Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Bukefalos 30 år!

Det hon gör, rent praktiskt, är att dekonditionera instinkten att söka mat och äta upp maten.

En vidrig akt ärligt talat, att förknippa matlust med straff.

Och det är högst medvetet, det verkar som att hennes "teori" är att skarpt matdriv skapar magsår, vilket är helt bakvänt (en extra stark instinkt att söka mat kan vara ett symtom på magsår, det är inte det som orsakar det). Och det lär knappast fungera heller, hästen lär sig att stänga av och "bli lydig" men det betyder inte att stressen är borta, snarare är det risk att den FÅR magsår av den här sortens träning.
Exakt så kände jag. Att det där kommer skapa stress kring mat om något och öka risken för magsår. Var fö helt vidrigt att titta på, den stackars hästen förstår ju inte alls varför den plötsligt får spö

Har ingen koll på tränaren som nämnts men verkar inte ha missat något bra direkt.

Däremot klickade jag upp prinsessan på mattan ikväll :) en helt annan häst att träna med än min welsh..

20260211_195607.webp

Har ingen koll på tränaren som nämnts men verkar inte ha missat något bra direkt.

Däremot klickade jag upp prinsessan på mattan ikväll :) en helt annan häst att träna med än min welsh..

Visa bifogad fil 181113
Delvis kl

Jag har heller ingen koll på tränaren som nämns men det låter ju helt förfärligt. Fy fan för människor som är elaka mot djur, särskilt om man försöker rättfärdiga det som något som är bra för hästen...

Men på klicker-temat har jag nyligen lärt in "mitt" första klicker-trick med en häst någonsin 😁 Förstår inte riktigt varför jag väntade så länge med att ta med klickern till stallet för jag har ju älskat den till hundträningen i många år. Och jag älskade den i hästträningen också! Har lärt in "flytta rumpan mot pallen" och duktiga hästen älskar också det. Bjuder på det för fullt 😄 Han är ju inte inriden än men jag tänkte att det kunde vara en bra övning för att ge positiva associationer till pallen i sig och att en människa plötsligt står högt upp. Och so far so good för just nu älskar han pallen haha! Ska försöka få det på film i helgen.

Det hon gör, rent praktiskt, är att dekonditionera instinkten att söka mat och äta upp maten.

En vidrig akt ärligt talat, att förknippa matlust med straff.

Och det är högst medvetet, det verkar som att hennes "teori" är att skarpt matdriv skapar magsår, vilket är helt bakvänt (en extra stark instinkt att söka mat kan vara ett symtom på magsår, det är inte det som orsakar det). Och det lär knappast fungera heller, hästen lär sig att stänga av och "bli lydig" men det betyder inte att stressen är borta, snarare är det risk att den FÅR magsår av den här sortens träning.
Är det hennes egna påståenden bakom teorin eller finns det andra som stödjer dessa? Det brukar ju krävas empiriskt studier för att stötta en teori.

Kollar man på OHL trustpilot så är det inga bra recensioner alls... verkar som att företaget är lite som pyramidförsäljning. En kurs hos denna djurmisshandlare kostar 50 000 kr.... 🫣
Tyvärr så är det ibland så att om det är dyrt så tror folk att det är extra bra, istället för att ta sig tiden att undersöka själva grunden bakom.

Hej! Hur kommer det sig att de flesta använder klicker och inte visselpipa? Jag tycker visselpipa är så mycket enklare eftersom man alltid har händerna fria! Man kan ju hålla den i munnen så är man alltid redo att vissla. Det allra enklaste är väl kanske att göra ett eget ljud med munnen men jag tycker det känns svårt att få det att låta likadant varje gång?!

Hej! Hur kommer det sig att de flesta använder klicker och inte visselpipa? Jag tycker visselpipa är så mycket enklare eftersom man alltid har händerna fria! Man kan ju hålla den i munnen så är man alltid redo att vissla. Det allra enklaste är väl kanske att göra ett eget ljud med munnen men jag tycker det känns svårt att få det att låta likadant varje gång?!
Alla använder inte klicker, men jag gör till hästarna. Hade ett ljud när jag tränade kaniner.

Jag skulle inte kunna ha samma timing med en visselpipa som med en klicker eller ett klickljud med munnen. Visselpipan har ju en viss fördröjning innan den låter, och man måste dessutom vara helt redo med sitt andetag för att få timing. Hade varit bra på avstånd dock...

Upplever inte att det är något stort hinder om det inte låter exakt likadant varje gång, sålänge det är samma ljud så att säga, och att man inte använder liknande ljud till andra saker.

Jag föredrar klicker då min andning inte är den bästa och jag ibland vid träning kan bli andfådd och då ”blåsa” i fel läge. Har klickern i samma hand som targeten, så det brukar inte vara nåt bekymmer. Men man får träna utan häst så man får in känslan lite. :)

Reaktionstiden till handen är betydligt snabbare för mig än till blåsa eller göra ett ljud med munnen.

Och flera av hästarna jag tränat har varit extremt utmanande och snabba, med behov av att timingen ska komma exakt rätt, så att jag inte befäster något annat som bjuds på.

Jag skulle definitivt råka blåsa på fel ställe lite titt som tätt med en visselpipa. Tycker det är smidigt med en klicker i handen, upplever aldrig att den är ivägen.

Man kan ju använda vad man vill. Det är ju bara ett verktyg för att signalera till hästen. Jag har ett ord som jag använder, tycker det är skönt att inte behöva ha med någon pryl.

Men på klicker-temat har jag nyligen lärt in "mitt" första klicker-trick med en häst någonsin 😁 Förstår inte riktigt varför jag väntade så länge med att ta med klickern till stallet för jag har ju älskat den till hundträningen i många år. Och jag älskade den i hästträningen också! Har lärt in "flytta rumpan mot pallen" och duktiga hästen älskar också det. Bjuder på det för fullt 😄 Han är ju inte inriden än men jag tänkte att det kunde vara en bra övning för att ge positiva associationer till pallen i sig och att en människa plötsligt står högt upp. Och so far so good för just nu älskar han pallen haha! Ska försöka få det på film i helgen.
Film på vårt lilla partytrick 😄

Vår ridning har verkligen börjat gå framåt, så jag känner hopp om att kunna rida ut i sommar 😀 Däremot har vi fått problem med pausen istället. Hon äter två tuggor och sen kommer hon och frågar om vi inte ska träna istället😅 Just nu tränar vi med pellets som belöning och jag hade egentligen gärna använt lucernhack för att minska träningens värde. Men lucernhacket hamnar överallt på ridbanan och jag är rädd att stallägaren kommer klaga...Någon annan som har det dilemat?😅

Vår ridning har verkligen börjat gå framåt, så jag känner hopp om att kunna rida ut i sommar 😀 Däremot har vi fått problem med pausen istället. Hon äter två tuggor och sen kommer hon och frågar om vi inte ska träna istället😅 Just nu tränar vi med pellets som belöning och jag hade egentligen gärna använt lucernhack för att minska träningens värde. Men lucernhacket hamnar överallt på ridbanan och jag är rädd att stallägaren kommer klaga...Någon annan som har det dilemat?😅

Jag tränar ständigt paus. Det är helt enkelt för roligt att träna, så pausen behöver ofta stärkas upp.

Det som funkat bäst för mig är att när de står och äter i paushögen/-hinken så går jag dit och belönar. Ibland i handen tom, men de fattar snabbt att om de står kvar och pausar, så kommer belöningen till dem.

Det är samma tänk som vad som händer efter klick men innan belöningsleverans. Jag vill att hästen då ska stå i vänteläge för belöningen kommer alltid till hästen, den ska inte komma och hämta den.

Jag tränar ständigt paus. Det är helt enkelt för roligt att träna, så pausen behöver ofta stärkas upp.

Det som funkat bäst för mig är att när de står och äter i paushögen/-hinken så går jag dit och belönar. Ibland i handen tom, men de fattar snabbt att om de står kvar och pausar, så kommer belöningen till dem.

Det är samma tänk som vad som händer efter klick men innan belöningsleverans. Jag vill att hästen då ska stå i vänteläge för belöningen kommer alltid till hästen, den ska inte komma och hämta den.
Jag använder hö som pausmat vilket ju gör att pausen har lägre värde än träningen. Har testat att använda pellets som både belöning och pausmat, men det går åt alldeles för mycket pellets då... Därför jag tror att jag behöver någon annan belöningsmat.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka