Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor II

Bukefalos 30 år!

Vad kan göra att Klarna tar en kreditupplysning? Fick ett brev om att de gjort det. Köpte senast något via dem för snart ett år sedan, betalt sedan länge. De säger att de gör en kreditupplysning om man köper något eller försöker köpa något via dem men det har jag inte gjort?
Min man fick brev om kreditupplysning som tagits av ett företag där han inte handlat, då var det någon som handlat i hans namn. Detta var dock mer än 15 år sedan, men kolla upp så du inte får någon faktura på något du inte köpt.

Ser mig numera som stammis i den här tråden och bjussar på min dumhet, google räcker inte alltid 😄
Man kan ju bygga en friggebod om 15 kvm utan bygglov men att då ska andra ev. extra byggnader räknas in. Om man har ett redskapsförråd som sitter fast i huset, alltså ingen fristående byggnad men ingår inte i boa, ska det då räknas med? Om vi säger att det är 4 kvm - då får en ny byggnad bara vara max 11 kvm?

Ser mig numera som stammis i den här tråden och bjussar på min dumhet, google räcker inte alltid 😄
Man kan ju bygga en friggebod om 15 kvm utan bygglov men att då ska andra ev. extra byggnader räknas in. Om man har ett redskapsförråd som sitter fast i huset, alltså ingen fristående byggnad men ingår inte i boa, ska det då räknas med? Om vi säger att det är 4 kvm - då får en ny byggnad bara vara max 11 kvm?
Jag skulle ringa kommunen och fråga.

Veckonummer för 2027. Någon som VET vilka som gäller? Outlook, google calendar och nån onlinekalender visar att v 1 börjar med den 4/1. Kalendern i min mobil tex visar att det är v 2.
Var finns facit?

Det har dykt upp snitslar vid några skogsvägar i närheten. Olika skogsbolag markeringar i närheten
Inte uppenbart några lämningar där. Är det vägen/stigen eller vad?

Vet nån vad och varför.

20260907_120429.webp

Ja, det är så det är i min också. Men det lutar väl åt att det är fel då. Men jag vet fortfarande inte vad som är facit s.a.s.
Standarden beskriver också sättet att numrera veckorna inom ett år. Vecka 1 är den första veckan på året som innehåller minst 4 av årets dagar. Andra sätt att uttrycka samma sak att den vecka som innehåller den första torsdagen på året är vecka 1 eller att vecka 1 är veckan där 4 januari ligger.
Om vecka 52 slutar före den 28 december tillkommer extraveckan 53 som då vandrar in på det nya året. Tidigare avslutades året med vecka 53 om vecka 52 slutade före 31 december, men detta veckonummer vandrade inte över till nya året, utan vecka 1 tog vid den 1 januari oavsett veckodag. Samma vecka fick då med andra ord 2 veckonummer. Det högsta veckonummer på ett år är antingen 52 eller 53.

Enligt Wikipedia

Jag vill ha en liten riskokare till micron, max 2 portioner. Hur vet man vad som är funktionellt? :confused: Jag kokar ju utmärkt ris på spisen liksom, jag vill bara frigöra plats på spisen och fokus när jag lagar annat samtidigt.

Hur funkar det med 5G router egentligen?

Finns inget fiber I huset vi köpt å osäkert om det ens finns i gatan. Så va har vi för alternativ egentligen

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Israels och USAs krig mot Iran
  • Begreppet Ekonomisk tillväxt
  • Svensk politik 5

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat