit i Sverige.

Vet även hur dom arbetar, familj mm mm

Men varför haka upp sig på just näsan?

Det kan väl inte vara en nyhet att det finns rasistiska strukturer i vårt samhälle som diskriminerar just specifika utseenden? Att du inte gör det, eller jag, eller någon annan i denna tråden heller för den delen, betyder inte att strukturerna inte existerar.

Men hon använder det som ett exempel på rasism/toppning. Inte att hon tycker att någon ska behöva göra det. Ni läser väldigt konstigt. Undrar vem som har problem med att läsa och uttrycka sig?
Jag håller med. Att @Skorpion76 säger det är inte rasistiskt. Däremot är det förmodligen ett faktafel - folk behöver inte operera näsan för att få jobb. Om det vore så, så vore det rasism. Det är däremot inte rasism att prata om det.

Jag håller med. Att @Skorpion76 säger det är inte rasistiskt. Däremot är det förmodligen ett faktafel - folk behöver inte operera näsan för att få jobb. Om det vore så, så vore det rasism. Det är däremot inte rasism att prata om det.

Dock är det inte ett faktafel att utlandsfödda diskrimineras pga utseende. Det är rasistiska strukturer i vårt samhälle som ligger bakom den typen av diskriminering vilket egentligen betyder precis det som jag uppfattade att TS försökte belysa - att man måste ändra på sitt utseende för att undgå diskriminering på arbetsmarknaden. Vilket ju också är verkligheten för många som vill "passa in" i det västerländska samhället.

Lönebidraget är som högst 17 100, utöver det kan AG få assistansersättning på 30 000 kr/år för extratjänst som ev behövs till den lönebidragsanställde (ex hjälp med att fylla i blanketter som inte går att göra via hjälpmedel i datorn, e t c). Dvs AG kan få cirkus 20 000 kr/mån i bidrag för att anställa person med nedsättning. Bedömningen av hur hög lönebidragsprocent som kan erbjudas görs av AF-rehab.

Jag undrar ibland VAD exakt som (exempelvis) en person i rullstol på kontor inte kan göra som en person utan rullstol kan? Det är ju inte så att rullstolen gör att du får svårt att sköta administrativa system, handlägga IT-frågor, göra utredningar eller skriva texter... En blind person behöver ju exempelvis assistansen (30 000 kr/år) för att hantera blanketter som inte funkar med talsyntes i datorn.

Jag tror att man ser väldigt många problem som mest är hjärnspöken... Inte gällande alla människor, alla tjänster, eller alla funktionsnedsättningar givetvis. Men att en blind ex per automatik skulle ha fler sjukdagar? Näe.

Intellektuella funktionsnedsättningar, eller kognitiva, kräver ju sin egen anpassning, och där kanske det inte går att den anställde kan arbeta självständigt i samma grad. Beroende på graden av nedsättning.

Oavsett är det synd att de sociala företagen blir vinstdrivande. Det finns människor (både med och utan fysisk funktionsnedsättning) som behöver ex lägre tempo vid arbete, som inte fixar längre utbildningar, etc. Jag ser ingen värdering i det. Det är ok, och viktigt at det då kan erbjudas jobb som är meningsfulla och passar för den gruppen individer.

Jag tolkade det som ett exempel på att utlandsfödda faktiskt diskrimineras på grund av deras "icke-svenska" utseende och därför skulle behöva lägga sig under kniven för att undgå de strukturerna. Inte att de bör göra det, eller att @Skorpion76 tycker att de ska det.
Jag har inte sagt att TS är rasistisk eller att hon anser att de ska operera sig. Så det behöver du inte oroa dig för att jag tycker.

Jag vet att utlandsfödda blir diskriminerade men det är inte sant att utlandsfödda opererar näsan för att få jobb. Det är helt enkelt inte sant. Tro mig, diskriminering är långt mer komplext än att det går att undgå genom ett jäkla nose job.

Dock är det inte ett faktafel att utlandsfödda diskrimineras pga utseende. Det är rasistiska strukturer i vårt samhälle som ligger bakom den typen av diskriminering vilket egentligen betyder precis det som jag uppfattade att TS försökte belysa - att man måste ändra på sitt utseende för att undgå diskriminering på arbetsmarknaden. Vilket ju också är verkligheten för många som vill "passa in" i det västerländska samhället.
Jodå, det vet jag. T ex kan man läsa det här: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-arbetslosa-diskrimineras-pa-grund-av-utseende

Men eftersom diskriminering ofta äger rum med ganska subtila mekanismer så sätter man krokben för sig själv om man (felaktigt?) påstår att folk måste operera näsan för att få jobb. Diskussionen fastnar där för att det är så extremt (vilket tråden visar). Någon har kanske gjort det någon gång men det är knappast särskilt utbrett.

Jag har inte sagt att TS är rasistisk eller att hon anser att de ska operera sig. Så det behöver du inte oroa dig för att jag tycker.

Jag vet att utlandsfödda blir diskriminerade men det är inte sant att utlandsfödda opererar näsan för att få jobb. Det är helt enkelt inte sant. Tro mig, diskriminering är långt mer komplext än att det går att undgå genom ett jäkla nose job.

Ja? Jag har aldrig påstått att diskriminering inte skulle vara komplext? Jag tror liksom inte att @Skorpion76 var bokstavligt allvarlig i sitt påstående.

Ja? Jag har aldrig påstått att diskriminering inte skulle vara komplext? Jag tror liksom inte att @Skorpion76 var bokstavligt allvarlig i sitt påstående.
Och jag frågade varifrån det påståendet kommer. För jag fattar verkligen inte. Det är ju påhittat. Du är den som har försökt, å TS vägnar, förklara vad hon menar. Därför frågade jag dig. Det finns ingenting i TS post som antyder att hon inte menade det hon skrev.

Men skit samma. Bara ingen sitter och tror att människor undviker diskriminering genom att operera näsan så är jag nöjd.

Jodå, det vet jag. T ex kan man läsa det här: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-arbetslosa-diskrimineras-pa-grund-av-utseende

Men eftersom diskriminering ofta äger rum med ganska subtila mekanismer så sätter man krokben för sig själv om man (felaktigt?) påstår att folk måste operera näsan för att få jobb. Diskussionen fastnar där för att det är så extremt (vilket tråden visar). Någon har kanske gjort det någon gång men det är knappast särskilt utbrett.

Ja, precis. Jag tror att det bara var ett extremt exempel som vissa helt enkelt hakade upp sig på. Det är ju liksom ingen nyhet att sådan diskriminering faktiskt sker, jag tror bara att exemplet blev överdrivet och klumpigt.

Ja, precis. Jag tror att det bara var ett extremt exempel som vissa helt enkelt hakade upp sig på. Det är ju liksom ingen nyhet att sådan diskriminering faktiskt sker, jag tror bara att exemplet blev överdrivet och klumpigt.
Ja, det sköt väl över målet med ett par kilometer.

@Skorpion76 Varifrån har du det där om näsoperationer?

Och jag frågade varifrån det påståendet kommer. För jag fattar verkligen inte. Det är ju påhittat. Du är den som har försökt, å TS vägnar, förklara vad hon menar. Därför frågade jag dig.

Men skit samma. Bara ingen sitter och tror att människor undviker diskriminering genom att operera näsan så är jag nöjd.

Ja, det är ett påhittat exempel, som förmodligen användes för att helt enkelt belysa diskrimineringen och inget annat.

Ja, det är ett påhittat exempel, som förmodligen användes för att helt enkelt belysa diskrimineringen och inget annat.
Vet du, jag tycker du ska låta TS förklara vad hon skriver istället. Blir nog bättre än att du ska försöka gissa.

Det är ju väldigt svårt att diskutera ngt när TS skriver helt random saker men lägger fram det i texten som hämtat ur en faktabok.
Om jag startar en tråd och bara:

"Under slutet av 1870-talet blev det allt mer vedertaget att barn som föddes med grönt hår tillhörde den vad man tidigare ansåg utdöda arten bralofisasius. Dessa hade stora svårigheter att integreras i samhället då de hade så stora fötter vilket ledde till svårigheter att ta sig fram i den då underutvecklade kollektivtrafiken"

Där har vi ju ett klart problem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka