Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Härligt att hon står på benen :banana:
Jag hoppas att de har fått i henne något att äta nu så att hon får komma hem och bli frisk i lugn och ro.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Så skönt att hon verkar vara på bättringsvägen. Jag håller med övriga om att det låter som ett fall som faktiskt bör anmälas. T.o.m. jag förstod på din beskrivning att det fanns risk för pyo. Förstår inte alls hur veterinären ansåg sig kunna utesluta det utan ordentlig koll.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

På häst har jag inget att anmärka på de DV jag träffat. Men de är väl mer mot stordjur?

*kl

Alex, jag skulle anmäla för att få det utrett/påpekat.

Det fanns en hästrädd DV för några år sen. Var inte så lyckat.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Men att hunden inte ville äta är väl ingen ursäkt till att den inte fick tabletterna!
PL
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Man upphör aldrig att förvånas...
Vissa förstår inte vikten av att hunden faktiskt inte får bli tillfrågad om den vill ha medicinerna eller ej.

Sorry för lite OT Alexandra_W - härligt att hunden mår bättre!
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Kl

Pratat med behandlande veterinär nu. Det gav bara förhöjt blodtryck. Han anser det var fel tid sett til löpet och att hunden skulle druckit mer vid Pyo. Att han anser att det fanns inte indikation på UL av livmoder. Han anser inte hans bedömning var fel. Vägrade be om ursäkt, och när jag tyckte att förhoppningsvis kan det här i alla fall göra att nästa gång så gör ett ultraljud i samma läge? - då svarade han att han hör att jag tycker det men inte håller med :(
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Men fy. Riktigt oansvarig veterinär som inte ens kan förstå att han gjort ett misstag!
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Eftersom han inte ens anser att han har gjort fel så anser jag att det är ännu större anledning att anmäla det hela. Hade han varit ångerfull och sagt att han verkligen hade lärt sig något så kanske jag hade låtit bli att anmäla. Men nu? Nä, anmäl så att de får reda ut den här soppan. Han måste ju få veta att han har gjort fel och får förhoppningsvis det om du anmäler så att han aldrig gör det misstaget igen.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Jo anmälas ska det. Och precis som dig känner ju jag, att hade han med facit i hand konstaterat att han gjort en felbedömning, bett om ursäkt och att de ska ändra rutinerna så hade ju jag varit nöjd. Men när han inte anser han skulle gjort annorlunda ens med facit i hand, det är så nonchalant och ffa så "nästa hund" kanske inte överlever.

Pappas tik är kvar på djursjukhuset förresten, hon hade inte kommit igång och äta och var lite hängig igår em. De skulle göra ny hemgångsbedömning idag får de se. Men är ju bättre de behåller om de är minsta tveksamma. Och hon är ju i bästa händer - dessutom blir hon nig lite extra gullad med - hon är ju en av deras blodgivarhundar ;)
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Tråkigt när det blir så.. Men det går väl antagligen hans ära för när att erkänna fel?
Hoppas nu att tiken mår bättre av gulligull och mys och får komma hem snart!

/LL
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Jag var kanske 10 år när detta hände så jag minns inte exakt hur det var. Det jag minns var att vi skulle försöka få en jättedålig hund att svälja tabletter och att vi inte lyckades nåt vidare.

Metoden att ge hundar tabletter hade hos oss alltid varit att blanda tabletter i nåt gott, och när hon inte ville äta blev det svårt. Men jag kommer som sagt inte ihåg exakt, bara att vi efteråt tyckte att det var konstigt att vi blev hemskickade med en hund som hade livmoderinflammation och som var så dålig att hon inte överlevde natten, hon borde blivit inlagd...

Rent logiskt sett borde det varit bättre att ge henne sprutor tänker jag, då är man ju säker på att hon skulle fått i sig det hon skulle :confused:
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Alla är inte tyvärr inte så kunniga som de borde, ofta leder det till att inte djur får den vård de behöver.

Jag kan dock tycka att veterinärer som ju faktiskt har en lång utbildning borde försäkra sig om att djurägaren klarar av att ge djuret behandling om den ska utföras hemma, annars föreslå en annan lösning.

Jag har själv till exempel vägrat ge min häst penicillinsprutor eftersom jag inte anser mig kompetent nog till det och då har jag fått pasta att ge i munnen istället.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Det är inte speciellt svårt att få hundar att svälja mediciner, tryck ner långt i halsen, håll om nosen o massera så gör svalgreflexen resten. Likaså är det inte speciellt avancerat att ge hästar im sprutor.
Att däremot skicka hem en hund som avlider samma natt är knappast försvarbart.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Åh vad skönt att höra :banana:

Hoppas att hon blir frisk fort!
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Jag var kanske 10 år när detta hände så jag minns inte exakt hur det var. Det jag minns var att vi skulle försöka få en jättedålig hund att svälja tabletter och att vi inte lyckades nåt vidare.

Metoden att ge hundar tabletter hade hos oss alltid varit att blanda tabletter i nåt gott, och när hon inte ville äta blev det svårt. Men jag kommer som sagt inte ihåg exakt, bara att vi efteråt tyckte att det var konstigt att vi blev hemskickade med en hund som hade livmoderinflammation och som var så dålig att hon inte överlevde natten, hon borde blivit inlagd...

Rent logiskt sett borde det varit bättre att ge henne sprutor tänker jag, då är man ju säker på att hon skulle fått i sig det hon skulle :confused:
Nu pratar jag rent allmänt, för vad dina föräldrar gjorde eller borde ha gjort är ändå inte möjligt att ändra, förhoppningsvis har dom mer kunskap nu så att dom inte gör samma misstag igen :)

Det jag inte förstår i sådana här fall är att man som djurägare när man inte får i hunden tabletterna antingen kontaktar veterinären igen eller på något annat sätt ser till att hitta någon alternativ väg att lösa problemet då den ens vanliga väg inte fungerar. Just den där inställningen det går inte bara för att standard lösningen inte fungerar, har man med djur att göra så får man improvisera och tänka vidare/fråga om man själv inte kan lösa problemet.

Och det är inget svårt att stoppa i ens en ovillig hund tabletter om man bara vet hur man ska göra, matlösning fungerar på ganska få hundar och fram för allt inte då du har tabletter som inte får ges i samband med mat, eller som i ditt fall hunden är för dålig för att vilja svälja(då bör dock hunden vara inlagd det håller jag helt med dig om).

Att er hund skulle blivit inlagd känns som en självklarhet nu i efterhand i alla fall.

/Camilla
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Rent generellt tycker jag ändå att all kunskap som finns idag inte fanns i början på 80-talet och man idag har t ex forum och internet där man kan söka kunskap som man inte kunde då. Hade man då ingen att bolla idéer med och få andra förslag hur man kan göra är det inte så enkelt.. Min mamma som haft hund ända sedan hon själv flyttade hemifrån och fick mig slutet av 70-talet önskar att hon haft all kunskap då som hon har nu, även om mkt kan tyckas logiskt så var det inte det.
Det jag menar är att det kanske inte var så enkelt att veta hur man får en matvägrande hund att ta sin medicin. Om jag går bet idag kan jag slänga upp en tråd på nätet och få tips, det kunde man inte då, man kanske inte hade en granne att fråga och vetrinären kanske inte gav några idéer heller. Det är så lätt att säga med facit i hand att man skulle gjort si eller så. Det var nog många som hade hundar som dog i onödan förr.
 
Senast ändrad:
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Härligt att det har gått bra med hunden iaf och att hon är piggare. Tycker också precis som alla andra att det är självklart att du ska anmäla det hela. Fastnade på inlägget du skrev om att vetrinären inte tycker att han gjort fel. Jag blir så arg.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Vad härligt för hunden att få komma hem!
Hoppas konvalecensen flyter på bra.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Men att hunden inte ville äta är väl ingen ursäkt till att den inte fick tabletterna!
PL


Verkligen!


Jag var kanske 10 år när detta hände så jag minns inte exakt hur det var. Det jag minns var att vi skulle försöka få en jättedålig hund att svälja tabletter och att vi inte lyckades nåt vidare.

Metoden att ge hundar tabletter hade hos oss alltid varit att blanda tabletter i nåt gott, och när hon inte ville äta blev det svårt. /.../
Rent logiskt sett borde det varit bättre att ge henne sprutor tänker jag, då är man ju säker på att hon skulle fått i sig det hon skulle :confused:

Tycker det är nåt man ska lära sig som hundägare (nu är det ju för sent för den hunden men tänker på andra som läser tråden). Be en djursjukvårdare/vet/annan som kan att visa. Själv har jag både en leonberger som är petnoga med sin mat samt chihuahuas och på ingen av dem funkar gömma-i-maten. Det är bara att vackert trycka ner i halsen när det är dags för medicinering, avmaskning etc. Definitivt olika svårt på olika individer.. min erfarenhet är att siameskatter spottar som kobror, jädrar vad svårt det är att peta i dem :D

Eftersom han inte ens anser att han har gjort fel så anser jag att det är ännu större anledning att anmäla det hela. Hade han varit ångerfull och sagt att han verkligen hade lärt sig något så kanske jag hade låtit bli att anmäla. Men nu? Nä, anmäl så att de får reda ut den här soppan. Han måste ju få veta att han har gjort fel och får förhoppningsvis det om du anmäler så att han aldrig gör det misstaget igen.

(min fetning) Håller helt med!!!! Vetten säger ju rakt ut att han inte tagit till sig detta över huvud taget. Jag var med om en rejäl felbehandling på min ena tik som hade pyo (1,5 år gammal, ni som tror de måste vara gamla..) men den vetten hade iaf mage att erkänna att det var ett oacceptabelt fel som begåtts. Han vägrade erkänna att hunden blev sämre pga misstagen de gjorde men han kunde iaf säga att det var jäkligt fel utfört. Då lade jag ner det, det var viktigast för mig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 168
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 288
Senast: Viva
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 297
Senast: Ela
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 965
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp