Bukefalos 28 år!

Tovig katt

M

mawito

Jag har en katt som är korsning av något slag. Är ganska säker på att hon har norsk skogskatt i sig.
Hon har ganska lång päls och yvig svans. Hon har haft lite tovor i pälsen från och till men dom brukade gå att kamma ut eller klippa bort.

För ett tag sen fick hon massa tovor under hela magen. All päls liksom filtade ihop sig. Försökte reda ut och klippa men det blev bara värre. Nu har dessa "klumpar" ramlat av. Hon har inte haft klåda eller några besvär direkt.

Någon som har varit med om samma??? Vad kan man göra förutom att borsta katten?
Kan hon vara sjuk på något sätt?
 
Hur vet du att hon är en korsning av nått slag? Alla med långhåriga katter (nästan iaf) påstår sig ha en skogiskorsning, varav 95% inte har nån form av renrasigt i sig.
 
Har Du kollat tandstatusen på katten? Dåliga tänder hos en katt gör att deras "kam" inte fungerar. Har en skogiskorsning själv och hennes päls filtade ihop sig. Gick till veterinären och vi kollade hennes tänder. Fyra tänder var ruttna och massor av tandsten!! Efter utförd behandling klippte vi ner henne och idag fixar hon pälsvården igen!
Värt ett försök kanske? :confused:
 
Ja det har jag inte tänkt på. Tack så mycket. Ska kolla det!
 
Jag skrev inte att hon har något renrasigt i sig. Jag skrev att det antagligen finns norsk skogskatt i henne. Men det kan ju vara hennes mamma som har en mamma som har en åttondel skogskatt i sig...
Eller vad menade du :confused:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
933
Senast: Hoarfrost
·
  • Artikel
Dagbok Jag har haft mina katter i snart 4 månader och vi har blivit familj med varandra. Det är ett par sociala individer jag bor med, även om...
Svar
7
· Visningar
1 110
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Min långhåriga katt (Norsk Skogkatt) får väldigt sällan (om ens någonsin) tovor i sin fantastiska päls, utom på magen, just där hon blev...
Svar
6
· Visningar
1 112
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag är hundmänniska ut i fingerspetsarna och har således inte någon som helst erfarenhet av katter och dess vård, vi har dock en katt på...
Svar
19
· Visningar
8 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp