Trådar i urinen - vad är det för fel på min hund?

Nirvana

Trådstartare
Den 30/11 var jag hos veterinären med min yngsta hund (hon är 13 månader) eftersom jag hade märkt att hennes lymfknutor vid halsen var väldigt stora. I övrigt hade hon inte några tydliga symptom på sjukdom, det enda är att hon hade blivit lite pipigare och skälligare när vi var utomhus samt att hon hade kissat inne en gång på helgen (hon var rumsren när hon flyttade till mig när hon var 7 månader, hon har aldrig gjort inne här).
Veterinären tyckte att vi skulle ultraljuda livmodern för att utesluta pyo då skrutten nyligen hade löpt, titta i halsen samt ta ett urinprov för att utesluta uvi. Livmodern såg fin ut, halsen såg förjävlig ut (tonsilit) och urinprovet visade inga tecken på uvi men det var trådar i den och veterinären hade ingen aning om varför. Vi bestämde att hunden skulle få Bactrim i 10 dagar mot halsproblemen och vet. skulle diskutera det konstiga urinprovet med en annan vet. och sedan ringa till mig för att bestämma om vi behövde undersöka det vidare.
Förra veckan ringde vet. till mig igen och talade om att hennes kollegor inte heller visste varför min hund har sån udda urin, och vi bestämde att jag skulle lämna in ett nytt urinprov när hunden hade ätit klart sin medicin.

Idag (eller igår blir det ju) var vi hos vet. igen både för urinprovstagning och halsundersökning eftersom jag fortfarande tyckte att klumpedumpes lymfknutor på halsen var stora. Tyvärr visade det sig att halsen var precis lika ful som den var för två veckor sedan, de mystiska trådarna i urinen är fortfarande kvar och trots att hon har ätit en kur Bactrim som oftast användas för att behandla uvi har hon nu fått högre pH-värde + mer protein i urinen än innan hon åt den, dvs hon verkar ha fått uvi nu. :banghead:
Tyvärr behöver vi nu dela upp hennes behandling i två steg, först ska hon äta lite olika mediciner för tonsiliten och när den är borta ska hon få antibiotika för uvein.

Nu blev det ganska mycket text här men det jag är mest nyfiken på/orolig över är trådarna i hennes urin. Vad sjutton kan det bero på? Min veterinärs ena kollega har varit veterinär i 40 år och aldrig sett något liknande, vilket gör mig sjukt nervös. Hjälp mig Buke, vad är det för fel på min hund? :nailbiting:
 
Nu vet jag inte på hund men jag har själv haft trådar i urinen vid uretrit och det förklarades med att det var slemhinnan i urinblåsan och/eller urinröret som släppte lite. Det var enligt läkaren ofarligt om det uppkom tillfälligt. Hen förklarade det med att det blir lite samma som om man har använt en tandkräm som är för stark och munslemhinnan släpper lite, en lokal irritation helt enkelt. Det kan dock, om det är något som förekommer frekvent, tyda på nedsatt immunförsvar vilket kanske är fallet med din hund eftersom hon har tonsillit på samma gång.
 
Nu vet jag inte på hund men jag har själv haft trådar i urinen vid uretrit och det förklarades med att det var slemhinnan i urinblåsan och/eller urinröret som släppte lite. Det var enligt läkaren ofarligt om det uppkom tillfälligt. Hen förklarade det med att det blir lite samma som om man har använt en tandkräm som är för stark och munslemhinnan släpper lite, en lokal irritation helt enkelt. Det kan dock, om det är något som förekommer frekvent, tyda på nedsatt immunförsvar vilket kanske är fallet med din hund eftersom hon har tonsillit på samma gång.
Tack för svar! Från urinröret kan det iaf inte vara, urinproven togs direkt ur urinblåsan, skulle i så fall vara den slemhinnan som släpper lite. Har ingen aning om det kan bli likadant på hund, men ska diskutera det med veterinären nästa gång vi ska dit.

Finns det inte någon mer som har någon idé? :)
 
Tack för svar! Från urinröret kan det iaf inte vara, urinproven togs direkt ur urinblåsan, skulle i så fall vara den slemhinnan som släpper lite. Har ingen aning om det kan bli likadant på hund, men ska diskutera det med veterinären nästa gång vi ska dit.

Finns det inte någon mer som har någon idé? :)

Om de ser något de inte kan förklara borde de skicka iväg utstryk/urin till experter för bedömning.
 
Tänkte jag kunde uppdatera hur det har gått. Igår hade vi äntligen tid hos det andra djursjukhuset, det blev ultraljud, urinprovskoll och halskoll, och allt såg jättefint ut. :bump: Veterinären gissade att trådarna i urinen kunde ha varit bakterier som antibiotikan har tagit hand om, nu syntes det iaf inga tecken på något sånt där.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
1 832
Senast: Luktpion
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 198
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Tik av större ras, 10 år gammal. Kastrerad pga pyo för 3 år sedan. Började för några månader sedan läcka lite urin när hon låg. Blev...
Svar
7
· Visningar
9 421
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 705
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp