Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Alexandra_W

Trådstartare
Just nu är jag arg, bortom ord.

Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första jag tänkte var ju "livmodern!". Skrev en tråd om det, om pyo kontra skendräktighet då, för hon åt mer än normalt med inledningsvis och bäddade med mattor etc.

Hon har alltså innan inte varit 'sjukt loj' utan mer loj-loj. Inte samma fart som vanligt på promenaderna, men full fräs när det lekts med bollen. Har gått lite i vågor, med piggare normala perioder. Jag tyckte han skulle kolla redan när det började men det tyckte inte han. Speciellt inte då hon i perioder var normal, aptiten blev normal etc.

Hursom, senaste veckan blev hon mer loj, och låg och sov vidare på morgonen fast pappa klev upp och sådär. Lite gradvis tilltagande över veckan. I fredags ringer pappa DVstation som har smådjursmottagning. Får tid samma dag. So far so good, men sen..

Väl där så konstaterar de att hon har 40.1 graders feber. Lyssnar på lungor och hjärta som är ua. Och konstaterar att det är ingen ide ta blodprov då det ju "bara kommer visa på infektion och det vet vi ju att hon har pga febern". Pappa frågar specifikt om livmoderninflammation och får upprepade gånger det tvärsäkra svaret att "det är det inte, då skulle hon dricka mer".

Han får rådet att åka hem och avvakta över helgen, då "de brukar klara av infektioner själv, går febern ner är det på rätt väg". Om febern går ner till 39 eller under kan han avvakta en vecka får han besked om...

Jag pratar med pappa på fred em, men får då inte detaljinformationen utan svaret att han varit hos vet, hon hade feber och det är en infektion. Jag frågar såklart om de kollat livmodern och pappa svarar att ja det är INTE livmodern, och jag tycker "vad skönt". Tänk om jag vetat vad som låg bakom vets tvärsäkra 'inte livmodern' då, då hade jag sagt åt honom att ringa djursjukhuset direkt då.. =/ Men detaljerna har jag fått nu.

Fredag kväll är febern uppe i 40.8 och pappa ringer jouren, samma veterinär han träffat på dagen har jouren och svarar att "det bara är en infektion och febern är kroppens sätt ta hand om det, avvakta till måndag, om febern inte gått ner då ring igen. Upp till 39 grader är att betrakta som feberfri".

På lördagen har febern sjunkit ner till 39.1. Hunden är lika loj och äter nu inte. På måndagen 39 grader och vill inte äta ens om hon trugas, pappa får i henne en köttbulle på hela dagen.

Pappa gör som veterinärerna säger, de vet ju bäst, så när jag pratar med honom på måndag kväll tycker han ju att hon ju inte har feber enligt vad de sagt, och då skulle han ju avvakta en vecka. Jag talar om för honom att jag verkligen tycker han ska ringa vet igen, och vägrar de fortfarande kolla ordentligt ring en annan vet.

Imorse ringer pappa igen, hunden har då över natten blivit sämre och reste sig inte på morgonen när det kom främmande :S Pappa får hos DV svaret att de inte har resurser att ha henne inne ett dygn och "följa värdena" (??). Inte ett ORD om att kolla livmodern, inte ett ord om att söka någon annanstans, inte ett ord om akut.

Pappa lägger på och ringer djursjukhuset, får komma in direkt. När hunden en timme senare kommer in är den så medtagen att den vid första undersökningen i väntrummet inte reagerar när de undersöker den. Får dropp direkt och ultraljud visar en riktigt ful varig pyo, och med troligtvis brusten livmoder. Hunden akutopereras, och hon är inte vaken än så mer går inte säga.

Jag saknar ORD över hur man kan göra ett så fruktansvärt nonchalant avfärdande av pyo? Hur man så tvärsäkert kan avfärda det "för hunden inte dricker mer vatten än normalt"? När hon är riskpatient för pyo, haft gradvis tilltalande symptom sen löp, är loj och har minskad aptit - behövs det fler misstankeindikationer? När jag haft tikar så när de nått medelåldern, så vid minsta lilla vaga misstanke har det ultraljudats livmodern för att utesluta pyo, just för det kan vara så luddiga symptom. En av minas pyo upptäcktes för övrigt så och hon kunde oppas i mycket gott skick då det upptäcktes tidigt.

Hade hunden opererats redan i fredags hade hon ju varit i betydligt bättre skick (eller mindre dåligt i alla fall) för en så stor operation.

Jag har fått pappas tillstånd att å hans vägnar ringa och prata med DV, han känner att han kan för lite själv för att kunna bemöta om de säger si och så. Men jag vet inte just nu hur de ser på det hela och hur de förklarar agerandet och diagnosen. Men det ska bli intressant att höra...

Spontant känner jag dock, och jag brukar inte vara så stridslysten i sådana frågor utan resonera mer "veterinärer är bara människor de med", att det här är åtminstone väldigt nära grund för anmälan om tjänstefel? Inte för att "sätta dit" någon, utan för att det bara inte FÅR gå till såhär, feldiagnoser kan alla göra - men på så fruktansvärt lösa (i mina ögon nonchalanta) grunder? Och en så "typisk" och vanlig diagnos/diagnosmisstanke?
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Skulle nog anmäla till veterinära ansvarsnämnden (är det väl man anmäler till tror jag). Kanske inte ger nåt, men förhoppningsvis får veterinären sig en tankeställare i alla fall om inte annat.
Visst kan alla göra fel, vi är ju människor, men när hunden mår så dåligt med sån feber tycker jag inte det får gå obemärkt förbi utan vidare undersökning på varför.

Hoppas allt har gått bra med tiken!
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Men fy! Tänk om han hade lyssnat på dem även mot slutet när hon blev så väldigt dålig - hunden kunde ju dött!

Jag tycker absolut att ni ska anmäla!

Och detta stärker min tro om att det bara är skitveterinärer som jobbar på DV :cool:
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Jag har inte utbildning för det, men kan ju tycka att det är konstigt att de inte kollade livmodern.

Jag hade anmält till Veterinära ansvarsnämnden. Dels för att själv få en opartisk bedömning av hanteringen av ärendet, men även såklart för att det kan leda till förändrade rutiner hos veterinären om det visar sig att hen inte gjorde en bra bedömning.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

På häst har jag inget att anmärka på de DV jag träffat. Men de är väl mer mot stordjur?

*kl

Alex, jag skulle anmäla för att få det utrett/påpekat.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Usch, hoppas allt går bra med tiken!

Har tyvärr inga bra svar...
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Och detta stärker min tro om att det bara är skitveterinärer som jobbar på DV :cool:

Det håller jag inte med om. Jag har blivit väldigt bra bemött av DV. Åkte in till dem när en av mina tidigare katter åkte på livmoderinflammation och DV var väldigt snabba med att kastrera henne, ge dropp och sätta in antibiotika. Kostade ungefär hälften av vad det skulle ha kostat att göra samma sak på ett djursjukhus också... som grädde på moset.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Och detta stärker min tro om att det bara är skitveterinärer som jobbar på DV :cool:

Det finns helt fantatstiska distriktsveterinärer! De flesta jag mött genom åren (oavsett djurslag) har varit helt suveräna för övrigt.

En DV räddade livet på min häst för några år sedan genom att stå på sig gentemot djursjukhuset om att min häst skulle in, akut, samma natt. Djursjukhuset tyckte att det var ingen anledning alls komma in samma natt utan gick bra nästa dag. DV stod på sig och skrädde inte orden. Hästen fick komma in. Det räddade (där och då, det gick tyvärr inte väl i slutänden) livet på honom. Det visade sig nämligen att han var mycket sjukare än man kunnat tro, och han inte bara fick en akut blodtransfusion utan även 2 v intensivvård.

Så jag är inte ute efter tycka att veterinärer som jobbar där eller där är si eller så. "Dåliga" veterinärer finns överallt. Den här råkar vara en DV, men det kunde lika gärna varit en privatpraktiserande, en djursjukhusveterinär eller något annat.

Lite spinoff, men angående avfärda symptom. Hästen ovan, han hade hög feber och hög puls (smärtpuls) men i övrigt inget anmärkningsvärt när DV undersökte. Då vi inte fick ner pulsen ansågs DV dock att det skulle akutremitteras till djursjukhus. Djursjukhuset var tvärsäkra på att det var infektion. Därför de inte ville ha in honom där på natten, de hade ingen isolerbox.

När vi kom in så bleka slemhinnor, höjd feber och höjd temp jmf med US hemma, men annars förbluffande pigg häst. De var "säkra" på infektion, troligen erlichios. Tar rutinblodprov för att påvisa infektion, och sen blir det pådrag då rutinblodprovet visar att hästen har livshotande låga värden av röda blodkroppar - och de är fascinerande att han ens STÅR upp, än mindre är så pigg. Och nä, det var ingen infektion.

Men där syns ju fördelen med att åtminstone bekräfta sina "säkra" misstankar. För OM de är fel, OM man har en sån där atypisk patient framför sig, kan i värsta fall ju det där "det kommer bara visa att"-provet rädda liv.. Och i bästa fall bekräfta att det är 'inget värre' än det man tror. Men att inte ens göra det, eller inte ul:a en livmoder på en medelålders tik med symptom som är typiska både för pyo OCH annat - det är ju att spela lite rysk roulette det..
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

*eget KL*

De har både ultraljud, labb, röntgen och operationsmöjligheter ser jag på hemsidan. Gör det än mer obegripligt varför de inte bara gjorde ett ultraljud... :confused:
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Att inte hunden dricker mkt är knappast ngn grund att utesluta pyo. Utan att varit med själv tycker jag nog att hunden borde kollats för pyo ffa när ägaren tog upp det.
PL
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Ja, jag förstår att det säkert finns bra DV ute i vårt avlånga land. Men jag har dåliga erfarenheter..

Tillbaka till ämnet..
Ja väldigt konstigt att de inte gjorde UL. Trodde det var rutin om man så mycket som skulle kunna misstänka pyo!?
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Jag tycker du ska anmäla. Med en så "gammal" hund, konstig efter löp,feber och allt, känns som ett solklart fall då man kollar livmodern!
På min tik kollade de tom. när hon bara var 2,5 bara för att hon reagerade på något efter löp.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Jag tycker du ska anmäla. Med en så "gammal" hund, konstig efter löp,feber och allt, känns som ett solklart fall då man kollar livmodern!
På min tik kollade de tom. när hon bara var 2,5 bara för att hon reagerade på något efter löp.

Håller med.
Min tik kollades när hon var ännu yngre, tror hon precis fyllt 2 om ens det, då hon löpte så himla tätt. Var aldrig nåt snack om saken, in och de gjorde ul på en gång.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Jag beklagar verkligen att veterinären inte brydde sig om att ula och jag håller tummarna för att det ändå går vägen. Till och med jag som aldrig har haft en tik och tack och lov bara har haft en enda hund i bekantskaps kretsen som fått pyo insåg ju direkt av din beskrivning att det fanns stor risk för att det var pyo.
Jag tycker verkligen att du ska anmäla så att den veterinären förhoppningsvis aldrig gör om det misstaget.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Jag tycker du ska anmäla. Med en så "gammal" hund, konstig efter löp,feber och allt, känns som ett solklart fall då man kollar livmodern!
På min tik kollade de tom. när hon bara var 2,5 bara för att hon reagerade på något efter löp.

Jag håller också med. När min numera saliga gamling var allmänt hängig "kymig" och jag berättade att hon hade börjat hoppa över löp alternativt haft tysta löp så gjordes genast ett ultraljud för att kolla om det kunde vara pyometra alternativt något annat tjall med livmodern.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Jag tycker också att du ska anmäla.

När jag var liten förlorade vi en hund i livmoderinflammation pga att vår veterinär inte tog det på allvar och la in henne, hon blev hemskickad med antibiotikatabletter som det var omöjligt att få i henne eftersom hon vägrade äta :confused:

Vi anmälde inte för mina föräldrar var inte så kunniga utan trodde väl att det var så det brukade gå till, veterinären vet bäst liksom, men det har gnagt i mig att hon fick lida i onödan och sen har vi hört att den veterinären blivit anmäld flera gånger...

Alla passar inte för sitt yrke och om man är så olämpligt tycker jag att man ska byta.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Efter att ha pratat med pappa, som "gick i taket" när han fick höra att de HAR ultraljud på DVstationen, samt pratat med IRLvänner inom det veterinära så har beslut tagits att anmäla. Jag vill dock höra veterinärens version kring vad som hände och varför först. Han var inte i tjänst imorse, hans kollega ställde sig dock väldigt frågande även h*n varför inget ultraljud gjordes. Men, behandlande veterinär ska ringa upp mig sen, så får vi se om det tillkommer något nytt där.

Hunden har i alla fall överlevt natten och inte blivit sämre eftersom ingen ringt. Inga nyheter är ju goda nyheter i sådana här fall =)
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

För de som frågat/undrat. Pappa ringde nyss. Vovve på benen, kissat och dricker. Dock inte velat äta men djursjukhuset skulle se om de kunde truga i henne lite mat på em, samt sänka den ganska häftiga smärtstillning hon har. Livmodern hade varit hel när de öppnade - phu, och operationen hade gått bra och hon återhämtar sig bra.

Best case scenario får hon gå hem sen em, men det berodde på om hon ville äta och hur hon reagerade när de sänkte smärtstillandet.

Myyycket lättnad i pappas röst =)

Han hade för övrigt letat fram djurägarrådet från fredagens besök, där står "Feber pga infektion. Inga tecken på livmoderinflammation.
Låt hunden vila, hör av dig om febern stiger eller hunden blir sämre, annars avvakta till måndag. Ta tempen och låt hunden vila."

Kändes ganska 'bra' att svart på vitt ha nedskrivet från vet att han avfärdat pyo, då kan det inte bli en 'ord mot ord', att vet säger han sa minsann si, pappa säger att vet sa så - och omöjligt avgöra vem som talar sant. Men nu har ju vet själv i klartext skrivit att det inte finns några tecken på livmoderinflammation. Att han avfärdat det utan blodprov/ultraljud/etc.
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Skönt att vovve är på benen! Så jäkla tråkigt när man inte blir tagen på allvar..
Hoppas nu att tillfrisknadet går fint!
Någon sorts varning eller anmälan om felbehandling måste gå att få till?
Lycka till!

/LL
 
Sv: Var går gränsen för tjänstefel av veterinär? (Pyometra)

Det avgör ju ansvarsnämnden. Alltså om det ska delas ut erinran eller varning. De utreder ju - när det kommer in en anmälan - vad som hänt och om veterinären brustit. Och kan sen då om de anser det befogat ge erinran e dyl.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 168
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 288
Senast: Viva
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 297
Senast: Ela
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 965
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp