Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hejja. Är det midsommarhelgen?Zacke och jag har lyckats kvala till SM i WE! Vi vann vår senaste start i svår klass vilket känns smått overkligt. Så om två veckor drygt åker vi på äventyr ner i Småland. Målet är att komma igenom samtliga moment. Vi är inget toppekipage utan verkligen bara utfyllnad
. Men ska ändå bli otroligt roligt!Visa bifogad fil 169057
Veckan efter midsommarhejja. Är det midsommarhelgen?
jaha, då kan jag inte komma och hejja fram dig.Veckan efter midsommar![]()
Jag har en Equipe Bocelli på mitt PRE-sto, dock en dressyrsadel. Det var den första och enda sadel jag provade och den låg som en smäck och hade exakt rätt rödbrun färg som resten av min utrustning, så jag hade tur.Hej! Hittade denna tråden och har själv en 4 årig Lusitanokorsning. Vi bor i högt uppe i Norrland och har 35 mil till närmsta hästaffär och sadelutprovare kommer upp enstaka gång om året. Jag undrar vad ni i tråden har för sadlar till era kortryggade iberiska hästar, då gärna förslag på hopp-/allroundsadlar.
Rekommenderar inte att ändra vidd på Emporion. Gjort det på en av de jag haft och det blev minimal skillnad. Men nånstans där ute finns en specialbeställd Emporio +3, som jag beställt nya men inte behöllJag har Equipe emporio på sexåringen och en Amerigo HC på fjortonåringen (dressyrsadlar). Båda hästarna lusitano. Tyvärr musklar sig sexåringen rätt snabbt, så får se om jag måste byta ut emporion. Det går ju att bomändra den men är rätt dyrt - men om det "räcker" ett tag gör jag nog det, gillar sadeln.
Vi har importerat ett gäng lusar från Portugal, vad vill du veta?Halloj! (Hoppas att detta passar tråden) Jag är lite inne på spåret att skaffa mig en PRE eller lusitano. Jag har erfarenhet av andra barockraser som tex frieser och äger just nu en Lippizzaner/PRE korsning, så jag är rättså säker på att en PRE eller lusitano skulle passa mig, min fokus ligger på dressyr och WE, vilket också verkar passa rasen. Iallafall, jag undrar om det finns någon här som kan dela med sig av tips osv när det kommer till att skaffa sig en PRE / lusitano (import) från Spanien eller Portugal.
Tänker rådfråga en tränare från Portugal som brukar vara på min hemmaklubb titt som tätt, men tänkte att det kan vara värt att fråga här också.
Vad ska man se upp för? Kan man lita på veterinär kontrollerna? Vad ska man vara extra noga med? Vart hittar man överhuvudtaget vettiga säljare? Vill liksom inte råka komma hem med en halt 9 åring när jag tror att jag har köpt en frisk 5 åring osv hahaVi har importerat ett gäng lusar från Portugal, vad vill du veta?
Se upp för det som verkar vara för bra för att vara sant, och var extra försiktig om det är en säljare som inte är van att exportera. Det finns dock väldigt många som är vana vid det idag. Vi har köpt ett par osedda och ett par efter att varit på plats och provridit. De vi köpt osedda har vi däremot haft vänner som provridit åt oss, och båda är från en säljare vi köpt fler hästar av och har känt i rätt många år. Jag hade inte köpt osett rakt av från främmande part.Vad ska man se upp för? Kan man lita på veterinär kontrollerna? Vad ska man vara extra noga med? Vart hittar man överhuvudtaget vettiga säljare? Vill liksom inte råka komma hem med en halt 9 åring när jag tror att jag har köpt en frisk 5 åring osv haha
Precis denna biten. Jag har köpt från samma uppfödare och är tok nöjdSe upp för det som verkar vara för bra för att vara sant, och var extra försiktig om det är en säljare som inte är van att exportera. Det finns dock väldigt många som är vana vid det idag. Vi har köpt ett par osedda och ett par efter att varit på plats och provridit. De vi köpt osedda har vi däremot haft vänner som provridit åt oss, och båda är från en säljare vi köpt fler hästar av och har känt i rätt många år. Jag hade inte köpt osett rakt av från främmande part.
Jag köpte min PRE från Italien för två år sedan. Köpte av en privatperson; en tjej som inte längre hade tid för sin häst. Vi skrev massor med varandra fram och tillbaka i ett par månader och jag fick filmer på allt jag ville se. Fick jättebra magkänsla, så jag bestämde mig för att köpa. Min veterinär ringde och pratade med den italienska veterinären som besiktigade och röntgade hästen. Även mitt försäkringsbolag fick kolla röntgenbilderna. Det var lite spännande när jag till sist skickade över massor med pengar till säljaren, men hon fortsatte svara mig och rätt häst kom sen med lastbilen.Vad ska man se upp för? Kan man lita på veterinär kontrollerna? Vad ska man vara extra noga med? Vart hittar man överhuvudtaget vettiga säljare? Vill liksom inte råka komma hem med en halt 9 åring när jag tror att jag har köpt en frisk 5 åring osv haha
Mitt främsta tips är att inte förvänta dig en häst värd 250' för 70'. Många hästar annonseras som otroligt vältränade, talangfulla osv och kostar 5-6' euro. Det är då du får hem den halta 14-åringen som skulle vara en frisk tioåring. Jag köpte en sån, dessutom från en ökänd handlare. Men jag var FULLT medveten om att mitt köp var en dunderchansning. Han hade kunnat bli en katastrof hos fel köpare eftersom han salufördes som "bombproof"Vad ska man se upp för? Kan man lita på veterinär kontrollerna? Vad ska man vara extra noga med? Vart hittar man överhuvudtaget vettiga säljare? Vill liksom inte råka komma hem med en halt 9 åring när jag tror att jag har köpt en frisk 5 åring osv haha
Men han var ok vid besiktning eller var det helchansning?Mitt främsta tips är att inte förvänta dig en häst värd 250' för 70'. Många hästar annonseras som otroligt vältränade, talangfulla osv och kostar 5-6' euro. Det är då du får hem den halta 14-åringen som skulle vara en frisk tioåring. Jag köpte en sån, dessutom från en ökänd handlare. Men jag var FULLT medveten om att mitt köp var en dunderchansning. Han hade kunnat bli en katastrof hos fel köpare eftersom han salufördes som "bombproof". Han är väldigt eldig, har en ful gammal muskelskada och var antagligen äldre än vad som står i passet. För mig är han fortfarande en drömhäst och jag kommer antagligen göra ett precis likadant köp igen
.Visa bifogad fil 169463
Det gjordes bp som filmades och jag fick se. Redan då tänkte jag "oj, vad är det jag köper"Men han var ok vid besiktning eller var det helchansning?![]()
Köpte du från en som börjar på M?Det gjordes bp som filmades och jag fick se. Redan då tänkte jag "oj, vad är det jag köper". Men är ju inte den som backar
.
Jajebus. Väldigt medveten om henne och hennes rykte. Hon försökte även blåsa mig på transporten till Sverige då den skulle ingå. Fick sen en faktura på 900€ (han stod i Holland vid köp). Men hade annonsen och kvitto på min betalning så den var enkel att bestrida.Köpte du från en som börjar på M?