Bukefalos 28 år!

Det finns inga bra studier om hur arseniken i ris påverkar våra hundar på sikt, eller egentligen hur det på lång tid påverkar oss människor heller. Halterna har som sagt ökat och hur man tillagar riset spelar in extremt mycket. Man kan ju inte förvänta sig att det ris som letar sig in i torrfoderfabrikerna är av högsta kvalitet och inte heller att det ägnas extra tid åt att göra det giftfriare.
Fakta är dock att det finns arsenik i ris och att våra hundar extremt ofta dör av cancer. Så jag undviker gärna att ge ris till Professorn om jag kan, precis som jag undviker andra ingredienser av andra orsaker, även om risken för att nåt skulle hända är extremt liten. Han kanske får cancer ändå men om det händer behöver jag inte ha dåligt samvete och tänka att det var maten han fick av mig som var orsaken.
 
En hel världsdel har ris som sin huvudföda och har haft i många hundra år. Eller mer. Är det skillnad på människor och hundar angående arsenik för asiater verkar då inte mer cancerdrabbade än övriga människor :confused:
Asiater är mer cancerdrabbade. Högre mängd arsenik har uppmätts i asiaters urin. Statistik, cancerdiagnoser och behandlingar finns inte i samma utsträckning som i väst. Det finns några öar i Japan där världens äldsta befolkningar bor - deras huvudföda har varit sötpotatis sedan urminnes tider. De har inte alls ätit ris. På senare år har de yngre förstås börjat äta annat än sötpotatis, men fortfarande bor där flest hundraåringar i världen.
I Kina finns otroligt många unga personer drabbade av cancer.
 
Detsamma gäller även i västvärlden. Många fler unga drabbas numer.
Det finns fler riskfaktorer att ta hänsyn till. Dessutom finns det en arvbarhet (hos både hund och människa).
Som alltid arv och miljö. Dock betydligt fler cancerfall i Kina än i Sverige och det var det vi diskuterade.

'Leading cause of death'
China has approximately 20% of the world's population, but it has 22% of new cancer cases and 27% of the world's cancer deaths.
http://www.bbc.com/news/world-asia-china-29610059

A new report estimates there were 4.3 million new cancer cases and more than 2.8 million cancer deaths in China in 2015, with lung cancer the most common cancer and the leading cause of cancer death in China.
With increasing incidence and mortality, cancer is the leading cause of death in China and is a major public health problem.
https://www.sciencedaily.com/releases/2016/01/160126162209.htm
 
Som alltid arv och miljö. Dock betydligt fler cancerfall i Kina än i Sverige och det var det vi diskuterade.

'Leading cause of death'
China has approximately 20% of the world's population, but it has 22% of new cancer cases and 27% of the world's cancer deaths.
http://www.bbc.com/news/world-asia-china-29610059

A new report estimates there were 4.3 million new cancer cases and more than 2.8 million cancer deaths in China in 2015, with lung cancer the most common cancer and the leading cause of cancer death in China.
With increasing incidence and mortality, cancer is the leading cause of death in China and is a major public health problem.
https://www.sciencedaily.com/releases/2016/01/160126162209.htm
Jaha, och hur menar du att det påverkar vad vi ska ge våra hundar att äta? Du vägrar inse att du måste se på alla faktorer inkl arv.
 
Som alltid arv och miljö. Dock betydligt fler cancerfall i Kina än i Sverige och det var det vi diskuterade.

'Leading cause of death'
China has approximately 20% of the world's population, but it has 22% of new cancer cases and 27% of the world's cancer deaths.
http://www.bbc.com/news/world-asia-china-29610059

A new report estimates there were 4.3 million new cancer cases and more than 2.8 million cancer deaths in China in 2015, with lung cancer the most common cancer and the leading cause of cancer death in China.
With increasing incidence and mortality, cancer is the leading cause of death in China and is a major public health problem.
https://www.sciencedaily.com/releases/2016/01/160126162209.htm
Hitta en studie som utesluter rökning så går det möjligen att få ett relevant resultat. Kineser röker mest i världen.
 
Jag tror att sannolikheten för att hundar med sin korta levnadstid ska hinna utveckla cancer för att de äter ris som innehåller arsenik är ytterst liten.
Många cancerformer som drabbar människor beror på att kroppen utsatts för ett eller flera crancerframkallande ämnen under lång tid, något som hundkroppen inte riktigt hinner med.
 
Asiater är mer cancerdrabbade. Högre mängd arsenik har uppmätts i asiaters urin. Statistik, cancerdiagnoser och behandlingar finns inte i samma utsträckning som i väst. Det finns några öar i Japan där världens äldsta befolkningar bor - deras huvudföda har varit sötpotatis sedan urminnes tider. De har inte alls ätit ris. På senare år har de yngre förstås börjat äta annat än sötpotatis, men fortfarande bor där flest hundraåringar i världen.
I Kina finns otroligt många unga personer drabbade av cancer.
Finns det någon pålitlig studie/forskning som påvisar detta i samband med ris och inget annat?
 
Har inte vi i Sverige kontroller av foder? Det är ju koller på salmonella i kyckling på tuggben och foder mm...men gift som Arsenik struntar vi helt i eller?
 
Jag tror att sannolikheten för att hundar med sin korta levnadstid ska hinna utveckla cancer för att de äter ris som innehåller arsenik är ytterst liten.
Många cancerformer som drabbar människor beror på att kroppen utsatts för ett eller flera crancerframkallande ämnen under lång tid, något som hundkroppen inte riktigt hinner med.
Cancer är den vanligaste dödsorsaken hos hundar och också unga hundar dör av cancer. Diabetes typ 2 ökar hos hundar. Arsenik ökar också risken för diabetes typ 2. Det är upp till varje hundägare att bedöma och avgöra vad man vill utfodra med. Den som tycker att det är viktigt att ge ris av någon anledning - den gör det. Jag tillhör dem som inte vill ge något som kan skada oavsett hur stor/liten risken är. Jag ger heller inte lök eller choklad. Lite lök en gång om dagen eller en chokladbit nån gång dödar heller inte, men de flesta vill inte ge det. :)
 
Finns det någon pålitlig studie/forskning som påvisar detta i samband med ris och inget annat?

Arsenic link from eating rice confirmed by major study

A study of more than 18,000 people in Bangladesh has established a link between rice consumption and arsenic exposure and toxicity.


"Although there have been studies before which have suggested a connection, this research, carried out by scientists from America, Asia and De Montfort University, in Leicester, UK, is the biggest-ever study of its kind.

Tests carried out on those who ate large amounts of rice showed they had higher levels of arsenic in their system than those who did not. Furthermore, those who ate more rice had more symptoms such as skin lesions, a sign of arsenic toxicity in the body."
http://www.dmu.ac.uk/about-dmu/news...rom-eating-rice-confirmed-by-major-study.aspx
-------------------------------------------------------------------------------------------

"Last December, Jackson published a study that found that pregnant women in New Hampshire who ate rice were more likely to have arsenic in their urine. Each gram of rice consumed was associated with a 1 percent increase in total urinary arsenic."

http://www.npr.org/sections/thesalt/2012/02/16/146994249/yes-theres-arsenic-in-your-rice-
but-is-that-bad
 
Senast ändrad:
Arsenic link from eating rice confirmed by major study

A study of more than 18,000 people in Bangladesh has established a link between rice consumption and arsenic exposure and toxicity.


"Although there have been studies before which have suggested a connection, this research, carried out by scientists from America, Asia and De Montfort University, in Leicester, UK, is the biggest-ever study of its kind.

Tests carried out on those who ate large amounts of rice showed they had higher levels of arsenic in their system than those who did not. Furthermore, those who ate more rice had more symptoms such as skin lesions, a sign of arsenic toxicity in the body."
http://www.dmu.ac.uk/about-dmu/news...rom-eating-rice-confirmed-by-major-study.aspx
-------------------------------------------------------------------------------------------

"Last December, Jackson published a study that found that pregnant women in New Hampshire who ate rice were more likely to have arsenic in their urine. Each gram of rice consumed was associated with a 1 percent increase in total urinary arsenic."

http://www.npr.org/sections/thesalt/2012/02/16/146994249/yes-theres-arsenic-in-your-rice-
but-is-that-bad
De här studierna säger ju ingenting om ris kontra andra livsmedel eller leverne för övrigt i just asien
 
De här studierna säger ju ingenting om ris kontra andra livsmedel eller leverne för övrigt i just asien

Det finns flera studier som visar tydlig koppling arsenik i dricksvatten -. cancer. Det finns studier utförda i Indien och Bangladesh som tyder på att arsenik från ris innebär hälsohot på samma sätt som arsenik i dricksvatten. Jag vet inte om det finns någon studie med direkt koppling intag av ris - cancer men jag känner inte att det borde behövas heller för att acceptera att ris faktiskt innehåller arsenik som människor och djur tar upp och som orsakar cancer.

(Däremot har jag faktiskt inga problem med att ge hundfoder med ris om det skulle vara det som funkar bäst för min hund, det finns andra aspekter att ta hänsyn till också)
 
Studie:
Rice is a major exposure route for arsenic in Chakdaha block, Nadia district, West Bengal, India

Några citat:
"For rice samples cooked in water with As concentration less than 10 µg/L, the As content is proportional to the As concentration in the equivalent raw rice (Fig. 4A(I)) but when cooked in water with As concentration greater than 10 µg/L, a poor correlation was observed between As in cooked and raw rice (Fig. 4A(II)) – this supports the findings that the As concentration of cooked rice depends on As content of cooking water"
(min fetning. Notervärt är att 10 µg/L är gränsvärdet för dricksvatten i EU)

"Arsenic-in-rice-related human health risks are of serious concern in West Bengal, a median lifetime cancer risk from cooked rice of 7.62 104 being calculated for the population in Chakdaha block considered in this study, is higher than the 104 –106 range typically used by the USEPA as a threshold to guide determination of regulatory values. The median total risk from combined rice and water intake was 1.48 103 . The contributions to this median risk from drinking water, rice and cooking of rice were found to be 48%, 44% and 8%, respectively. Thus, rice is a major potential source of As exposure in the As-affected study areas in West Bengal and the most important exposure pathway for groups exposed to low or no As in drinking water."
 
Cancer är den vanligaste dödsorsaken hos hundar och också unga hundar dör av cancer. Diabetes typ 2 ökar hos hundar. Arsenik ökar också risken för diabetes typ 2. Det är upp till varje hundägare att bedöma och avgöra vad man vill utfodra med. Den som tycker att det är viktigt att ge ris av någon anledning - den gör det. Jag tillhör dem som inte vill ge något som kan skada oavsett hur stor/liten risken är. Jag ger heller inte lök eller choklad. Lite lök en gång om dagen eller en chokladbit nån gång dödar heller inte, men de flesta vill inte ge det. :)
Fetma ökar risken för diabetes typ 2. Du vet väl om att svenska hundar OFTA lider av övervikt?
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/undersokning-mer-an-varannan-svensk-hund-och-katt-overviktig
 
Sannolikheten är minimal. Skribenten har kört samma "vargen kommer" i cirkus ett decennium utan uppbackning av forskning, eller ens kliniska hypoteser/resultat.
Minns du när vi diskuterade ESBL i kyckling i ett annat hundforum? Du hette Koppargaller där och sa samma sak. Nu har vargen kommit beträffande ESBL.

Beträffande arsenik i hundfoder så är vargen på frammarsch. Veterinärer och hundägare i hela världen är medvetna om riskerna och har slutat att ge ris.

Trenden i hela västvärlden är att hundägare vill att hunden ska äta lika bra mat som de själva äter. Hunden är en familjemedlem som inte ska äta ris för ofta - detsamma för barnen eller oss själva. Vidare är trenden: råvaror av livsmedelskvalitet och spannmålsfritt foder. Du kan läsa om det här i petfoodindustry.com
 
Minns du när vi diskuterade ESBL i kyckling i ett annat hundforum? Du hette Koppargaller där och sa samma sak. Nu har vargen kommit beträffande ESBL.

Beträffande arsenik i hundfoder så är vargen på frammarsch. Veterinärer och hundägare i hela världen är medvetna om riskerna och har slutat att ge ris.

Trenden i hela västvärlden är att hundägare vill att hunden ska äta lika bra mat som de själva äter. Hunden är en familjemedlem som inte ska äta ris för ofta - detsamma för barnen eller oss själva. Vidare är trenden: råvaror av livsmedelskvalitet och spannmålsfritt foder. Du kan läsa om det här i petfoodindustry.com
Det är skillnad på att tro och på att ha bevis. Tror du att du är ett orakel? På riktigt? :confused:
 
Har inte vi i Sverige kontroller av foder? Det är ju koller på salmonella i kyckling på tuggben och foder mm...men gift som Arsenik struntar vi helt i eller?
De rapporter från jordbruksverket som finns på nätet visar en hopslagen siffra av tungmetaller och salmonella. Arsenik är en tungmetall som inte redovisas separat där.

Du kan fråga jordbruksverket, men du måste be att få uppgifter separat på hundfoder med ris och jag vet ej om den statistiken finns. Däremot kan du få uppgifter om ett speciellt fodermärke och hur mycket arsenik det innehåller. En svårare sak är att därefter tolka värdena och det är är något som t ex giftexperten professor Marie Vahter kan göra, men jag tror inte hon är så engagerad i hundfoder. Det behövs så otroligt lite arsenik för att skada på lång sikt och jag tror inte någon av oss kan tolka de siffror vi skulle få.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp