Forsk

Visst är arsenik cancerframkallande. På människa. Det finns inte en studie som visar detsamma på hund.
Jo det finns många studier som visar att arsenik är cancerframkallande för hundar. Jag har länkat flera av dem tidigare i tråden. Jag förstår inte varför du deltar så aktivt i en tråd, när du inte läser ens rubrikerna till länkarna. Du är då väldigt ointresserad av ämnet.
 
Wow, jag måste gjort ett betydande intryck eftersom du minns det o mitt nick efter sisådär 10 år? Efter alla dina år på nätet borde du vara bekant med ordet netikett? Har du problem med läsförståelsen så kan jag tipsa om google.
Nej vargen har inte kommit vad gäller ESBL eller MRSA.
För tio år sedan var jag inte aktiv, så då måste du ha diskuterat med någon annan. Jo, jag kommer mycket väl ihåg Koppargaller och det tror jag alla som var aktiva då kommer ihåg. Du utmärkte dig med andra ord. Du vet själv.
Har du missat:
"Men sannolikheten för att en hund som kontinuerligt äter foder i vilket det förekommer ESBL-bildande E. coli ska bli bärare av sådana bakterier är ändå stor. Dessutom bör hunden om möjligt inte äta färskfoder, eller annat icke värmebehandlat foder, om den behandlas med antibiotika samt en tid efter avslutad behandling. Detta eftersom behandling med antibiotika gynnar förekomsten av resistenta bakterier. Därmed ökar även sannolikheten för att sådana bakterier ska finnas i stor mängd i hundens avföring, vilket i sin tur ökar risken för vidare spridning."
http://www.sva.se/antibiotika/anmalningspliktig-resistens/esbl/esbl-i-farskfoder-for-hund
 
Dock så innehåller inte länkarna det jag vill veta eller efterfrågar i mina inlägg
.
Jo om du läst rubriken till länken hade du sett att det du efterfrågade finns.
Rubrik:
Arsenik kopplat till riskonsumtion bekräftats i omfattande studie
(fritt översatt) rubrikens original:
Arsenic link from eating rice confirmed by major study
En studie av mer än 18.000 personer i Bangladesh visar ett samband mellan riskonsumtion och arsenikexponering och toxicitet. (förgiftning)

Underrubrik originaltext:

A study of more than 18,000 people in Bangladesh has established a link between rice consumption and arsenic exposure and toxicity.

Studien visar att de som åt mycket ris hade mer arsenik i sin kropp än de som inte åt ris. De risätade hade mer sjukliga hudförändringar som är tecken på arsenikförgiftning i kroppen.
"Dåliga nyheter för riskonsumenter är att vi och andra har visat att det innehåller hög koncentration av arsenik , särskilt den giftiga formen oorganisk arsenik" .

"The bad news for rice consumers is that we and others have shown that it contains high concentration of arsenic, especially the toxic forms of this element known as inorganic arsenic."

"Although there have been studies before which have suggested a connection, this research, carried out by scientists from America, Asia and De Montfort University, in Leicester, UK, is the biggest-ever study of its kind.

Tests carried out on those who ate large amounts of rice showed they had higher levels of arsenic in their system than those who did not. Furthermore, those who ate more rice had more symptoms such as skin lesions, a sign of arsenic toxicity in the body."
http://www.dmu.ac.uk/about-dmu/news...rom-eating-rice-confirmed-by-major-study.aspx
 
Jag ska genast börja läsa på, tack för lektionen! Sällar mig tacksamt till skaran som du besserwissrat i denna tråd. :up:
Lite självkritik vore inte fel Mandalaki. Läs vad du själv skrivit och se att jag enbart har svarat på det. Om du lär dig nåt nytt så är det väl inte fel heller, eller? :)
 
Jo om du läst rubriken till länken hade du sett att det du efterfrågade finns.
Rubrik:
Arsenik kopplat till riskonsumtion bekräftats i omfattande studie
(fritt översatt) rubrikens original:
Arsenic link from eating rice confirmed by major study
En studie av mer än 18.000 personer i Bangladesh visar ett samband mellan riskonsumtion och arsenikexponering och toxicitet. (förgiftning)

Underrubrik originaltext:

A study of more than 18,000 people in Bangladesh has established a link between rice consumption and arsenic exposure and toxicity.

Studien visar att de som åt mycket ris hade mer arsenik i sin kropp än de som inte åt ris. De risätade hade mer sjukliga hudförändringar som är tecken på arsenikförgiftning i kroppen.
"Dåliga nyheter för riskonsumenter är att vi och andra har visat att det innehåller hög koncentration av arsenik , särskilt den giftiga formen oorganisk arsenik" .

"The bad news for rice consumers is that we and others have shown that it contains high concentration of arsenic, especially the toxic forms of this element known as inorganic arsenic."

"Although there have been studies before which have suggested a connection, this research, carried out by scientists from America, Asia and De Montfort University, in Leicester, UK, is the biggest-ever study of its kind.

Tests carried out on those who ate large amounts of rice showed they had higher levels of arsenic in their system than those who did not. Furthermore, those who ate more rice had more symptoms such as skin lesions, a sign of arsenic toxicity in the body."
http://www.dmu.ac.uk/about-dmu/news...rom-eating-rice-confirmed-by-major-study.aspx
Det nedlåtande mästrandet fortsätter....:meh:
Om DU inte varit så upptagen av det du själv vill framföra kanske du försökt se vad jag undrat över.
Jag HAR läst fast du verkar tro att jag inte fattat eller nått liknande, men dina länkar ger inte svar på det jag frågat efter.

Helt meningslös diskussion som ändå bara lär leda till ännu en länk och mer klappar på huvudet så jag lämnar ämnet. Kanske någon annan kommer med de svar jag funderat över längre fram i tråden.
 
Hundar får cancer av arsenik. Det finns arsenik i ris. Hur stor risken är för den egna hunden är upp till var och att avgöra. Jag vill inte riskera onödig exponering av arsenik. Jag ger heller inte av den anledningen foder med kyckling från USA.

Människor som äter ris ofta har en högre procent cancer. Hundar tål inte arsenik bättre än människor. De flesta hundar väger mindre än vad människor gör och ju mindre individ desto större risk.

Så Asiater över lag är överrepresenterade vad gäller cancersjukdommar?
Jag menar på intet vis att det inte är arsenik i ris, men det måste vara något
mer som gör att man utvecklar cancer utav det.
 
Konklusion- det finns inget som säger att hunden får cancer av att äta foder med ris. Skrämselpropaganda är inget för mig.
Mår hunden bra av sitt foder med ris ser jag inte att det finns någon anledning till att ge annat foder.
Arsenik i ris torde inte vara något nytt som tillkommit på senare år.
Länkar också denna artikel med en något mer balanserad syn på det hela (länkar i text):
http://www.svd.se/risatare-lever-langre-och-har-mindre-cancer
 
Länkar också denna artikel med en något mer balanserad syn på det hela:
http://www.svd.se/risatare-lever-langre-och-har-mindre-cancer
Det är ingen artikel utan en krönika. Har läst denna tidigare. Denna krönika följer exakt mallen för hur en krönika ska se ut:
en provocerande rubrik, en kort inledning som fångar läsaren med personliga kontroversiella tankar, några halsbrytande ideér med personliga argument och några motargument och med en knorr på slutet.
En krönika är inte att jämföra med en vetenskaplig artikel. Den är ungefär som ett lättsamt blogginlägg, skriven för att roa och underhålla.
 
Det är ingen artikel utan en krönika. Har läst denna tidigare. Denna krönika följer exakt mallen för hur en krönika ska se ut:
en provocerande rubrik, en kort inledning som fångar läsaren med personliga kontroversiella tankar, några halsbrytande ideér med personliga argument och några motargument och med en knorr på slutet.
En krönika är inte att jämföra med en vetenskaplig artikel. Den är ungefär som ett lättsamt blogginlägg, skriven för att roa och underhålla.
Jag vet vad en krönika är, tack. Läs länkarna. Och för att dessa länkar sammanfattats i form av en krönika så innebär det inte att de är mindre sanna.
I övrigt är det anmärkningsvärt att Kina är det enda land där ris är basföda som har en ökande frekvens av cancer.
 
Hade svägerskorna här i går. Vi tre ihop har barn på 13, 11, 5, 3 och strax under året.
Ingen av oss har fått nån info från BVC om ris i barnens kost. Vi tillhör olika BVC.
Jag har dessutom i 7 år jobbat inom kök i skola och äldrevård och gått regelbundna kurser inom näringslära, hygien, kost osv genom mina arbetsgivare och heller aldrig fått infon om att ris skulle vara skadligt att förtära.
Jag har jobbat med livsmedel på olika vis från 1991-2013 och är utbildat kock i grunden.
Jag tycker som @Christensen1 att det är mycket skrämselpropaganda.
Studier i all ära men det finns gott om smala studier som pekar dit man vill. Forskning där man studerat bredare, djupare, uteslutit andra faktorer som kan påverka är för mig mer trovärdigt.
Att arsenik kan finnas i ris från vissa områden tvivlar jag inte på. Inte heller att det är cancerframkallande. Men bredden och faran med det köper jag inte ännu.
 
Så Asiater över lag är överrepresenterade vad gäller cancersjukdommar?
Jag menar på intet vis att det inte är arsenik i ris, men det måste vara något
mer som gör att man utvecklar cancer utav det.
Ja, det är de.
Jag vet vad en krönika är, tack. Läs länkarna. Och för att dessa länkar sammanfattats i form av en krönika så innebär det inte att de är mindre sanna.
I övrigt är det anmärkningsvärt att Kina är det enda land där ris är basföda som har en ökande frekvens av cancer.
Brist på dokumentering i form av statistik, brist på behandling och om det finns behandling så brister det i registrering i journaler. Många har inte råd att ens uppsöka läkare. Det är brist på specialutbildade cancerläkare, tillgång till cellgifter är begränsad mm Folk blir sjuka och dör och det är inte mer med det.

Kina har blivit en starkt växande industristat och är inte att jämföra med fattiga risätande länder. Tillgång på utbildning/universitet skiljer sig.
 
Hade svägerskorna här i går. Vi tre ihop har barn på 13, 11, 5, 3 och strax under året.
Ingen av oss har fått nån info från BVC om ris i barnens kost. Vi tillhör olika BVC.
.
BVC är för barn upp till 6 år. Eftersom det yngsta barnet du skriver om är 3 år, kanske närmare 4, så var det kanske inte aktuellt med arsenik i barnmat/barndrycker när ni gick på spädbarnskontroll. Det kom 2013.

Ofta är det info vid speciella träffar för föräldrar och missar man det så... Lappar kan sitta på väggarna med viktig info. Jag tror inte att de tjatar om det vid varje vaccinering. När barnet är nyfött och föräldrarna går på de första kontrollerna ger BVC råd om mat och då tar de garanterat upp det här, annars gör de ett tjänstefel.

Här från barnhälsovården i Skaraborg:

Allmän information till föräldrar
"Arsenik finns främst i risprodukter Samtliga risprodukter som undersökts – gröt, välling och risdrycker – innehöll arsenik. Särskilt risdrycker skulle kunna innebära en hälsorisk för små barn. De används ofta som ersättning för mjölk till exempelvis mjölkallergiska barn eller barn som äter veganmat och konsumeras då under en längre tid. – Även andra studier av risdrycker visar liknande resultat. Vi ser så pass allvarligt på det här att vi avråder föräldrar från att ge risdrycker till barn under sex år, säger Emma Halldin Ankarberg. Barngröt och välling av ris konsumeras under en kortare period i livet och även om de också innehåller arsenik behöver de inte undvikas helt. Däremot bör föräldrar inte alltid ge risbaserad gröt och välling, utan variera med andra sorter."

http://www.vgregion.se/upload/PV skaraborg/Barnhälsovården/kostinfo/metaller_i_barnmat_foraldrar.pdf
 
BVC är för barn upp till 6 år. Eftersom det yngsta barnet du skriver om är 3 år, kanske närmare 4, så var det kanske inte aktuellt med arsenik i barnmat/barndrycker när ni gick på spädbarnskontroll. Det kom 2013.

Ofta är det info vid speciella träffar för föräldrar och missar man det så... Lappar kan sitta på väggarna med viktig info. Jag tror inte att de tjatar om det vid varje vaccinering. När barnet är nyfött och föräldrarna går på de första kontrollerna ger BVC råd om mat och då tar de garanterat upp det här, annars gör de ett tjänstefel.

Här från barnhälsovården i Skaraborg:

Allmän information till föräldrar
"Arsenik finns främst i risprodukter Samtliga risprodukter som undersökts – gröt, välling och risdrycker – innehöll arsenik. Särskilt risdrycker skulle kunna innebära en hälsorisk för små barn. De används ofta som ersättning för mjölk till exempelvis mjölkallergiska barn eller barn som äter veganmat och konsumeras då under en längre tid. – Även andra studier av risdrycker visar liknande resultat. Vi ser så pass allvarligt på det här att vi avråder föräldrar från att ge risdrycker till barn under sex år, säger Emma Halldin Ankarberg. Barngröt och välling av ris konsumeras under en kortare period i livet och även om de också innehåller arsenik behöver de inte undvikas helt. Däremot bör föräldrar inte alltid ge risbaserad gröt och välling, utan variera med andra sorter."

http://www.vgregion.se/upload/PV skaraborg/Barnhälsovården/kostinfo/metaller_i_barnmat_foraldrar.pdf
Du tror inte vi alla gick på BVC med våra barn som små? De föddes inte som 11-åringar.
Och jag skev att det yngsta barnet var under ett år....du som är så snabb på att påtala hur andra läser slarvig.
Och för dina gissningar skull så blev treåringen 3 för ca månaden sen.

Kost till barn, äldre och inom sjukvård är ganska noga. Finns mycket man flaggar för på dessa uppdateringskurser men ännu har inte ris varit någon stor bov och varit uppe till diskussion.
Vi petar i oss och djuren värre saker än så.
 
För ca två veckor sen publicerades denna veterinärartikel:
http://www.veterinarypracticenews.com/arsenic-exposure-poses-a-growing-risk-to-pets/ skriven av
Dr. Narda Robinson, DVM, DO, MS, FAAMA, is an assistant professor at Colorado State University and president and CEO of CureCora, an integrative medical education center in Fort Collins, Colo.

Lite ur den:
Arsenic Exposure Poses a Growing Risk to Pets
"Could arsenic toxicity be contributing to some of the frustrating medical problems that physicians and veterinarians see daily?" ......

What About Pets?

…Do dogs eat rice? What about puppies? Sure they do. Whether mainstream or holistic, dog food manufacturers frequently couple rice with animal-based ingredients. This means that, day in and day out, meal after meal, dogs and puppies may be ingesting high levels of arsenic. Arsenic-heavy rice may be combined with arsenic-heavy chicken, further raising the risk of toxicity.

http://www.veterinarypracticenews.com/arsenic-exposure-poses-a-growing-risk-to-pets/
 
Du tror inte vi alla gick på BVC med våra barn som små? De föddes inte som 11-åringar.

Kost till barn, äldre och inom sjukvård är ganska noga. Finns mycket man flaggar för på dessa uppdateringskurser men ännu har inte ris varit någon stor bov och varit uppe till diskussion.
Vi petar i oss och djuren värre saker än så.

Märkligt ställe du jobbar på. Många skolor har minskat dagarna då de serverar ris i skolorna. Här några:

Larmet om höga halter av arsenik i flertalet risprodukter har fått Karlskrona kommun att sluta servera ris på förskolor.

"Efter SVT:s avslöjande om höga halter arsenik i flertalet risprodukter har Karlskrona kommuns kostenhet tagit fram nya riktlinjer som innebär att inget ris kommer att serveras på kommunens förskolor och endast en gång i veckan på skolor och inom omsorgen.

http://www.sydostran.se/karlskrona/kommunen-lyssnar-till-krrislarm/

Stopp för riskakor och risdryck i förskola och skola

Enligt livsmedelsverkets rekommendation kommer Vetlanda kommun att helt sluta servera riskakor och risdryck i skola och förskola. Anledningen är att ris innehåller arsenik i varierande halter.
http://vetlanda.se/nyheter/2015/2015-09-30-stopp-for-riskakor-och-risdryck-i-forskola-och-skola.html
Fler kommuner:
https://www3.sala.se/Information/Nyhetsarkiv/2015/Information-angaende-arsenikhalt-i-ris/
Jg känner till många fler kommuner...
 
Märkligt ställe du jobbar på. Många skolor har minskat dagarna då de serverar ris i skolorna. Här några:

Larmet om höga halter av arsenik i flertalet risprodukter har fått Karlskrona kommun att sluta servera ris på förskolor.

"Efter SVT:s avslöjande om höga halter arsenik i flertalet risprodukter har Karlskrona kommuns kostenhet tagit fram nya riktlinjer som innebär att inget ris kommer att serveras på kommunens förskolor och endast en gång i veckan på skolor och inom omsorgen.

http://www.sydostran.se/karlskrona/kommunen-lyssnar-till-krrislarm/

Stopp för riskakor och risdryck i förskola och skola

Enligt livsmedelsverkets rekommendation kommer Vetlanda kommun att helt sluta servera riskakor och risdryck i skola och förskola. Anledningen är att ris innehåller arsenik i varierande halter.
http://vetlanda.se/nyheter/2015/2015-09-30-stopp-for-riskakor-och-risdryck-i-forskola-och-skola.html
Fler kommuner:
https://www3.sala.se/Information/Nyhetsarkiv/2015/Information-angaende-arsenikhalt-i-ris/
Jg känner till många fler kommuner...
Inte ett dugg konstigt eftersom livsmedlet inte är stoppat och alla kommuner väljer själva vad de vill servera.
 
Kina har blivit en starkt växande industristat och är inte att jämföra med fattiga risätande länder. Tillgång på utbildning/universitet skiljer sig.
Vad menar du med det? Räknar du Japan som ett fattigt land? Eller Singapore? :confused:
I övrigt kan jag meddela att i landstinget där jag arbetar finns det ingen reducering av ris i kosten. Inte heller i det landsting jag var tidigare.
 
Mest reducering i skola/förskola.
Vad menar du med det? Räknar du Japan som ett fattigt land? Eller Singapore? :confused:
Det finns några öar i Japan där det bor flest 100-åringar i världen. De har sen urminnes tider haft sötpotatis som huvudföda och inte alls ätit ris.

En par artiklar ur i Svd:
"Det märkliga faktum kvarstår dock att den generation som blivit den äldsta som funnits på vår planet under de första 50–60 åren av sina liv var uppfödd på sötpotatis.".....
"Kolhydraterna kom främst från sötpotatis och inte från ris. Maten innehåller nästan inget socker alls och väsentligt mindre gryn och spannmål än i övriga Japan."

http://www.svd.se/varldens-aldsta-kvinna-dod

De gamlas by på de odödligas ö
http://www.svd.se/de-gamlas-by-pa-de-ododligas-o

Gener har också betydelse. Forskare har sett speciella gener hos en del japaner som gör att de lever längre.
( Mina funderingar: Japaner har överlevt flera atombombningar. De som överlevde kan ha haft speciellt starka gener som nu finns i generationerna efter. De svaga individerna dog och har inte fått avkomma.)

I cancerrapport från 2014 står om att lagen för analysering av cancer, cancerbehandling och forskning och registrering cancer kom till i dec 2013. De kan ha varit sent ute och inte registrerat cancrar tidigare. Kanske nån annan hittar bättre svar.
Står om lagen här:
"Law Concerning the Promotion of Cancer Registration was established in December 2013 to facilitate the understanding and analysis of the morbidity, medical care, and outcome of cancer and the other surveys and research of cancer, thereby improving cancer control."
http://ganjoho.jp/data/reg_stat/statistics/brochure/2014/cancer_statistics_2014_pre_E.pdf
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp