Toppning i arbetslivet

Det är ju väldigt svårt att diskutera ngt när TS skriver helt random saker men lägger fram det i texten som hämtat ur en faktabok.
Om jag startar en tråd och bara:

"Under slutet av 1870-talet blev det allt mer vedertaget att barn som föddes med grönt hår tillhörde den vad man tidigare ansåg utdöda arten bralofisasius. Dessa hade stora svårigheter att integreras i samhället då de hade så stora fötter vilket ledde till svårigheter att ta sig fram i den då underutvecklade kollektivtrafiken"

Där har vi ju ett klart problem.
Och det var ju inte ett dugg likt det hon skrev. Du försöker verkligen låta som en bok.

Och det var ju inte ett dugg likt det hon skrev. Du försöker verkligen låta som en bok.

Jag tycker att det finns vissa likheter.
Därför frågade jag efter källor!

Jag tror att det är viktigt att OM man kommer med ett personligt påstående försöker vara tydlig med att "jag har hört om en utlandsfödd person som opererade näsan och därefter fick jobb". Inte lägger fram det som vedertagen fakta (om man inte har källor att hänvisa till).

@FrauleinLeo Det är jättesnällt att du försöker hjälpa TS genom att förklara men risken finns att diskussionen drar i väg enkom baserat på vad du sitter och skriver, och inte på vad TS faktiskt tycker. Man ska akta sig för att tala för nån annan, särskilt som du argumenterar utifrån en väldigt subjektiv tolkning bara. Låt TS svara själv istället, som alla andra.

Men det gör inte i sig att konceptet daglig verksamhet brister på det sättet som du skriver.
Bara att kommunen behöver ha fler varianter av sysselsättningar att erbjuda för att de ska passa för fler varianter av folk
.

Nu vet jag ingenting om just TS situation och placering. Men visst finns det vissa problem med den dagliga verksamheten på många platser - att det inte anställs utbildad personal exempelvis, att det inte tas fram och följs upp individuella planer för klienterna/de studerande, etc.

Det har blivit lukrativt att skapa projekt för att "ta hand om" människor med nedsättningar... Då gärna genom att anställda en massa folk utan nedsättningar. Så NÅGON får ju jobb iaf. :meh:

Jag tycker att det finns vissa likheter.
Därför frågade jag efter källor!

Jag tror att det är viktigt att OM man kommer med ett personligt påstående försöker vara tydlig med att "jag har hört om en utlandsfödd person som opererade näsan och därefter fick jobb". Inte lägger fram det som vedertagen fakta (om man inte har källor att hänvisa till).
Jag har också frågat henne var det kommer ifrån. Men din påhittade text är lika extrem för att bevisa en poäng som hennes val av exempel.

@FrauleinLeo Det är jättesnällt att du försöker hjälpa TS genom att förklara men risken finns att diskussionen drar i väg enkom baserat på vad du sitter och skriver, och inte på vad TS faktiskt tycker. Man ska akta sig för att tala för nån annan, särskilt som du argumenterar utifrån en väldigt subjektiv tolkning bara. Låt TS svara själv istället, som alla andra.
Om inte någon tolkar/responderar på vad någon annan säger och försöker diskutera utifrån det så skulle det aldrig bli diskussioner, I det här fallet tolkade jag och FrauleinLeo tS uttalande åt helt annat håll än andra och sa vår syn på saken. Vad är skillnaden?

Nu har väl ändå både du och jag varit här tillräckligt länge för att vara medvetna om att man ibland får hjälpa till att tolka varandra för att ge någon form av balans i diskussionen. Hade inte jag skrivit, eller ett par till så hade ju diskussionen istället bara riskerat handla om näsoperationer och hur rasistiskt TS uttrycker sig, kanske flera sidor framåt för att TS just nu verkar vara offline och därför inte kan ge en förklaring. Men jag kan absolut upphöra med att skriva i tråden tills TS närvaro infinner sig.

Men jag kan absolut upphöra med att skriva i tråden tills TS närvaro infinner sig.
Men jisses, det har jag inte sagt att du behöver. Chilla lite.

Skit samma, känns som vi har dragit det här tillräckligt många varv nu.

Knappast en vetenskaplig undersökning som sådan, men på tal om näsoperationer och att passa in:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=4645631

"Näsoperationer har blivit den ledande trenden på senare tid, säger Ylva Felländer.

– Det kan nog bero på att vi har mer invandrare som kommer och frågar efter de operationerna, för det är oftast de som vill göra näsoperationer.

Varför då?
-
- Ja, om det kan vara att många vill ändra utseendet och bli mer försvenskade med att få så kallad svensk näsa.

Hur vanligt är det här?
-
- Det är svårt att säga men vissa veckor kan vi operera fyra till fem näsor. Vi har en läkare som gör det och på hans veckor kan det vara väldigt mycket näsoperationer."

Knappast en vetenskaplig undersökning som sådan, men på tal om näsoperationer och att passa in:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=4645631

"Näsoperationer har blivit den ledande trenden på senare tid, säger Ylva Felländer.

– Det kan nog bero på att vi har mer invandrare som kommer och frågar efter de operationerna, för det är oftast de som vill göra näsoperationer.

Varför då?
-
- Ja, om det kan vara att många vill ändra utseendet och bli mer försvenskade med att få så kallad svensk näsa.

Hur vanligt är det här?
-
- Det är svårt att säga men vissa veckor kan vi operera fyra till fem näsor. Vi har en läkare som gör det och på hans veckor kan det vara väldigt mycket näsoperationer."
Det är faktiskt alldeles för vagt. Någon som "jobbar inom plastikkirurgi" tror att invandrare vill ha "svensk näsa". Det är ju ren - och fördomsfull - spekulation.

Jag har också frågat henne var det kommer ifrån. Men din påhittade text är lika extrem för att bevisa en poäng som hennes val av exempel.

Ok då får vi avvakta källor.
Jag försökte med avsikt vara extra (över) tydlig

Alltså den jävla artikeln! Läste den igen nu. Den har ju ingen substans alls. Om nu hon som "jobbar inom plastikkirurgi" ser att hon har fler invandrade kunder kan det bero på att invandringen ökat. Eller på att vi haft invandring så länge att många etablerat sig tillräckligt för att ha råd med skönhetsoperationer.

Och så bild av en kille med bildtexten: Qathan Adnan är nöjd med sin näsa och vill inte operera sig.

Kära yxskaft, goddag på dig! :banghead:

Det är faktiskt alldeles för vagt. Någon som "jobbar inom plastikkirurgi" tror att invandrare vill ha "svensk näsa". Det är ju ren - och fördomsfull - spekulation.

Absolut. Däremot är jag övertygad om att det faktiskt förekommer i ett försök om att få en mer västerländsk profil.

Nu vet jag ingenting om just TS situation och placering. Men visst finns det vissa problem med den dagliga verksamheten på många platser - att det inte anställs utbildad personal exempelvis, att det inte tas fram och följs upp individuella planer för klienterna/de studerande, etc.

Det har blivit lukrativt att skapa projekt för att "ta hand om" människor med nedsättningar... Då gärna genom att anställda en massa folk utan nedsättningar. Så NÅGON får ju jobb iaf. :meh:
Det var det jag menade också.
Att det är ett kvalitetsproblem i genomförandet.
Inte ett mellan-stolarna-problem, så som TS framställde det.

Absolut. Däremot är jag övertygad om att det faktiskt förekommer i ett försök om att få en mer västerländsk profil.
Fast förresten - varför skulle just näsa vara så centralt? Varför inte bleka hy, använda blå kontaktlinser osv?

Att allt det förekommer i delar av världen vet vi. Men jag har aldrig hört att det skulle vara särskilt viktigt för invandrade i Sverige.

Fast förresten - varför skulle just näsa vara så centralt? Varför inte bleka hy, använda blå kontaktlinser osv?

Att allt det förekommer i delar av världen vet vi. Men jag har aldrig hört att det skulle vara särskilt viktigt för invandrade i Sverige.

Jag tror också att ingreppen har ökat rent generellt. Det är inte längre lika tabu och med fler aktörer på marknaden har också priserna pressats.

Tack, men jag är helt med på vad diskriminering är. :up: Jag läste inlägget som ett sidospår helt enkelt, när det kommer till diskriminering i stort. Det är ofta så det ser ut i trådarna, alla inlägg har inte precis med ursprungsinlägget att göra.
Det var inte ett "men" riktat mot dig @FrauleinLeo

Utan som: Men om hon menade som du föreslog, så förstår jag inte tanken.
För det ligger helt utanför ämnet med toppning - dvs. prestationsurval.
Och enligt min mening så förstör det en bra och viktig diskussion om den onyanserat blandas med diskriminering.
Hade gärna velat rädda tråden tillbaka åt det hållet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka