Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Bukefalos 30 år!

Rolig meme haha, har varit där själv.

Stallet långt bort, kan det få ingå att dom ger tillsyn under veckodagarna? Det låter ju som ett bra ställe.

Eftersom du tränar belöningsbaserat och han har mycket att jobba igenom, så tror jag inte det skulle vara dåligt alls att ni bara ses på helgerna (eller 1-2 dagar per vecka oavsett dag).

Jag tänker också att det kan vara värt att prova Storms stall. Ja, det är lång tid inomhus, men det kan ju vara värt att prova om det gör ditt liv lättare. Och du får bättre koll på födointaget. Och om det inte funkar för han, flytta han till stallet långt bort då.

Lösdriften långt borta måste jag åka till åtminstone fem gånger per vecka, så det funkar inte som fullservice tyvärr.

Men kanske får jag flytta honom till Storms stall på prov ändå. Jag vet ju inte ens om han skulle gilla att ha en box nattetid, han kanske är som henne (hon skulle älska att stå på box. Gärna dygnet runt).

Många, många hästar har ungefär 10- 12 h utetid och fungerar bra med det. Inklusive min egen. Jag hade själv inte valt så kort. Men någonstans handlar det också om att livet ska fungera och som inackorderad måste man kompromissa. Och en utbränd matte ger inte en lycklig häst heller.

Ha båda i samma stall. Flytta till Storms stall nu. Flytta båda någon annanstans i vår om det inte känns som det funkar i Storms stall.

Låt inte vintern vara i två stall som bränner ut dig helt. Vintern är jobbig nog ändå som hästägare 💙

Jag åker och kikar på fullservice-stallet i veckan. Fördel där är dessutom att det är stora hagar både vintertid och sommartid. Samt riktigt bra träningsmöjligheter den dag det blir mer aktuellt. Där är Storms stall lite sämre tyvärr, får inte släppa lös hästar på ridbanan dagtid. Sen är det rätt tungt på vintern att släpa vatten till hagarna och såklart in- och utsläpp.

Hopplöst att hitta bra stall i Uppsala. :(

Lösdriften långt borta måste jag åka till åtminstone fem gånger per vecka, så det funkar inte som fullservice tyvärr.

Men kanske får jag flytta honom till Storms stall på prov ändå. Jag vet ju inte ens om han skulle gilla att ha en box nattetid, han kanske är som henne (hon skulle älska att stå på box. Gärna dygnet runt).

Värt att prova. Jag hade min mustang och shettis på box ett tag, för att det var för tungt att ha dom själv hemma när jag var singel. Det gick, dom blev lite understimulerade men det gick. Mustangen var förvånansvärt nöjd med det faktiskt (shettisen mindre nöjd, men inte så att han skadade sig eller så, det var på minspelet det märktes). Den största nackdelen var tunga jourer och risigt skött ställe, så jag flyttade hem dom igen efter några månader.

Men det jag ville ha sagt är att hästar är ganska anpassningsbara. Det är ytterst få som har möjlighet att ha optimal bostad för sin häst, man får jobba efter de förutsättningar man har.

Jag åker och kikar på fullservice-stallet i veckan. Fördel där är dessutom att det är stora hagar både vintertid och sommartid. Samt riktigt bra träningsmöjligheter den dag det blir mer aktuellt. Där är Storms stall lite sämre tyvärr, får inte släppa lös hästar på ridbanan dagtid. Sen är det rätt tungt på vintern att släpa vatten till hagarna och såklart in- och utsläpp.

Hopplöst att hitta bra stall i Uppsala. :(

Nu har jag tackat ja till fullservice-stallet. :love:

De farhågor jag hade innan var helt ogrundade, Påls utebox är lite avsides, så kommer inte vara en massa folk/spring där. Jag får dessutom träna med foder bara jag städar upp efter mig och dessutom får han vara lös både på ridbana och i ridhuset. :banana:

Tyckte stallägaren verkade rätt positiv till belöningsbaserad träning också, vilket såklart underlättar. :)

Jag är så lättad nu, det här var verkligen vad jag behövde. Tack för alla kloka input. :heart

Nu har jag tackat ja till fullservice-stallet. :love:

De farhågor jag hade innan var helt ogrundade, Påls utebox är lite avsides, så kommer inte vara en massa folk/spring där. Jag får dessutom träna med foder bara jag städar upp efter mig och dessutom får han vara lös både på ridbana och i ridhuset. :banana:

Tyckte stallägaren verkade rätt positiv till belöningsbaserad träning också, vilket såklart underlättar. :)

Jag är så lättad nu, det här var verkligen vad jag behövde. Tack för alla kloka input. :heart
Härligt. Ska Storm också flytta dit?

Härligt. Ska Storm också flytta dit?

Nä, jag är tyvärr inte rik. Så INGEN får tala om det för henne, för då kommer jag få en arg ponny i veckor. :rofl: :nailbiting:

Storm vill stå i det dyraste stallet på gården, för där har hästarna en grusad hage direkt utanför boxen, så de kan välja om de vill vara ute eller inne under dagen (samt går själva men med hästar i hagarna bredvid). Hon hade älskat det men nästan 9000 kr i månaden är liksom inte rimligt för att göra henne nöjd. :crazy:

Nä, jag är tyvärr inte rik. Så INGEN får tala om det för henne, för då kommer jag få en arg ponny i veckor. :rofl: :nailbiting:

Storm vill stå i det dyraste stallet på gården, för där har hästarna en grusad hage direkt utanför boxen, så de kan välja om de vill vara ute eller inne under dagen (samt går själva men med hästar i hagarna bredvid). Hon hade älskat det men nästan 9000 kr i månaden är liksom inte rimligt för att göra henne nöjd. :crazy:
Fullt förståeligt! Tänkte mer om du sparade tid på båda på samma ställe 💙

Idag gjorde Pål sista passet på grundutbildning. Det som brukar ta tre veckor (dvs gjorde för mina andra tre hästar) tog 2 1/2 månad för honom. Leia som också var två år behövde sju pass, Pål behövde 17.

Min lilla osäkra kille har blivit så modig och samtidigt behållit sin artighet kring mat. Nu ska vi sätta igång med att träna allt som går inför lastning utan att ha en transport. :)

Idag gjorde Pål sista passet på grundutbildning. Det som brukar ta tre veckor (dvs gjorde för mina andra tre hästar) tog 2 1/2 månad för honom. Leia som också var två år behövde sju pass, Pål behövde 17.

Min lilla osäkra kille har blivit så modig och samtidigt behållit sin artighet kring mat. Nu ska vi sätta igång med att träna allt som går inför lastning utan att ha en transport. :)
Vad ingår i din grundutbildning? :)

Och bra jobbat!

Hade ett så dåligt pass med Pål idag, där han inte alls förstod vad jag ville (gå mellan två byttor och därmed över en ikea-matta) utan bara ville ha pellets hela tiden. Han har precis fått börja prova pellets och det är tyvärr lite för högt värde.

Så, ett djup andetag och så fortsätter vi med lusernhack nästa pass.

Tröstar mig med att kolla på R+ Horse Summit, riktigt intressant föreläsning just nu om träning av rädda mustanger. Nån fler som kollar?

Idag har jag "tömkört" :banana:
Kom inte ut innan det blev mörkt och var lite deppig, sen tänkte jag "vad fan, det är en liten ponny, det går nog att köra inne i stallet". Så fram med byttor och i med godis, sen gick vi fler varv där inne :D
Dörren till boxen stod öppen hela tiden och det fanns hö (och utspillt) lucernhack där inne, ändå gick han inte in förrän alla byttor var tomma (dvs jag slutade fylla på).

Jag styr inget utan går bara bakom (skärmklipp från film). Han är helt obrydd och går gärna till nästa bytta så snart vågar vi nog göra det här ute också.

1000026413.webp

Vi tuffar på :)
Hade ställt byttorna utomhus idag. Målet är nog att gå runt en liten "rundkörning" som finns på gården. Ponny är fortsatt miljöstark och helt obrydd över tömmarna kring bakbenen så kanske lägger till "skacklar" (tänkte börja med snöpinnar) snart också.

1000026570.webp

Jag har en enorm motivationssvacka just nu. Inte hjälper det att jag åker till tre olika stall en gång/vecka. :banghead:

Pål har bott i nya stallet i tre veckor och kommit fantastiskt fint in i flocken. Han leker en del med en häst och äter ur samma höhög som en annan. Samt snackar med grannarna över staketet. :love:

Jag känner mig totalt överflödig (och vill såklart ge honom utrymme att landa ordentligt) och vet inte riktigt vad vi ska träna på framåt.

Storm vill mest bara att jag sitter i boxen och tittar på när hon äter just nu. Hon fick göra morotssök i stallgången på julafton, det var skoj.

Men jag försöker peppa igång mig själv, så nu löste jag medlemsskap i Reward Based Riding School och hoppas att det hjälper!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar