Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Eftersom mycket av materialet, som du säger, är borta så går det inte att säga exakt hur höga de var.

Men för att få en idé om hur de såg ut så titta på Alperna. De är inte påverkade av någon inlandsis, dvs de är inte "nerhyvlade". Dels var ju våra Skanderna (som vår del av Kaledoniderna heter) givetvis högre och dels hade de den spetsigare formen som Alpernas berg har :)
Jag var lite rädd för det, men hade hoppats att någon hade gjort en uppskattning, och en tillhörande visualisering så att man skulle ha fått se det :D

Jag undrar hur det kommer sig att viss panerad fisk hos Findus är nyckelhålsmärkt men inte andra? Jag tycker att näringsvärdena verkar rätt samma men jag kanske missar något uppenbart? :o

Vad betyder "teknisk paus" och håller det på att ändras? Jag tänker att det mest har varit om man t.ex. behöver gå på toaletten under ett möte. Men nu den senaste tiden har jag varit med en del gånger att teknisk paus används som uttryck just när tekniken strular och mötet behöver pausas.

Vad betyder "teknisk paus" och håller det på att ändras? Jag tänker att det mest har varit om man t.ex. behöver gå på toaletten under ett möte. Men nu den senaste tiden har jag varit med en del gånger att teknisk paus används som uttryck just när tekniken strular och mötet behöver pausas.
Jag känner att det är ett uttryck som jag nog aldrig har hört användas faktiskt.

Jag tänker också att det är en omskrivning likt "pudra näsan".

Jag har nog oftast hört det lite som ett skämt, att något strular så därför behövs det en paus för att hinna lösa det. Men istället för att säga det rakt ut används "teknisk paus".

Jag använder det bara för toapaus eller möjligen hämta ett glas vatten osv. Har inte hört det användas för att lösa just teknik 😅

Har hittat en jättefin klänning men den behöver isf köpas från England och hur funkar det egentligen med tull och moms? Kommer det bli svindyrt och krångligt?

Har hittat en jättefin klänning men den behöver isf köpas från England och hur funkar det egentligen med tull och moms? Kommer det bli svindyrt och krångligt?
Det brukar framgå när man lagt något i kundkorgen och går till kassan. Det har varit väldigt olika beroende på vad jag köpt för produkt. Hittade just en klänning och den skulle kosta nästan 200 kr utöver frakt och det var den inte värd. Men en annan klänning kanske hade varit värd det.

Det brukar framgå när man lagt något i kundkorgen och går till kassan. Det har varit väldigt olika beroende på vad jag köpt för produkt. Hittade just en klänning och den skulle kosta nästan 200 kr utöver frakt och det var den inte värd. Men en annan klänning kanske hade varit värd det.
Det som framgick på sidan var "du behöver betala tull själv" och på Tullverket "ingen tull för grejer under 1800:- men helst ska det vara ifyllt ett papper och du måste betala moms ändå" men inget om hur hög moms.. :cautious:

En makaber fråga men …
Såg nyss introt till en Beck-film som var i ett obduktionsrum, man såg blod rinna ner i ett avlopp.
Är det så på riktigt? Blod är väl biologiskt avfall och ska inte spolas ner på sjukhus och såna inrättningar?
Eller de kanske har nåt filter i avloppet?

En makaber fråga men …
Såg nyss introt till en Beck-film som var i ett obduktionsrum, man såg blod rinna ner i ett avlopp.
Är det så på riktigt? Blod är väl biologiskt avfall och ska inte spolas ner på sjukhus och såna inrättningar?
Eller de kanske har nåt filter i avloppet?
Alltså, när hjärtat slutat slå så pumpas inte blodet runt längre, varpå det heller inte sker någon direkt blödning om du inte har direkt öppna sår. Men även det blodet koaguleras ju relativt snabbt när inget nytt fylls på. Likstelheten kommer dessutom 2-4 timmar efter dödsögonblicket och då kommer det ingenting ur kroppen eftersom allting liksom stagnerats.

Däremot kommer det ju andra vätskor ur en död kropp, men det kommer först när förruttnelseprocessen dragit igång och det dröjer ju ett tag. Ett obduktionsbord är utformat så att det samlar upp blod/vätskor och det går inte direkt ut i avloppet, även om det möjligtvis ser ut så. Men som sagt, det är ju inga mängder som kommer ut heller.

Jag har en skuggig balkong men skulle vilja ha mysiga lampor på den för att piffa till lite. Fungerar UV-lampor även om det är skuggläge?
Jag har flera lampor som sitter skuggigt till, tex mitt under ett stort kastanjeträd, som lyser efter en riktigt solig dag. Men bara de får någon timmes sol på sig så brukar de flesta solcellslampor lysa flera timmar när det mörknat.

De håller på att bryta upp berg under gatan vid jobbet. Men hur går det till när de gör så här? Det är liksom pappers strutar som de sätter ned i berget.
20250527_111923.webp

Förstår att det hälls något i dem som bryter upp berget men är nyfiken på vad det är! Jag hör inga explosioner på det viset så det är inte något krut eller så, men imponerande att det bryts upp. Så, vet någon vad det är?

Eftersom mycket av materialet, som du säger, är borta så går det inte att säga exakt hur höga de var.

Men för att få en idé om hur de såg ut så titta på Alperna. De är inte påverkade av någon inlandsis, dvs de är inte "nerhyvlade". Dels var ju våra Skanderna (som vår del av Kaledoniderna heter) givetvis högre och dels hade de den spetsigare formen som Alpernas berg har :)
Inte tänkt på det förut men gud vad häftigt det hade varit med nordens egna Alperna om de hade behållit sin höjd 😍 Kanske det högsta berget i världen hade legat i Norden då?

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det 2 3
Svar
51
· Visningar
3 171
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 455
Senast: Pilot
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 541
Senast: qitis
·
Katthälsa Jag har debatterat med mig själv om jag verkligen ska skapa den här tråden, men efter de senaste veterinärbesöken är det vissa... 2
Svar
36
· Visningar
2 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka