Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor II

Bukefalos 30 år!

Hur funkar det med 5G router egentligen?

Finns inget fiber I huset vi köpt å osäkert om det ens finns i gatan. Så va har vi för alternativ egentligen

Du skaffar en 5g-router av passande modell, ett simkort från valfri operatör, stoppar in simkortet och sen är det som en vanlig router. :)

Hur hög hastighet du kan få mot internet beror givetvis både på operatör och täckning, och inom nätverket beror det på vad man väljer för router och vilka prylar som ska kopplas upp.

Finns inget fiber I huset vi köpt å osäkert om det ens finns i gatan. Så va har vi för alternativ egentligen

Det funkar helt okej. Vi spelar inte TV- eller datorspel men att använda två telefoner och streama på ytterligare två enheter samtidigt är inga problem.
Har routern ståendes i köksfönstret och täcker utan bekymmer båda våningarna och en bra bit utåt, åt båda håll. (Radhus.)

Det funkar helt okej. Vi spelar inte TV- eller datorspel men att använda två telefoner och streama på ytterligare två enheter samtidigt är inga problem.
Har routern ståendes i köksfönstret och täcker utan bekymmer båda våningarna och en bra bit utåt, åt båda håll. (Radhus.)
Vi spelar inte heller. Är väl våra telefoner och sen hockey och fotboll.

Fungerar jättebra, jag har haft mobilt bredband i många år (ingen idé med fast lina pga mitt omkringflaxande jobb). Jag har ett modem/router från TPLink (se till att det har 5G, alla har inte det) och datakort från Tele2 (jag vet exakt var masten är eftersom det är i skogen jag brukade rida i så modemet är optimalt placerat :D). Eftersom huset har murstock så har jag också satt upp ett meshnätverk som fungerar perfekt.

Jag gillar att ha koll på min egen utrustning så jag har köpt all hårdvara själv.

Edit: Jag spelar inte men streamar mycket och har aldrig haft problem. Jag skickar ibland stora filer i jobbet också och samma där, det har funkat fint.

Jag har aldrig haft nåt annat än mobilt bredband så jag har inget att jämföra med, det har jag haft så länge mobilt bredband funnits och det bara funkar precis hela tiden utan lagg på nån enhet och hastigheten har jag aldrig mätt, det är liksom helt ointressant.

Jag har mobilt bredband efter att de klippte kopparledningen här, och det fungerar bra. Inga problem att ha videomöten. Det fungerar tillräckligt bra för att jag inte kände mig så intresserad av att lägga 20k exkl grävning på tomten för att få fiber, när de skickade ut frågan tidigare i år. (det diskuterades för tio år sedan, men hände inget då - nu skickade de ut igen)

Finns det något korrekt och simpelt sätt att öppna en tandborsteförpackning? Ser ju att det finns markeringar på pappret, där det går sönder lättare. Men har nog aldrig lyckats öppna någon på ett sätt som känns ordentligt och nu undrar jag om det ens är möjligt...

Varför är det alltid dom svarta kossorna som är extra nyfikna och uppmärksamma på en när man är ute på vandring?

Finns det något korrekt och simpelt sätt att öppna en tandborsteförpackning? Ser ju att det finns markeringar på pappret, där det går sönder lättare. Men har nog aldrig lyckats öppna någon på ett sätt som känns ordentligt och nu undrar jag om det ens är möjligt...
Säg till om du hittar ett sätt.
De är oftast smått inbrottssäkra. :mad:

För att inte tala om de förpackningar som är helt i formgjuten plast och man måste klippa upp med sekatör eller annat kraftigt verktyg

Varför är det alltid dom svarta kossorna som är extra nyfikna och uppmärksamma på en när man är ute på vandring?
Antar att det temperamentet varierar lite hos olika koraser, precis som hästar och andra djur. Här har vi också några olika, de svarta hos närmsta grannen är med god marginal de mest sociala. Kommer gärna och hälsar och tittar på häst/hund. Mina hästar tycker om kor, hunden däremot är inte det minsta glad i dem. Tror att de mest tycker att en hund som beter sig avvikande, försöker gå undan och morrar, är ännu mer spännande :p

Antar att det temperamentet varierar lite hos olika koraser, precis som hästar och andra djur. Här har vi också några olika, de svarta hos närmsta grannen är med god marginal de mest sociala. Kommer gärna och hälsar och tittar på häst/hund. Mina hästar tycker om kor, hunden däremot är inte det minsta glad i dem. Tror att de mest tycker att en hund som beter sig avvikande, försöker gå undan och morrar, är ännu mer spännande :p
Vita kossor, alltså Charolaise, är extra stinggsliga och har ett temperament som fan själv men jag gillar dom, jag har jobbat med såna och kan läsa dom och dom kan läsa mig så jag har inga som helst problem med att interagera med dom men flyr man blir man jagad, kanske därför jag också kan interagera med älgar för dom fungerar faktiskt på samma sätt. Flyr man inte blir man intressant, börjar man prata med dom kommer dom ända upp i knät och vill snacka, i det läget är det för sent att backa.:laugh:

Betyder detta att jag måste ha Matte B?

(Har Naturkunskap B och Samhällskunskap A)

Bifogade filer

• IMG_1571.webp
    IMG_1571.webp
    47,6 KB · Visningar: 46

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Israels och USAs krig mot Iran
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok