Toppning i arbetslivet

Jag har en assistent. Förutom att det är socialt och vi har kul ihop så gör det många moment effektiva när man är två. Sen blir det en del dötid ibland men det tycker jag är skönt. Kan man gå hem eller ta en längre paus. Det må vara platta organisationer och slimmat, outsourceat, effektivt, lönsamt och allt vad det heter men det är ganska många som är stressade, mår dåligt och blir sjukskrivna idag.

Våra kokade kaffe och kopierade saker. Vi hade väldigt många. Jag håller med om att många har alldeles för hög belastning (inklusive jag själv) men lösningen är inte nån som kopierar åt mig, utan två jag som delar på det verkligt betungande. Att få kopiera lite är mitt andningshål ibland.

Våra kokade kaffe och kopierade saker. Vi hade väldigt många. Jag håller med om att många har alldeles för hög belastning (inklusive jag själv) men lösningen är inte nån som kopierar åt mig, utan två jag som delar på det verkligt betungande. Att få kopiera lite är mitt andningshål ibland.
Två av mig låter inte som ett vinnande team :D

Kaffekokning och kopiering gör jag gärna själv om tillfälle ges, precis som du skriver är det ett andningshål. Så för min situation blir det mer fördelande och handlar inte om att få bort "tråkiga" sysslor.

Två av mig låter inte som ett vinnande team :D

Kaffekokning och kopiering gör jag gärna själv om tillfälle ges, precis som du skriver är det ett andningshål. Så för min situation blir det mer fördelande och handlar inte om att få bort "tråkiga" sysslor.

Jag gissar att vi har helt olika typer av tjänster i åtanke. De jag tänker på innehades av kvinnor, lågstatus och ofta 75% och dålig lön.
De har nog generellt bättre jobb idag, och var riktiga kvinnofällor.

Men det är ju så att de platta organisationer vi har och den svenska typen av företagsstruktur gör sekreterare rätt olönsamma på de flesta nivåer.
Staples kommer ut till vår arbetsplats och fyller på, det är ingen som beställer pennor.
Man ansvarar för sina fakturor likväl som reseräkningar upp på vd-nivå i många fall.
Vi beställer resor via vår resebyrå, vi har appar för att beställa taxi. Det sparar för lite pengar att ha sekreterare som gör sådant. Vi har några vd-assistenter kvar, men de är ju ingen framtidsbransch... vill vi återinföra sekreterarna?!? Jag tycker ju det är utveckling att vissa typer av tjänster försvinner och föredrar en bra ekonomi/Hr/lönefunktion framför att behöva gå via en sekreterare alla dagar i veckan.
Det du skriver står inte i motsats till det jag framfört.

Nej. Sekreterarna behövs inte längre. Eller snarare kontoristerna. Där är vi överens. Det är inte den servicen jag menar. Sekreterarexemplet är bara ett exempel på att verkligheten ändras. Fast jag tycker att det gått lite för långt ibland.
Det finns oändligt med småjobb som t.ex. en vaktmästare eller annan servicefunktion skulle kunna sköta. Sådant som det i stort sett är orimligt att exempelvis en bibliotekarie ska ha hand om. Små elfel t.ex.

Massor av administration som borde kunna skötas av någon annan än en pedagog - som dessutom antagligen inte är speciellt bra eller snabb på det heller. Jag ser många exempel.

Det du skriver står inte i motsats till det jag framfört.

Nej. Sekreterarna behövs inte längre. Eller snarare kontoristerna. Där är vi överens. Det är inte den servicen jag menar. Sekreterarexemplet är bara ett exempel på att verkligheten ändras. Fast jag tycker att det gått lite för långt ibland.
Det finns oändligt med småjobb som t.ex. en vaktmästare eller annan servicefunktion skulle kunna sköta. Sådant som det i stort sett är orimligt att exempelvis en bibliotekarie ska ha hand om. Små elfel t.ex.

Massor av administration som borde kunna skötas av någon annan än en pedagog - som dessutom antagligen inte är speciellt bra eller snabb på det heller. Jag ser många exempel.

Det är ju funktioner som finns på stora företag, men inte lönar sig på små.

Jag gissar att vi har helt olika typer av tjänster i åtanke. De jag tänker på innehades av kvinnor, lågstatus och ofta 75% och dålig lön.
De har nog generellt bättre jobb idag, och var riktiga kvinnofällor.
Bara ett litet inpass.... ;) Sekreterare hade oftast bra lön och skaplig status i organisationen. Många av dem skulle nog betecknas som handläggare idag. De hade egna utredningsuppdrag t.ex.
Jag tror du tänker på kontoristerna. Där fanns en kvinnofälla.

Bara ett litet inpass.... ;) Sekreterare hade oftast bra lön och skaplig status i organisationen. Många av dem skulle nog betecknas som handläggare idag. De hade egna utredningsuppdrag t.ex.
Jag tror du tänker på kontoristerna. Där fanns en kvinnofälla.

Vi kallade dem sekreterare, beror nog på branch?

Jag undrar ibland VAD exakt som (exempelvis) en person i rullstol på kontor inte kan göra som en person utan rullstol kan? Det är ju inte så att rullstolen gör att du får svårt att sköta administrativa system, handlägga IT-frågor, göra utredningar eller skriva texter...

Det handlar inte om vad den kan eller inte kan. Utan om gråskalan däremellan.
Om man kan den arbetsuppgiften lika bra som alla andra så jobbar man på samma villkor som alla andra.
Om man inte alls kan så är man helt enkelt inte arbetsförmögen, i vart fall inte just där och då.
Om man kan, men kanske långsammare eller på ett sätt som är mer ineffektivt än andra - då blir det aktuellt att börja prata om bidrag för att täcka upp den skillnaden.

Att sitta i rullstol är inte en funktionsnedsättning. Någonting i kroppens funktioner är nedsatt. Och för att kompensera det använder man en rullstol som hjälpmedel.
För vissa kompenserar hjälpmedlet tillräckligt så att man kan arbeta lika som andra. För andra inte, beroende på vad det i grunden är för problem man har.

Kanske om du är spastisk så går det helt enkelt långsammare att skriva på datorn för att du behöver vänta ut rörelserna och göra avbrott med små pauser ofta. Så den tid du verkligen utför aktivt arbete blir mindre än den som det betalas lön för. (påhittat exempel)
Du gör de administrativa arbetsuppgifterna "lika bra" sett till kvaliteten på resultatet, men till en högre lönekostnad för samma mängd. Ekonomiskt sett med lägre produktivitet.

Jag tog det som exempel för att det berättigar till lönebidrag (oavsett tjänst), utan att egentligen med självklarhet innebära en nedsättning av arbetsförmågan.
Kan omöjligen stämma.
Det är nedsättningen av arbetsförmåga som berättigar till lönebidrag.

AFs info:" Du kan få lönebidrag om du anställer en person som har nedsatt arbetsförmåga på grund av en funktionsnedsättning. Ersättningen ska kompensera för de anpassningar av arbetet och arbetsplatsen som behövs."

Att sitta i rullstol är inte en funktionsnedsättning. Någonting i kroppens funktioner är nedsatt. Och för att kompensera det använder man en rullstol som hjälpmedel.
För vissa kompenserar hjälpmedlet tillräckligt så att man kan arbeta lika som andra. För andra inte, beroende på vad det i grunden är för problem man har.

Kan omöjligen stämma.
Det är nedsättningen av arbetsförmåga som berättigar till lönebidrag.

AFs info:" Du kan få lönebidrag om du anställer en person som har nedsatt arbetsförmåga på grund av en funktionsnedsättning. Ersättningen ska kompensera för de anpassningar av arbetet och arbetsplatsen som behövs."

Alla nedsättningar är ju relaterade till den omgivning där du befinner dig, givetvis. Ifall omgivningen är tillgänglig (genom tillgänglighetsanpassning / personliga hjälpmedel) så existerar ingen (eller en lättare) nedsättning - på arbetsplatsen, i hemmet, kollektivtrafiken... Det är ju därför handikapporganisationerna arbetar för att tillgängliggöra det offentliga rummet, och därför ordet funktionsvariation dök upp för några år sedan. För att markera skillnaden mellan individen och hur denne påverkas av omgivningen.

Jag har ett flertal personer omkring mig med lönebidrag, allt mellan 20 - 90 %. Bedömningarna görs av handläggarna tillsammans med pedagoger kopplade till AF-rehab, och de omförhandlas med jämna mellanrum beroende på om nedsättningen / arbetsuppgifterna ändrats. AG vill vanligen ha hög %-sats (no shit), den anställde, handläggaren från AF-rehab och AGs personalrepresentant möts och resonerar kring anpassning och uppgifter. Det finns ingen objektiv bedömningsskala - eller i a f inte som någon handläggare på AF, eller synpedagog, lyckats presentera för mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka