Absolut har du rätt!
Den här utvecklingen finns (och har funnits) i några decennier, både inom det privata näringslivet, och i offentlig förvaltning.
Men som några gör här, bara tala om utvecklingen att ta bort sekreterare/vaktmästare/interpostsorterare m.fl. i ekonomiska termer är inte hundra procent sant.
Det är nämligen också en del i en ideologisk/företagekonomisk teorivärld, där bl.a. den tekniska utvecklingen av t.ex. IT-stöd i olika former ska se till att de arbetsuppgifter som sekreterare/vaktmästare m.fl. utför inte längre behövs.
Tänk t.ex. buzzordet "
Det Papperslösa Kontoret" (en del i det knasiga, tekniknaiva företagsekonomiska konceptet) , alltså, distribuera absolut inte dokument på papper, utan distribuera dem som filer, vilket omedelbart leder till minst två av nedanstående effekter:
Det är enkelt att skicka filer elektroniskt, alltså skickar man sina filer (sitt/sina dokument) till jättemånga mottagare som kanske är intresserade. Vore man tvungen att skriva ut dokumentet/-en för att skicka det fysiskt, så begränsar man antalet mottagare till dem som verkligen behöver dokumentet eftersom det är jobbigt att skriva ut och posta.
Av alla dom där mottagarna som kanske var intresserade av dokumentet så kommer ganska många att skriva ut dokumentet/en, för att kunna "läsa ordentligt i lugn och ro, så att tabeller och grafer syns ordentligt". Många av dem som skriver ut och börjar läsa, inser efter ett tag att dokumenten var irrelevanta för just dem, just nu i varje fall.
Alltså skrivs det ut betydligt mer dokument nu än någonsin, vilket stöds vetenskapligt av mängden skrivarpapper som produceras, den är större än någonsin förr.
Det innebär att, precis som
@tanten säger, att läkare, handläggare eller andra "specialister" inom något yrkesområde lägger en del av sin arbetstid på att skriva ut irrelevanta dokument, och, eftersom sekreterare och vaktmästare tagits bort (det papperslösa kontoret, det ska ju inte skrivas ut en massa papper), så ska läkaren, handläggaren eller vad nu var, också ägna sig åt att mickla med pappersstopp i skrivaren, att det är slut på toner, skrivarpapper eller andra problem.
Och i enlighet med den teorivärlden (som givetvis är mer komplicerad än vad jag ger sken av här) så tar man förståss bort sekreterare, vaktmästare med flera INNAN man utvärderat vilka effekter ny teknik verkligen har....
Det här gäller även sådant som beställning av pennor, papper, pärmar etc. (behövs inte, papperslöst såklart), och när man tror att det blir papperslöst , och dessutom reseräkningar (inklusive alla regler), journalföring, tidsrapportering m.m. ska göras av läkaren/handläggaren/specialisten, så behövs ju inte sekreteraren, eller hur?
Och inte behövs en vaktmästare för att byta lampor eller sätta upp anslagstavlor, justera skrivbord eller stolar, nä, eftersom vaktmästaren inte behövs för att distribuera papper, så då tar vi bort den tjänsten också.
Till slut ägnar sig handläggare/specialister/läkare (m.fl.) uppåt 30 % av sin arbetstid (närmare 1 dag per arbetsvecka men utspritt under veckan) till diverse administrativa sysslor, som kunde/borde utföras av en sekreterare, och/eller vaktmästare....
Jag har gjort en fallstudie av detta i ett stort, börsnoterat bolag för ett antal år sedan....