Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Bukefalos 30 år!

Så mycket intressant på BHIS-dagarna!

Jag är lite partisk och tycker att Angelicas föreläsning var bäst, men då hade jag redan hört de två på lördagen tidigare.

Somnade när Hanna och Ari höll sin, så det får bli att lyssna på det så snart inspelningen är klar.

Jag tar ffa med mig att alla slags förändringar för att få mer rörelse gör skillnad. Sen är jag lite låst som inackorderad på två olika ställen. Drömmen vore att få hyra nåt eget, men jag vet inte ens om jag kan ha mina hästar ihop.

Till nästa år ska jag sålla lite mer i vad jag ser direkt och inte, min hjärna orkar verkligen inte med två fullmatade dagar.

Måste dela filmen med Pål här med. Bakgrunden är att vi tränat dutta på kon med belöning på lite olika ställen (bland annat hade jag två krubbor, men det blev för förvirrande) och precis innan detta klipp hade vi gjort flera fina repetitioner med konen på vänster sida om pirran. Sen fick Pål lite paus och jag flyttade på konen till höger sida. :rofl:

Ja verkligen två givande BHIS-dagar och så bra sammansatt program! Massor av beröringspunkter när man som jag ännu identifierar sig också som dressyrryttare. Men jag känner mig också fullmatad mentalt trots att jag skolkade lite igår eftermiddag för att hinna se till att i alla fall en av hästarna fick lite uppsutten rörelse i ridhuset. Och sedan skolkade jag lite till idag när jag tog en förlängd lunchpaus och var ute en stund i paddocken med alla hästarna och tryckte in lite targetträning.

Ändå dippade jag också i fokus och vakenhet en bra bit in i Hannas och Aris föreläsning idag, trots att jag verkligen är engagerad i ämnet och var mycket nyfiken på deras presentation, så det var nog koncentrationskrävande för de flesta. Förra året var ju inte riktigt lika faktaspäckat som tema men jätteintressant det med!

Senast ändrad:
Eeeh har ni sett klippet med en av OHL-tränarna?

R+ kombinerat med... R- och P+. Spörapp!

Det känns helt otroligt, att någon kan vilja kombinera metoderna. Men det visar så tydligt hur kraftfull metod R+ är, att det lockar folk som inte har paradigmshiftat än till att använda det för "lydighetsträning".

Jag hade inte velat köpa en häst som blivit tränad på det sättet... Snacka om komplext förhållande dom lär ha till inte bara matbelöning utan träning överhuvudtaget.

Det känns helt otroligt, att någon kan vilja kombinera metoderna. Men det visar så tydligt hur kraftfull metod R+ är, att det lockar folk som inte har paradigmshiftat än till att använda det för "lydighetsträning".

Jag hade inte velat köpa en häst som blivit tränad på det sättet... Snacka om komplext förhållande dom lär ha till inte bara matbelöning utan träning överhuvudtaget.

Jag blev så himla illa berörd. Stackars häst! Och stackars alla andra hästar hon tränat.

Då ser jag faktiskt hellre ren R- så det iaf är tydligt för hästen vad som önskas…

Obehagligt att se och obegripligt vad hon tänker sig att åstadkomma, än mindre hur hästen skulle uppfatta det? :( Och fattar inte vi som ser det, så lär den enda "lärdomen" vara stress och rädsla inför en oberäknelig människa.

Uppfattar jag det rätt att det är inte ens en smygfilmning där någon blir ertappad med detta, utan något som de själva lagt upp som något gott och smart exempel?

Obehagligt att se och obegripligt vad hon tänker sig att åstadkomma, än mindre hur hästen skulle uppfatta det? :( Och fattar inte vi som ser det, så lär den enda "lärdomen" vara stress och rädsla inför en oberäknelig människa.

Uppfattar jag det rätt att det är inte ens en smygfilmning där någon blir ertappad med detta, utan något som de själva lagt upp som något gott och smart exempel?

Precis, och det gör det än mer chockerande!

Någon i "R+ världen" som inte har förstått det alls. Som inte har paradigmskiftat. Som inte kan läsa hästens kroppsuttryck.

Eller som kan det... Och skiter i det.

Jag är på riktigt chockad. Det finns tusen andra sätt att använda ett spö på som jag hade kunnat ha någon form av mer förståelse för, men det där är ju att lura hästen in i misshandel?

Om målet var att hästen (om jag förstått hennes prat innan rätt) skulle lämna maten efter en tugga, så hade ett lätt tryck i grimman gjort tricket. Nu uppfattar hästen bara att den blir bestraffad av att äta. :(

Min überkänsliga valack (som kom till mig huvudskygg och väldigt osäker generellt) skulle aldrig mer våga gå nära mig eller en bytta efter en sån där behandling. Det skär i hjärtat verkligen.

Jag fattar inte kopplingen till R+? Men klarade absolut inte att lyssna på klippet. Hade dock bilden av att OHL var ren lättnadsbaserad träning så jag kanske missade kopplingen iom att jag inte varken såg hela eller med ljud?

Undrar också detta! Bara såg som en filmad händelse från fb utan kontext och orkar verkligen inte gräva i det, tar så himla illa vid mig, men hade velat veta i vilken kontext de presenterade denna misshandel.

Vad jag läste så skulle den där bedrövliga metoden hjälpa åt magsår??? 🥲 man ber ju snarare om mer magsår 🫣

Här är lite mer...
PhotoCollage_1770829197342.webp

Jag fattade det som att det är en instruktionsvideo.

Finns det en poäng med att hästen ska lära sig att den bara ta en tugga ur buken? Eller varför ger hon inte bara hästen en godbit från handen?
Oklart. Jag tror det skulle "hjälpa" att hästen inte stressar för att äta mat. Att när den ser hinken ska den inte bli matglad eller nått, vilket då ska lugna magen. Tolkar jag det som. Ser ingen annan poäng med den metoden annars.

Finns det en poäng med att hästen ska lära sig att den bara ta en tugga ur buken? Eller varför ger hon inte bara hästen en godbit från handen?

Det hon gör, rent praktiskt, är att dekonditionera instinkten att söka mat och äta upp maten.

En vidrig akt ärligt talat, att förknippa matlust med straff.

Och det är högst medvetet, det verkar som att hennes "teori" är att skarpt matdriv skapar magsår, vilket är helt bakvänt (en extra stark instinkt att söka mat kan vara ett symtom på magsår, det är inte det som orsakar det). Och det lär knappast fungera heller, hästen lär sig att stänga av och "bli lydig" men det betyder inte att stressen är borta, snarare är det risk att den FÅR magsår av den här sortens träning.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka