Jag vet inte om du inte läste mitt inlägg, men hästen är alltså konvalescent och står i sjukruta och får promenera 20 minuter per dag. Han har en senskada. Det är helt uteslutet med longering eller handhäst eller liknande. Och varje skutt innebär en potentiell risk att förvärra allting. Så det går heller inte att "inte låta sig påverkas av flygturer". Och promenaderna är avgörande för läkningen.Justera hömängden om du känner dig nojjig, och anpassa promenadlängden så den inte blir mer än 0,5-1kg godis lång.
Det är lite fingertoppskänsla att jobba med en högenergisk rastlös häst. Jag hade nog personligen ändå valt tråkigt godis som lusern, och repgrimma på utifall att det blir nödfall, och jobbat på att kontrollera energinivån främst via min egen energinivå och kroppsspråk. Jag har gjort den processen med en 175cm krallig och skogstokig welsh/swb. Det spelar rätt så stor roll hur den som håller i snöret känner sig på såna hästar, dom brukar vara rätt bra på att läsa av och anpassa sig om man inte låter deras flygturer påverka en.
Jag hade undvikit goda godisar just pga energinivån. En full hand med lusern så dom inte kan bita och få tugga länge, och erbjud nästa hand innan den förra tuggats färdigt.
Och känns det för farligt så får du skippa promenader. Handhästa eller longera istället, eller bara jobba i protected contact.
Men som jag beskrev har vi hittat en rutin som fungerar utmärkt, och som är baserad på godisbelöning. Och vi har även hittat godis med lagom värde - gott nog att motivera honom att "jobba" för det, men inte så gott att han blir rabiat. Enda smolket i bägaren är att han inte har utrymme kalorimässigt för 3 stora nävar belöning per dag.
Att sänka hö för att få plats med godis är inte ett alternativ (egentligen borde jag öka höet nu för han har ökat takten det äts upp på natten, men det finns inte utrymme för det heller). Det är alltså en lättfödd, överviktig ponny med misstänkt EMS och som står på väldigt begränsad mängd foder vi talar om.
Så, funderingen var/är helt enkelt om/hur man skulle kunna öka motivationen så att belöningarna kunde glesas ut och mängden minskar. Det kanske inte alls är möjligt under rådande förutsättningar - men jag inser att jag inte ens vet hur man brukar göra det? Alltså ens med en frisk häst i en normal situation