Tortyr för barn att inte sova på dagen

Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Ja att hon går ut med att detta är tortyr osv och sedan föreslår att man ska överge barn gråtandes eller bumpa vagnen kraftigt och trycka ner en ovillig bebis till att tvångssövas gör det nästan lite komiskt :/

Jag är oxå skeptisk till AW, inte minst efter de där filmerna för något år sedan, men dock tror jag inte att hon förespråkar att man ska överge gråtande barn- hon är ju tydligen totalt emot FMM. Däremot tycker hon inte man ska ta upp och trösta utan lugna barnet i vagnen med ramsor mm.

Jag läste hennes filosofi eller vad man ska säga när L var liten (provade dock aldrig - tyckte det verkade för krångligt med schema) och tyckte inte alls att den var hemsk då - boken handlar ju bara om att man ska göra ett tydligt mat- och sovschema och att man ska rulla vagn och lääsa ramsor för att få barnet att somna. Inte så dramatiskt. Däremot var ju filmerna hemska!!!

Sedan kan jag hålla med henne om att något är fel om föräldrarna säger till förskolepersonalen att barnen inte får sova på dagen och barnen blir så trötta att de somnar i en buske eller liknande. Det är ju faktiskt precis lika elakt att neka en dödstrött unge att sova som att försöka tvångssöva tycker jag.

AKO, som bar och ammade och ammade och bar i ett och ett halvt år och som fortfarande sover med sin lilla unge på natten.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Ako skrev:
Sedan kan jag hålla med henne om att något är fel om föräldrarna säger till förskolepersonalen att barnen inte får sova på dagen och barnen blir så trötta att de somnar i en buske eller liknande. Det är ju faktiskt precis lika elakt att neka en dödstrött unge att sova som att försöka tvångssöva tycker jag.

Ja absolut. Det är hemskt tycker jag om det finns föräldrar som tvingar barnen att vara vakna under dagen ( trots sömnbehov ) för att dom ska somna tidigt på kvällen ( för att föräldrarna vill ha egentid ).
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Ja, jag tänkte på det när jag bytte dagis nu, och personalen frågar mig hur länge hon får sova middag.

Ja, sålänge hon vill? Vad annars?
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Ja, jag tänkte på det när jag bytte dagis nu, och personalen frågar mig hur länge hon får sova middag.

Ja, sålänge hon vill? Vad annars?

Min lilla som blir 2 nu är en riktig sjusovare och kan lätt sova ett par timmar på dagen om hon får, vilket betyder att skulle hon få göra det så blir det kaos här hemma på kvällarna, därför sover hon en timme och sen blir hon väckt, på den timmen orkar hon sen kvällen till läggdags som vi satt till kl. 20 för de små (2 o 5 år).
Sen går vi upp 7.30-8.00 och dagis börjar 9.

Funkar för oss :)
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Alltsa det ar inte alls hemskt att ramsa och buffa och rulla barn som somnar av det. Felet med hennes teori ar att detta ska funka pa ALLA barn, aven de som inte somnar av buffningen.

Jag sag en engelsk serie en gang dar de foljde flera olika familjer som alla foljde tre olika teorier. En hard linje a la AW med lite kroppskontakt (btw har ni sett nar AW flaskmatar en bebis och vagrar ha ogonkontakt med den? Och proppar i den sa mycket mat det gar utan att den spyr), en mittemellanlinje och sa en mjukislinje med barnet i sangen, bara hela tiden och alltid lyssna pa det. Behover jag saga att de tva sista alltid hade mest nojda barn?
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

FAast det är väl ingen som har tyckt att det är hemskt? Det folk reagerar på är ju i fall man inte låter barn som behöver sova på dagen göra det bara för att det ska bli tidiga kvällar. Om du nekade dem att sova på dagen fast de var dödströtta (nu är ju dina barn stora nog att inte sova på dagen, men om man tänker att de var 2-3 år) hade det ju varit en annan sak.

Ja, men jag gör det ju dels också för att jag vill ha hyfsat tidiga kvällar, jag vill inte ha ungarna vakna till tio, jag vill inte känna att jag måste tvinga mig själv uppe för att ungarna inte har gått och lagt sig. Just i den åldern du talar om var det ganska jobbigt för barnen, när de var någonstans mitt emellan med sömnbehovet. När vi började få problem med läggningen, då började vi dra ner på sovlängden på dagen, för att efter ett tag vara tvungna att sluta helt sova på dagen. Men under den perioden så kunde eftermiddagarna för dem vara lite tuffa, de var ordentligt trötta, men fick de sova lite för länge, så blev de uppe hela kvällen istället, med följden att de i alla fall var trötta dagen efter för att den sammanhängande sömnen under natten var för kort. Just den där perioden, innan de helt växt ifrån att sova på dagen, var ganska jobbig för alla inblandade. Man fick ju ta det lite från dag till dag också.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Alltsa det ar inte alls hemskt att ramsa och buffa och rulla barn som somnar av det. Felet med hennes teori ar att detta ska funka pa ALLA barn, aven de som inte somnar av buffningen.

Jag sag en engelsk serie en gang dar de foljde flera olika familjer som alla foljde tre olika teorier. En hard linje a la AW med lite kroppskontakt (btw har ni sett nar AW flaskmatar en bebis och vagrar ha ogonkontakt med den? Och proppar i den sa mycket mat det gar utan att den spyr), en mittemellanlinje och sa en mjukislinje med barnet i sangen, bara hela tiden och alltid lyssna pa det. Behover jag saga att de tva sista alltid hade mest nojda barn?

Jag är alltså INTE för tuffa metoder eller AW, och jag hoppas inte mitt förra inlägg lät så? Jag bara menade att jag tycker att det är lika illa att inte låta trötta barn sova som det är att försöka tvångssöva sådana som inte vill...
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Na, det lat inte sa (jag vet att du ar en mjukis ;)) jag bara fortsatte pa din mening "inte sa dramatiskt" for hennes metoder ar inte alls dramatiska om de funkar. Ibland glommer jag skriva att jag bara filosoferar vidare :) Vad jag forstatt star det mycket vettigt i hennes bok ocksa men jag tanker inte lasa den av principskal :p
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Jag blir bara lite nyfiken på hur era nattningar går till och hur lång tid de tar? Min tvååring går ju upp ungefär samtidigt, sover lika länge dagtid och är en mardröm att lägga. :crazy:

(naturligtvis är barn olika, jag gillar bara av någon anledning att vräka mig i mitt elände när andra berättar om smidiga nattningar :p)
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Jag blir bara lite nyfiken på hur era nattningar går till och hur lång tid de tar? Min tvååring går ju upp ungefär samtidigt, sover lika länge dagtid och är en mardröm att lägga. :crazy:

(naturligtvis är barn olika, jag gillar bara av någon anledning att vräka mig i mitt elände när andra berättar om smidiga nattningar :p)

Vi har 4 barn och det är då de 2 minsta som lägger sig tidigare, vi hade problem tidigare och det var ett himla massa spring innan det blev lugnt, så nu kör vi godnatt proceduren enligt följande-
Förbereder dem ca 30 minuter innan åtta att snart är det dax för pjamas, sen blir det ren blöja och pjamas, sen borstar vi tänder, fixar välling och sen säger vi godnatt till alla som är hemma och även då hunden...

Sen lägger jag den stora och då säger de godnatt till varandra och sen den lilla med välling och sätter på en "lyssnar saga".

Tog lite tid innan det funkade, men nu är lilla gumman först in på toa för tandborstning och verkar gilla att gå och lägga sig.. den stora kan komma upp någon gång, men oftast så somnar de snabbt och det tar ca 15 minuter:)

Lider med dig, nattning som inte funkar är otroligt frustrerande :(
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Isak dricker välling på skötbordet medan jag byter blöja sätter på pyjamas, sen borstar vi tänderna samt tvättar av händer/ansikte och annat som kan tänkas behövas tvättas. Sedan läser vi två böcker, släcker och säger godnatt. Tar ca 15 minuter. Han somnar själv.

Även om allt annat kan vara kaos har vi haft fina nattningar nästan jämt, han har testat i ngn period förra sommaren och i julas men då har jag bara envisats och han har gett sig. Han har alltid fått gå och lägga sig "trött" så han haft lätt att sova. Vi hade lite problem innan vi tog bort lunchvilan igen då han inte var trött men sen dess har det fungerat klockrent.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

KL

Vi äter kvällsmat, duschar och tar på pyjamas, borstar tänder osv.
Sedan går vi upp i sängen och läser saga (sedan vi började med det är det toppen att gå och lägga sig) ibland byter vi sagan mot en kortare film.
Sedan släcker vi, säger godnatt och jag sitter kvar på sängen tills han somnat ordentligt.
Har vi sett på film går han och lägger sig när den är slut och då släcker vi på en gång.
Kan ibland ta en stund innan han har somnat men det är aldrig något bråk eller tjafs vid nattningen.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Vi har råkat få väldigt pigga och vakna barn som INTE har nåt stort behov av sömn.

Vår store son som blir 5 i höst slutade sova dagtid hemma när han var runt 2.5 år. På förskolan sov han i 45 min. Men slutade även med det för nåt år sen. Han har helt enkelt inte behovet. På kvällen lägger han sig runt kl 20 men är inte direkt trött ändå. Tar en stund innan han somnar. Då har han ändå kanske haft en aktiv dag med mkt utomhusvistelse.

Vår lille son blev 2 i mars. Han har inte sovit dagtid hemma på några månader nu. Råkar kanske somna till i bilen nån gång men väldigt sällan det händer. På förskolan är han jättetrött vid vilan och somnar direkt, men dom låter honom sova i 45 minuter. Sen är han pigg och glad resten av dagen.

Våra barn har aldrig varit så trötta att dom somnat i soffan/på golvet eller nåt sånt. Knappt dom somnar i bilen. Det är väl bara att acceptera att alla är olika och anpassa sömnen efter varje individs behov.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 419
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 262
Senast: Blyger
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 874
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp