Livet med katter del 2

Jag har haft mina katter i snart 4 månader och vi har blivit familj med varandra. Det är ett par sociala individer jag bor med, även om det tar sig lite olika uttryck. Toni kan vara ganska påflugen när hon ska gosa. Hon noterar när jag lägger mig i soffan och då kommer hon som på beställning. Sen när hon gosat klart så går hon bara. Lina vardagsgosar lite vid datorn och så men kommer sällan och lägger sig på mig för att gosa, men har gjort det ibland. Vid två tillfällen när jag mått dåligt och haft ångest, då är det hon som har kommit och lagt sig på mig och varit gosig. Hon har inte trampat på mig utan bara lagt sig ner och varit mysig. Så fantastiskt att få tröst av katten när man mår skit.

Lina är en lättsam katt. Hon äter med god aptit vilket gör det enkelt för mig. Hon äter den mat jag serverar. Ofta skriker hon i högan sky när jag ska servera maten. Jag har lärt mig att hon inte är döende.

När Lina lagt sig på ett ställe som jag vill ha för mig själv, så har jag bara kunnat lyfta upp henne och placera på ett annat ställe. Hon har i nio fall av tio godkänt den nya platsen och bara kommit till ro där. Så skönt. Lina har också en lite besvärlig päls. Hon kommer inte åt att tvätta sig själv på bröstet och har fått tovor där. Jag har hjälpt henne att reda ut tovorna med en karda och har kunnat ta i ganska hårdhänt utan att hon protesterat eller rört en min. Tyvärr får jag ändå inte bort alla tovor och kommer inte åt att klippa bort dem. Men snart ska katterna vaccineras och jag får väl samtidigt be vet om hjälp med tovorna, samt allmän hälsokontroll.

Toni är kinkig med maten. Hon tycker torrfoder är godast, men ibland har hon fått för sig att hon vill ha blötmat och har då stulit mat från Lina. Så numera händer det att jag serverar blötmat även till henne. Ibland äter hon en del, men hon kan lika gärna rata det. Torrfoder kan hon också bara äta delvis. Det gör det lite svårt att utfodra henne. Jag kan ju inte ge henne resterna vid senare tillfälle om jag inte är hemma eller om jag sover. Hon skulle behöva en svindyr matskål som öppnar bara åt henne, så då skulle hon kunna äta när som helst under dygnet.

Båda katterna är busiga. De jagar tygmöss och är helt vilda emellanåt, vilket kan få mig att skratta. Några tygmöss har strukit med då de slaktat dem, så jag har fått köpa nya åt dem.

Jag har aldrig sett mig som en fjollig människa. Man pratar med djur med vanlig röst. Trodde jag. Numera pratar jag med mina katter och använder ofta en fånig röst. Hur kunde det bli så?

Jag har någon att prata med, även om jag inte får svar på människors vis. Jag tror faktiskt att jag blivit gladare av att ha katter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 813
Senast: Zpunk
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Det blev snabba ryck det här. Jag fick samtalet om gårdagens arbetsintervju i förrgår och mindre än en halvtimme efter att intervjun...
2
Svar
31
· Visningar
3 610
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp