Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Bukefalos 30 år!

Jag skiter i den där varningslappen om "ska blötas".

Är det betfor? Nej.
Serverar jag 5kg på en gång till en hungrig häst som får höpellets istället för hö? Nej.

Jag blir inte ett dugg orolig av att ge hö- eller gräspellets torrt som godis.

Jag har enorma problem med att bli kladdig om händerna. Det är nog illa om jag ger lusernhack. Sen har jag inte heller nån belöningsväska där jag kan ha blött foder. Men säkert en bra lösning för nån annan. :)
Jag ger vanliga lusernpellets även om det står att det ska blötas. Det är ju liksom typ två pellets per belöning. Hatar också att bli kladdig.

Jag hatar också att bli kladdig men sen enda foderstrupsförstoppning jag haft var av just två lucernpellets. Till icke glupsk häst och det hade gått bra förut. Men sen dess törs jag helt enkelt inte. Varken gräspellets/höpellets eller lucernpellets.

Men otroligt många ger ju höpellets torrt utan problem

Jag hatar också att bli kladdig men sen enda foderstrupsförstoppning jag haft var av just två lucernpellets. Till icke glupsk häst och det hade gått bra förut. Men sen dess törs jag helt enkelt inte. Varken gräspellets/höpellets eller lucernpellets.

Men otroligt många ger ju höpellets torrt utan problem
Delvis kl

Vi har ju också använt torra pellets, och morotsslantar, i många år och det har gått bra. Men det känns inte riktigt bra att chansa ändå. Och så det där med att pellets fastnar på tänderna. Så det känns bättre med den enkla åtgärden att blöta, eller att ha lusernhack förstås, det är ju allra enklast.

Oftast så går det ju fint! Man ska inte överdriva riskerna så klart. Troligen händer det aldrig något tokigt. Det är ju många som ger både pellets och slantar i hela hästens liv och det blir aldrig problem. Men jag tycker det känns bäst att inte chansa, helt enkelt.

Coachning med tränaren idag då jag har problem med att bägge hästarna föredrar att äta gräs framför att träna med mig. Skickade in film på Storm när vi tränar, detta är allt av 8 minuters träning, resten är gräsätande.

Men tränaren var supernöjd, både med hur fint hon jobbar på lastpallen och hur hon kommer till mig vid inkallning. Så jag behöver tydligen bli bättre på att se de bra delarna i träningen (absolut aldrig hört det förut :angel: ).

Vi har en daglig rutin kring gräsätande, vi har hållit på med den i flera år, men tränar igång igen när gräset kommer på våren. När timern låter (tiden ute) så går jag fram till Storm, hon lyfter huvudet från gräset och får då morotsbitar. Sen går vi iväg från gräset till hagen igen. Försöker få till samma fina träning med Pål, men han har inte riktigt fattat att det är tvärslut med gräs efter att timern har ljudit.

Alltså kvällens föreläsning med BHIS! :love: Så himla, himla bra! Jag tror jag ska våga kedja Påls beteenden vid upp- och avsittning. Men framförallt tar jag med mig att belöna mer. Tror jag blivit lite snål. :o

Sen ska jag träna duration (ffa stillastående och hovlyft) mer målmedvetet. Så glad att vi ska få föreläsningsmaterialet i efterhand, det hjälper mig massor när jag vill gå tillbaka och kolla efter ett halvår.

Jag tänkte tittat pga är ändå hemma sjuk men behövde vänta in iprenens effekt lite för länge så var inte klar i stallet i tid 😅

Och alltså att belöna mycket är fan det bästa jag lärt mig av Malin tror jag! Sen skulle jag lära mig att våga inte göra det men det gick inte så bra 😂 Men insåg där i början ganska snabbt att det är ju motsatsen jag haft I kroppen HELA mitt hästliv innan. Tro fan att hästen inte känt sig positiv till arbete och känt att inget han gjorde dög 💔 Och då var det inte ens en medveten strategi från min sida utan jag ville ju egentligen vara positiv till varje litet steg. Så mycket man bara aldrig fått lärt sig tidigare och fått förklarat för sig vad man FAKTISKT gör. Det är det bästa med R+ tycker jag, att man inte börjar sin hantering och träning med hästen femtio steg för långt fram och försöker ta sig därifrån framåt typ.

Jag tänkte tittat pga är ändå hemma sjuk men behövde vänta in iprenens effekt lite för länge så var inte klar i stallet i tid 😅

Och alltså att belöna mycket är fan det bästa jag lärt mig av Malin tror jag! Sen skulle jag lära mig att våga inte göra det men det gick inte så bra 😂 Men insåg där i början ganska snabbt att det är ju motsatsen jag haft I kroppen HELA mitt hästliv innan. Tro fan att hästen inte känt sig positiv till arbete och känt att inget han gjorde dög 💔 Och då var det inte ens en medveten strategi från min sida utan jag ville ju egentligen vara positiv till varje litet steg. Så mycket man bara aldrig fått lärt sig tidigare och fått förklarat för sig vad man FAKTISKT gör. Det är det bästa med R+ tycker jag, att man inte börjar sin hantering och träning med hästen femtio steg för långt fram och försöker ta sig därifrån framåt typ.

En grej hon sa, som verkligen resonerade med mig och Pål, var att djuret kan behöva en bekräftelse på att de gör rätt beteende och bara ska fortsätta med det. Att de liksom får känna sig lite duktiga medan de gör ett beteende.

Jag tänkte direkt på när Pål och jag var ute och betade igår, han förflyttade sig från ett ställe till ett annat, jag gav signal för trav varvid han gick upp i trav. Gav beröm i falsett (fånig matte) och Pål blev så glad att han knyckte på nacken. Det var så tydligt att han tyckte det var roligt att trava ihop med mig. Belöningen blev en del av beteendet. Sen stannade han såklart efter några meter och betade igen, men ändå. Den känslan, det är den jag vill ha! :love:

Jag såg något höpellets som inte skulle blötas, undrar om det var Strömsbergs gårds sociala medier. De hade små påsar med.

Jo var Strömsbergs gård
https://www.instagram.com/reel/DXCNQfwjFQ8/?igsh=djNlNzZna3AwcmU1

De var superpopulära! Trodde att de skulle vara hårda att tugga, men inte ens lilla ponnyn hade några bekymmer och de lät inte hårda när de tuggade heller.

Så det blir en tripp till Strömsbergs gård så jag kan köpa en säck samtidigt som jag köper en säck fytopell och en säck flourish evolve. Tack och lov att jag har en liten bil så det inte ryms så mycket mer. :crazy:

De var superpopulära! Trodde att de skulle vara hårda att tugga, men inte ens lilla ponnyn hade några bekymmer och de lät inte hårda när de tuggade heller.

Så det blir en tripp till Strömsbergs gård så jag kan köpa en säck samtidigt som jag köper en säck fytopell och en säck flourish evolve. Tack och lov att jag har en liten bil så det inte ryms så mycket mer. :crazy:
Härligt!!

Så himla stolt över Pål ikväll! Han gick från rejält skeptisk, via att nudda med ena tåspetsen till att stå med bägge frambenen på lastpallen. Svåraste momentet blev att backa av, där fick han en del att klura över. Så skoj att det ändå går (långsamt) framåt!

IMG_9282.webp

Så himla stolt över Pål ikväll! Han gick från rejält skeptisk, via att nudda med ena tåspetsen till att stå med bägge frambenen på lastpallen. Svåraste momentet blev att backa av, där fick han en del att klura över. Så skoj att det ändå går (långsamt) framåt!

Visa bifogad fil 185949
Hur har du förstärkt den pallen? Vill gärna testa lite olik moment med min nordsvensk men är så nojjig över hållbarheten, ändå 650-700kg

Hur har du förstärkt den pallen? Vill gärna testa lite olik moment med min nordsvensk men är så nojjig över hållbarheten, ändå 650-700kg

Inte alls… Jag har haft den några år till min ponny och nu har jag lagt på dörrmattor bara. Tänker att om den går sönder så får jag fixa nåt starkare nästa gång. Den har förvarats utomhus så länge så jag tror inte det är nån mening att kosta på nåt på just den.

Såg däremot en lastpall i plast jag blev nyfiken på. Den hade inga brädor utan en plan yta. Men oklart hur mycket vikt den klarade av.

Såg däremot en lastpall i plast jag blev nyfiken på. Den hade inga brädor utan en plan yta. Men oklart hur mycket vikt den klarade av.
Jag har en i plast, om det nu är samma sort (min är svart), nackdelen med den är att den blir ganska hal. Men hållbar verkar den vara, och det går kanske att klä den (jag har varit för lat för det :D) med något.

Jag har en i plast, om det nu är samma sort (min är svart), nackdelen med den är att den blir ganska hal. Men hållbar verkar den vara, och det går kanske att klä den (jag har varit för lat för det :D) med något.

Ja, jag tänkte typ att man kan klistra på nåt slags halkskydd, för den verkar hal. Men var fick du tag på din?

Ja, jag tänkte typ att man kan klistra på nåt slags halkskydd, för den verkar hal. Men var fick du tag på din?
Ja, det borde ju vara görbart om man är lite företagsam (som jag tydligen inte är gällande just den!). Jag hade turen att den skulle kastas utanför någon affär, kanske Rusta. Så jag lyckades få ta över den. Man kanske kan fråga i affärerna helt enkelt?

Vet inte om jag visat det men byggt en hel trappa av lastpallar :)
Nu är min stora häst inte så stor men iaf 400 kg. Satt tryckimpregnerat virke ovanpå.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka