Tråden för iberiska hästar (PRE, Lusitano, Hispano Arab osv)

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare WBanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 140
  • Visningar Visningar 20 173

Bukefalos 30 år!

Zacke och jag har lyckats kvala till SM i WE! Vi vann vår senaste start i svår klass vilket känns smått overkligt. Så om två veckor drygt åker vi på äventyr ner i Småland🤩. Målet är att komma igenom samtliga moment. Vi är inget toppekipage utan verkligen bara utfyllnad 😅. Men ska ändå bli otroligt roligt!
Messenger_creation_B9BCED42-7803-42C7-B7E6-197D58E2BF06.webp

Zacke och jag har lyckats kvala till SM i WE! Vi vann vår senaste start i svår klass vilket känns smått overkligt. Så om två veckor drygt åker vi på äventyr ner i Småland🤩. Målet är att komma igenom samtliga moment. Vi är inget toppekipage utan verkligen bara utfyllnad 😅. Men ska ändå bli otroligt roligt!Visa bifogad fil 169057
hejja. Är det midsommarhelgen?

Hej! Hittade denna tråden och har själv en 4 årig Lusitanokorsning. Vi bor i högt uppe i Norrland och har 35 mil till närmsta hästaffär och sadelutprovare kommer upp enstaka gång om året. Jag undrar vad ni i tråden har för sadlar till era kortryggade iberiska hästar, då gärna förslag på hopp-/allroundsadlar.
Jag har en Equipe Bocelli på mitt PRE-sto, dock en dressyrsadel. Det var den första och enda sadel jag provade och den låg som en smäck och hade exakt rätt rödbrun färg som resten av min utrustning, så jag hade tur. :)

Jag har Equipe emporio på sexåringen och en Amerigo HC på fjortonåringen (dressyrsadlar). Båda hästarna lusitano. Tyvärr musklar sig sexåringen rätt snabbt, så får se om jag måste byta ut emporion. Det går ju att bomändra den men är rätt dyrt - men om det "räcker" ett tag gör jag nog det, gillar sadeln.

Jag har Equipe emporio på sexåringen och en Amerigo HC på fjortonåringen (dressyrsadlar). Båda hästarna lusitano. Tyvärr musklar sig sexåringen rätt snabbt, så får se om jag måste byta ut emporion. Det går ju att bomändra den men är rätt dyrt - men om det "räcker" ett tag gör jag nog det, gillar sadeln.
Rekommenderar inte att ändra vidd på Emporion. Gjort det på en av de jag haft och det blev minimal skillnad. Men nånstans där ute finns en specialbeställd Emporio +3, som jag beställt nya men inte behöll😁.

Halloj! (Hoppas att detta passar tråden) Jag är lite inne på spåret att skaffa mig en PRE eller lusitano. Jag har erfarenhet av andra barockraser som tex frieser och äger just nu en Lippizzaner/PRE korsning, så jag är rättså säker på att en PRE eller lusitano skulle passa mig, min fokus ligger på dressyr och WE, vilket också verkar passa rasen. Iallafall, jag undrar om det finns någon här som kan dela med sig av tips osv när det kommer till att skaffa sig en PRE / lusitano (import) från Spanien eller Portugal.
Tänker rådfråga en tränare från Portugal som brukar vara på min hemmaklubb titt som tätt, men tänkte att det kan vara värt att fråga här också.

Halloj! (Hoppas att detta passar tråden) Jag är lite inne på spåret att skaffa mig en PRE eller lusitano. Jag har erfarenhet av andra barockraser som tex frieser och äger just nu en Lippizzaner/PRE korsning, så jag är rättså säker på att en PRE eller lusitano skulle passa mig, min fokus ligger på dressyr och WE, vilket också verkar passa rasen. Iallafall, jag undrar om det finns någon här som kan dela med sig av tips osv när det kommer till att skaffa sig en PRE / lusitano (import) från Spanien eller Portugal.
Tänker rådfråga en tränare från Portugal som brukar vara på min hemmaklubb titt som tätt, men tänkte att det kan vara värt att fråga här också.
Vi har importerat ett gäng lusar från Portugal, vad vill du veta?

Vi har importerat ett gäng lusar från Portugal, vad vill du veta?
Vad ska man se upp för? Kan man lita på veterinär kontrollerna? Vad ska man vara extra noga med? Vart hittar man överhuvudtaget vettiga säljare? Vill liksom inte råka komma hem med en halt 9 åring när jag tror att jag har köpt en frisk 5 åring osv haha

Vad ska man se upp för? Kan man lita på veterinär kontrollerna? Vad ska man vara extra noga med? Vart hittar man överhuvudtaget vettiga säljare? Vill liksom inte råka komma hem med en halt 9 åring när jag tror att jag har köpt en frisk 5 åring osv haha
Se upp för det som verkar vara för bra för att vara sant, och var extra försiktig om det är en säljare som inte är van att exportera. Det finns dock väldigt många som är vana vid det idag. Vi har köpt ett par osedda och ett par efter att varit på plats och provridit. De vi köpt osedda har vi däremot haft vänner som provridit åt oss, och båda är från en säljare vi köpt fler hästar av och har känt i rätt många år. Jag hade inte köpt osett rakt av från främmande part.
När jag köpte häst i december 2024, den senaste vi köpt från Portugal, så hade jag tänkt igenom noga vad jag sökte. Jag gjorde en tydlig "kravspec" med objektiva egenskaper. Jag kollade med några förmedlare men annonserade även själv i en internationell lusitanogrupp. Jag fick väldigt många svar på min annons, och lade ner mycket tid på att analysera filmer och ställa frågor. Sen gjorde jag ett urval som jag ville titta på. Där var tyvärr även geografin en faktor - jag bestämde mig för att söka i norra Portugal, och hade ett par riktigt fina som fanns lite för långt söderut som jag fick avstå från att titta på för att få ihop resan vettigt.
Jag upplever att om man har en vettig budget och vänder sig till uppfödare och/eller försäljingsstall som är vana att exportera så är det inte värre att köpa häst i Portugal än i Sverige. Kanske tvärt om på vissa sätt, eftersom det är mer business och mindre känslor inblandade. Jag har bara varit med på vetbesiktningen en gång, nu senast. Jag hittade hästen jag ville ha redan andra dagen, och kunde boka besiktning innan jag åkte hem. En välrenommerad engelskspråkig veterinär gör minst lika grundlig besiktning som i Sverige är min erfarenhet. Det finns inte så många kliniker som här, men fler veterinärer har portabel röntgen och det är inget konstigt att röntga vid en gårdsbesiktning. Min senaste häst böjdes högt och lågt fram och tre böjningar bak, röntgades noga (och det blev rätt många plåtar på bakknäna eftersom han hade rätt stora kulor som var i vägen för plåten, men veterinären gav sig inte förrän han hade tillräckligt bra bilder. Han har dessutom en ganska ful ärrbildning på ett framknä. Veterinären som besiktade berättade att det var han som hade sytt skadan när hästen var 8 månader (5 år när jag köpte). Jag bad om extra plåtar på den leden, och fick det. Jag sa från början att jag köper hästen till vårt framförhandlade pris (där jag förhandlade in kastration i priset) om min försäkringsveterinär godkände besiktningen för införsäkring utan reservationer. Därför tog det några dagar efter besiktningen innan vi skrev kontrakt, så jag hade hunnit åka hem. Jag skickade själv ett förslag på engelskspråkigt köpekontrakt, som säljaren accepterade.
Sen måste man alltid ta hänsyn till att det är en stor omställning för hästen att flytta till ett annat land med en annan kultur. Det är klokt att ha en bra integrationsplan för sin import, gällande t ex "karantän" (hästen har ju troligen även åkt lastbil med andra hästar, där ska man välja ett transportbolag med bra referenser), invänjning i hage osv.
Har man själv inga kontakter i Portugal (eller Spanien) är det klokt att ta hjälp av en förmedlare.
Man ska inte räkna med att det blir billigare att köpa en import än att köpa häst på plats i Sverige.

Se upp för det som verkar vara för bra för att vara sant, och var extra försiktig om det är en säljare som inte är van att exportera. Det finns dock väldigt många som är vana vid det idag. Vi har köpt ett par osedda och ett par efter att varit på plats och provridit. De vi köpt osedda har vi däremot haft vänner som provridit åt oss, och båda är från en säljare vi köpt fler hästar av och har känt i rätt många år. Jag hade inte köpt osett rakt av från främmande part.
Precis denna biten. Jag har köpt från samma uppfödare och är tok nöjd :) Jag köpte osedd.
Jag hade aldrig vågat köpa från hästnät tex från främmande, utan gått på "kontakter".

Där finns en del skojare, blandt annat en person som håller till i Borås som säljer spanska hästar. Denna personen anser jag man absolut inte bör köpa ifrån öht. Denna är blandt annat avstängd från att annonsera på hästnät men huserar mycket på FB dessa dagar. Känner till folk som hade häst i samma stall vart personen drev sin försäljning och det såldes mycket halta hästar som friska etc.

Jag köpte min PRE från Italien för två år sedan. Köpte av en privatperson; en tjej som inte längre hade tid för sin häst. Vi skrev massor med varandra fram och tillbaka i ett par månader och jag fick filmer på allt jag ville se. Fick jättebra magkänsla, så jag bestämde mig för att köpa. Min veterinär ringde och pratade med den italienska veterinären som besiktigade och röntgade hästen. Även mitt försäkringsbolag fick kolla röntgenbilderna. Det var lite spännande när jag till sist skickade över massor med pengar till säljaren, men hon fortsatte svara mig och rätt häst kom sen med lastbilen. :D Gällande veterinären så googlade jag och han verkade seriös enligt det jag kunde hitta på nätet. Om du vill vara extra "säker" så kan du ju be att dom filmar hela besiktningen.

När det gäller transporten till Sverige så råder jag dig att kolla runt hos många olika transportörer och fråga säljarna om dom har något "inhemskt" tips. Jag kollade först med ett par av de stora kända transportörerna och frakten skulle kosta omkring 2200 euro (Milano-Västerås). Fick sedan tips av säljaren om en italiensk transportör och han tog 1000 euro.

Mitt främsta tips är att inte förvänta dig en häst värd 250' för 70'. Många hästar annonseras som otroligt vältränade, talangfulla osv och kostar 5-6' euro. Det är då du får hem den halta 14-åringen som skulle vara en frisk tioåring. Jag köpte en sån, dessutom från en ökänd handlare. Men jag var FULLT medveten om att mitt köp var en dunderchansning. Han hade kunnat bli en katastrof hos fel köpare eftersom han salufördes som "bombproof"😅. Han är väldigt eldig, har en ful gammal muskelskada och var antagligen äldre än vad som står i passet. För mig är han fortfarande en drömhäst och jag kommer antagligen göra ett precis likadant köp igen😁.
DSC_3644 3 kopiera.webp

Mitt främsta tips är att inte förvänta dig en häst värd 250' för 70'. Många hästar annonseras som otroligt vältränade, talangfulla osv och kostar 5-6' euro. Det är då du får hem den halta 14-åringen som skulle vara en frisk tioåring. Jag köpte en sån, dessutom från en ökänd handlare. Men jag var FULLT medveten om att mitt köp var en dunderchansning. Han hade kunnat bli en katastrof hos fel köpare eftersom han salufördes som "bombproof"😅. Han är väldigt eldig, har en ful gammal muskelskada och var antagligen äldre än vad som står i passet. För mig är han fortfarande en drömhäst och jag kommer antagligen göra ett precis likadant köp igen😁.Visa bifogad fil 169463
Men han var ok vid besiktning eller var det helchansning? 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka