Det är skillnad på att tro och på att ha bevis. Tror du att du är ett orakel? På riktigt? :confused:
Du skriver väldigt mycket OT och det förstör tråden om jag ska svara på varje off-topic fråga du ställer. :) Mitt råd: Läs länkarna i tråden som flera har lagt ut. Google-översätt är ett tips om du har problem med engelskan.
 
Du skriver väldigt mycket OT och det förstör tråden om jag ska svara på varje off-topic fråga du ställer. :) Mitt råd: Läs länkarna i tråden som flera har lagt ut. Google-översätt är ett tips om du har problem med engelskan.
Jag avsåg E.Coli. Du kan inte jämföra på det viset. Det är helt irrelevant att jämföra bakterier och ett grundämne.
Som sagt så är du inte orakel.
Härskarteknik fungerar inte på mig, så vet du det.
 
Jag avsåg E.Coli. Du kan inte jämföra på det viset. Det är helt irrelevant att jämföra bakterier och ett grundämne.
Som sagt så är du inte orakel.
Härskarteknik fungerar inte på mig, så vet du det.
Det handlar inte om det, utan är en parallell generellt. Fundera på vad jag menar.

Förlåt om jag sårade dig, det var inte avsikten. Jag ville bara ge ett tips, eftersom många tycker det är jobbigt med engelskan. ( tänkte så eftersom du inte har läst länkarna ) Det är inget skamligt att tycka att fackengelska är jobbigt att läsa. Jag själv föredrar svenska som sannolikt de flesta andra på forumet gör.
 
Cancer är den vanligaste dödsorsaken hos hundar och också unga hundar dör av cancer. Diabetes typ 2 ökar hos hundar. Arsenik ökar också risken för diabetes typ 2. Det är upp till varje hundägare att bedöma och avgöra vad man vill utfodra med. Den som tycker att det är viktigt att ge ris av någon anledning - den gör det. Jag tillhör dem som inte vill ge något som kan skada oavsett hur stor/liten risken är. Jag ger heller inte lök eller choklad. Lite lök en gång om dagen eller en chokladbit nån gång dödar heller inte, men de flesta vill inte ge det. :)

Cancer hos hund har sannolik mer med arv att göra än att de eventuellt ätit ris som kan innehålla arsenik.
Det är ingen här spm förnekar att hundar dör av cancer, men det är troligtvis inte särskilt sannolikt att de skulle hinna utveckla cancer pga eventuellt arsenik i ris.

Det skulle behövas göras långtidsstudier på hund för att dra de slutsatserna du gör, och sådana studier vad gäller cancer/arsenik har ej gjorts.
 
Lägg ner den attityden.
Går utmärkt att läsa engelska men fortfarande var det inte det jag efterfrågade.
Jag kanske ska ställa frågan på engelska istället så du kan hitta rätt länkar?
Varför kan du inte hitta länkar själv? Fråga på engelska så får du massor av svar.

Jag menade inget illa. Google-översätt är ett bra hjälpmedel om man fastnar på enstaka ord eller uttryck. Jag använder det själv i såna sammanhang, men man måste kunna sortera ut konstiga översättningar. Det funkar skapligt för den som kan engelska hyfsat bra, men är inget för en nybörjare. De flesta svenskar förstår vardagsengelska, men många tycker det är jobbigt med fackengelskan. Om du inte jobbar med språket dagligdags, läser engelska fackböcker eller just nu läser på ett universitet, så har du tappat många ord. Man måste hålla ett språk levande - inget konstigt med det.
 
Det skulle behövas göras långtidsstudier på hund för att dra de slutsatserna du gör, och sådana studier vad gäller cancer/arsenik har ej gjorts.
Vi kan få vänta i många 10 - tals år på sådana studier. Många generationer av hundar har hunnit födas och dö innan dess. Cancer av arsenik i ris har varit känt sen 1970-talet, men det var först 2012 som det uppmärksammades av FDA i USA och andra myndigheter och media och man började ge råd om det. Arsenik i brunnsvatten har åtminstone varit känt sen 1950-talet.

Var och gör sitt val. De flesta barnfamiljer äter ris mer sällan i dag efter råd från BVC. Man vill heller inte ge sin fyrbenta familjemedlem något som man vet skadar de tvåbenta. De som bryr sig är hundägare som också är medvetna om annat i hundfoder som på lång sikt kan ge skador och cancer. Ex är konserveringsmedel i hundfoder.
 
Men alltså, medicinska studier handlar oftast om förhöjda risker på gruppnivå. Du verkar tolka det som att "arsenik i ris ger cancer". Sådana grova slutsatser dras sällan i studier.
Självklart inte på individnivå.Det är precis som du säger och råd ges nu till konsumenter av ris. Vad menar du som inte redan framkommit i länkarna i tråden?
 
Självklart inte på individnivå.Det är precis som du säger och råd ges nu till konsumenter av ris. Vad menar du som inte redan framkommit i länkarna i tråden?
Jag pratar inte om länkarna, jag är inte tillräckligt intresserad av ämnet för att läsa dem.

Det jag pratar om är dina rätt yviga resonemang om att arsenik i ris ger cancer. Jag menar att slutsatser i studier i allmänhet inte formuleras så, alltså oavsett om det gäller ris och cancer, risk för blodpropp pga p-piller eller något annat.
 
Varför kan du inte hitta länkar själv? Fråga på engelska så får du massor av svar.

Jag menade inget illa. Google-översätt är ett bra hjälpmedel om man fastnar på enstaka ord eller uttryck. Jag använder det själv i såna sammanhang, men man måste kunna sortera ut konstiga översättningar. Det funkar skapligt för den som kan engelska hyfsat bra, men är inget för en nybörjare. De flesta svenskar förstår vardagsengelska, men många tycker det är jobbigt med fackengelskan. Om du inte jobbar med språket dagligdags, läser engelska fackböcker eller just nu läser på ett universitet, så har du tappat många ord. Man måste hålla ett språk levande - inget konstigt med det.
Det är ju du som väljer att länka en massa och knapplåna mig så det verkar ju som att du vill säga mig något. Dock så innehåller inte länkarna det jag vill veta eller efterfrågar i mina inlägg så det blir bara mästrande.

Jag är heller inte intresserad av dina besserwisserlektioner i googling, googel translate, engelska som språk.

Du vet ingenting om mig eller någon annan och våra engelskakunskaper eller kunskap att tolka text, svensk som engelsk. Jag kan ha engelska som modersmål eller läsa fakta på engelska dagarna i enda på mitt jobb.
 
Forsk
Självklart inte på individnivå.Det är precis som du säger och råd ges nu till konsumenter av ris. Vad menar du som inte redan framkommit i länkarna i tråden?
Visst är arsenik cancerframkallande. På människa. Det finns inte en studie som visar detsamma på hund.
 
Minns du när vi diskuterade ESBL i kyckling i ett annat hundforum? Du hette Koppargaller där och sa samma sak. Nu har vargen kommit beträffande ESBL.

Beträffande arsenik i hundfoder så är vargen på frammarsch. Veterinärer och hundägare i hela världen är medvetna om riskerna och har slutat att ge ris.

Trenden i hela västvärlden är att hundägare vill att hunden ska äta lika bra mat som de själva äter. Hunden är en familjemedlem som inte ska äta ris för ofta - detsamma för barnen eller oss själva. Vidare är trenden: råvaror av livsmedelskvalitet och spannmålsfritt foder. Du kan läsa om det här i petfoodindustry.com
Wow, jag måste gjort ett betydande intryck eftersom du minns det o mitt nick efter sisådär 10 år? Efter alla dina år på nätet borde du vara bekant med ordet netikett? Har du problem med läsförståelsen så kan jag tipsa om google.

Nej vargen har inte kommit vad gäller ESBL eller MRSA.
Ditt uppförande o bemötande gentemot @Voff är inte OK på en endaste liten fläck.
 
Jag tror att sannolikheten för att hundar med sin korta levnadstid ska hinna utveckla cancer för att de äter ris som innehåller arsenik är ytterst liten.
Många cancerformer som drabbar människor beror på att kroppen utsatts för ett eller flera crancerframkallande ämnen under lång tid, något som hundkroppen inte riktigt hinner med.
Jag har ingen aning om hur det förhåller sig med sambandet hund-ris-arsenik-cancer och tidsaspekten fast det där med att hundar lever mycket kortare tid än människor och därför inte hinner utveckla vissa sjukdomar och skador stämmer ju inte alltid.
Ett skadligt ämne som hos en människa kan kräva 30 år för att framkalla skador kan göra samma sak med en hund på tre år (väldigt generellt, alltså).
Det finns till exempel flera cancerformer som hos människa tar decennier för att utveckla men ändå förekommer hos (försöks)möss som har en levnadstid på två år.
Fast det där har du säkerligen koll på, men kanske inte alla här som inte nördat in på liknande ämnen :). (Vilket inte är skrivet förklenande om någon :up:)
 
Jag pratar inte om länkarna, jag är inte tillräckligt intresserad av ämnet för att läsa dem.

Det jag pratar om är dina rätt yviga resonemang om att arsenik i ris ger cancer. Jag menar att slutsatser i studier i allmänhet inte formuleras så, alltså oavsett om det gäller ris och cancer, risk för blodpropp pga p-piller eller något annat.
Om du är så ointresserad förstår jag inte varför du öht deltar i denna tråd.

Jag känner väl till hur diskussionsdelen ska se ut i en vetenskaplig rapport. Du bör nog läsa på lite om det, eftersom du inte vet att under rubriken "Diskussion" har uppsatsskrivaren möjlighet att analysera och dra slutsatser. I diskussionsdelen kan man också föra ett subjektivt resonemang. :)

Dock är detta ett forum för hundfolk och inte en plats att diskutera utformningen av akademiska uppsatser.

Om du har problem med mitt sätt att uttrycka mig är det enkelt att låta bli att läsa mina inlägg.
 
Om du är så ointresserad förstår jag inte varför du öht deltar i denna tråd.

Jag känner väl till hur diskussionsdelen ska se ut i en vetenskaplig rapport. Du bör nog läsa på lite om det, eftersom du inte vet att under rubriken "Diskussion" har uppsatsskrivaren möjlighet att analysera och dra slutsatser. I diskussionsdelen kan man också föra ett subjektivt resonemang. :)

Dock är detta ett forum för hundfolk och inte en plats att diskutera utformningen av akademiska uppsatser.

Om du har problem med mitt sätt att uttrycka mig är det enkelt att låta bli att läsa mina inlägg.
Jag ska genast börja läsa på, tack för lektionen! Sällar mig tacksamt till skaran som du besserwissrat i denna tråd. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp