Tortyr för barn att inte sova på dagen

Mirre

Trådstartare
Ja enligt denna artikel alltså.
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article12899981.ab

Vad säger ni om det?

Isak sover inte på dagen nu mer än ibland.
När han är hos pappan kan han sova på dagis om han behöver det.
Han blir helt enkelt tröttare då eftersom han har längre dagar.
Vi har sagt att han behöver inte sova dagtid men ser personalen att han är jättetrött så kan de lägga honom, men inte efter kl 15.
Då är han lagom trött på kvällen och somnar lugnt och bra och sover sedan hela natten. (oftast) Vaknar pigg och glad.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Vi har kört fri sovning på förskolan. Det har aldrig varit viktigt för oss att barnen ska somna en viss tid på kvällen, det brukar rätta till sig ändå eftersom de faktiskt måste gå upp på morgonen på förskoledagar.

Får man stora sömnproblem kan man ju göra så att man begränsar sovperioden under dagen men att helt avhålla barn som känner att de behöver sova från att sova tycker jag inte är schysst.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Nej det man talar om här är ju barn som uppenbarligen behöver sova, men som hålls vaken till varje pris för att somna i "rätt tid" på kvällen, eller tolkade enbart jag artikeln så?

Sedan så har jag i övrig väldigt lite till övers för Anna, men detta med att hålla små barn vakna trots behov av sömn låter lite tokigt.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Generellt så behöver väl de små barnen sova, men alla är olika.

Vi har lite bekymmer här hemma. Sonen (2 år) väcks vid 8 för att vara på förskolan klockan 9. Sedan sover han max en timme och väcks senast kl 13. På kvällarna somnar han tidigast klockan 21 och sambon och jag får klättra upp och måla kors i taket om nattningarna tar mindre än 40 minuter. När Milton fick sova fritt på förskolan kunde han vara uppe till 22:30-23 och var mycket svårväckt på morgnarna.

De två senaste dagarna har han till och med vaknat före väckarklockan (dvs före mig och sambon också) runt 7:45, med andra ord sover han lite drygt 11 h/dygn.

Vi har faktiskt funderat på att prova hoppa över middagsvilan i sommar när vi är hemma, om inte sonen vill alltså, jag skulle aldrig försöka hålla honom vaken till varje pris bara för att få en lugn kväll. :crazy:
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Sympatisk inställning, Sar! Jag upplever den som sällsynt.

Jag var faktiskt ganska upprörd när jag hade barn i dagisåldern och det uppenbarligen var många föräldrars främsta mål med dagen att barnen skulle somna så tidigt som möjligt på kvällen. (Så att de slapp dem?)

Jag tyckte bara att det var bra att barnet sov bort en del av dagistiden och på så vis kunde umgås mer med mig på kvällen.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Sådär hade vi det också innan vi tog bort middagssömnen.
Han somnade sent, det tog tid och var ofta mycket protester när man skulle natta och sedan var han jättetrött dagen efter.

Nu somnar han bra, nattningarna är lugna och trevliga och han är pigg och glad på morgonen. Så för hans del var det en fördel att ta bort sömnen på dagen.
Men om han somnar dagtid så får han sova.
Vi har ungefär samma tider varje dag men håller inte stenhårt på det.
Är han inte trött vid sovtid så är han inte, dock är han ju oftast det.

Men självklart håller man inte barn vakna som behöver sova.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

kl

My slutade i stort sett att sova på dagen i samband med att Maja föddes. Det hade strulat ett tag innan hon föddes, dvs det tog 1,5 timme att få henne att somna och sen sov hon ca en halvtimme, och när Maja kom blev det ju helt omöjligt att lägga 1,5 timme på att försöka få My att somna. Så vi bestämde att vi slutade att aktivt försöka söva henne, men om hon själv ville sova eller somnade i bilen/vagnen så var det okej (hände dock sällan).

Det är absolut inte superviktigt att hon ska somna tidigt på kvällen. Vi är hemma (hon går inte på förskola än) och har inga tider att passa på morgonen, men det är också skönt att ha lite egen tid på kvällen efter en intensiv dag med barnen. Därför försöker vi undvika att My sover på dagen efter kl 16, för då blir det svårt att lägga henne innan 22, och är jag ensam på kvällen ser jag helst att hon håller sig vaken faktiskt, för annars blir det jättesvårt vid läggningen när jag är själv med båda barnen.

Men som sagt, My brukar inte vilja sova på dagen så det är ju inget större problem här, och hon somnar oftast jätteenkelt på kvällen och sover äntligen bra på nätterna!

Lilla Maja sover naturligtvis när hon vill.

//Julia
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Fast i och med att han sover till 8.00 så blir ju sömnen förskjuten ..

Man kanske för avväga vad man ser helst, sova "länge" på morgonen eller sova tidigare på kvällen. Det är ju inte jättekonstigt att han somnar runt 21 ändå med de tider ni har, eller är det bara jag som ser det så?

Ella kliver allt som oftast upp kring 6.30-7 och somnar runt 19-19.30, sover dock inte så länge på förskolan naturligt ( dvs vi har inget krav att dom ska väcka henne, men hon sover max 1 h på förskolan ). Jag finner hennes sömn rätt normal för en tvååring.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Generellt så behöver väl de små barnen sova, men alla är olika.

Vi har lite bekymmer här hemma. Sonen (2 år) väcks vid 8 för att vara på förskolan klockan 9. Sedan sover han max en timme och väcks senast kl 13. På kvällarna somnar han tidigast klockan 21 och sambon och jag får klättra upp och måla kors i taket om nattningarna tar mindre än 40 minuter. När Milton fick sova fritt på förskolan kunde han vara uppe till 22:30-23 och var mycket svårväckt på morgnarna.

De två senaste dagarna har han till och med vaknat före väckarklockan (dvs före mig och sambon också) runt 7:45, med andra ord sover han lite drygt 11 h/dygn.

Vi har faktiskt funderat på att prova hoppa över middagsvilan i sommar när vi är hemma, om inte sonen vill alltså, jag skulle aldrig försöka hålla honom vaken till varje pris bara för att få en lugn kväll. :crazy:

Men det är väl rätt naturligt att somna 21 om man vaknar 8? Jag hade nog aldrig påbörjat en nattning före den tiden om barnet dessutom sover under dagen.


*kl*
Jag brukar ibland förundras över de som lägger barnen vid 18.30 och sedan tycker att de vaknar tidigt... Barn kan ju inte sova hur länge som helst i streck.

Jag upplever nog också att många föräldrar sliter med nattningarna just för att de har en fix tid då de vill att barnen ska lägga sig. Och är då barnet inte trött så blir det ju en lååång nattning (påfrestande för båda parter).

Vi har gjort det rätt lätt för oss och lägger barnen när vi ser att de börjar bli trötta. Nu är ju de stora snart 6 år så de fixar faktiskt att gå och lägga sig utan några protester (de kan ju ligga och läsa en bok el.dyl) även om de inte känner sig jättetrötta eftersom de greppar att de behöver stiga upp extra tidigt el. likn. dagen efter.
Men när de var mindre så la vi dem just efter att man märkte att de mattades av. Vi såg också gärna ett gapskratt just innan sängdags och körde tvärtemot "sakta nedtrappnings-tipsen" men man får väl läsa av vad man har för sorts barn och hur det fungerar för just det barnet.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Sympatisk inställning, Sar! Jag upplever den som sällsynt.

Jag var faktiskt ganska upprörd när jag hade barn i dagisåldern och det uppenbarligen var många föräldrars främsta mål med dagen att barnen skulle somna så tidigt som möjligt på kvällen. (Så att de slapp dem?)

Jag tyckte bara att det var bra att barnet sov bort en del av dagistiden och på så vis kunde umgås mer med mig på kvällen.

Sen kan det ju även vara lite olika från fall till fall, kompisens barn har varit hopplös en period, när föräldrarna går och lägger sig så är det en kamp att få barnet i säng, på morgonen har barnet studsat upp för att sedan vara trött och grinig hela fm, tvärslockna på middagsvilan och inte gått att få fart på förrens efter närmare tre timmar och så börjar cirkusen om på kvällen. Ingen var särskilt lycklig... Så där var de brutala och tvingade barnet att vara vaken utan middags sömn för att få in en bättre dygnsrytm och idag så sover barnet vissa dagar en timme på dagen, andra dagar ligger barnet och vilar för att sedan vara pigg och glad och sedan faktiskt går och lägger sig med restän av familjen utan att de ska behöva bli osams.

Men visst de som inte vill att barnet ska sova för att de ska kunna lägga barnen kl 19, det känns ju helt absurt...
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Kl

Jag ser det som att alla barn är olika, liksom vi vuxna, med sömnen. Alla behöver olika mkt sömn för att orka med.

Vår dotter blir trött vid 18 tiden på kvällen och vid 19 brukar hon sova. Sen sover hon hela natten till ca 6-7 tiden. Sover ca 45min-1,5h mitt på dagen. Har hänt ett par gånger att hon ej sovit på dagen, det har hon överlevt men man märker att hon tappar energi tidigare.

Sömben är inget vi har styrt utan hon verkar behöva mkt sömn och jag har inget emot att vakna tidigt.
Nu har hon alldeles nyss börjat på dagis men sovrutinerna är de samma och funkar nu med :) sover ca 1 h på dagis efter lunch.

Sen har vi en bekant vars son sover mkt mkt mindre än vår dotter, men han lever gott och mår bra :)
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Får man stora sömnproblem kan man ju göra så att man begränsar sovperioden under dagen men att helt avhålla barn som känner att de behöver sova från att sova tycker jag inte är schysst.
Så gjorde vi; drog ner sovtiden på dagen successivt allteftersom. Den sista tiden sov han ca 30 min vid lunch. Sen till sommarledigheten så märkte vi att han inte behövde sova på dagar längre och till hösten 2010 när han skulle fylla tre så togs dagssömnen bort även i barnomsorgen.

*kl*
Vi har aldrig skippat eller minskat dagssömn för att få "slippa barn" på kvällen. Däremot märkte vi ju att han var för trött för att gå upp på morgonen om han lade sig för sent på kvällen, oavsett att han sov på dagen. Nu när jag är f-ledig och sonen inte går i barnomsorg lägger han sig vid ca 19.30-20 och vaknar någonstans mellan 7 och 8 på morgonen. Och sover alltså inte på dagen (3,5 år gammal).
 
Senast ändrad:
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Min tjej har rätt varierande sovtider, allt eftersom hur mycket hon känner att hon behöver sova. Vi har i stort inte haft några problem med varken kvälls eller dagssömnen förutom under en period för ett år sedan, då var vi tvunga att försöka hålla henne från att sova på dagen, annars vaknade hon på natten och smet upp vid 2-3 tiden och tyckte att det var dags att vara vaken då.

Var ensamstående på den tiden, i en stad utan någon form av barnpassning. Var nära på att bli helt knäckt, fick aldrig sova. :crazy: Hon är flink i fingrarna och smart så varenda natt hade vi en fångvaktar-ritual där dörrar, skåp och lådor låstes och jag var tvungen att låsa in henne i mitt sovrum över natten, gömma nyckeln högt. Hon lyckades under den perioden, nattetid då hon smygit upp utan att väcka mig: Bryta upp ett gäng barnlås och översvämma lägenheten inte bara 1 gång, utan tre! Hon bröt sig även in i köket och lyckades lossa barnlåset på spisen så varenda platta stod igång.

Det var den värsta perioden i mitt liv, hon sov i snitt 5 timmar/dygn. Nu är läget dock normaliserat och hon sover bra om nätterna och upp till två timmar på dagen.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Håller med.
För mig är det inte viktigt att sonen somnar tidigt.

Vi hade dock en period där han var trött och somnade i "normal" tid på kvällen, men om han fick sova fritt på dagen vaknade han vid 02-tiden och tyckte det var lekdags...

Nu har det gått över som tur är och han får sova hur länge han vill på dagen!
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

"Varnar experten Anna Wahlgren"....


*spyr*

Tror hon inte barnen far illa av att bli lämnade gråtande i sängen på kvällen? Eller att tryckas ner i vagnen tills de inser att de aldrig kommer att bli lyssnade på så det är lika bra att ge upp?
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Nej, men nu är det ju som sagt tidigast 21 han somnar. Vi antecknar faktiskt insomningstiden just denna vecka för en undersökning vi är med i och ingen kväll denna vecka har han somnat före 21:40, 22:15 är den längsta kvällen. Denna vecka skiljer sig på inget sätt från de vanliga när det kommer till insomningstid. Han är dock trött redan vid 19-tiden så det där med att se på barnet när det börjar bli trött och lägga efter det fungerar dåligt här hemma. :crazy:

Naturligtvis är han vaken längre än de barn som går upp klockan 6-7, det har vi medvetet valt eftersom sambon och jag är kvällsmänniskor, vi skulle inte ha samma glädje av att ha två av kvällstimmarna vi har tillsammans om de var på morgonen, dessutom får sambon mer tid med sonen när han är vaken lite längre på kvällarna eftersom han åker till jobbet innan vi går upp på morgnarna.

Det som gör att vi upplever det som jobbigt är att han absolut inte vill sova, han är vansinnigt arg innan han lyckas varva ner (hur nere i varv han än var när nattningen började). Vi försökte ett tag att ta upp honom klockan 7, men det var samma tid i säng ändå... :D

Enligt AW (som jag iof mycket sällan håller med) ska han ju sova 13-13,5 h/dygn, vi kanske ska ha högläsning av artikeln imorgon.

Och om nu någon fått den uppfattningen - vi vill inte att han ska sova för att vi ska få slippa umgås med parveln kvällstid, det handlar snarare om att sambon blir störd när han ska sova och att jag faktiskt skulle behöva lite mer tid på kvällarna till att plugga. Såhär dags får jag inget vettigt gjort.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Jag tror sömnbehovet varierar starkt från barn till barn samt även i perioder. Om det kan vara någon tröst så sov inte våra barn så mkt som 13h/dygn i den åldern.
Det sägs att det ska ta ungefär 14 dagar att ändra en sömnrytm d.v.s att om man väcker barnet tidigare så kommer det så småningom även att somna tidigare allt annat lika men det förekommer säkert variationer även där.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Tack det är en tröst för mig som får "lite" ångest av sådana där artiklar med en son som har LITET sömnbehov dvs sover inte några 13,5 h per dygn...

Sonen är morgonpigg och vaknar gärna kring 06.00 oavsett läggtid (ibland redan vid 05.00 och ibland sovmorgon till 07.00) så han behöver somna vid 19-20.00 för att orka med dagen efteråt har inget emot om han är uppe längre MEN då vaknar han ändå samma tid men är på pissdåligt humör för att han är trött men sova NEJ varför det det är ju morgon?

Sova på dagen har han slutat med sen ett par månader (fyller 3 år i sommar) då det slutade med att han förvisso somnade på kvällen då han var trött MEN vaknade typ 02.00 och ansåg att det var morgon och dags att kliva upp och leka... inte så skoj och somnar senare var heller ingen hit då han var trött. Så en bra natt som i natt sov han ca 11 timmar somnade strax efter 19.00 och vaknade 06.20 vilket ger 11,5 timme MEN att han dessutom idag skulle sova 2h mitt på dagen vore en lögn han skulle ALDRIG somna före 15-16-tiden utan en timmes bråk och det är ju på tokförsent då somnar han typ 22.00 och vaknar förmodligen 05.00 (ju senare läggtid desto tidigare vaknar han) och så har vi ett ekorrhjul av dålig sömn och trött pojke igen.

Så det känns trösterikt att höra att alla 2-3 åringar inte sov 13,5 h :)

Lillebror på fyra månader sover ibland LÄNGRE pass på natten... igår somnade båda strax efter 19.00 och Isak vaknade först 04.50 och kom in i vårt sovrum och tyckt det var morgon då hade lillebror inte ens vaknat för att äta ännu.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Jag håller med om att det är fel att tvinga att barn att vara vaket som verkligen är trött och då menar jag runt lunchtid, senare eftermiddag förstår jag att man håller barnet vaket. Men att barn skulle behöva sova på dagen så långt upp i ålder tror jag inte är så vanligt.

Vi har gett upp att försöka styra Emilias sömn, hon får nu sova hur hon vill och när hon vill. Hon får nästan panik i sängen om vi försöker lägga henne och hon inte är tillräkligt trött. Nu gör vi oftast så att vi borstar tänderna och tar på pyamas vid 20 och sen får hon sitta med oss i soffan till vi ser att hon inte orkar hålla ögonen öppna, då får hon lägga sig i sängen och somnar direkt utan gråt (sover mkt bättre på natten då också). Det brukar bli runt 21 som hon somnar. Sen blir hon väckt vid 6 på morgonen, antingen av sin syster eller så väcker vi henne för det är dags att gå till dagis. Då är hon trött men piggnar snabbt till.

Jag hämtar henne sen på dagis vid 12 och ibland är hon väldigt trött då och somnar i vagnen på väg hem och ibland håller hon igång någon timme här hemma innan hon somnar. Sover oftast 2 h då.

Så hon sover alltså ungefär 9h på natten och 2h på dagen. 11h totalt är väl egentligen för lite för en 2 åring men det är det som fungerar bäst för henne.

Lillasyster är 7 månader och hon har länge somnat vid 20 på kvällen och vaknar pigg och glad senast vid 6 (sover såklart precis som hon vill under dagen). Emilia har inte aldrig haft så tydliga vanor.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Vår dotter sov genom hela sin första tid med oss, nu sover hon inte på långa vägar så mycket som vissa barn. Absolut inga 13.5 h och hon mår finemang. Hon och Isak verkar ha rätt lika dygnsrytm.

Jag tror att barnen måste få styra sin egen sömn i största mån, eller vi har iaf försökt att styra E´s sömn så lite som möjligt. Den enda restriktion som förskolan har är att inte låta henne sova om klockan passerar 14 om hon somnat i tid.

10-11.5 timmar är vanligt under förskoledagar, när hon är hemma sover hon längre under middagsluren.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 419
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 262
Senast: Blyger
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 874
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp