Tortyr för barn att inte sova på dagen

Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Så det känns trösterikt att höra att alla 2-3 åringar inte sov 13,5 h :)

Mina tvillingar har aldrig sovit mer an 10-11h/natt - jo, ngn enstaka gang kanske - och de vaknar ALLTID tidigt pa morgonen, aven om de av nagon anledning somnat sa sent som 22. Men vid de tillfallena sover de a andra sidan igen pa dagen.

De ar 3.5ar och sover fortfarande middag de dagar de inte ar pa forskolan.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Och vår tillvaro blev mycket trevligare när sam som 23 månaders tvingades vara vaken hela dagen. Men jag kan inte skylla på att jag vill slippa honom heller då han inte går på dagis.

Enligt mej är det Anna w som står för tortyren och inte jag.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Ja att hon går ut med att detta är tortyr osv och sedan föreslår att man ska överge barn gråtandes eller bumpa vagnen kraftigt och trycka ner en ovillig bebis till att tvångssövas gör det nästan lite komiskt :/
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

KL. Ludvig har aldrig haft så stort sömnbehov, inte ens som liten bebis. Han är 2½ år nu, och ungefär sedan han var två har vi slutat att lägga honom aktivt på dagen eller vad man ska säga. Det blev ofta en utdragen historia och ganska jobbigt så det är skönt att inte behöva det längre. När vi är hemma sover han oftast inte på dagen och då somnar han vid halv åtta ungefär, och går upp vid sju. På dagis sover han ibland, han får välja själv och de dagar han är trött går han helt enkelt och lägger sig i vagnen när de som ska sova ska göra det. Detta framförallt om han har kommit redan tidigt på morgonen (vid halv åtta). Jag tycker att det är skönt att han är så tstor att han inte prompt måste sova på dagen längre, eftersom han inte alls alltid ville det och det blev ganska jobbigt att få honom till det på slutet, men de dagarn han somnar är jag minst lika nöjd för det. Är det en dag då man har jobbat / varit på dagis är det ju skönt att han har sovit så att han är vakrn och pigg i några timmar efter att man kommit hem han går oftast till halv fem, men lämnas dock 3 av de 4 dagar han går klockan 10).
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Ja, hennes "metoder" tycker jag är mer tortyr än att inte låta sitt barn sova på dagen.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Snäckan (18-19 mån) sover mellan 1 och 2½ timme på dagen, nu är hon uppe i två timmar och tjugo minuter. Det varierar, efter en dagisvecka är hon rätt trött och sover mycket på lördagen, på söndagen oftast inte mer än en timme. Fullt ös däremellan.

Hon får sova när hon är trött, och däckar oftast mellan tolv och ett på dagen. Jag jobbar, så vill hon vara upp en timme extra på kvällen blir jag bara glad:)
Somnar oftast runt 20 och sover till 7 (med x antal uppvak/nappyl).
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Så gjorde vi; drog ner sovtiden på dagen successivt allteftersom. Den sista tiden sov han ca 30 min vid lunch. Sen till sommarledigheten så märkte vi att han inte behövde sova på dagar längre och till hösten 2010 när han skulle fylla tre så togs dagssömnen bort även i barnomsorgen.

*kl*
Vi har aldrig skippat eller minskat dagssömn för att få "slippa barn" på kvällen. Däremot märkte vi ju att han var för trött för att gå upp på morgonen om han lade sig för sent på kvällen, oavsett att han sov på dagen. Nu när jag är f-ledig och sonen inte går i barnomsorg lägger han sig vid ca 19.30-20 och vaknar någonstans mellan 7 och 8 på morgonen. Och sover alltså inte på dagen (3,5 år gammal).

Våra barn har sovit en stund på dagen tills de var ca 3 - 3,5 år - lite olika beroende på vem man pratar om.

Min erfarenhet att rutiner är det allra tryggaste för barnen och det spelar ingen större roll hur de ser ut, bara dagarna är ganska lika. Barnen går upp ung samma tid varje dag, äter frukost ung samma tid, sover middag ung samma tid etc etc.

Men som med allt annat så har man olika sömnbehov och reagerar olika på avsaknad av sömn. En del blir uppskruvade och får svårt att varva ned, andra blir arga och gråter lätt.

Våra barns olikheter till trots så har sömnen inte varit något större problem, men jag tror som sagt på rutinerna och tryggheten som de ger.

De föräldrar som upplever att barnen inte somnar på kvällen om de sovit middag på dagis skyller ibland felaktigt på dagis. Jag tycker barnen somnar tryggare om de fått vila en stund på dagen och när det är svårt att somna så beror de snarare på annan uppskruvad aktivitet.
 
Senast ändrad:
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

kl
Här sover min 21 månaders runt 11-12 timmar på natten, han får somna när han verkar trött och det brukar bli runt 20 och vi väcker honom runt 07. Han har inte riktigt samma tider på dagis varje dag. Däremot så sover han alltid 1 1/2 timme på dagis. Det har vi begränsat det till. Han behöver sova för att orka med dagen.
De händer när han är ledig att vi får sovmorgon och då kan det bli att vi sover till 10 och då verkar han inte behöva sova under dagen även om han får möjligheten (typ bilen, eller promenad med vagnen) men han somnar tidigare på kvällen.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Ella kliver allt som oftast upp kring 6.30-7 och somnar runt 19-19.30, sover dock inte så länge på förskolan naturligt ( dvs vi har inget krav att dom ska väcka henne, men hon sover max 1 h på förskolan ). Jag finner hennes sömn rätt normal för en tvååring.

Melker sover ungefär liknande som Ella. Somnar vid 19-19.30 och går upp mellan 5-6.30, oftast runt 6-tiden men nu har 5 varit standard en period :grin: Sover inte längre på morgonen om han är vaken längre på kvällen så jag antar att han har hittat sin sovrytm. Har förövrigt somnat samma tid sedan han var ca 6 v.

Dagssömnen är det si och så med, sover på förskolan mellan 30 min-1 timme. Hemma sover han oftast runt 30 minuter, ibland längre och ibland inte alls. Har han inte somnat vid 14-tiden hoppar vi över sovandet för det mesta. Är vi ute på något kan han dock sova i bilen
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Åh tack, vad skönt att veta att det inte är bara är vi som kliver upp kl 5 med en pigg tvååring just nu. Nej vi vill inte heller bli av med henne under kvällen och försöker hålla henne vaken, men det spelar ingen roll.

Vi ska prova en annan rutin i natt så får vi se..
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

5 är lite tidigt.... efter 6 är ok tycker jag, jag kan ju alltid välja att lägga mig 20 med dem om jag är trött. Men 5... är jäkligt tidigt....
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

"Varnar experten Anna Wahlgren"....


*spyr*

Tror hon inte barnen far illa av att bli lämnade gråtande i sängen på kvällen? Eller att tryckas ner i vagnen tills de inser att de aldrig kommer att bli lyssnade på så det är lika bra att ge upp?

Håller med! För henne är alla barn lika o det verkar inte finnas några individer. Fattar inte att man pulicerar skräp som hon varnar för!!

Man får väl rätta sig efter sitt barn. W är snart tre och blir erbjuden att sova middag på förskolan, oftast ligger han bara vaken och tittar. Å andra sidan sover han hur skönt som helst nattetid!
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Knapplån

Jag torterade min tvååring idag. Han vägrade somna på eftermiddagen, vinkade bara hejdå till mig och plastelefanten innan han gled ner för sängen och gick iväg för att leka.

Inte behövde vi ägna oss åt att hålla den lilla vaken framåt kvällen heller, tvärtom fick vi stålsätta oss med en generös portion tålamod när det var dags för läggdags. :p
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Vi torterade Emilia också, hon ville inte heller sova på dagen. Men somnade i bilen kl 18 och sov till vi väckte henne vid 6 idag. Men jag insåg då att jag aldrig skulle vilja att hon somnade så tidigt, saknade henne massor på kvällen.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

KL

Problemet är väl i regel inte att barnen är vakna om kvällen utan att de är så otroligt trötta på morgonen om de varit uppe på kvällen.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Min 5-åring slutade sova middag när han var 2 nånting. Det räckte att han sov 30 min på dagis för att vara vaken till 23 på kvällen. Så jag sa ifrån om middagssömn.
Jag ville inte heller slippa honom på kvällen, men eftersom jag jobbade och skulle upp 5.30 ville jag ju själv gå och lägga mig innan 23.
Nu sover han om man inte väcker honom helst mellan 22-09.
Nattar honom oftast vid 21, men han ligger i sängen och leker en stund innan han somnar.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

Barn är individer, men visst tycker jag synd om de barn som behöver sova på dagen men som inte får "för att de ska somna på kvällen". Hur bra funkar man själv när man inte får sova tillräckligt mycket?

Om E av någon anledning inte har sovit på dagen upplever inte jag det som att han somnar lättare eller tidigare på kvällen, snarare att allt blir mycket stökigare och somnar före normal nattningstid gör han inte.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

*kl*

Jag tillhör den "hemska" skaran som tvingar mina barn att sova rejält på nätterna. Inte för att jag inte vill träffa dem, men för att de ska orka med sitt liv, övertrötta barn är inte heller speciellt mysiga. Mina barn går fortfarande och lägger sig 19.00 på kvällarna (somnar då kring 19.30), de är 6 & 8 år gamla. De kan vara väldigt svårväckta ändå på morgonen när vi kliver upp kring 06.00, och de skulle aldrig orka med sina skoldagar på ett vettigt sätt om de inte sov så mycket. De har i och för sig alltid haft ett stort sömnbehov. Fick de bestämma själva skulle de naturligtvis vara vakna ett par timmar till på kvällen, men då skulle dagarna bli fullständig katastrof.
 
Sv: Tortyr för barn att inte sova på dagen

FAast det är väl ingen som har tyckt att det är hemskt? Det folk reagerar på är ju i fall man inte låter barn som behöver sova på dagen göra det bara för att det ska bli tidiga kvällar. Om du nekade dem att sova på dagen fast de var dödströtta (nu är ju dina barn stora nog att inte sova på dagen, men om man tänker att de var 2-3 år) hade det ju varit en annan sak.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 419
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 262
Senast: Blyger
·
Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
5 874
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp