Bukefalos 28 år!

Torrfoder för känslig mage

turbofling

Trådstartare
Vi tog över varan katt i varas och har fortsatt med den mat han at da men vill gärna byta sort. Han har ätit Royal Canin Sensitiv men vi tycker att den är för dyr i förhallande till innehallet. Han har en känslig mage och är ofta lös.
Utöver torrfodret far han kött när vi äter det, han äter bara kyckling, blandfärs, fläskkött och fisk.

Vad skulle ni rekomendera för torrfoder till honom?
Han är kasterad, blir 8 ar i ar och är av liten modell (runt 2 kg men far gärna ga upp i vikt). Han är till största delen innekatt men gar ut ibland.
 
Sv: Torrfoder för känslig mage

Han kanske behöver en mer ensidig kost ett tag tills magen är stabiliserad. Jag har gett James Wellbeloved för en stabil mage till en av mina katter, eller hon får fortfarande. Det är inget billigfoder, vet inte hur det är i jämförelse med det du ger. Om han inte brukade få annat än torrfoder tidigare kanske den lösa magen beror på det ni nu ger honom utöver det.

Eller så är lösningen att inte alls ge torrfoder.
 
Sv: Torrfoder för känslig mage

Jag har inga förhoppningar om att magen ska bli bättre med annat foder, det skulle vara en bonus isf. Hans mage är hyfsat stabil nu med den maten han far och det var även vad förra ägaren kom fram till efter att ha provat lite olika kombinationer.

Skulle väl egentligen kunna fortsätta med det torrfodret han far nu, priset pa det vi ger är ok men jag vill inte betala sa mkt för ett foder som är skit egentligen (kolla innehallslistan). Därför vill jag gärna ha tips pa torrfoder av hög kvaliteé som är anpassat för känslig mage (eller fungerar bra för känslig mage). Skulle gärna vilja ha upp honom i vikt ocksa.
 
Sv: Torrfoder för känslig mage

Jag har precis fått upp ögonen för Orijen, knappast billigaste fodret men säkerligen ett av de bästa! :)
Är på gång att byta till detta för både katt och hund.
 
Sv: Torrfoder för känslig mage

Aha, då förstår jag. Orijen som nämndes ovan och Applaws skulle jag spana in då. Håller med om att det är mycket onödigt i RC, och även JW.
 
Sv: Torrfoder för känslig mage

Tror aldrig jag har sett den maten, men jag ska ge mig ut pa jakt.
 
Sv: Torrfoder för känslig mage

En liten pase Orijen är inköpt. Tyckte att priset var helt ok, lite mer jämfört med RC men billigt i förhallande till innehall. Katten har smakat och tyckte om det iaf, nu ska vi langsamt vänja in honom pa den maten och hoppas att magen fungerar bra.
 
Sv: Torrfoder för känslig mage

Jo ser man till innehållet tycker jag inte heller att det är så himla farligt prismässigt, men som sagt ett av de dyraste -men också ett av de med bäst innehåll.
Vänj hellre in för långsamt än för snabbt, har ingen aning om hur "starkt" fodret är vid invänjningen, men när den väl är över håller jag tummarna för att den fungerar utmärkt för både er och oss! :)
(jag själv väntar spänt på att vårat nuvarande foder kan ta slut så vi kan börja på Orijen) :)
 
Sv: Torrfoder för känslig mage

Han älskar maten, beter sig som det vore godis. Kommer blanda in det langsamt i den gamla maten och hoppas att han inte vräker i sig den nya för fort sa han far problem med magen pga det. Tycker maten luktar lite fiskmat och Hugo älskar fiskmat, han blir tokig när fiskarna ska fa mat.
 
Sv: Torrfoder för känslig mage

Jag har två katter som verkar vara känsliga mot fisk. Lite fiskolja kan gå ok. De har varit ok i magen på royal canin sensitive.
Idag ger jag dem bozita feline sensitive diet stomach som deras mage är kanon på. Även carnia lynx går jättebra, men de blir lite för runda på det. :-) Hills i/d fungerar oxå bra. Testa att ta bort all fisk så blir magen kanske bra!
 
Sv: Torrfoder för känslig mage

Lite osäker pa om hans mage gillar maten, han verkar ha en del magknip och är gasig. Fast bajset ser bra ut och han har inte kräks ngt sa som han annars brukar reagera pa mat han inte tal. Han far väldigt lite av den nya maten men vi gör ett uppehall med den ngr dagar och ser om det är det som ger magknipet.
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
951
Senast: Wingates
·
Katthälsa Min ragdollhona på snart 2 år har väldigt känslig mage och jag försöker hitta ett foder som fungerar utan att ruinera mig... Min önskan...
Svar
3
· Visningar
2 120
Senast: Liten
·
Katthälsa För 1,5 vecka sen började varan katt (kasterad hankatt, blir 8 ar iar) fa ont i magen, han var gasig och verkade besvärad. Lite lös i...
Svar
15
· Visningar
1 809
Senast: Lavine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp