Toppning i arbetslivet

Jag tror absolut att samhället behöver bli bättre på att se fördelar med personer som inte riktigt passar in i den gängse mallen, oavsett anledning. Samtidigt tycker jag heller inte att enskilda företagare ska ta hela den ekonomiska risken om personen i fråga visar sig inte fungera. Det är mycket små marginaler för många mindre företag. En felrekrytering kan betyda konkurs.

Jag tror nog de flesta företagare inte har något emot att prova något nytt (för dem) så länge risken inte blir för stor.
 
Fast förresten - varför skulle just näsa vara så centralt? Varför inte bleka hy, använda blå kontaktlinser osv?

Att allt det förekommer i delar av världen vet vi. Men jag har aldrig hört att det skulle vara särskilt viktigt för invandrade i Sverige.

Jag valde medvetet en artikel om näsoperationer eftersom det varit så centralt i tråden. Jag tror knappast att det skulle vara något centralt generellt - där skulle jag snarare kunna tänka mig att hudfärg går "före".
 
Jag väljer att inte vara övertygad om någonting, när jag inget vet.

Jag känner själv en som opererat sig för att få en mer "skandinavisk profil", fd arbetskamrat. Bland nuvarande klasskamrater med utländsk bakgrund känner ett par till personer som opererat sig med liknande argument. Men, inget annat än anekdotisk bevisföring, så att säga.
 
Nu är du helt ute och cyklar. En bred näsa hindrar inte någon från att bli anställd oavsett om dom är utlandsfödda eller inte.
Det har jag hört talas om i alla fall och det var därför jag skrev det. Jag har hört talas om asiater som har fått göra det.
Menade inte @Skorpion76 att utlandsfödda helt enkelt diskrimineras på arbetsmarknaden? Klumpigt uttryckt men det var så jag uppfattade det, och det stämmer ju också tyvärr.
Yes, det var så jag menade, men just det där md näsa har jg hört talas om även jag inte har några direkta källor.
Staten styr arbetßmarknaden att återgå till 50-talet och en syn på nedsättningar som hör hemma i det tidevarvet. För att få råd att anställa lägre presterande personal behövs subventioner. Och den dörren stängs mer och mer.

Fackförbunden är inte heller oskyldiga i den diskussionen.
Yes, så är det och d'rför är det en viktig fråga även om den säkert har diskuterats förut.

Diamond Pethead
 
Måste fråga om du verkligen menar som det ser ut för mig när jag läser:
Att funktionshindrade människor skulle vara mer lämpade för enkla och okvalificerad arbetsuppgifter än andra?

Annars håller jag med dig i sak. Att företagen måste förhålla sig till ekonomisk realitet.
Och med mindre kompenserande stöd från staten så blir det självklart så att färre personer med nedsatt produktionsförmåga kan få anställningar. Och allmänt tuffare krav på arbetsmarknaden gör ju också att marginalen tills när du faller ut som "inte lönsam" blir mindre.

snarare tvärt om:
enklare arbetsuppgifter kan man klara även med vissa funktionshinder.
Så personer som idag inte "passar in" i arbetslivet kunde tidigare ha "normala" jobb eftersom arbetsgivare även anställde människor för mindre kvalificerade arbetsuppgifter.
 
vissa företag bara nöjer sig med det allra bästa. En del personer som är utlandsfödda och på grund av det har en lite för bred och trubbig näsa får snällt gå till doktorn och operera näsan för att göra den smalare trots att arbetsförmågan inte har ett jota med näsans storlek att göra.

Diamond Pethead

Du är ute och cyklar.
Rejält.
 
Lönebidraget är som högst 17 100, utöver det kan AG få assistansersättning på 30 000 kr/år för extratjänst som ev behövs till den lönebidragsanställde (ex hjälp med att fylla i blanketter som inte går att göra via hjälpmedel i datorn, e t c). Dvs AG kan få cirkus 20 000 kr/mån i bidrag för att anställa person med nedsättning. Bedömningen av hur hög lönebidragsprocent som kan erbjudas görs av AF-rehab.

Jag undrar ibland VAD exakt som (exempelvis) en person i rullstol på kontor inte kan göra som en person utan rullstol kan? Det är ju inte så att rullstolen gör att du får svårt att sköta administrativa system, handlägga IT-frågor, göra utredningar eller skriva texter... En blind person behöver ju exempelvis assistansen (30 000 kr/år) för att hantera blanketter som inte funkar med talsyntes i datorn.

Jag tror att man ser väldigt många problem som mest är hjärnspöken... Inte gällande alla människor, alla tjänster, eller alla funktionsnedsättningar givetvis. Men att en blind ex per automatik skulle ha fler sjukdagar? Näe.

Intellektuella funktionsnedsättningar, eller kognitiva, kräver ju sin egen anpassning, och där kanske det inte går att den anställde kan arbeta självständigt i samma grad. Beroende på graden av nedsättning.

Oavsett är det synd att de sociala företagen blir vinstdrivande. Det finns människor (både med och utan fysisk funktionsnedsättning) som behöver ex lägre tempo vid arbete, som inte fixar längre utbildningar, etc. Jag ser ingen värdering i det. Det är ok, och viktigt at det då kan erbjudas jobb som är meningsfulla och passar för den gruppen individer.

intressant att du väljer just rullstol för att illustrera ett arbetshandikapp.
Det är ett uppenbart hinder på exempelvis ett jordbruk eller på många metallindustrier men inget arbetshandikapp som exempelvis medicinsk sekreterare.
Det kräver viss anpassning av arbetsuppgifterna om man exempelvis är läkare (intressant exempel eftersom jag känner en läkare som är just rullstolsburen, pga sjukdomi ryggen; den personen har delvis bytt arbetsuppgifter till större inslag av administrativa chefsuppgifter).

Men termen "arbetshandikapp" rymmer många andra saker än rullstol, och inte nödvändigtvis rullstol...
 
Jag tror absolut att samhället behöver bli bättre på att se fördelar med personer som inte riktigt passar in i den gängse mallen, oavsett anledning. Samtidigt tycker jag heller inte att enskilda företagare ska ta hela den ekonomiska risken om personen i fråga visar sig inte fungera. Det är mycket små marginaler för många mindre företag. En felrekrytering kan betyda konkurs.

Jag tror nog de flesta företagare inte har något emot att prova något nytt (för dem) så länge risken inte blir för stor.


Håller med delvis. Jag tror de flesta söker någon som är lik dem själva. Du vill ha någon som går in i arbetslagen smidigt, därför någon som är ganska lik övriga där. Vit man i medelåldern rekryterar vit man i medelåldern... typ.
 
intressant att du väljer just rullstol för att illustrera ett arbetshandikapp.
Det är ett uppenbart hinder på exempelvis ett jordbruk eller på många metallindustrier men inget arbetshandikapp som exempelvis medicinsk sekreterare.
Det kräver viss anpassning av arbetsuppgifterna om man exempelvis är läkare (intressant exempel eftersom jag känner en läkare som är just rullstolsburen, pga sjukdomi ryggen; den personen har delvis bytt arbetsuppgifter till större inslag av administrativa chefsuppgifter).

Men termen "arbetshandikapp" rymmer många andra saker än rullstol, och inte nödvändigtvis rullstol...

Jag tog det som exempel för att det berättigar till lönebidrag (oavsett tjänst), utan att egentligen med självklarhet innebära en nedsättning av arbetsförmågan.

Funktionsnedsättning/variationer kan ju vara allting från grav pollenallergi till i princip sängliggande och okontaktbar. Det är lite svårt att bara slänga sig med det begreppet som beskrivning på en generell grupp människor.
 
Jag har en anslutande tanke....

Jag har en urgammal utbildning till sekreterare. Ettårig, högkvalificerad.

Numera finns inga sekreterare. Det finns få servicetjänster över huvud taget. En handläggare förväntas själv kunna korrekturläsa sina texter, kunna layouita dem så de blir lättlästa. Att kopiera, att distribueera osv osv i all oändlighet.

Min kommun har t.ex. inga vaktmästare i de centrala kontoren. Tjänstemännen/kvinnnorna byter själva glödlampor, fixar enkla reparationer, flyttar möbler etc.

För mig känns det som väldigt dyra arbetsuppgifter. Typ såhär: när jag kopierade var varje kopia billigare än när chefsekonomen eller VDn gjorde det. En kommunal enhetschef som står och balanserar på en stege och byter lysrör gör lysrörsbytet kostsamt. Den lönen per timme är betydligt dyrare än om en "vaktmästare" hade gjort det.

Vi har fått en utveckling där tjänstefunktionerna rationaliserats bort. Personligen tycker jag det är kontraproduktivt.
Absolut har du rätt!

Den här utvecklingen finns (och har funnits) i några decennier, både inom det privata näringslivet, och i offentlig förvaltning.

Men som några gör här, bara tala om utvecklingen att ta bort sekreterare/vaktmästare/interpostsorterare m.fl. i ekonomiska termer är inte hundra procent sant.

Det är nämligen också en del i en ideologisk/företagekonomisk teorivärld, där bl.a. den tekniska utvecklingen av t.ex. IT-stöd i olika former ska se till att de arbetsuppgifter som sekreterare/vaktmästare m.fl. utför inte längre behövs.

Tänk t.ex. buzzordet "Det Papperslösa Kontoret" (en del i det knasiga, tekniknaiva företagsekonomiska konceptet) , alltså, distribuera absolut inte dokument på papper, utan distribuera dem som filer, vilket omedelbart leder till minst två av nedanstående effekter:

Det är enkelt att skicka filer elektroniskt, alltså skickar man sina filer (sitt/sina dokument) till jättemånga mottagare som kanske är intresserade. Vore man tvungen att skriva ut dokumentet/-en för att skicka det fysiskt, så begränsar man antalet mottagare till dem som verkligen behöver dokumentet eftersom det är jobbigt att skriva ut och posta.

Av alla dom där mottagarna som kanske var intresserade av dokumentet så kommer ganska många att skriva ut dokumentet/en, för att kunna "läsa ordentligt i lugn och ro, så att tabeller och grafer syns ordentligt". Många av dem som skriver ut och börjar läsa, inser efter ett tag att dokumenten var irrelevanta för just dem, just nu i varje fall.

Alltså skrivs det ut betydligt mer dokument nu än någonsin, vilket stöds vetenskapligt av mängden skrivarpapper som produceras, den är större än någonsin förr.

Det innebär att, precis som @tanten säger, att läkare, handläggare eller andra "specialister" inom något yrkesområde lägger en del av sin arbetstid på att skriva ut irrelevanta dokument, och, eftersom sekreterare och vaktmästare tagits bort (det papperslösa kontoret, det ska ju inte skrivas ut en massa papper), så ska läkaren, handläggaren eller vad nu var, också ägna sig åt att mickla med pappersstopp i skrivaren, att det är slut på toner, skrivarpapper eller andra problem.

Och i enlighet med den teorivärlden (som givetvis är mer komplicerad än vad jag ger sken av här) så tar man förståss bort sekreterare, vaktmästare med flera INNAN man utvärderat vilka effekter ny teknik verkligen har....

Det här gäller även sådant som beställning av pennor, papper, pärmar etc. (behövs inte, papperslöst såklart), och när man tror att det blir papperslöst , och dessutom reseräkningar (inklusive alla regler), journalföring, tidsrapportering m.m. ska göras av läkaren/handläggaren/specialisten, så behövs ju inte sekreteraren, eller hur?

Och inte behövs en vaktmästare för att byta lampor eller sätta upp anslagstavlor, justera skrivbord eller stolar, nä, eftersom vaktmästaren inte behövs för att distribuera papper, så då tar vi bort den tjänsten också.

Till slut ägnar sig handläggare/specialister/läkare (m.fl.) uppåt 30 % av sin arbetstid (närmare 1 dag per arbetsvecka men utspritt under veckan) till diverse administrativa sysslor, som kunde/borde utföras av en sekreterare, och/eller vaktmästare....

Jag har gjort en fallstudie av detta i ett stort, börsnoterat bolag för ett antal år sedan....
 
Håller med delvis. Jag tror de flesta söker någon som är lik dem själva. Du vill ha någon som går in i arbetslagen smidigt, därför någon som är ganska lik övriga där. Vit man i medelåldern rekryterar vit man i medelåldern... typ.

Helt klart men jag misstänker att det är mycket beroende på branschen också. Jag har blivit ifrågasatt (precis när jag började) om jag skulle klara jobbet fysiskt. Jag sa ifrån och det har ju faktiskt gått bra.

Även om min rätt nischade bransch är rätt mansdominerad upplever jag inte att jag blir diskriminerad som kvinna, det är bara det att många kvinnor söker sig inte till branschen, bla för att det är svårt att kombinera med familj. Och ja, där kommer ojämlikheten in igen men då på en samhällelig nivå snarare än branschen som sådan. Dvs kommer det kvinnor som vill jobba inom den ses det inte som konstigt och de välkomnas.
 
@FrauleinLeo jag är skeptisk. Det är allt jag kan säga.

Jag förstår inte riktigt vad du insinuerar? Skeptisk ska man vara, samtidigt som man måste vara medveten om att normstrukturer såsom den vita västerländska kan ha en enorm påverkan på människors liv och val. Därmed inte sagt att man på något vis ska sprida myter och fördomar, som att invandrare måste operera näsan för att få jobb. Det handlar ju om normen i det västerländska samhället i stort, som tar sig olika uttryck beroende på sammanhang.
 
Jag förstår inte riktigt vad du insinuerar? Skeptisk ska man vara, samtidigt som man måste vara medveten om att normstrukturer såsom den vita västerländska kan ha en enorm påverkan på människors liv och val. Därmed inte sagt att man på något vis ska sprida myter och fördomar, som att invandrare måste operera näsan för att få jobb. Det handlar ju om normen i det västerländska samhället i stort, som tar sig olika uttryck beroende på sammanhang.
Nejdå, jag insinuerar ingenting. Bara att jag är skeptisk till det jag hör i den här i tråden. Det är ju bara min personliga uppfattning.
 
Helt klart men jag misstänker att det är mycket beroende på branschen också. Jag har blivit ifrågasatt (precis när jag började) om jag skulle klara jobbet fysiskt. Jag sa ifrån och det har ju faktiskt gått bra.

Även om min rätt nischade bransch är rätt mansdominerad upplever jag inte att jag blir diskriminerad som kvinna, det är bara det att många kvinnor söker sig inte till branschen, bla för att det är svårt att kombinera med familj. Och ja, där kommer ojämlikheten in igen men då på en samhällelig nivå snarare än branschen som sådan. Dvs kommer det kvinnor som vill jobba inom den ses det inte som konstigt och de välkomnas.


Mm - och steget att anställa en person med funktionsnedsättning (särskilt en synlig funktionsnedsättning) kan vara ännu längre än att anställa en kvinna på ett manligt könat jobb. Tror jag. Med eller utan lönebidrag.

Den blinda personen kanske inte kan sitt jobb... trots utbildning och erfarenhet - lättare då att ta någon som inte sticker ut, som inte behöver eventuell anpassning, som inte behöver ha med ledarhunden på AW... etc etc.

Exakt detta har hänt på mitt jobb ganska nyss. En person med högre akademisk examina och mer erfarenhet nekas till förmån för en sökande utan examina och färre arbetsår. Du ska ha skinn på näsan för att orka gå vidare fackligt och till DO, vilket hen inte ville.
 
Absolut har du rätt!

Den här utvecklingen finns (och har funnits) i några decennier, både inom det privata näringslivet, och i offentlig förvaltning.

Men som några gör här, bara tala om utvecklingen att ta bort sekreterare/vaktmästare/interpostsorterare m.fl. i ekonomiska termer är inte hundra procent sant.

Det är nämligen också en del i en ideologisk/företagekonomisk teorivärld, där bl.a. den tekniska utvecklingen av t.ex. IT-stöd i olika former ska se till att de arbetsuppgifter som sekreterare/vaktmästare m.fl. utför inte längre behövs.

Tänk t.ex. buzzordet "Det Papperslösa Kontoret" (en del i det knasiga, tekniknaiva företagsekonomiska konceptet) , alltså, distribuera absolut inte dokument på papper, utan distribuera dem som filer, vilket omedelbart leder till minst två av nedanstående effekter:

Det är enkelt att skicka filer elektroniskt, alltså skickar man sina filer (sitt/sina dokument) till jättemånga mottagare som kanske är intresserade. Vore man tvungen att skriva ut dokumentet/-en för att skicka det fysiskt, så begränsar man antalet mottagare till dem som verkligen behöver dokumentet eftersom det är jobbigt att skriva ut och posta.

Av alla dom där mottagarna som kanske var intresserade av dokumentet så kommer ganska många att skriva ut dokumentet/en, för att kunna "läsa ordentligt i lugn och ro, så att tabeller och grafer syns ordentligt". Många av dem som skriver ut och börjar läsa, inser efter ett tag att dokumenten var irrelevanta för just dem, just nu i varje fall.

Alltså skrivs det ut betydligt mer dokument nu än någonsin, vilket stöds vetenskapligt av mängden skrivarpapper som produceras, den är större än någonsin förr.

Det innebär att, precis som @tanten säger, att läkare, handläggare eller andra "specialister" inom något yrkesområde lägger en del av sin arbetstid på att skriva ut irrelevanta dokument, och, eftersom sekreterare och vaktmästare tagits bort (det papperslösa kontoret, det ska ju inte skrivas ut en massa papper), så ska läkaren, handläggaren eller vad nu var, också ägna sig åt att mickla med pappersstopp i skrivaren, att det är slut på toner, skrivarpapper eller andra problem.

Och i enlighet med den teorivärlden (som givetvis är mer komplicerad än vad jag ger sken av här) så tar man förståss bort sekreterare, vaktmästare med flera INNAN man utvärderat vilka effekter ny teknik verkligen har....

Det här gäller även sådant som beställning av pennor, papper, pärmar etc. (behövs inte, papperslöst såklart), och när man tror att det blir papperslöst , och dessutom reseräkningar (inklusive alla regler), journalföring, tidsrapportering m.m. ska göras av läkaren/handläggaren/specialisten, så behövs ju inte sekreteraren, eller hur?

Och inte behövs en vaktmästare för att byta lampor eller sätta upp anslagstavlor, justera skrivbord eller stolar, nä, eftersom vaktmästaren inte behövs för att distribuera papper, så då tar vi bort den tjänsten också.

Till slut ägnar sig handläggare/specialister/läkare (m.fl.) uppåt 30 % av sin arbetstid (närmare 1 dag per arbetsvecka men utspritt under veckan) till diverse administrativa sysslor, som kunde/borde utföras av en sekreterare, och/eller vaktmästare....

Jag har gjort en fallstudie av detta i ett stort, börsnoterat bolag för ett antal år sedan....
Ja, hahaha det papperslösa kontoret.

Kanske var den tanken bakom ett företag jag gjorde en uppsats om, där en arbetsplats inte hade skrivare.
Männen där gjorde det som de själva humoristiskt kallade manuell utskrift. När de behövde data tog de fram det på skärmen och skrev ner det för hand.

Eller så är det helt enkelt lika feltänkt som man man i förra seklets början antog att de flesta av landets kvinnor skulle behövas som växeltelefonister.
Var tid gör sina egna feltänk.

Själv väntar jag ivrigt på den dagen när man inser att servicepersonal fyller en uppgift och faktiskt sparar pengar.
 
Ja, hahaha det papperslösa kontoret.

Kanske var den tanken bakom ett företag jag gjorde en uppsats om, där en arbetsplats inte hade skrivare.
Männen där gjorde det som de själva humoristiskt kallade manuell utskrift. När de behövde data tog de fram det på skärmen och skrev ner det för hand.

Eller så är det helt enkelt lika feltänkt som man man i förra seklets början antog att de flesta av landets kvinnor skulle behövas som växeltelefonister.
Var tid gör sina egna feltänk.

Själv väntar jag ivrigt på den dagen när man inser att servicepersonal fyller en uppgift och faktiskt sparar pengar.

Men det är ju så att de platta organisationer vi har och den svenska typen av företagsstruktur gör sekreterare rätt olönsamma på de flesta nivåer.
Staples kommer ut till vår arbetsplats och fyller på, det är ingen som beställer pennor.
Man ansvarar för sina fakturor likväl som reseräkningar upp på vd-nivå i många fall.
Vi beställer resor via vår resebyrå, vi har appar för att beställa taxi. Det sparar för lite pengar att ha sekreterare som gör sådant. Vi har några vd-assistenter kvar, men de är ju ingen framtidsbransch... vill vi återinföra sekreterarna?!? Jag tycker ju det är utveckling att vissa typer av tjänster försvinner och föredrar en bra ekonomi/Hr/lönefunktion framför att behöva gå via en sekreterare alla dagar i veckan.
 
Men det är ju så att de platta organisationer vi har och den svenska typen av företagsstruktur gör sekreterare rätt olönsamma på de flesta nivåer.
Staples kommer ut till vår arbetsplats och fyller på, det är ingen som beställer pennor.
Man ansvarar för sina fakturor likväl som reseräkningar upp på vd-nivå i många fall.
Vi beställer resor via vår resebyrå, vi har appar för att beställa taxi. Det sparar för lite pengar att ha sekreterare som gör sådant. Vi har några vd-assistenter kvar, men de är ju ingen framtidsbransch... vill vi återinföra sekreterarna?!? Jag tycker ju det är utveckling att vissa typer av tjänster försvinner och föredrar en bra ekonomi/Hr/lönefunktion framför att behöva gå via en sekreterare alla dagar i veckan.
Jag har en assistent. Förutom att det är socialt och vi har kul ihop så gör det många moment effektiva när man är två. Sen blir det en del dötid ibland men det tycker jag är skönt. Kan man gå hem eller ta en längre paus. Det må vara platta organisationer och slimmat, outsourceat, effektivt, lönsamt och allt vad det heter men det är ganska många som är stressade, mår dåligt och blir sjukskrivna idag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp