Torr hud, duschrutin

Bukefalos 30 år!

Hur ofta duschar du? Duscha mer sällan och tvätta armhålor och ljumskar med tvätt lapp dagligen samt spola av fötterna.
Vår hud klarar i de allra flesta fall av att hålla sig hälsosam om vi inte envisas med att tvätta sönder den.
Jag undrar om den här renlighetshysterin är helt skapad av företag som först säljer på oss uttorkande produkter för att förstöra huden och sedan sälja på oss dyrare produkter för att få huden någorlunda okej igen. Det är ytterst ovanligt att man faktiskt behöver duscha varje dag och behöver man det räcker det med vanligt vatten utan en massa tillbehör.

Hur ofta duschar du? Duscha mer sällan och tvätta armhålor och ljumskar med tvätt lapp dagligen samt spola av fötterna.
Vår hud klarar i de allra flesta fall av att hålla sig hälsosam om vi inte envisas med att tvätta sönder den.
Jag undrar om den här renlighetshysterin är helt skapad av företag som först säljer på oss uttorkande produkter för att förstöra huden och sedan sälja på oss dyrare produkter för att få huden någorlunda okej igen. Det är ytterst ovanligt att man faktiskt behöver duscha varje dag och behöver man det räcker det med vanligt vatten utan en massa tillbehör.
Jag skulle gissa på varannan, var tredje dag lite beroende på vad jag gör. Min hud hade dött om jag duschat varje dag!

Jag skulle gissa på varannan, var tredje dag lite beroende på vad jag gör. Min hud hade dött om jag duschat varje dag!
Det låter rätt vettigt. Försök med så sällan som möjligt. Jag kör 2ggr per vecka men då känner jag mig inte fräsch på söndagar. Är dock singel och hästarna bryr sig inte.

På morgonen (om jag duschar då) använder jag Eucerin duscholja och smörjer mig sedan med Miniderm/motsvarande kräm.

På kvällen använder jag någon duschtvål och smörjer mig med Miniderm/motsvarande igen.

Pga medicin svettas jag kopiöst på natten och jag har ett jobb som gör mig skitig av diverse bra och dålig smuts så jag ”måste” liksom duscha två gånger ibland.

Någon gång i veckan använder jag Cerave Sa smoothing cleanser. Min hud dör om jag skulle skrubba runt med mekanisk peeling medans kemisk är inga problem.

Jag har problemhud och är väldigt torr året runt. Förutom det som redan har nämnts med inget skrubb och duscholja istället för tvål, så märker jag skillnad till det bättre om jag försöker duscha mer sällan och sänker vattentemperaturen. Varmt vatten är uttorkande.

Ja det är verkligen en ond spiral på vintern för mig. Jag duschar alltid väldigt varmt och ännu mer när jag kommer hem frusen från stallet och har ont i hela kroppen. Sedan gör huden mer ont efteråt istället 😅

Eucerin duscholja och miniderm och smörja in sig alltid efter att ha varit blöt. Sedan får jag ofta värmeeksem på baksida lår, så de håller jag efter med hydrokortison i perioder när det är som värst. Jag duschar/badar ca var 3 dag, oftare funkar inte för huden. Torkar av mig med tvättlapp emellan.

För mig räcker det tvätta av med tvättlapp. Jag blir snabbt ofräsch under armarna även om jag tycker att jag tvättat ordentligt med tvättlapp och på något sätt känns det som att jag också svettas mer om jag inte duschat. Det är som att huden behöver bli ordentligt uppmjukad av vattnet för att den ska bli riktigt ren.

Jag tycker min hud blir bättre om jag är noga med omega 3, antingen i kosten lr som tillskott. Att skydda huden från vädrets elementer utomhus är också viktigt för mig. Från typ november -mars har jag bara olika former av höga stövlar, vinterboots lr stövlar som alla går till knäna och en lång jacka så jag bara har en liten glipa mellan benen och jackan. Också väldigt nogrann med att hålla mig varm och torr över hela kroppen. Har jag inte lång jacka så har jag höga strumpor under byxorna. Har märkt att det med kläder ovan hjälper så otroligt mkt på min hud.

Decubal, lipider och olja efter vatten kontakt. @Tystnatt listade många bra krämer

Använder väldigt sällan tvål lr annat på kroppen, har knappt behov för det och duschar mellan 2-3 grr i veckan oftast, vintertid.

Ja det är verkligen en ond spiral på vintern för mig. Jag duschar alltid väldigt varmt och ännu mer när jag kommer hem frusen från stallet och har ont i hela kroppen. Sedan gör huden mer ont efteråt istället 😅
Ja, det är jättesvårt!
Jag har problemet att jag verkligen avskyr att duscha eller bli blöt överhuvudtaget, bara för att jag alltid är så förbannat frusen. Blir jag blöt fryser jag bara ännu mer, och det är riktigt obehagligt! 😞 Det spelar ingen roll om jag duschar varmt - i så fall måste jag nog duscha i över en halvtimme för att värmen ska nå in i kroppen, och det är varken kompatibelt med min hud eller min plånbok... :(

Men blir man ren av olja? Eller är det mer - tvål (använder gärna hårdtvål) där det behövs + olja på "resten"?
Man blir absolut ren, men det är en vanesak med känslan på huden efter duscholja jämfört med vanlig tvål.
Det finns flera olika tillverkare av duscholja (och även med eller utan parfym), så man får nästan prova sig fram för att hitta den man gillar.

Jag är också en torrboll. Jag använder duscholja att tvätta mig med när jag duschar. Överlägset bäst! Hade aldrig tvålat in mig med hårdtvål, huden blir ju helt fucked up av det. För många år sedan fick jag tipset av någon jag inte kommer ihåg nu att inte smörja in mig i lotions mm utan använda avokadoolja. Jag köper min på Lidl och häller över i en flaska med pump. Smörjer in ben, armar och ansikte i avokadoolja efter dusch. Behöver sällan smörja in magen och ryggen. Jag kommer aldrig använda någonting annat för jag älskar känslan. Och nej, det blir inte kladdigt eller fett på huden. Avokadooljan tränger in snabbt och torkar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka