Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Det gjorde viss nytta bara tala om att det blir en anmälan. Som jag begärde så skickade distriktsvet journalkopior till pappa. Med låg en handskriven lapp från vet där han hoppades att Nisse mådde bra ändå under omständigheterna osv =)

Nisse (hon heter så fast hon är en tik) mår så bra man kan önska, hon är inte alls en mönsterpatient - för 'gamla' Nisse är tillbaka, med full energi. Inte det bästa rent konvalescentmässigt man kan tänka sig, hon har lite egna idéer om vad 'hålla sig lugn' betyder - men det är ju helt underbart att energiknippet Nisse är tillbaka, och ett kärt problem med tanke på omständigheterna =)
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Gud vad skönt att läsa att hon mår så bra :laugh: Det var ju skönt att veterinären bryr sig något iallafall.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

*Uppdatering*

Jag anmälde ju (som ombud för pappa) till veterinära ansvarsnämnden (som heter något annat nu) för "tjänstefel" (brustit i sin yrkesutövning). Veterinären fortsätter svära sig fri från att han gjort något fel. Jag har fortsatt hävda att det är oförsvarligt att agera som han gjort.

Nu har ansvarsnämnden inhämtat yttrande från Jordbruksverket, vilket är standard. I det här fallet är ju Jordbruksverket även arbetsgivare för den anmälda veterinären då det är en distriktsveterinär.

Jordbruksverkets yttrande:
"Jordbruksverket anser att veterinären XX agerat försumligt i sin yrkesutövning då han rekommenderat djurägaren att avvakta trots att hunden hade okänd diagnos, stigande feber och kraftigt påverkat allmäntillstånd. Verket anser att han i det här läget borde ha undersökt hunden vidare själv eller remitterat den till en annan klinik för vidare undersökning."

Så Jordbruksverket går helt på min linje. Jag har svårt att tro att ansvarsnämnden kommer att fria veterinären...
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Skönt att de tar tag i det, så veterinären inte gör så igen!
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Men hejja va bra att du uppdaterar om detta. Tror att detta kan få även andra som känner att fel begåtts att anmäla istället för att bara känna att det inte är någon mening.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Tack för uppdateringen!

Det lönar sig att anmäla inkompetenta legitimations personal.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

*KL*

Nu har beslutet från ansvarsnämnden kommit.

Veterinären får en erinran
 
Senast ändrad:
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Så bra. De ska inte få göra hur som helst. Eller rättare sagt låta bli att göra undersökningar hur som helst.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Vad skönt att det blev en erinran. Förhoppningsvis blir det en tydlig signal till andra att de inte kan göra hur som helst.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Bra. Jag är inte blodtörstig men det här fallet var faktiskt iögonfallande och kunde ha slutat riktigt illa för Nisse.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 167
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 288
Senast: Viva
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 297
Senast: Ela
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 955
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp